Forgjengeren bedre enn etterfølgeren... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tydeligvis noen som føler seg truet av made4u sine meninger
    Kan det være frykten for at han har rett.....
    Tror enkelte her på forumet hadde blitt sjokkerte om de hade prøvd eldre utstyr av høyere kvalitet fremfor en ny sorroundsak med maksimaleffekt oppgitt med 10% thd. Så lenge de leverer en god test i lyd og bilde er det en klar forbedring fra forgjengeren.......

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Truet eller ikke, det går ikke an å bastant hevde at alt utstyr produsert etter 1980 er crap?
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    fremfor en ny sorroundsak med maksimaleffekt oppgitt med 10% thd
    Dette gjelder forøvrig ikke bare surroundsaker... Men jeg lurer litt på hvilke produkter du tenker på, tilogmed Eltax sine receivere oppgir 0,05% THD

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Truet eller ikke, det går ikke an å bastant hevde at alt utstyr produsert etter 1980 er crap?
    Dette gjelder forøvrig ikke bare surroundsaker... Men jeg lurer litt på hvilke produkter du tenker på, tilogmed Eltax sine receivere oppgir 0,05% THD
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=15348
    Da må Eltax være mye bedre enn Pioner da.
    Kjøpte forresten en Yamaha sorroundreciever i 99 på 5*65W og tror den er tyngre enn den pioneren til og med. Ufattelig skrøpelige greier i mine øyne og til den prisen.....

Lages mye bra utstyr idag, utviklingen går fremover men det lages også mye dritt fordi markedet ønsker nye modeller.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mine tvil. Dessuten er disse tallene meningsløse å sammenlikne så lenge det ikke finnes EN standard måling som alle produsentene kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er avgjort en tankevekker når flere eldre radioer eller helt enkelt utstyr faktisk låter bedre enn mye som har all slags "spesifikasjoner" og er ultra sertifisert og har den ene betegnelsen etter den andre.

For all del, hva gjelder hjemmekino og surrond så har utviklingen vært enorm. Hva gjelder to kanals stereo samt radiolyd og musikalitet så må jeg spørre meg selv hva som er vitsen med å produsere mye av det som lages i dag.

Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å fokusere litt mer på kvalitet enn det bransjen gjør. En gammel radio skal ikke spille langt bedre enn en ny f.eks., og når en eldre forsterker spiller mer musikalsk enn en nyere så stopper jeg opp og spør meg selv hvorfor - og ja, jeg klandrer produsentene.

Se det slik; En forsterker skal i realiteten tape seg, kondensatorene tørker og kobber oksyderer etc... Tross at de eldre forsterkerene har tapt seg så vet jeg desverre for mange eksempler der brukt setter nytt grundig på plass, om da man legger til det at den eldre har tapt seg så kan man bare se for seg hvordan en slik duell ville tatt seg ut om begge modellene var nyprodusert...

Da MÅ jeg bare kritisere bransjen og produsentene, flere med meg skulle stilt opp og sakt at nå får dem rulle inn og gjøre ting bedre - dette finner vi oss ikke i og vi burde forlanget mer kvalitet (for dem kan gi oss det om dem bare vil).

På noen fronter er det som sakt fremsteg, hjemmekino og data som ble nevnt - men hva gjelder mye annet har utviklingen vært store komprimiss og synkende kvalitet. Kan nevne DAB som det går mot, for eksempel... Hvordan kan vi finne oss i en slik nedgradering og ett tilbakesteg? Hvorfor lager dem ikke bedre forsterkere når dem nettopp kan det om dem vil... Hvorfor i det hele tatt produsere søppel når dem kan produsere kvalitet?

At kvalitet nødvendigvis skal koste så mye mer å produsere er for å si det mildt en kynisk løgn, til en viss grad ja, men sannheten er at mye er både dyrere å fremstille både med tanke på matrealvalg samt ikke minst ligger det mye mer ingeniørarbeid bak. Se på hva ingrediensene som er brukt i ett produkt, koster ikke mye dette om man skulle kjøpt det som en ubrukelig masse - ergo handler alt om ingeniørarbeid og byggekostnader. Ta en datamaskin som ett eksempel, det ligger mye mer arbeid bak utviklingen der for å si det mildt.

Så når en god komponent ofte inneholder de samme råvarene som en mindre god, ja da er ingeniørarbeidet og hvilken produkt vi får valgt av produsentene (er ren økonomisk politikk med tanke på fortjeneste som styrer det hele)... Desverre har det gått ad dundars med kvaliteten i forhold til det dem kan levere men ikke gjør rett og slett fordi manglende kvalitet er mer lønnsomt. At dem sitter (og så skjer sågar etter uttalelse fra flere som har vært i bransjen) og planlegger en ca. levetid på ett produkt, det er for meg skremmende kontra den gang de bygget mer for at det skulle vare i mye større grad.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mine tvil. Dessuten er disse tallene meningsløse å sammenlikne så lenge det ikke finnes EN standard måling som alle produsentene kan bruke.
    Men Pioneer har jo oppgitt betingelsene for sin måling og i forhold til andre produsenter bruker Pioneer enkle betingelser (RMS effekt, 1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch).

De tallene er ikke meningsløse.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Men Pioneer har jo oppgitt betingelsene for sin måling og i forhold til andre produsenter bruker Pioneer enkle betingelser (RMS effekt, 1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch).

De tallene er ikke meningsløse.
    Nei, de blir straks det når du skal sammenlikne noe...

Pioneer: RMS effekt, 1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch
    Onkyo: IEC, 1kHz, 0,05%THD, 6 Ohm/ch
    Sony: 20Hz-20kHz, 0,15%THD, 8 Ohm (og forskjellige målinger alt etter om det er stereo surround osv)

Og dette er bare tre av produsentene...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har IKKE sakt at utstyr etter midten av 1980-årene en gang bare er dritt alt, det er det ikke da det lages mange utmerkede produkter i dag som den gang.

Da missforstår du meg, jeg mener at en gang tilbake i tid (noenlunde rundt den tid) da endret bransjen politikk og dem lager ikke i dag den samme kvaliteten som den gang ut fra de forutsettningene man har i dag kontra den gangen.

I praksis vil det si at før tok dem seg mer sammen når dem konstruerte modeller, det var da viktigere for dem å lage kvalitetsprodukter enn hva det er i dag da det er for stort gap mellom hvor bra produkter man kan produsere kontra hva man reelt produserer. Snakker her ikke om tungt utstyr men opp til 10-15.000 pr produkt så har dem ikke produsert så bra som dem kan (grunnet politikken), for å si det mildt hadde det ikke kostet dem mye mer å produsere bedre (noe dem da ikke vil da beregnet levetid er også viktig så kundegrunnlaget holdes oppe)... For å si det mildt, dem har taktikere som sitter og finregner på slikt og allerede før dem slepper DRITTET på markedet så vet dem sånn ca. hvor lenge gjennomsnittsproduktet skal vare (og det er akkurat lenge nok til at kunden ikke skal velge en annen produsent neste gang og heller ikke så lenge at de taper på at kunden ikke handler på nytt hos dem - kynisk politikk som går på kvaliteten løs).

De kan så mye bedre i dag, men gjør det ikke da folk er som deg, de motargumenterer slike som meg og ta til takke med det man får tross at en gammel radio spiller fletta av deres nye...

Bli mer kritisk!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, de blir straks det når du skal sammenlikne noe...

Pioneer: RMS effekt, 1kHz, 10%THD, 8 Ohm/ch
    Onkyo: IEC, 1kHz, 0,05%THD, 6 Ohm/ch
    Sony: 20Hz-20kHz, 0,15%THD, 8 Ohm (og forskjellige målinger alt etter om det er stereo surround osv)

Og dette er bare tre av produsentene...
    Ut fra de eksemplene du har listet opp ser det jo ut som Sonyen måler bra da det gir et mest realistisk bilde å bruke 20Hz til 20kHz og selv med en mer krevende måling har den betraktelig bedre måledata enn Pioneer.

Selv om målingene ikke er likt utført så blir premissene for målingen oppgitt og da har tallene en verdi og kan tolkes.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig kvalitet og stadig skiftende modeller og nye ting = godt marked for produsentene

Bedre kvalitet er litt dårligere marked

Bra kvalitet er virkelig dårlig marked for produsentene på sikt

Å bygge komprimissløst er rent selvmord for bransjen på sikt

Og det er det alt handler om - hvilken politikk/taktikk dem skal velge. Som sakt, før ett produkt slippes så vet dem noenlunde godt hvor lenge dette skal vare og hvor fornøyd kunden også er er taktisk planlagt på forhånd da lager dem noe som varer for kort så mister dem kunder, noe dem også gjør om de lager for bra kvalitet så kunden ikke handler igjen på for lang tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt mulig å kjøpe ganske kompromissløst utstyr men det koster tilsvarende.
    Alt skal betales også....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg made4u, så ville jeg begynt å produsere komponenter selv, som låter bedre en alle andre, som ikke vil komme med nye forbedringer om en stund, som ikke leser cder, bare tar minnekort. Som virkelig gir oss det som defineres som god lyd. Som gjør at en ikke trenger å kjøpe alle dyre ting ved siden av (som f.eks. kabler) Som gjør at ditt anlegg låter naturlig...

Stå på made4u - og lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •