Noen betraktninger om høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen betraktninger om høyttalere

Var nylig på en liten rundtur i Oslo og hørte på litt forskjellige høyttalere.

Patos Lyric 402 har fått mye skryt. Hørte disse på Serviceavdelingen på Sony ES digitale forsterkere og 3000ES DVD. I SA's lytterom låt dette helt ræva. Nedre mellomtone og nedover var bare grøt, null definisjon.Mellomtonen var stor og varm, men helt uten fokus. Diskantområdet var "sweet" og musikalsk, men druknet i ett stort ufokusert hz-område. Tror ikke at dette er representativt for høyttalerne. Rommet var dårlig dempet og høyt. plassert nesten helt inntil veggen uten spikes. Vitner om stor innsikt hos personalet.

Så gikk turen til HIFI-klubben hvor jeg hørte Nautilus 804 på Denon AV1 reciever og DVD 3800. Dette låt fryktelig bra, vurderte umiddelbart å ta opp lån. Spilte ekstremt åpent og musikalsk, ble aldrig skarpt uansett musikkkilde. Nydelig artikulert og musikalsk bass. Homogent og stort lydbilde med flott fokus. Nautilus er kvalitet. Ferdig. Ble også forført av DAli Evidence 470, selv om de kanskje låt i varmeste laget. Hørte også på B&W 703, låt bra, men kan ikke måle seg med 804, spes. i bassen.

Til slutt besøkte vi Norsk Audio Teknikk. Der hørte vi på en forsterker jeg vurderer, Cayin 252b, og Årets high end høyttaler i L&B, Dynaudio contour 3.4. Dette virket ekstremt lovende ved første ørekast. Og det spilte bra men....Artikulasjonen og engasjementet i bassen som 804 hadde var ikke der. Det spilte enormt stort, både b, h og d, med fin fokus. Samtidig satt jeg å grøste litt. Låt litt klinisk og kjølig, dessuten var det tendenser til skarphet i toppen på låter med mye innfo i diskantområdet. Ble rett og slett litt skuffet, da jeg hadde store forhåpninger til oppsettet. Kunne i mine ører ikke måle seg med det vi hadde hørt på klubben. Mulig manglende innspilling, men jeg regner med at hifi-guruen som arbeidet der hadde nevnt dette hvis så var tilfellet.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning. Tips hvis du skal tilbake til klubben: be om å få høre Dali Helicon (eller Euphonia hvis lommeboka tillater det) - jeg hørte Helicon 400 opp mot B&W 704 sist jeg var der og ble fullstendig forelsket i Dali. Mye rundere i bassen og enormt åpen diskant, musikken ble mye mer tilstedeværende. Ulempen er vel at det ikke finnes en serie for surroundbruk (ennå, men dette er visst på vei) - med mindre man går for Euphonia. Men full Euphonia-serie er imidlertid ikke noe jeg har råd til i hvert fall..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også å koble Heliconene opp på et par Arcam-forsterkere biampet. Det er en svært vellydende kombinasjon. Jeg har hørt Heliconenen på NAD S200, men det var langt fra det samme.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio er kjendt for å få ekstremt dårlige tester hvis de ikke er tilspillet, noe der i Dynaudio´s tilfælde kan tage opp imot 1 år !!! De der derimot har holdt fast ved Dynaudio i litt lengere tid selger de, næsten, aldrig, det er fakta. Ingen tvivl om Dali, B & W og andres kvaliteter men det er synd at Dynaudio har denne "feil". Vet ikke hvordan der jobbes i butikkene men jeg håber de blir forsynt med høyttalere til demo der har været igjennom en "tortur", dit brev her tyder på dette ikke er tilfældet, synd. Nu kjender jeg ikke så mye til Cayin forsterkeren og dens kvaliteter, strømforsyning osv, men jeg vet at Dynaudio nådesløst avslører "feil" i kjeden.......
    Niels.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at DALI evidence kanskje låt litt i det varmeste laget?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så overraskende at Daliene blir i varmeste laget siden de, etter hva jeg har forstått, ble koblet til en Denon-forsterker. Den vil ikke gi den stramme bassen som disse høyttalerne kan gi med passende forsterker. Den vil i stedet blir en smule pompøs og ukontrollert, noe som kan skyldes opplevelsen av varm lydkarrakter. Det bør jo også legges til at E 470 koster godt under det halve av 703, og 803 koster enda mer.

I kombinasjon med Denonen vil jeg absolutt tro at 703-en vil kunne gjøre en god jobb. Men den har nok definitivt ikke potensiale til å matche Helicon 400 selvom Knut Vadset skamroste denne høyttaleren i siste fidelity. Han fremhevet en del kvaliteter som oppløsning, mikrodetaljer, holografi osv som utvilsomt er der. De begrensningene han imidlertid trakk frem er i første rekke knyttet til dynamikken og spredningen. Den har en 6,5-tommer som skal henge med til langt over 4 kHz, det sier seg selv at den har kapasitet, men mangler spredning. Den vil også ha svært utpregede karrakterforskjeller i forhold til en liten metalldome. Glassfiber er jo som kjent stivt, men uten den definerte oppbrytningen man finner i metallmembraner. Rent dynamisk vil 703-en tape mot Helicon på grunntoneområdet fordi den ikke har fått den samme sømløsheten som dalien. Den går heller ikke like dypt. Der scorer faktisk 703-en bedre enn 803 allikevel da det er en av de BW-ene som har best grunntoneområde.

Dynaudio har alltid laget svært gode elementer og burde gi god kvalitet. Men hvis Morten og Mortens lytterom på Norsk Audioteknikk er det samme som før så er det håpløst mht bass. Det er mange høyttalere som har slitt i det rommet. (Morten og Morten er en anne historie: Når du ringer dit svarer en stemme: Norsk Audioteknikk, du snakker med Morten! -Så legger du frem problemet, og han svarer: Ååååååå, da har du nok snakket med Morten! :lol: )

Patosene har jo heller ikke vært kjent for å ha særlig nivå i grunntoneområdet. BW 703-en er nok bedre på det området. Dersom lytterommet gjør mye rart med dypbassen blir det ikke mye spennende igjen i bassen. De er forøvrig svært behagelige ellers i frekvensområdet. Kanskje litt vel behagelig...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått på følelesen av at du ikke liker Denon med Dali.. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Har fått på følelesen av at du ikke liker Denon med Dali.. :roll:
    Det stemmer, men jeg mener det er langt mer enn bare en smakssak. Annenhver gang jeg kommer inn på HiFiklubben demonstrerer de 5005 eller 6006 på en Denon integrert forsterker. Det er bare å glemme det, det funker ikke.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke akkurat noe godt salgstriks det da, hvis Denon ikke passer sammen med Dali, personlig har jeg bare hørt Dali med NAD og synes det låt bra..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •