Bi-Amp... blir det bedre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-Amp... blir det bedre

Har akkurat kjøpt meg NAD 744 og koblet opp med front dali 8008, center concept CT og concept 1. Det er bra lyd, men det mangler litt i bass delen på film, stereo musikk er bedre enn jeg er vant til...

Hadde fra før 8008 + integrert forsterker NAD 317 (2x80 watt). Hadde engang DALI 909 med samme forsterker, men bytta den ut fordi forsterkeren ikke klarte å drive høytallerne.

Tanken var å kunne kjøre gamle forsterkeren (NAD 317) som bi-amp på bassen(2x80watt), og den nye reciveren på diskant og mellomtone (2x50watt). Den oppkoblinga har jeg ikke fått til fordi jeg ikke har forstått hvordan jeg får det til med mitt oppsett. Mulig jeg må ha et filter. Har testa preamp ut på receiver og mainin på stereoforsterker, men uten å si at lyden var til fordel for den løsningen.

Det jeg da lurer på er om jeg har no særlig å hente på å bruke den gamle NAD'en min i oppsettet. Jeg er i grunn mer fornøyd med lyden i stereo med bare receiveren i forhold til gamle 317. I tilegg hører jeg at jeg mangler bass i film sammeheng med bare 744.

Så, burde jeg drite i gamle 317 til biamp(hvordan får jeg det til) og heller kjøpe meg en sub til film? burde jeg kansje gått opp et nivå i receiver for å få mer ut av 8008, eller burde jeg gå for sub da jeg er fornøyd med lyd i stereo med nåvæereende receiver?

Håper dere kan hjelpe meg med noen synspunkter rundte dette!?

Morten

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en svs sub du

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg føler som litt trist er vel at jeg ikke kan bruke NAD 317 til noe lenger, det er jo en allright forsterker. Men jeg kan vel bruke den som en forsterker til en passiv sub? Eller aktive sub'er bedre å gå for?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller for aktiv sub.

Dersom det er pre-out på receiveren din kan du bruke 317 som effktforsterker for frontene hvis du ikke går for biamping.

Synes egentlig biamping tanken var god jeg, men ettehvert bør du kanskje se på en sub uansett.

Å bruke 317 til å drive en passiv sub synes jeg ikke var noen god ide, til det vil du nok merke at den blir for liten når du skrur opp litt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Mogu
    Har akkurat kjøpt meg NAD 744 og koblet opp med front dali 8008, center concept CT og concept 1. Det er bra lyd, men det mangler litt i bass delen på film, stereo musikk er bedre enn jeg er vant til...

Hadde fra før 8008 + integrert forsterker NAD 317 (2x80 watt). Hadde engang DALI 909 med samme forsterker, men bytta den ut fordi forsterkeren ikke klarte å drive høytallerne.

Tanken var å kunne kjøre gamle forsterkeren (NAD 317) som bi-amp på bassen(2x80watt), og den nye reciveren på diskant og mellomtone (2x50watt). Den oppkoblinga har jeg ikke fått til fordi jeg ikke har forstått hvordan jeg får det til med mitt oppsett. Mulig jeg må ha et filter. Har testa preamp ut på receiver og mainin på stereoforsterker, men uten å si at lyden var til fordel for den løsningen.

Det jeg da lurer på er om jeg har no særlig å hente på å bruke den gamle NAD'en min i oppsettet. Jeg er i grunn mer fornøyd med lyden i stereo med bare receiveren i forhold til gamle 317. I tilegg hører jeg at jeg mangler bass i film sammeheng med bare 744.

Så, burde jeg drite i gamle 317 til biamp(hvordan får jeg det til) og heller kjøpe meg en sub til film? burde jeg kansje gått opp et nivå i receiver for å få mer ut av 8008, eller burde jeg gå for sub da jeg er fornøyd med lyd i stereo med nåvæereende receiver?

Håper dere kan hjelpe meg med noen synspunkter rundte dette!?

Morten
    (Tanken var å kunne kjøre gamle forsterkeren (NAD 317) som bi-amp på bassen(2x80watt), og den nye reciveren på diskant og mellomtone (2x50watt).)

Det er aldri noe bra å bruke 2 forskjellige Amp'r, skulle du ha kjørt Bi-amping så skulle du ha hatt F.eks 2 stk Nad 317.

Men kjøp deg en Sub, må jo ikke kjøpe SVS det finnes andre merker å, men du får mye for penga med SVS.
    Jeg har selv hatt Dali 8008.
    Det du skal vite er at de spiller veldig bra bare de får nok power mine nå solgt men de blir i driftet av en Rotel Rb-1092 som vil si 2x500 da liker de seg veldig godt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er grunnen til at jeg føler at det mangler bass ved filmseeing rett og slett at frontene ikke får tildelt de laveste bass frekvensene? De laveste frekvensene går bare/mest til sub utgang?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik er det med 3 serien til nad.. masse watt, men pysete i bånn.. svarer som resten av folket.. kjøp deg en sub du..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •