Hva brukes en coax kontakt til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva brukes en coax kontakt til?

Har lenge trodd at jeg måtte koble en kabel fra en coax plugg på dvd spilleren til forsterkeren for å få surround, men jeg tok feil, det blir jo like fint surround med bare phonokabelen stående i. Jeg trodde at phonokabelen kun leverte analoge signaler til høyre og venstre fronthøytaler (hvordan vet forsterkeren hvilke lyder som skal hvor?). Og trenger jeg egentlig koble i en coax kabel?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt bruke en vanlig RCA kabel fra digital utgangen på dvdspilleren og inn til forsterkeren.
    Men det skal jo liksom vere garantert at en digitalkabel holder 75Ohm eller 110Ohm hvis det er XLR.
    Når du sier at du får surround når du bare bruker signalkabler så forstår jeg det slik at du bare har koblet de til f.eks dvd inngangen h og V plugg. Da får du ikke DTS eller DD, men en simulert surround signal som reciveren/forsterkeren lager. DD og DTS får du bare vi optisk eller coax digitalutgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper han mener at han bruker phono som coax.

Det går, receiveren får da DD og DTS signal, men lyd pga impedanse på kabel blir nok ikke like bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formulerte meg litt dårlig :P Bruker kun phonokabel, h og v fra dvd spiller til forsterker, ikke noe digitalt. Men det er så at DD og DTS er langt bedre enn denne simluerte surrounden? Vil forrandringen skjer øyeblikkelig når kobler via coax kontakten, eller må jeg endre instillinger på forsterker, slå forsterker og dvd spiller av og på e.l.?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skader ikke å prøve.
    Pga kabel vet jeg ikke om lyden blir "bedre"
    Men hver kanal får sitt eget signal, og det er jo en fordel om du allikevel har surroundanlegg.

Du må nok velge digital lyd ut på dvdens menyer og digital input på receiver ja.

Lykke til

Newcomer Torkil H sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på...
    Er det ikke en mulighet å lage en coax kabel av vanlig antenne kabel ? det blir vel bedre og billigere enn å bruke en vanlig phono kabel ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke dette til å funke :@ Jeg får ikke i nærheten av samme surroundeffekten med coax som jeg får hvis jeg kobler en kabel til hver høytaler til pcen (3 phonkabler til egne plugger i forsterkeren). Bakhøytalerne virker som de fungerer fint og jeg får ikke følelsen av at de sender ut samme lyd som frontene, alikevel legger jeg ikke stort merke til dem under spesielle effekter. Kobler jeg alt til pcen blir opplevelsen en helt annen, da fyker lyden rundt om kring sånn som det skal være. Vil gjerne ha hjelp!

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker har du?
    Har selv H/K 240 og opplever ikke at lyden "fyker lyden rundt om kring" noe jeg faktisk savner, Selv ved DD/DTS.Liksom bare lyd fremme og bak thats it.Jeg bruker optisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en pioneer VSX-516

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff - dette blir jo akkurat som PC-support via telefon dette... :neutral:

Jeg får liksom ikke helt med meg hvordan oppsettet ditt er i dag - du blander sammen begrep om kabler. Coax og RCA kan sende både digitalt og analogt, men kvaliteten er ofte ikke optimalt ivaretatt med samme kabel brukt til begge deler.

Har du i det hele tatt noen idé om når/om du bruker et digitalt signal kontra analogt?

Kan du også forklare nærmere hva du legger i innlegget:
    "Jeg får ikke dette til å funke :@ Jeg får ikke i nærheten av samme surroundeffekten med coax som jeg får hvis jeg kobler en kabel til hver høytaler til pcen (3 phonkabler til egne plugger i forsterkeren). Bakhøytalerne virker som de fungerer fint og jeg får ikke følelsen av at de sender ut samme lyd som frontene, alikevel legger jeg ikke stort merke til dem under spesielle effekter. Kobler jeg alt til pcen blir opplevelsen en helt annen, da fyker lyden rundt om kring sånn som det skal være. Vil gjerne ha hjelp!"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, merker jeg mikser litt selv her. Denne digitale kontakten bak på dvd spilleren heter "coax" selv om jeg vet at coax er navnet på en type kabel. Har brukt coax i den forbindelsen at jeg har en kabel (som leder et digitalt signal) fra kontakten merket "coax" på dvd spilleren til kontakten merket "coax" på forsterkeren.

Jeg har to oppsett jeg har testet med. Ene er å koble 6 kabler (heter vel RCA plugg, standard plugg som brukes til både komponent og phono signaler) til 6 analoge kontakter på forsterkeren (en til hver høytaler). DVD spilleren har ikke mulighet til å sende ut 6 analoge signaler, men det kan pcen, det er derfor jeg har brukt den. På denne måten kan jeg styre hver enkelt høytaler slik jeg vil gjennom pcen.

Andre oppsettet er 1 phonokabel, høyre venstre, hvit rød, fra dvd til forsterker, pluss et digitalt signal (coax) fra dvd til forsterker. Første oppsettet gir dessidert best lyd og jeg får mye bedre følelse av surround.

Og jeg lurer da; hvorfor er dvd spiller og forsterker merket "coax" ved digital input/output når dette bare er navnet på en type kabel? Burde det ikke da stått "coax" overalt når både kompositt, komponent og phono brukes denne type kabel/kontakt? Og hvor kommer RCA inn i bildet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Og jeg lurer da;
    1) hvorfor er dvd spiller og forsterker merket "coax" ved digital input/output når dette bare er navnet på en type kabel?

2) Og hvor kommer RCA inn i bildet?
    1) Det bare er sånn.... Coax betyr i denne sammenheng digitalt signal, men IKKE optisk. I ditt oppsett holder det med KUN denne. Du trenger ingen andre kabler eller innganger/utganger. Mulig du må ha en annen inngangsplugg på PC-en, men på forsterkeren - KUN denne. Det skal gi deg den desidert beste surroundlyden.

Forsterkeren MÅ stå innstilt på at den skal ta imot (og behandle) et coaxialt digitalt signal (fra nettopp denne inngangen). Det MÅ den for at den skal kunne oppfatte at det er nettopp et digitalt signal, bestående av mange kanaler (som så forsterkeren automatisk skal fordele ut i høyttaleroppsettet).

2) RCA er betegnelsen på en type kontakt. Det er den samme type kontakten på lakrissnører som på de mest eksklusive kablene. Kabelkvaliteten er dog skiftende, og ikke alle kabler kan benyttes til BÅDE digitalt signal og analogt (selvsagt IKKE samtidig da...).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at selv om du gjør allt dette rett med "coax" fra pc til receiver får du mest sannsynlig ikke digital lyd før du stiller pc'n inn på å sende dette ut.

Annbefaler CCCP pakken, denne inneholder allt du trenger, også ac3filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Det bare er sånn.... Coax betyr i denne sammenheng digitalt signal, men IKKE optisk. I ditt oppsett holder det med KUN denne. Du trenger ingen andre kabler eller innganger/utganger. Mulig du må ha en annen inngangsplugg på PC-en, men på forsterkeren - KUN denne. Det skal gi deg den desidert beste surroundlyden.
    Så da trenger jeg ikke en phonokabel i tilegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, kun coax til lyd og noe annet til bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører en mye høyere susing i høytalerne når jeg bruker coax også, kan dette være fordi phonokabelen som jeg bruker ikke er av bra nok kvalitet? Har et strekk på 10 meter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •