Ohm, watt og strøm og sånn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm, watt og strøm og sånn

Vet ikke om det er noe ahaopplevelse eller ikke, men noe begynte å demre for meg.
    Leste om noen høyttalere at et par høyttalere aldri var under 7 ohm under noen frekvens men under noen frekvenser var ohm'en oppe i 32.
    Det ble da nevnt at pga av at ohm er såpass høy så kreves det mindre strøm fra forsterkeren. Dette har jo en logisk sammenheng i Ohms lov.

Videre står det at man i dette tilfelle er meget påvirkelig av HT-kablene og motstanden i dem.
    Noen som kan fylle ut noe informasjon for å hjelpe til å klare opp i sammenhengen her?
    Hvis man har noen høy-ohm høyttalere hva må man da kreve av HT-kablene?
    Regner med at dette har med om man har høy ohm i lave eller høye frekvenser? Altså har man høy ohm i 10khz og opp så må man ha lav ohm i kablene for å ikke få for dominert diskant?

Mine høyttalere (under oppussing) er sånn og med kablene jeg har så er diskanten fremtredene. Kanskje litt for mye.
    Vet ikke hvilke kabler jeg har (fikk med gamle høyttalere), men de består av 8 ledere (2 par) som er tvinnet i hverandre og hver leder er isolert.
    Var visst bra før i tiden etter det jeg har hørt

Leste også at øret normalt kan høre 15-20 ganger lavere lyder en det som er normal støy i en normalt god produksjon av en plate. Beviser bare at godt utstyr og produksjon av musikk er viktig...

Fint om noen kunne hjulpet med å oppklare litt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med høy impedans er kabelimpedansen mindre vesentlig. Siden støy i høyttalerkabler ikke er noe tema betyr det at kablene er mest vesentlig ved lave impedanser.

Store variasjoner krever strømtrekk ute av fase med spenningen. Det medfører en stor ekstra belastning for effekttrinnet. Med andre ord er ikke ohm alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Siden støy i høyttalerkabler ikke er noe tema betyr det at kablene er mest vesentlig ved lave impedanser.
    Hm. Kan det være jeg leste feil da når jeg leste at ved høye impedanser i HT så setter det mer krav til ht-kabler?
    Mener det stod på svensk den teksten så en vet jo aldri

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •