Hva gjør småbarnsforeldre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør småbarnsforeldre?

Vi skal jo nå bli tre i familien, og jeg lurer på om det finnes noen gode råd mht små barn og stort stereoanlegg.

Jeg har et rack som står åpent uten dører til komponentene med tv'en min oppå der igjen. Dører skal jeg få til slik at den lille ikke så lett kommer til å åpne det. Men, det er verre med alle kablene bak - der er det veldig lett å komme til. Samme med høyttalerene. Bakhøyttalerene mine har et basselement som står helt nederst uten noen form for beskyttelse.

Noen som har noen gode innspill her?

Nå skal vi flytte før den lille kommer til verden og da kommer vi til å få en del av stua som anlegget kommer til å stå og skal prøve så godt vi kan å passe på ting og tang.

Ikke så enkelt når det kommer småfolk nær dyre ting.
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn elektrisk hundehalsband på laveste styrke. Definer en fy-sone rundt stereoen. Etter 2-3 år ligger det instinktivt inne at det gjør vondt å ta på pappas stereo og du kan ta det av

Jeg har på sett og vis forberedt meg på en eventuell liten krabat med vegghengbare bakhøyttalere og plasma, fronthøyttalere med deksel og låsbare glassdører på rack.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lære ungen hva nei betyr?

Min 3 åring har aldri gitt meg problemer. Har bla en Samsung LCD som nok kan være fristende å "slå" litt i, men heldigvis så har det gått greit å forklare hva som er lov og hva man ikke skal gjøre.

Mulig vi har vært heldige og har en til på gang nå i november, så kan hende at vi får flere utfordringer her.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg så igjen. Jeg har en særdeles aktiv gutt på 2 år. Nysgjerrig som få er han og. Kan si at det eneste som hjelper er å la ungen kikke seg lei på utstyret. Barn går fort lei. La ungen leke litt med det han vil under oppsyn og det bør da gå bra.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine foreldre hadde et B&O annlegg montert på veggen i ca. 2 meters høyde da jeg var liten. tok ikke lange tiden før jeg begynte å klatre for å skifte radiokanal. det endte med at jeg klarte å rive ned hele annlegget. så kanskje det ikke er så smart? kanskje smartere med glassdører og lås (glassdør for IRsignalene) i en høyde ikke så langt fra gulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kom gjerne med gode forslag.... Jeg har en liten krabat på 6mnd som virker som om han kan bli veldig aktiv. For min del står høyttalerne i veien for kablene i stor grad, men jeg er MEGET skeptisk til at han kan ødelegge pianolakk finish og forsterker/cd-spiller.

Har allerede kjøpt en barnegrind som kan monteres i forskjellige fasonger/deler. Men jeg frykter at den kan velte og så er skaden vel så stor... Tenkte også jeg kunne la han få ta på forsterkeren når den er god og varm (type 65 grader) kanskje han lærer av seg selv?
    Jeg har faktisk også vært inne på tanken å sette svak strøm på barnegrinden når den er satt opp som hinder. Men selv jeg synes det er litt drøyt.

Noen som har prøvd å spille INSANE høyt i det de kommer i nærheten av anlegget? Pause ---- BOOM. Kan noe slikt fungere?

Til de som har lykkelige løsninger på barn på ca. 1 år.. kom gjerne med flere tips.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet en tråd om dette emnet for en goood stund siden. Kanskje på tide å dra den fram igjen?

Her er den: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...eo-utstyr.html

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ei prinsesse på 2,5år som jeg er ganske sikker på er godt overkvalifisert til diagnosen ADHD:-D Har ingen dører og slikt foran, men det har gått greit likevel. Var en liten periode alt skulle plukkes og skrues på, egentlig mest til W's irritasjon siden hun hadde problemer med å få på lyden igjen men bare man var bestemt og sa klart ifra så, gikk den interessen over. Eneste hun gjør nå er å skru opp volumet hvis det kommer musikk på som hun liker...og det gjør meg jo ingenting:-D

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 stk barn i utgaver som er 2 og 5 år gamle. I motsetning til AV-utstyr så er de ikke forbruksvarer (AV-utstyr er det uansett om det har en totalpris på 20, 50 eller 500-tusen!) som kan byttes ut når de blir for gamle.

Men å lære de tidlig hva som er deres leker og hva som er pappas leker har vært et fokusområde. Datteren på 5 år skjønte fort hvordan dette fungerer med pappas leker ( i tillegg hadde hun, for henne, sikkert en litt traumatisk opplevelse da en avdanket VHS-spiller prøvde å spise opp hånden hennes når hun stakk den inn i munnen på spilleren). Deretter har det vært viktig etablere forståelsen av at hvis noe av utstyret går i stykker så er det ikke sikkert at Nemo, Askepott, Noddy, Postman Pat eller andre barnevennlige underholdningstiltak kan vises på TV-en lenger (som en ren effekt av at utstyret ikke virker lenger, ikke som noe form for avstraffelse!).

Har hele tiden hatt AV-ustyret stående i en slik høyde at barna ikke må finne fram gyngehester eller andre stabile klatrestativer for å komme til. Men har også vært opptatt av å ikke bli alt for oppfarende i opplæringsfasen siden det gjerne gir motsatt effekt av det man vil oppnå. Ignorerer man at barna peller på fars gadgets så blir de raskt uinteressante.

Deretter kan man jo sjekke at man virkelig har bra nok forsikringer av utstyret. Det finnes flere forsikringer som tar hånd om materielle skader ved "ulykker" i hjemmet forårsaket av menneskelig svikt enten den skyldige er 3 mnd eller 70 år.

ToCa

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har latt mine to få lov å se på anlegget, ta på det, skru på det, under oppsyn. Etter to ganger er de leie, og det er ikke interessant lenger. Hovedgrunnen til at de klår er at de får MASSE oppmerksomhet når de gjør det. Hvis de for lov, og det ikke skjer noe er det overhode ikke spennende.

Forøvrig en UTROLIG god beskrivelse på hva som foregår inni hodet på en 1-åring, og som fikk meg til å forstå HVORFOR de på død og liv 'tigger' kjeft:

Ettåringen mangler ikke evnen til å lære. Hun lærer noe nytt hele tiden. Det hun mangler, er evnen til å stoppe seg selv eller kontrollere egne impulser. I tillegg mangler hun evnen til å kunne spå i nær fremtid, det vil si evnen til å kunne forutsi flere "ledd" fremover når hun har begynt med noe.

En ettåring ser verden omtrent som en serie lysbilder der hun til en hver tid bare greier å tenke et bilde fremover. Et ettåring som fingrer med stereoen, greier ikke i tankene å "spole frem filmen", slik at hun kan tenke over hva som vil skje til slutt hvis hun fortsetter å klå, som for eksempel at du blir sint. Hun ser stereoen, lyser opp, og tenker "Knapper!". Ivrig stabber hun bort til den. Først når fingrene når knappene, faller neste lysbilde på plass, som er at: "Nå kommer snart en voksen!", barnet ser forventningsfullt mot kjøkkendøra. Ganske riktig: Der står du i døra! I glede over at hun greide å forutsi at du ville komme, smiler hun bredt ved synes av det. Dette smilet springer ut av stolthet over å få rett, men tolkes gjerne feilaktig av voksne til å bety: "Ha, der lurte jeg deg!" eller: "Se hva jeg driver med, når du ikke følger med!".

Når hun har sett litt på deg slukner smilet. Nå har neste lysbilde falt på plass, nemlig at" Når sier mamma nei!". Dermed snur hun seg mot stereoen , rister iherdig med hodet og gjentar "Nei, ne-ei, ne-ei" for seg selv. Vel og merke men hun fortsatt trykke ivrig på knappene. Du blir enda mer irritert. Det er fort gjort å tenke: "Se der! Hun vet det er galt, men gjør det likevel!". Antakelig sier hun ikke nei fordi hun vet at hun gjør noe galt. Et nei i den alderen betyr som regel: "Den lyden de voksne lager når jeg tar på stereoen". Det betyr ikke det vi mener det betyr: "Gå vekk derfra, det har jeg sagt tusen ganger!".

Ditt lille avkom, som har stått og sagt "nei-ei" for seg selv, har nå fått neste lysbilde frem. "Nå kommer den voksne mot meg!" Hun snur seg, helst uten å ta fingrene vekk, og bryter ut i et smil over å se deg komme. Dette smilet betyr: "Der kommer du jo! Var det ikke det jeg visste!" Det er heller ingen ny provokasjon. Det betyr ikke: "Jeg synes det er så gøy å terge deg!"

Smilet slukner igjen raskt. Nå er neste melding kommet, en melding som forteller at nå kommer den voksne til å være sint å løfte henne vekk. Hun slipper stereoknappen og løper unna. Du sukker og sier noe slik som: Ja! Ikke hold på med stereoen" Det har mamma sagt". Du går inn på kjøkkenet igjen.

Et par minutter senere snur barnet ditt seg tilfeldigvis og får øye på stereoen. Hun lyser opp og tenker: "Knapper!" ....

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    va med cv cls serien..? er vel kansje ikke så mange voksne som har barn som liker cv da...
    den har bra netting.
    og kansje glass dører foran forsterkeren.

Newcomer Alex S sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tøffing på 3 år nå, fy som tiden går;-)

Han vet betydningen av nei. Har aldri vært et problem igrunn. Men faste regler må gjelde begge veier. Jeg spør ALLTID om jeg skal "låne" noe av hans ting. Ryker jo en leke her og der når jeg trenger materiale når jeg sitter å binder fluer:-) Det bør være en blanding av at de vet betydningen av nei og at de, som nevnt tidligere, får "se/føle seg lei" under oppsyn.

Mvh Alex S.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 10 år gammel datter, har aldri vært noe problem med "plukking" på pappas "stæsj".

Gruer meg heller om noen år da hun kanskje setter igang med hjemmealenefester........
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hundebånndet var jo ingen dum ide he he

Hva med og henge høytalere oppe på veggen og et sikkelig skap med lås til elektonikk.

Eller flytte pappas morro sakker inn på et eget rom med en solid dør med lås...

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en gutt på 2,5 år. Han har fått lov til å utforske litt under oppsyn. Nå er det han som skrur av og på når vi går ut. rekker akkuratt opp til av knappen til plasmaen, Denon 2105 tar han gjerne med stor tåa for det gjør pappan hans her om dagen stoppet jeg en dvd han så på, da gikk han bare rett bort og trykket på play. kan ikke huske å ha lært ham det, uansett bruker jo jeg fjernk når jeg trykker play. Ble litt stolt og tenkte han kommer til å bli A/V interessert.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI og barn er ikke det letteste å forholde seg til alltid. Husker enda jeg så en videosnutt min samboer hadde tatt opp da hun hadde småbarnstreff hos oss for noen år tilbake. 7 barn i alder ca 8-10 mnd. som kravlet rundt. På den tiden hadde jeg KEf 2005 høytalere(eggene) stående på noen vaklevorne stativ i stuen. Eggene var kun festet med bluetack på toppen og stativene på samme måte mot gulvet. På videoen så jeg plutselig en liten gutt som halte seg opp etter stativet og stod å danset med stativet som dansepartner. At det gikk bra?
    Min samber ble ganske blek når jeg viste henne hvor løst det satt sammen.
    Etter dette gikk eggene på veggen.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Jeg har en gutt på 2,5 år. Han har fått lov til å utforske litt under oppsyn. Nå er det han som skrur av og på når vi går ut. rekker akkuratt opp til av knappen til plasmaen, Denon 2105 tar han gjerne med stor tåa for det gjør pappan hans her om dagen stoppet jeg en dvd han så på, da gikk han bare rett bort og trykket på play. kan ikke huske å ha lært ham det, uansett bruker jo jeg fjernk når jeg trykker play. Ble litt stolt og tenkte han kommer til å bli A/V interessert.
    Har en gutt selv på 3 og et halvt, han henter filmene selv, setter de i og trykker på play. Fimen som evt stod i spilleren behandles på riktig måte for at det ikke skal bli riper(han er overbeskyttende mot alle Sabeltann filmene siden en av de er litt ødelagt og jeg forklarte han hvordan det hadde skjedd).
    Fjernkontrollen har han ikke helt kontroll på enda, men gi han et halvt år!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Gruer meg heller om noen år da hun kanskje setter igang med hjemmealenefester........
    Ja huff... tiden går fort. Ikke lenge før 18-åringene med pappas volvo stasjonsvogn begynner å råne rund husveggene som gamle månser

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen barn selv, men når jeg leser innleggene her, er utrolig store likheter mellom barneoppdragelse og hundedressur. Grunnen er at jeg har to hunder som også er "AV interessert". Blir nesten sittende å le litt. (nei, jeg tenker ikke på strømhalsbånd og avstraffelser)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ler selv. Men tenker på det med skrekk den dagen jeg blir pappe (hvis det noen gang skjer). Men jeg har 2 katter, og de er veldigt hypp på å se bakom stereo benken. Så etter ett par runder me å springe etter kattene når de har gått bakom, så holder det med at jeg reiser meg, så stikker de

Den dagen det va skikklige krise, va når minste katten pisset bakom stereo benken. Det har bare skjedd en gang, tror katten fikk skjokk pga hylinga og skringen min når jeg oppdaget den lille dammen som kom fra stereo benken.

Ellers kan jeg huske en gammel video maskin som fikk smake noen halv spiste skiver, da minste mann i hus trodde at det ville komme en film på tv hvis han stappet noe inn der. Lego klosser va også en sikker vinner inni video maskinen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •