Oppsetting av Sonos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsetting av Sonos

Da har jeg vært og kjøpt en pakke med Sonos som inneholder ZP80, ZP100 og håndkontroll, men har et problem!

Slik har jeg tenkt det:
    - Stua: ZP 80 + stereoanlegg.
    - Kjøkken: Stasjonær PC + evt ZP100 og høyttalere til denne. PC tilkoplet internett trådløst.
    - Loftstua: Internettuttak og trådløs router. (Aktuelt med ZP100 også her).

I manualen ser det ut til at både router og pc skal tilkobles Sonos med kabel, noe som da ikke går hos meg som har PC og router på to forskjellige steder i huset.

Hva bør jeg gjøre for å løse dette problemet? Kjøpe enda en router?
    Vurderer også kjøpe en NAS for å slippe å ha pc påslått til enhver tid, men der har jeg ingen anelse om hva jeg kan/bør kjøpe.
    Kan også nevne at jeg også har bærbar pc hvis det kan være til hjelp.

Takker for alle tips både angående "routerproblemet" og NAS!

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og gratulerer med Sonos :-)

Tror ikke det er nødvendig å koble den første Sonos-enheten til noe annet enn routeren med kabel. Resten skal gå trådløst. Ihvertfall fungerer det slik hos meg.

Når det gjelder NAS-disk er det mange forskjellige typer og prisklasser. Selv valgte jeg en Western Digital MyBook World Edition med ethernet og USB 2.0, 500 gb. Kostet ikke allverdens. Ikke den kjappeste på overføring/ripping, men når låtene først er rippet så fungerer den utmerket.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror egentlig det skulle gå fint å ikke koble PC fysisk til routeren, uten å være 100% sikker. Det vil du vel se når du prøver å koble til? Routeren må uansett være koblet fysisk til Sonosen. Vil anbefale en nettverksharddisk, ja. Du får for eksempel en 500 gb modell til rundt 2000, om jeg ikke husker feil Det gjør alt mye mer brukervennlig, da PC-en ikke trenger være skrudd på for å bruke Sonos.

EDIT: ser at jeg ikke var først, nei. Ved nærmere ettertanke begynner jeg likevel å lure på om PC-en må kobles med kabel, da Sonos ikke opererer med vanlig trådløst nettverkssignal. Du kan ikke se Sonosen i et trådløst nettverk, og jeg tror derfor den heller ikke kan kommunisere trådløst med en datamaskin. Men om du, hjalmarjalla får til å hente musikk trådløst fra PC-en, så fungerer det vel? Hm.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjapt svar! Da skal jeg prøve å koble det opp til routeren! Trodde på forhånd at det var PCèn jeg skulle bruke, men da betyr det ganske enkelt at det blir Sonos ZP100 på loftstua i stedet for på kjøkkenet. Enda bedre egentlig!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Tror ikke det er nødvendig å koble den første Sonos-enheten til noe annet enn routeren med kabel. Resten skal gå trådløst. Ihvertfall fungerer det slik hos meg.
    Men kan routeren igjen være tilkoblet pc trådløst? Jeg har nå koblet en av sonespillerene til routeren og innstallert programvaren på pc. Problemet er at den ikke finner sonespilleren. Står at jeg skal trykke mute og volum+ knappen på spilleren inn og ut, men ingen kontakt oppnås.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg nok ikke fungerer. Nå er jeg faktisk ganske sikker. Det med å trykke på mute og volumknappen fungerer bare for å legge til andre sonosenheter eller gjenkjenne fjernkontroll, så vidt jeg husker. Tror nok du må kjøpe en nettverksharddisk for å løse dette. Sonos opererer med en modifisert trådløst g-nettverk som bare andre Sonos-enheter gjenkjenner, for at ikke andre skal kunne hacke seg inn hos deg, eller at andre enheter skal komme i konflikt med Sonos. Dermed vil ikke PC-en kunne kommunisere trådløst med Sonos med mindre den går fysisk gjennom en av sonosenhetene. Tror dog ikke den nødvendigvis må være koblet til den samme enheten som er koblet til routeren...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Men kan routeren igjen være tilkoblet pc trådløst? Jeg har nå koblet en av sonespillerene til routeren og innstallert programvaren på pc. Problemet er at den ikke finner sonespilleren. Står at jeg skal trykke mute og volum+ knappen på spilleren inn og ut, men ingen kontakt oppnås.
    Dette blir litt for avansert for meg, men prøv på Sonos sitt forum:
    Sonos Forums
    Vet også at det er mulig å unngå kabling av første enhet:
    Using a Wireless Bridge to avoid hard wire? - Sonos Forums

Hos meg funker Sonos systemet meget bra

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Tror nok du må kjøpe en nettverksharddisk for å løse dette
    Hvis jeg forstår det rett da, så kan løsningen være å plassere en NAS oppe sammen med routeren? Jeg har ingen erfaring med slikt. Er det da kurrant å styre dette fra pc-en som jeg har nede?

Her er et bilde fra manualen. Forskjellen fra mitt oppsett er altså at forbindelsen mellom router og pc er trådløs:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det rett da, så kan løsningen være å plassere en NAS oppe sammen med routeren? Jeg har ingen erfaring med slikt. Er det da kurrant å styre dette fra pc-en som jeg har nede?
    Ja, det skal fungere fint å plassere NAS-disken i nærheten av routeren, så fremt den er kablet til routeren. Så lenge pcen er koblet til router, enten kablet eller trådløst så skal det gå bra å styre via pc.

Forøvrig så har jeg en stasjonær pc i kjelleren som er kablet til routeren som Sonosen er koblet til, og en bærbar pc i stua som er trådløst koblet til samme router. Da kan jeg styre Sonos oppe og nede med begge pcer, samt at Sonos finner musikken som ligger lagret på min bærbare pc, i tillegg til stasjonær og NAS-disk :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Nei, det tror jeg nok ikke fungerer. Nå er jeg faktisk ganske sikker. Det med å trykke på mute og volumknappen fungerer bare for å legge til andre sonosenheter eller gjenkjenne fjernkontroll, så vidt jeg husker. Tror nok du må kjøpe en nettverksharddisk for å løse dette. Sonos opererer med en modifisert trådløst g-nettverk som bare andre Sonos-enheter gjenkjenner, for at ikke andre skal kunne hacke seg inn hos deg, eller at andre enheter skal komme i konflikt med Sonos. Dermed vil ikke PC-en kunne kommunisere trådløst med Sonos med mindre den går fysisk gjennom en av sonosenhetene. Tror dog ikke den nødvendigvis må være koblet til den samme enheten som er koblet til routeren...
    Du kan fint bruke sonos systemet med en pc koblet til nettverket via trådløst. Alle sonos enhetene får ip addresser på ditt lokalnett. De kommuniserer seg imellom via sonos mesh nettverket ELLER via kablet nettverk hvis det er tilgjengelig. Kommunikasjon til en trådløs PC vil gå via "Master" ZPen, dvs den som er koblet til ruteren med kabel. Men man må trykke vol+mute på den ZPen som er koblet til ruteren for å legge til en ny ZP eller en kontroller (software eller hardware).

Husk at alle enheter på nettverket, være seg vanlige PCer med kabel, sonos enheter eller trådløst tilkoblete PCer, har IP addresser på det samme nettet, og kan nå hverandre, de bruker bare forskjellige typer "transport". Man kan til og med koble en PC med kabel til switchen på en ZP, og få nettverk til en PC via ZPen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Du kan fint bruke sonos systemet med en pc koblet til nettverket via trådløst. Alle sonos enhetene får ip addresser på ditt lokalnett. De kommuniserer seg imellom via sonos mesh nettverket ELLER via kablet nettverk hvis det er tilgjengelig. Kommunikasjon til en trådløs PC vil gå via "Master" ZPen, dvs den som er koblet til ruteren med kabel. Men man må trykke vol+mute på den ZPen som er koblet til ruteren for å legge til en ny ZP eller en kontroller (software eller hardware).

Husk at alle enheter på nettverket, være seg vanlige PCer med kabel, sonos enheter eller trådløst tilkoblete PCer, har IP addresser på det samme nettet, og kan nå hverandre, de bruker bare forskjellige typer "transport". Man kan til og med koble en PC med kabel til switchen på en ZP, og få nettverk til en PC via ZPen.
    Da skal det jeg prøver på med andre ord være fullt mulig. Jeg har nå også prøvd med en bærbar pc tilkoblet routeren med kabel. Tilkoblingene mine er da akkurat slik som på tegningen, men jeg får fortsatt ikke kontakt med sonosen.

Har oppnådd kontakt mellom hånkontrollen og sonespilleren for å sjekke om det er internettradio der. Vil jo tro at det skulle være radio der hvis sonespilleren tok inn internett, men den er ikke i stand til å spille av radio.

Min konlusjon er at det er noe galt med kommunikasjonen mellom routeren og sonespilleren, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min konlusjon er at det er noe galt med kommunikasjonen mellom routeren og sonespilleren, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det?
    Har du sjekket at det er lys i porten der sonos ZPen er koblet til ?
    Bare så alt er klart:
    - Du får internett forbindelsen via den ruteren ZPen er koblet til
    - Det er en DHCP server på nettet ditt (vanligvis i ruteren) som tildeler ZPene IP addresser

Det virker som om ZPene har gått i auto ip modus, dvs ikke fått ip addresse på nettet ditt. Dhcp serveren bør kunne vise hvilke maskiner den har tildelt addresser, ellers kan du bruke ett verktøy som nmap for å finne ut vilke maskiner som er på nettet

nmap -sP 192.168.0.0/24 pinger alle addressene på ett 192.168.0.0/24 nettverk

Du kan og bruke en upnp klient som viser vilke upnp enheter som finnes på nettet. ZPene dukker da opp med IP addresser. F.eks en Nokia N95 virker fint til dette.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpa!

Nå har jeg fått det til, og det var som det ble påpekt her et spørsmål om ip-adresse. Jeg koblet en bærbar pc med kabel via ZP og videre der til routeren, og restartet alle enhetene (modem, zp og pc.) Etterpå hadde ZPen ipadresse på 192... slik som pcèn (Det kunne jeg sjekke ved hjelp av håndkontrollen), og vips så kommuniserte den både med begge pcene både med kabel og tråsdløs tilkobling.

Nå gjenstår det bare å kjøpe noe å lagre musikken på, en ekstern harddisc eller helst nettverkslagring (NAS), så kan jeg begynne å rippe.

Har sett på disse:
    Maxtor Shared Storage II 500GB NAS - MPX
    Western Digital 1TB My Book World Ed II - MPX

Noen som har noe synspunkt på hva jeg bør kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjenstår det bare å kjøpe noe å lagre musikken på, en ekstern harddisc eller helst nettverkslagring (NAS), så kan jeg begynne å rippe.

Har sett på disse:
    Maxtor Shared Storage II 500GB NAS - MPX
    Western Digital 1TB My Book World Ed II - MPX

Noen som har noe synspunkt på hva jeg bør kjøpe?
    Anbefaler denne:

Norek.no - Thecus N5200 5-bay NAS Server

De fleste NASer har for liten CPU/minne, men denne har jeg testet med over 50MB/s writes. Hot swap og opp til 5 disker.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en gammel PC til overs, kan også FreeNAS være løsningen. Jeg bruker det mot Sonos og det funker glimrende. FreeNAS krever utrolig lite fra maskinen, funker med Samba, FTP, etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Har du sjekket at det er lys i porten der sonos ZPen er koblet til ?
    Bare så alt er klart:
    - Du får internett forbindelsen via den ruteren ZPen er koblet til
    - Det er en DHCP server på nettet ditt (vanligvis i ruteren) som tildeler ZPene IP addresser

Det virker som om ZPene har gått i auto ip modus, dvs ikke fått ip addresse på nettet ditt. Dhcp serveren bør kunne vise hvilke maskiner den har tildelt addresser, ellers kan du bruke ett verktøy som nmap for å finne ut vilke maskiner som er på nettet

nmap -sP 192.168.0.0/24 pinger alle addressene på ett 192.168.0.0/24 nettverk

Du kan og bruke en upnp klient som viser vilke upnp enheter som finnes på nettet. ZPene dukker da opp med IP addresser. F.eks en Nokia N95 virker fint til dette.
    Jeg har mac og får ikke ZP til å snakke med Macen. Jeg tenkte å bruke spille musikke rett av macen trådløst. Jeg tror det er det samme problemet som er beskrevet av turfsurf og gimsegutten, men jeg får det ikke til. Noen som har hatt det samme problemet med mac??

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csorhaug
    Jeg har mac og får ikke ZP til å snakke med Macen. Jeg tenkte å bruke spille musikke rett av macen trådløst. Jeg tror det er det samme problemet som er beskrevet av turfsurf og gimsegutten, men jeg får det ikke til. Noen som har hatt det samme problemet med mac??
    Hvordan har du satt opp dette? Bruker du en router i oppsettet ditt?

Kan ellers nevne at jeg brukte Sonos sitt eget forum for å spørre om tips da jeg drev og satte opp dette. Sendte mail til Sonos også. Fikk mail tilbake etter et par timer med presise og gode svar på det jeg spurte om. De har en bra support-tjeneste som det kan være lurt å benytte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •