Oppgradering fra Stereo til surround. Trenger tips og hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering fra Stereo til surround. Trenger tips og hjelp

Vi kjøpte et stereoannlegg for et år siden men nå har jeg lyst til å oppgradere til surround. Jeg er helt fersk i "faget" og ganske blank så trenger litt hjelp.

Jeg har nå en Denon PMA700AE forsterker og Dali consept 6 høytalere. Var innom HiFi klubben i går og der sa de jeg kunne kjøpe en litt rimelig surroundforsterker og bruke en stereoforsterkeren jeg har som effektforsterker (?) og kjøre fronthøytalerne med denne.

I første omgeng tenkte jeg å begynne med en sub. feks xtz 99 12W.

Hva synes dere jeg bør gjøre? evt hvilken surroundforsterker høytelere bør jeg kompletere med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har leg lest litt mere her inne. Er det slik at jeg i et surroundoppsett bør ha høytalere i samme merke og serie? Dvs bør jeg ha consept center og bakhøytelere også nå når jeg har Consept 6 som fronthøytalere?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stor fordel og ha samme merke og serie for og oppretholde samme klang i lyden ja.
    Denon er et freit valg til Dali hvis dy har tengt og handle med H.F.K.
    XTZ er en kjempebra sub til prisen, etter en stund kan en jo ivistere i en lik sub til...
    700 er greit og bruke til og dra front høytalerne i et surround oppsett.
    Har du litt penger til overs så er det bedre og ha en surround forsterker som er for stor en for liten....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er fornøyd med Denon ville jeg nok holdt meg til samme merke. Da vet du hvertfall at dette passer din smak. Utvid med en surround reciever, enten en billigere variant eller selg den du har og kjøp en dyrere surroundreciever. Det kan godt tenkes du vil bli fornøyd med det siste alternativer også og da slipper du en ekstra boks og ekstra kabler mellom.
    Er ellers enig i at du bør beholde samme høyttalerserie, om mulig også i surround.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Nå har leg lest litt mere her inne. Er det slik at jeg i et surroundoppsett bør ha høytalere i samme merke og serie? Dvs bør jeg ha consept center og bakhøytelere også nå når jeg har Consept 6 som fronthøytalere?
    Det er viktigst å ha fronter og senter med samme klangfarge. Det blir ganske enkelt ræva hvis ikke, tenk deg en lyd som panorerer fra ene siden via senteren til den andre - og så endrer lyden seg når den kommer til senteren og deretter endrer den seg tilbake når den når den andre fronten. Det er nok en fordel med matchende høytalere bak også, men langt fra like kritisk som at frontrekka stemmer.

XTZ99W12 kan jeg anbefale, har for tiden to stykker stående i stua. Jeg har valgt å beholde skumproppen i den ene av bassrefleksrørene, det høres (og kjennes) ut som det er bedre kontroll på elementet da enn med begge åpne. Bassen blir tightere og går noe dypere, og det trøkker tilstrekkelig...

Vet ikke hvilket budsjett du har på receiver, men Hifiklubben og Komplett selger f.t. Denon AVR-2807 til rundt 7 lakser, og det er muligens det beste receiverkjøpet du kan gjøre i Norge for øyeblikket. Denne kostet inntil nylig kr. 9000. Ellers er det å vurdere brukt. I så fall kan vel en 3806 være innen rekkevidde til samme prisen.

Om budsjettet er vesentlig smalere får jeg muligens en AVR-2105 til salgs snart etter bytte av slutt-trinn. Dette pga. følgeskade når den ble tilkoblet et par nye høytalere med fabrikasjonsfeil. PM om interesse.
    Digital Home Magazine - Reviews - Denon AVR-2105

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •