CD - SACD - DAC... teknisk kjøps hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question CD - SACD - DAC... teknisk kjøps hjelp!

Hei!

Jeg har en Xindak 6950 forsterker og skal kjøpe meg CD spiller, evt SACD spiller...

Jeg har lyst på Xindak sin Muse Delux CD spiller men jeg begynner å helle mot Marantz SA7001 med SACD avspilling. Jeg lot meg imponere på HIFI klubben når jeg hørte SACD i aksjon MEN:

Jeg tenkte slik:
    Jeg kjøper Xindak sin spiller og fikser meg en grei DVD spiller med SACD avspilling og kjøper en ekstern DAC som jeg kobler til for å oppnå bra lydkvalitet...

Vel... går det an? En DAC, kan den ta imot de forskjellige lyd signalene fra en DVD spiller og tolke de som SACD stereo? Eller om jeg ser film, at jeg får de riktige lydsignalet tolket i stereo??? Jeg er grønn på dette området...

Eller skal jeg bare kjøpe Marantz sin SA7001 og ferdig arbeid? Passer den til Xindak 6950? En DAC vil jeg kjøpe meg uansett pga avspilling fra data, dvd spillere, osv...

Og sist: Har Blue ray eller HD DVD spillere mulighet for SACD avspilling (eller vil få det)??

Det haster ikke med SACD, men jeg tror det vil gå mot ett slikt format (spesielt når en kan lage hybrid cd'er)...

Takker for ett supert forum fra en som er grønn innen hifi

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sacd

PS3 kan spille SACD via HDMI kabel. Jeg mener at dette spiller ok.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste SACDer er hybride, det vil si at det er både stereo og sacd spor. Det vil si at det er på spilleren du bestemmer hvilket spor du vil spille av, ikke dac'en. Fra dvd,cd eller sacd spilleren kjører du digitalsignalet inn på dac der det blir gjort om til analogt, så kjører du analoge signalet videre til forsterker via phono. Dac'en gjør bare om fra digitalt til analogt, den tolker ikke multikanalsmusikk.

Ellers må jeg si at Dac'en i 7001 serien (både dvd og cd spilleren) er meget bra, tror ikke du vil angre om du går for denne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    De fleste SACDer er hybride, det vil si at det er både stereo og sacd spor. Det vil si at det er på spilleren du bestemmer hvilket spor du vil spille av, ikke dac'en.
    hmmmm.......kan man altså velge om man vil at spilleren skal bruke stereo-sporene istedetfor SACD sporene............finner ikke noe på mine Oppo manualer, men det skal jeg jammen meg gå dypere inn på.

Takk for tips - jeg trodde SACD var default hvis det ble lagt i spilleren og ikke kunne overstyres (på CD spiller uten SACD mulighet blir det selvsagt stereo)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hmmmm.......kan man altså velge om man vil at spilleren skal bruke stereo-sporene istedetfor SACD sporene............finner ikke noe på mine Oppo manualer, men det skal jeg jammen meg gå dypere inn på.

Takk for tips - jeg trodde SACD var default hvis det ble lagt i spilleren og ikke kunne overstyres (på CD spiller uten SACD mulighet blir det selvsagt stereo)
    Det kommer helt an på spilleren. Marantz SA-15 hadde også valgmuligheter på dette.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........og da er mail sendt til Oppodigital - for i manualene finner jeg ingenting om det

ps! nicket ditt, Anfield.................. jeg gremmes over at jeg ikke brukte Stamford istedetfor det jeg har........................

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    På min blir Sacd default når den puttes inn ja. Men hvis sacd'en er hybrid kan jeg velge "sound mode", og kan spille av stereo sporet. Men nå vet jeg ikke om alle spillere har dette, det kan jeg for lite om. Du får poste dersom du får svar fra Oppo.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Sony spiller kan jeg velge mellom vanlig CD i stereo, SACD i to kanaler eller SACD i 5.1 med de platene det er spilt inn slik.

På digitalutgangene får jeg kun ut signalet fra CD "versjonen", men det er to sett med analoge utganger,,et 2.0 og et 5.1 sett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD er en koding som heter DSD. Den kjører 1-bit og 2,8MHz stream. DA-converteringen skjer på en helt annen måte enn med PCM. Man kan kjøre ekstern DAC til SACD, men for øyeblikket gjøres dette ved at man gjør om signalet digitalt til noe som likner PCM. SACD kan være både i 2 og flere kanaler.

DVDA kjører PCM, normalt 192kHz og 24 bits dybde i diskrete kanaler. Dette betyr et teoretisk dynamikkområde på 144dB og båndbredde på minst 100kHz. CD-formatet på sin side kjører 16 bit (96dB dynamikkområde) og 44,1kHz for begge stereokanalene samlet (22050Hz pr kanal, ca 20-21kHz båndbredde avhengig av analogfilter. Disse formatene tas normalt direkte i DAC-ene i receivere.

Du bør med andre ord vurdere å koble analogt fra spilleren til receiveren for SACD-avspilling mens det andre kan kjøres digitalt.

Alle formatene ligger i utgangspunktet over grenseverdiene for vårt øres begrensninger, men de lerde (eller kanskje aller mest de ikke så lerde) strides om nødvendigheten av HD lydformater. Man har for eksempel ingen etterprøvbar test som kan påvise at vi hører noe over 20kHz. Imidlertid har man fått konklusive resultater ved å koble slike frekvenser mekanisk til bein i øret.

Den suverent viktigste hørbare forskjellen på de ulike formatene ligger i utformingen av analogfiltreringen og hvordan denne får bieffekter helt ned i det hørbare området. Graden av jitter er også en betydelig parameter. For eksempel forteller Bladelius selv at forskjellen lydmessig på CD og DVD-A når den avspilles på deres Gondul, er større på den rimeligste utgaven av Gondul enn på den dyreste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

altså

takk for supre svar!

for å få dette litt ned på jorda for meg:

Altså, en ekstern DAC vil nødvendigvis ikke tolke digitale DSD SACD signalet? Evt må DAC'en være kompatibelt for det?

Så hvordan fungerer en ekstern DAC? Viss jeg har en DVD spiller som leser av både Dolby Digtal 2.0 eller no fra film, og SACD signal fra CD'er... Vil DAC'en forstå de forskjellige digitale signalene, eller bare tolke det vanlige stereo signalet som finnes på CD, og DVD filmer?

Fordi kjøper jeg en DVD spiller som kan tolke SACD sporet vil jeg kjøpe av den billige sorten...

Og om HD lyd kanskje bare er oppskrytt, hvilken CD spiller burde jeg velge av Marantz SA-7001 og Xindak Muse Delux?

Har som nevnt Xindak sin XA 6950 og bestillt inn B&W 683 høyttalere)

(PS! har mailet audiofoni om Xindak Muse Delux 1.0 og fikk beskjed om at denne var utsolgt, men at en ny og bedre versjon (2007 versjon) var på vei inn med ny DAC og full oppsamling til kr 7000,-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSD signalet kjøres ut fra egne analoge multikanalsutganger på spilleren (som regel i hvertfall). En Dac gjør bare om digitalsignalet fra kilden til analogt signal. Skal du ha sacd må du og ha en forsterker med multikanalsinnganger. Altså ikke via digitalsignalet fra spilleren til forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    På min blir Sacd default når den puttes inn ja. Men hvis sacd'en er hybrid kan jeg velge "sound mode", og kan spille av stereo sporet. Men nå vet jeg ikke om alle spillere har dette, det kan jeg for lite om. Du får poste dersom du får svar fra Oppo.
    Og Oppodigital svarer meg:
    "In the General Setup of the DVD player you will change your SACD priority from Mulit-Channel to CD."

...litt flaut at jeg ikke fant ut av dette selv......... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du bør med andre ord vurdere å koble analogt fra spilleren til receiveren for SACD-avspilling mens det andre kan kjøres digitalt.
    Hvordan blir det da med bassbehandlingen på SACD. Jeg har en Pioneer 989 som er koblet analog multichannel til en Pio LX 70. Problemet er at dvd'en sender fullt frekvensområde til alle høyttalerne (tror jeg). Jeg synes jeg hører trompeter og annet ræl i suben. Det er et eller annet med lfe kanalen som ikke stemmer. Hadde en Pio vsxax4 tidligere hvor jeg koblet via i-link. Jeg synes det funket bedre. Er det sånn at i-link overfører dsd digitalt slik at det blir dekodet i forsterkeren. Og fungerer hdmi på samme måte som i-link.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje vær lurt å se denne først.Audio Critic må vel taes med en klype salt,men testen som blir beskrevet i denne linken er uavhengig av AC.
    Svært interessant lesing dette,og midt i blinken når det gjelder ditt spørsmål.
    De bekrefter forsåvidt noe jeg har ment å høre i de siste årene.Nemlig at du like gjerne kan rive i en skikkelig CD spiller,om det kun er lyd du er ute etter.Og at de diverse lossless-formatene er temmelig floppete saker..
    The Audio Critic Articles | CD vs. SACD/DVD-A

Journal of the AES Table of Contents - 2007 September

mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •