Forgjengeren bedre enn etterfølgeren...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forgjengeren bedre enn etterfølgeren...

Først kommer versjon en av forsterkeren, noen år etterpå kommer Mk.II som både er dyrere og "bedre" (man skulle i alle fall tro det siste)...

Mulig det er meg det er noe galt med, men orginalen låt bedre enn sin "bedre" (og må ramme inn bedre i gåseøyne) etterfølger. Både jeg og min kamerat var samstemte, den "dårligste" låt best og det var under ingen tvil.

Dere vil kanskje snakke om at jeg tar feil her og at alt handler om matching... Vell, jeg tror ikke det da min formening er at det bare må ha vært en grunn til at versjon to kom og det MÅ ha vært ønske om profitt og ikke det å lage ett bedre produkt i alle fall. For jeg tør banne på at den påstått bedre var klart den dårligste og dem kunne like gjerne droppet å selge den andre da orginalversjonen var den som burde fått bestå.

Ikke de nyeste forsterkeren vi testet, begge var vel fra 92-96 ett sted (usikker) - tror han kjøpte sin i 96 om jeg ikke husker feil? I alle fall så fant han den andre billig brukt og slo til på den, meg kontaktet han når han overaskende kunne konstatere at orginalen var bedre enn etterfølgeren som skulle være bedre, noe jeg som sakt var enig med han i...

Flere enn han (og jeg) som har tilsvarende opplevelser?

Det er ille i så fall, man kan jo spørre seg selv hva motivet er for å slippe noe dårligere på markedet...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er motivet med å altid kritisere hifi.. Finn deg en annen hobby!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem bryr seg, made4u..

Ta deg en pils å kos deg med Luxman'en din du.

Jeg blir litt rasende når jeg leser disse utspillene dine skal du vite.

Du klarer liksom ikke å starte en tråd uten å kritisere alt som heter nyvinninger og utviklinger, personlig smak og personlige preferanser, egene valg og egen økonomi, eget hus og egen vilje.

Alt er negativt!?

Du sitter fast på 80-tallet med et ræva utstyr, og takler ikke at du er lusfattig - og ikke har råd til å kjøpe deg noe nytt, er det det som er greia?, du er bitter??

Som sagt i settning nr 2 her, kos deg med Luxman'en din - og for svingende, la meg få kose meg med min fjerde versjon av processoren min!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du ser det slik, men sjekk hva jeg f.eks. skriver om Rega CD-spilleren (den eldre modellen fra midten av 90-årene):

Sitat av meg selv:

Har hørt den spilleren der, den begynner jo å få noen år på baken nå og man kan finne den som bruktkjøp innimellom. Min erfaring er i alle fall at den er grisegod for å si det rett ut, kontra hva enn må betale for den selvfølgelig. Jeg ville roset denne spilleren og er selv nysgjerrig på nyere Rega-spillere nettopp grunnet å ha hørt denne og fått positive inntrykk.

Da spilleren kom så (mener jeg) den var en av de bedre spillerene i sin klasse og spilte i mine ører på høyde med visse dyrere spillere det kunne være naturlig å sammenligne den med. Er spillere i samme klasse som på langt nær fortjener samme rosen og sågar dem som fortjener kritikk.

Så gå gjerne for en slik Rega, noe tilsvarende i lyd må man trolig betale mer for, sant alt kommer jo an på hvor heldig man er også og hvordan den passer utstyret ditt etc. Men den er avgjort ett bra produkt!!
    Les gjerne øvrig ros av spilleren der Rega Planet erfaringer.

Er veldig mange produkter jeg kan tale varmt om da dem i mine øyner (les ører) fortjener all den ros dem kan få. Har nevnt flere produkter som har gjort inntrykk på meg, elektrostatene til Quad, transmissionlinehøytalere generelt (men har både gode og dårlige erfaringer her), jeg elsker vinyl og de rette platespillerene, rørforsterkere har jeg generelt god erfaring med og liker lyden av flere av produktene jeg har hørt. Er også CD-spillere og transistorforsterkere som har satt inntrykk på meg....

Men ja, jeg er kritisk til mye av det som lages og ja, jeg mener bransjen er rett og slett kynisk og serverer oss mer dritt enn hva godt er rett og slett - er kvantitet og profitt som gjelder heller enn kvalitet mener jeg.

Om du ikke synes hele bransjen har ett bedrittent konsept så deg om det, jeg mener dem heller skulle konsentrert seg om kvaliteten på det dem slipper på markedet. Nå er det bare masseproduksjon av vilt mange modeller der nye popper opp i hytt og hver som gjelder, du tror vel ikke at det er slik at den ene modell som erstatter den gamle er bedre enn den første? Da ser fremtiden veldig lys ut davi om 3 mnd vil ha bedre produkter enn i dag, og man må jo juble høyt om ma ser 6 mnd frem i tid eller 9 for den saks skyld (da er jo sikkert flere nye modeller kommet og dem danker nok ut de gamle)...

Jeg liker ikke det der jeg, for å si det mildt. At ingeniørene sitter og bruker tid og ressurser på en modell som ikke er noen forbedreing, de skal bare utvikle de to neste modellene, heller enn å konsentrere seg om neste modell som faktisk har noe annet for seg enn bare ett nytt design. Om en etterfølger ikke er bedre enn forgjengeren så kan man spørre seg hvorfor det er slik behov for å utvikle den og slippe den på merkedet? det er bare villedende spør du meg... Tiden og ressursene skulle de brukt på mer verdifulle saker, ett godt produkt til prisen fremfor 3-4 produkter som bare er andre modeller men ikke mer enn det.

Sant som jeg sier, bransjen er kynisk og bare ute etter profitt. Hederlige unntak finnes og dem beundrer jeg, de kan selge en god modell inntil det faktisk har noe for seg å komme med noe annet annet enn for designets skyld.

Så om du ser meg som utelukkende kritisk så tar du altså feil, er gode produkter som har gjort meg interessert i denne hobbyen. Som sakt, jeg har hørt flere av dem (bare synd man må pløye seg gjennom mye dritt før man finner noe av verdi).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hvem bryr seg, made4u..

Ta deg en pils å kos deg med Luxman'en din du.

Jeg blir litt rasende når jeg leser disse utspillene dine skal du vite.

Du klarer liksom ikke å starte en tråd uten å kritisere alt som heter nyvinninger og utviklinger, personlig smak og personlige preferanser, egene valg og egen økonomi, eget hus og egen vilje.

Alt er negativt!?

Du sitter fast på 80-tallet med et ræva utstyr, og takler ikke at du er lusfattig - og ikke har råd til å kjøpe deg noe nytt, er det det som er greia?, du er bitter??

Som sagt i settning nr 2 her, kos deg med Luxman'en din - og for svingende, la meg få kose meg med min fjerde versjon av processoren min!
    Er glad for at innleggene mine provoserer litt, akkurat det er meningen med å skrive som jeg gjør. Kunne gjerne lagt meg på en mer positiv linje og styrt unna kritikken og vært mer konstruktiv i det jeg skriver, men det vil jeg da ikke.

Du spør om jeg er bitter... Tja, jo... Bitter over hvordan bransjen er, dem driver en i mine hårreisende politikk som i praksis får den konsekvens at dem ikke gir oss så bra produkter som dem for prisen kunne gitt oss (snakker ikke om High-End her). Om dem gjorde mye litt annerledes så ville det kommet kundene til gode.

Drit i smak, drit i preferanser den enkelte har. Tør påstå at mange ikke vet sitt eget beste der, for mange blir bare dyttet på noe dem godkjenner etetr overtalelse fra en ivrig selger - og lett å bli overtalt der man ukritisk tar til takke med det man godkjenner etter å ha hørt det i butikken på selgers anbefalling. Mulig kunden blir fornøyd ja, men det betyr ikke noe for meg da kunden er fornøyd på falske premisser som bransjen har satt... Bransjen kunne levert bedre produkter med en annen politikk, dem gjør det derimot ikke og akkurat det har kunden tapt på om han/henne er fornøyd eller ei. Jeg har ikke noe imot kunden, jeg har imot Sony, Marantz, Denon og mange andre aktørers politikk for hva dem slipper på markedet (dette er slettes ikke så bra som det kunne ha vært da det handler om profitt og en endeløs lang rekke av nye designer fremfor kvalitet).

Om dem nå bare hadde forkusert mer på kvalitet sier bare jeg, så kunne ingeniørene fokusert mer på de gode modeller, produksjonsprosessen hadde sluppet å blitt lagt om så mange ganger da nye produkter koster mye bare for å endre produksjonen av disse etc. Tro meg, er ikke bare jeg som har tenkt denne tanken og faktisk har jeg lest om det og blitt påvirket av andre.

Greit nok, se min tanke som negativ dere i deres egen naivitet der dere er blandt dem som blindt godtar hva dere får uten spørsmål rundt kvaliteten (tar jeg kraftig i nå tro?), vell... Mye er i alle fall ikke jeg tilfreds med, og jeg ser i alle fall at store deler av bransjen foregår i stor grad på bransjens premisser heller enn kundens. I alle fall det faktum at bransjen driver ett kolosalt ressursmissbruk på bekostning av kvalitet bare fordi det skal spys ut modeller som kan selges, fremfor som sakt færre men gode modeller.

Så kynisk er bransjen at dem oppererer med beregnet levetid (lest om fenomenet), det er viktig at dem lager produkter med en viss levetid (ikke for kort eller ikke for lenge - beregnet på lønnsomhet, kundetilfredshet etc.) Der dem før laget produkter ment for å vare så lager dem i større grad i dag produkter som ikke gjør det - det sier faktisk folk som har vært i bransjen selv. Se på gamle Tandberg f.eks., før var dem kjent for nettopp sin kvalitet og politikken deres var definitivt en annen enn f.eks. Sony sin i dag. Sony selv hadde annen politikk den gangen enn nå...

For all del, teknologisk er vi vesentlig lenger enn i gamle dager. Men bransjen er blitt mye mer kynisk og dem går ikke inn for å lage kvalitet på samme måte som dem gjorde før, nå er markedet for forsøplet til det og politikken til selskapene er skremmende der det handler om deres profitt heller enn oss forbrukere. Om bransjen ville så kunne de gitt oss langt bedre produkter i dag enn hva dem faktisk gjør, og ja, akkurat det gjør meg bitter da fornøyde Ola og Kari er fornøyd på falske premisser da dem kunne fått så mye bedre.

Så mange som sitter og hører fornøyd på sin musikk, de vet i grunn ikke at dem egentlig burde være missfornøyd. å være kritisk er ingen negativ egenskap, det er faktisk sunt...

Og ja, Luxman'en spiller bra den, men gleder meg til min "nye" Luxman kommer. Håper den overbeviser meg og gjør inntrykk...

Hva gjelder penger og status så bryr det i grunn ikke meg, kunne jo tenke meg masse peng og hadde jo om jeg hadde det innvistert i tyngre utstyr. Men lydmessig så kunne nok en eldre Rega 3 med den rette stift og RIAA (og den spilleren er stygg å se på, upraktisk, den er ikke noe status da den er lite verdt brukt etc.) imponert meg mer enn en CD-spiller til 60.000 for den saks skyld. For å være ærlig så har ingen CD-spiller gjort slikt inntrykk på meg som en platespiller (og Regaen er langt fra den beste platespilleren man finner). CD-spiller til sammenligning er praktisk, nyere og... ja...

Hva man velger handler for meg ikke om status eller alder etc., men rett og slett om produkter som gjør inntrykk. Og slik er jeg heldig, med unntak av med CD-spilleren kanskje (som kanskje nettopp er den heteste greia jeg har om enn ikke noen imponerende sak).

Seriøst så skulle jeg heller hugget opp verdifulle B&W høytalere (800D - dem med diamant) til fordel for det rette paret av mye mindre verdifulle IFM RSPM. For all del, verdimessig ville jeg hatt B&W'ene og solgt dem samt kjøpt noen IMF RSPM - men om to par stod forran meg og jeg fikk det ene paret og måtte hugget det andre til ved - ja da hadde B&W'ene fått hard medfart. Rett og slett fordi RSPM'ene gjorde inntrykk på meg (noe forsåvidt B&W'ene som er veldig gode også gjorde men da ikke på samme måte).

Så status og verdi har ingenting å si for meg, den gamle traveren min av en Luxman dro jeg med meg ut av ett forhold på bekostning av en Marantz PM80 MkII som er langt nyere, dyrere etc... Men desverre ikke av samme verdi for min del, så eksen fikk den med seg og for å si det slik så var jeg ikke tjent i det, lydmessig fikk jeg da med meg en bedre sak i Luxman'en tross den er for liten for mine høytalere (desverre).

Ser man på nettopp Luxman så går der ett skille midt på 80-tallet, der jeg ville betalt mer for en Luxman før 82/83 eller deromkring, enn en mer verdifull en fra 90-tallet hvor Luxman hadde tapt seg forferdelig og laget produkter som ikke egnet å gjøre inntrykk på enn på samme måte som tidligere. Slik ble det med flere merker, desverre...

Og da kan man spørre seg hva pokker dem har gjort galt? Bransjen er blitt for jævlig mener jeg, med de store konserner i spissen. Jeg håper dem begynner å satse på kvalitet igjen, for som sakt har teknologien kommet så mye lenger at om dem vil så kan dem gi vanlige forbrukere bedre produkter også og ikke bare dem som satser mer seriøst på hifi...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva er motivet med å altid kritisere hifi.. Finn deg en annen hobby!
    En hobby i seg selv dette, å kritisere (og provosere). Spennende med debatt om emnene; Politikk, HiFi, dyrevern, relgion og alt som engasjerer. Alltid likt en diskusjon jeg.

Men ta dette for hva det er, meninger satt på spissen. Om dere tolker meg dit at jeg kritiserer alt så gjør jeg da ikke det (selvfølgelig ikke), kan snakke varmt om mye jeg men å jabbe med på en positiv linje vil ikke føles riktig for meg (nok av dem som gjør det).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg gjette...,

-du stemmer RV!?? :grin:

(edit: ikke RF, men RV...)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    En hobby i seg selv dette, å kritisere (og provosere). Spennende med debatt om emnene; Politikk, HiFi, dyrevern, relgion og alt som engasjerer. Alltid likt en diskusjon jeg.
    Når 4 av 6 innlegg er dine egne, og de to andre ikke nevner emnet du tar opp, ja da skjønner jeg at du liker en "diskusjon"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "En hobby i seg selv dette, å kritisere (og provosere)"

Det er ikke det AVforum handler om!! Her skal vi diskutere produktene.. ikke kritisere og provosere - noe du altid gjør, utrolig irriterende - rett og slett!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    La meg gjette...,

-du stemmer RF!?? :grin:
    Og hva er RF?

Faktisk ser jeg poenget til Made4u, utrolig mye middelmådig utstyr som blir solgt og da spesielt til surrerundt folket. En ny surroundreciever til rundt 10k har jo spesifikasjoner en må >20 år tilbake sammenlignet med 2 kanals forsterkere for å matche.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens, men det er jo det som gjør søken etter ens perfekte kombo gøy!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Muligens, men det er jo det som gjør søken etter ens perfekte kombo gøy!!
    Selvsagt er søket etter ens perfekte kombo gøy, det er jo mye av grunnlaget for interessen.
    Men det er greit å ha åpne øyne også og en viss form for kritisk sans.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Og hva er RF?

Reference Series - Floorstanding

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvilket parti tar vi? :lol:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Og hva er RF?
    Ringefisen din... :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

hvilket parti tar vi? :lol:

Vet sannlig ikke jeg??

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er mildt sag ufattelige irriterende made4u.

Trodde ikke jeg skulle klare å bli så sint og oppgitt over et foruminlegg, men samtlige av dine klarer det.

Ønsker meg en /ignore funksjon på forumet....

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du komme med noen eksempler hvor du mener at den nye modellen er dårligere enn den gamle? For sånn du skriver det, virker det som du mener at det er ganske vanlig at forgjengerne er bedre enn nykommerne.

Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Først kommer versjon en av forsterkeren, noen år etterpå kommer Mk.II som både er dyrere og "bedre" (man skulle i alle fall tro det siste)...

Mulig det er meg det er noe galt med, men orginalen låt bedre enn sin "bedre" (og må ramme inn bedre i gåseøyne) etterfølger. Både jeg og min kamerat var samstemte, den "dårligste" låt best og det var under ingen tvil.

Dere vil kanskje snakke om at jeg tar feil her og at alt handler om matching... Vell, jeg tror ikke det da min formening er at det bare må ha vært en grunn til at versjon to kom og det MÅ ha vært ønske om profitt og ikke det å lage ett bedre produkt i alle fall. For jeg tør banne på at den påstått bedre var klart den dårligste og dem kunne like gjerne droppet å selge den andre da orginalversjonen var den som burde fått bestå.

Ikke de nyeste forsterkeren vi testet, begge var vel fra 92-96 ett sted (usikker) - tror han kjøpte sin i 96 om jeg ikke husker feil? I alle fall så fant han den andre billig brukt og slo til på den, meg kontaktet han når han overaskende kunne konstatere at orginalen var bedre enn etterfølgeren som skulle være bedre, noe jeg som sakt var enig med han i...

Flere enn han (og jeg) som har tilsvarende opplevelser?

Det er ille i så fall, man kan jo spørre seg selv hva motivet er for å slippe noe dårligere på markedet...

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Ønsker meg en /ignore funksjon på forumet....
    Haha, den var bra! Støtter ønsket om slik funskjonalitet fullt ut! Vet ihvertfall hvem som havnet på toppen av min Ignore-liste

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    made4u: