Elektronikk til B&W CM1...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektronikk til B&W CM1...

Er på jakt etter nytt stereoanlegg, og har så godt som bestemt meg for B&W CM1.

Det store spørsmålet er derimot hvilken elektronikk jeg skal velge. Liker varm lyd, og har angst for å ende opp med en spiss lyd. Design er ganske viktig da "konemor" alltid vil ha en finger med i spillet.

De alternativene jeg har sett meg ut er Primare I21/CD21, evnt Thule IA75B/DVD150B. Noen som kan si noe om hva som skiller disse to alternativene med tanke på lydsignatur og lydkvalitet, og hva som vil være den beste matchen til CM1.

Er også åpen for andre alternativ.

Rommet de skal spille i er litt spesielt pga åpen kjøkkenløsning og hems, men selve stuen er vel ca 25 kvadratmeter. Hører på litt forskjellig musikk, men unngår "heavy metal og dance".

ameldal

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule fungerer fint med cm1, Thule er jo kjent for å lage elektonikk med mye varme og fylde.Ingen fare for spiss diskant her.( rommet spiller også rolle her)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare supplere med noen varme kabler da vettu

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du kan jo bare supplere med noen varme kabler da vettu
    Hvor mange grader skal \ bør de holde? :-)

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kroppstemperatur, kanskje et par grader over! :P

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv testet jeg begge disse forsterkerne til CM7, og jeg vil mene at de begge bør gi mye valuta for pengene her.

Primare opplevde jeg hadde en skikkelig dyp bass, men kanskje en noe dempet mellomtone. Lød litt som om det var en equalizer i v-form om du skjønner hva jeg mener. Thule fremhevet mellomtonen noe mer og rundet av diskanten noe tidligere. Den lød mer laid-back og ikke så dynsamisk som Primare. Kan kanskje si at jeg foretrakk Thule til Travelling Wilburys og akustisk Neil Young, mens heller Primare til Depeche mode og Pink Floyd.

Selv endte jeg opp med Arcam, og jeg vil mene at alle modellene fra A70 og oppover bør være knall til CM1. Jeg ville også vurdert Audiolab 8000S og Densen B-110. Sistnevnte er litt dyrere, men overgår kanskje også Arcam i det øvre frekvensregisteret. Kan også nevne at bladet Fidelity bruker Xindak 6950 sammen med CM1 som budsjettreferanse.

Anbefaler deg uansett å prøve et par forsterkere hjem, da dette også en smakssak! Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor falt du for Arcam da? Hvordan vil du beskrive denne forsterkerens lydsignatur?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger Midgaard Oberon 6.1 og SVS PB12-Plus/2 for å få god lyd

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Du trenger Midgaard Oberon 6.1 og SVS PB12-Plus/2 for å få god lyd
    Eller ikke.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ameldal
    Hvorfor falt du for Arcam da? Hvordan vil du beskrive denne forsterkerens lydsignatur?
    Å beskrive lyd er ikke akkurat enkelt...

Jeg opplevde at Arcamen hadde en mer "åpen" mellomtone enn de andre, særlig i forhold til Primare samtidig som den leverer like fin dybde i bassen. I mine ører er klangbalansen i A90 slik som den bør være til mine CM7.

I test av A70 i HjemmekinoNR4 skriver de at den har en slags ro over seg sammenlignet med konkurrentene. Det stemmer også med mitt inntrykk.

Dette er selvsagt en smakssak, men jeg tror likevel mange ville trukket den samme konklusjonen som meg her. I mine ører var den rett og slett bedre enn de andre jeg prøvde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det store spørsmålet her er jo om Arcam også vil fungere fint på CM1? Nå har ikke jeg hørt CM7, men dette er jo en ganske annerledes konstruksjon.
    Vil du si at din A90 er nøytral i klangbalansen, eller heller den mot varm eller lys lydsignatur?

Var faktisk innom en elkjøpbutikk her om dagen der de solgte Arcam A90 til 10600, i motsetning til 13000 som de forlanger på hificenteret.

ameldal

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det store spørsmålet her er jo om Arcam også vil fungere fint på CM1? Nå har ikke jeg hørt CM7, men dette er jo en ganske annerledes konstruksjon.
    Vil du si at din A90 er nøytral i klangbalansen, eller heller den mot varm eller lys lydsignatur?

Var faktisk innom en elkjøpbutikk her om dagen der de solgte Arcam A90 til 10600, i motsetning til 13000 som de forlanger på hificenteret.

ameldal
    Arcam blir vel regnet for å være ganske nøytral i klangbalansen. Diskanten på CM1 er vel lik CM7, og det vil overaske meg mye hvis ikke Arcam også passer til CM1. Har de virkelig Arcam på Elkjøp?? A90 til den prisen du nevner må være et veldig godt kjøp!

Hvis du vil finne et rimeligere alternativ til CM1 enn Arcam, så kan du jo lese siste utgave av Fidelity. Der tester de CM1 sammen med Xindak6950.

Det finnes selvsagt mange andre gode alternativer her, selv om min smak og mine ører konkluderte med Arcam.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DENSEN?

Har et brukt forsterkersett på hånda som kanskje kunne være aktuellt.
    Densen B-200 (pre) og B-300 (power), ser også at en B-400 cd spiller er på bruktmarkedet.

Vil jeg få store lydmessige fordeler ved å kjøpe brukt utstyr fra en høyere kvalitetsklasse enn å gå for en ny kombo (primare, arcam,thule)???

Har forstått det som om Densen spiller ganske nøytralt, og skulle derfor være en god match til CM-1. Eller?

Noen erfaringer?

ameldal

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en lyd som ett hundre prosent sikkert vil gi deg en varm og god klangbalanse med masse detaljer og liv må jo Electrocompaniet være en meget aktuell kandidat. EC skal også passe meget bra med B&W

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CM 1 med NAD

Hørte CM1 på hifiklubben for ein stund siden. Dei blei dreve av NAD 352. Det låt faktisk veldig bra. Og det er no eigentleg ein relativt billig forsterker Så du få ganske mykje for penga og det er jo altid kjekt. B&W og NAD sies jo å låte godt i lag, syns iallefall det sjølv.

Hadde sjølv planer om å kjøpe CM 1 høgtalarane med NAD 352, likte det veldig godt, veldig bra lyd i CM1; men gjekk heller for B&W 683 og 372 en.

AVforum.no - motorpsycho's HiFi

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Primare CDI10

Hvordan vil denne være sammen med CM1?
    Ser den er på tilbud hos hifisenteret for tiden.
    Noen erfaringer?

ameldal

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil denne være sammen med CM1?
    Ser den er på tilbud hos hifisenteret for tiden.
    Noen erfaringer?

ameldal
    Nå har ikke jeg hørt denne Primaren, men I21 har jeg testet. Hvis de har noenlunde lik klangkarakter, så har den en kraftfull og god bass og en fin diskant. Jeg syns kanskje svakheten var at den var litt "dempet" i mellomtonen (litt som på en equaliser som står i "V-form" om du skjønner hva jeg mener), men så er det jo også mange som liker lyden slik! Primare er jo et produkt som oser av kvalitet og har et lekkert design, så et dårlig kjøp er det definitivt ikke.

Min test er som sagt gjort med I21 og på CM7. Ikke identiske modeller med det du snakker om med andre ord. Slik sett må det også vurderes om erfaringen er helt overførbar? Mitt tips til deg er å prøve hjem et par forsterkere (om de ikke vil låne deg dem hjem, så har de garantert mulighet for deponering). Det er større forskjeller på lyden i forsterkere enn mange tror, og dette er absolutt også en smakssak.

EDIT: Hificenteret i Oslo har vel også tilbud på Densen B-110 (til 9990). Med den vil du nok oppleve at lyden "åpner seg" mer enn med det meste du kan finne av forsterkere i denne prisklassen. Ikke like kraftfull i bunn som Primare, men det er som å ta bort ei gardin foran høyttaleren når det kommer til tonene oppover i frekvensregisteret. Dette hadde vært mitt valg til CM1. (En mellomløsning mellom disse to lydfilosofiene kan være Arcam)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Primare CDI 10

Jeg endte opp på Primare CDI 10. Denne kom i posten idag via nettbutikken til hificenteret. Fikk den til kampanjepris 12995,-
    Mener og tror det var et godt kjøp. Tror ikke separate komponenter (cd, amp og tuner) gir den samme godlyden for pengene, og så er jo designet meget pent. Vurderte som tidligere nevnt I21, cd21 og T23 men dette ville jo blitt dobbel pris, tviler på at det ville gitt dobbel lydmessig uttelling.

Men så er det høytalere da. Har lyst på B&W CM1, men kvinnen i huset ser for seg noe høyt og slankt istedet, helst i stål/sølv. Har sett på Canton CD300. Noen som har erfaring med disse? Andre tips til høytalere som vil passe fint til Primare`n?

ameldal

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Primare oser jo av kvalitet, og den prisen du fikk så fin ut. Finn en høyttaler du liker, så vil det forundre meg om ikke Primare skulle gjøre en god jobb med den!

Jeg ville likevel vært skeptisk til å låse det fast til å kjøpe "designhøyttalere". Det er mange høyttalere med kasse som også er slanke og pene og lyder bra. Eks: B&W, System Audio, Audio Pro, Dali Ikon (tipper f.eks Ikon6 passer godt til Primare)

Lykke til! PS: gi lyd fra deg når du har høyttaler på plass også..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har du tenkt å bruke på høyttalere da? Romstørrelse - musikksmak?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •