Rom med for mye klang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom med for mye klang

Hei, nå har vi endelig fått flytta inn i den nye leiligheten, og siden vi har hatt veldig godt fiske den siste tiden, er det nok tid for utbytting av høyttalerene, først og fremst i front.

Men jeg har et problem, og det er at siden alle veggene i stua er av gips, og jeg har store vinduer i "bakveggen", så opplever jeg en del ressonans og klang (mulig jeg bruker ordene litt feil, men håper dere forstår). Et typisk eksempel er når jeg klapper med hendene, kan du høre en liten etterklang, og når jeg ikke bruker romkorreksjon blir bassen fra frontene kansje litt vel mye, og den buldrer liksom litt. Foreløpig står det bare en 2 seter skinnsofa ved bakvegg, men det kommer en hjørnesofa av stoff om ikke så alt for lenge til, og det håper jeg jo vil hjelpe. Gardinene som henger foran vinduene er desverre ganske tynne, så di hjelper ikke så veldig masse.

Men det jeg lurer på da er hva jeg kan gjøre for å miske klangen i rommet, og hva slags høyttalere som vil fungere bra, og kansje motvirke noe av denne klangen?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe(r) ?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe på gulvet?
    Tepper/diffusorer på veggene?
    DIY bassfelle?
    Planter?
    Andre/tykkere gardiner?
    Fyldige møbler?

Ta bilder av rommet, rundt hele. Ja jeg har sett Min hjemmekino.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kamera ligger desverre på båten, er et gulvteppe på gulvet, og tror nok ikke fruen blirglad om jeg henger opp tepper på veggene, heh, for det er jo faktisk i stua. Bildene på min hjemmekino er fra forrige leilighet.

Tenker på å kansje kjøpe nytt rack, med noe veggseksjon greier i, vil dette ha noe for seg, eller bare virke mot sin hensikt? Venstre vegg er åpen mot kjøkkenet, men høyre vegg har en hylleseksjon som vil bli flyttet når sofaen kommer.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips til bakvegg:
    Scenemolton, eller billigere: Ikea gardiner! Det hjalp utrolig for meg, og hele rommet ble mye roligere.

Jeg brukte disse:
    IKEA | Gardiner og rullegardiner | Gardiner | RITVA
    men kanskje disse funker og:
    IKEA | Gardiner og rullegardiner | Gardiner | MERETE
    kjøp i brun farge da disse er ganske mørke og virker som svarte i mørket/dempet rom. Viktig å kjøpe med sånn vaier til å henge den i.

Og det ser bra ut... med tanke på kona. ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller i hjørnene. Gjerne med en plante eller to oppå og foran.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med bassfelle? Jeg har tenkt litt på noe lignende av det AndreWerdenskrieg bruker på bakvegg, bare bak tv'n, det vill vel strengt tatt også fikse opp litt på lyden, vil det ikke?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Hva menes med bassfelle? Jeg har tenkt litt på noe lignende av det AndreWerdenskrieg bruker på bakvegg, bare bak tv'n, det vill vel strengt tatt også fikse opp litt på lyden, vil det ikke?
    Er litt usikker på hva du mener nå? Tenker du på de tykke lystette gardinene jeg henger opp ved musikklytting eller film? Isåfall så hjelper de endel på lyd og refleksjoner. Det er det samme magnuswb snakker om.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykke tepper på gulvet gjør underverker. Bør være i ull fordi de har vesentlig bedre akustiske egenskaper

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mange rare svar.

La oss først skille mellom "diffusor" og "demping". Planter og lignende harde objekter vil kunne fungere som førstnevnte; Å spre lyden. Tepper, stoffmøbler, o.l. vil fungere som dempende. Utifra det du beskriver innledningsvis så ville jeg definitivt prioritere sistnevnte da diffusorer er avhengig av å bli plassert 100% korrekt på 1. refleksonsflatene. Moral; Fyll rommet ditt med "koselige objekter" (i.e. stoff).

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse gode svar.

Det jeg tenkte på som jeg ser du har; AndreWerdenskrieg er møbelet på veggen bak tv'en, men denne vil vel egentli bare gjøre vondt verre da den er hardere og stivere enn gips, men det ser unekelig bra ut.

Men nå kom sofaen i dag, og foreløpig, med det ene hjørnet fylt med cd'er og dvd'er og sofaen kom i det andre hjørnet er det blitt mye bedre, men skulle vel ennå ønske det kunne bli litt bedre.

Når jeg får ryddet litt på plass og sånn kommer jeg tilbake til emnet, og kan også legge ved noen bilder da. Da vil Min hjemmekino også bli oppdatert.
    Men det er nok demping som skal til ja, diffusore blir nok bare stress.

Takk så masse allesammen, så kommer jeg tilbake når jeg har fått ryddet på plass litt.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder på minHjemmekino nå.
    Hvis dere vil kan dere jo se, og komme med forslag til ting som kan hjelpe.

Men jeg tror selve ommøbleringa og den nye sofaen hjalp en del.
    Hyllene som er på den ene veggen skal nok forsvinnne så sant vi finner noen god erstatning.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny leilighet, håper det ordner seg med lyden!

Angående panelet bak TV'en er den primärt for å skjule kabler etc. Kan aldri tenke meg at den skal tilföre noe positivt til lyden. Den er hul på baksiden og tidligere ga den litt skurringer på enkelete frekvenser. Dette har jeg fjernet ved å montere dempende asfaltmatter på baksiden.
    Når det gjelder "gardinene" jeg monterer opp ved film/musikk, så ordla jeg meg kanskje litt feil tidligere. Det er et stort vindu som skaper endel refleksjoner. Ved å montere opp stoffet foran vinduet reduseres dette betraktelig og det demper også visse frekvenser. Jeg merker ihvertfall reltivt store forbedringer.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk. Nå holder jeg på å rekalibrere forsterkeren, så det blir jo litt spennende å se. Forresten en veldig fin kino du har Andre.

Bakhøyttalere har jo blitt ett akutt problem siden di som sto bak før sofaen kom ikke lengere har plass. Så jeg spiller bare med en bakhøyttaler til jeg for forhandlet frem med fruen at jeg må montere noen på veggen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk. Nå holder jeg på å rekalibrere forsterkeren, så det blir jo litt spennende å se. Forresten en veldig fin kino du har Andre.

Bakhøyttalere har jo blitt ett akutt problem siden di som sto bak før sofaen kom ikke lengere har plass. Så jeg spiller bare med en bakhøyttaler til jeg for forhandlet frem med fruen at jeg må montere noen på veggen.
    Takk så mye, er veldig fornöyd selv.
    Du får holde oss oppdatert. Angående bakhöyttalere: kanskje sjokolade + massasje hjelper.
    Du har ikke plass på sidene?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lite lytterunde etter kalibrering, flytte suben litt lengre fra bakvegg og stille den ned noen hakk, og vips, nå er jeg fornøyd med lyden min igjen.

Wohoo..

Så konklusjonen her blir vell at en stor hjørnesofa kan fikse godt opp i et rom med for mye klang i.

Tusen takk for alle innspill.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Takk så mye, er veldig fornöyd selv.
    Du får holde oss oppdatert. Angående bakhöyttalere: kanskje sjokolade + massasje hjelper.
    Du har ikke plass på sidene?
    Hehe, nja hun er nå ganske bestemt, men maser jeg nok vil hun nok gå med på det så lenge di ikke tar så mye plass og det ikke blir stygt. Har nok ikke mere enn 10cm til overs bak sofaen, og ingenting på sidene. Men noen nogenlunde små noen på veggen burde gå greit hvis jeg klarer å få skjult ledningene godt nok.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nja hun er nå ganske bestemt, men maser jeg nok vil hun nok gå med på det så lenge di ikke tar så mye plass og det ikke blir stygt. Har nok ikke mere enn 10cm til overs bak sofaen, og ingenting på sidene. Men noen nogenlunde små noen på veggen burde gå greit hvis jeg klarer å få skjult ledningene godt nok.
    Hva med Audio Pro Cinema Precision? Enten PM-02 eller PM-09S?
    De tar ikke mye plass, har fått masse skryt og koster ikke allverdens.
    Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60
    Noen kabellister som males i samme farge/tapet som veggen, skjuler kablene på en relativt grei måte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •