Forgjengeren bedre enn etterfølgeren... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Duppedittofil...

Produkter kommer ofte i forbedrede utgaver i forskjellige varianter, dette kan være i form av at dem får følgenavnet Special Edition etc. Forskjellene fra standardversjonene er i mange tilfeller så liten at dem kunne droppet hele bagatellen spør dere meg, kontra det å finne ett helt annet produkt i stedet for er forskjellen fra standardversjonen ofte så liten at det ikke forsvarer merutgiften (unntaker finnes jo)...

Jeg fatter at folk vektlegger det marginale i høyere prisklasser og når man snakker om High-End, for vanlige dødlige som kjøper mer ordinært blir en spesialversjon av ett produkt i mange tilfeller nesten som å betale mer for nesten intet...

Hvem husker ikke Direct-knappen på forsterkere der signalveien ble forkortet, eller som jeg hadde på min gamle Marantz, en knapp for klasse A drift kontra klasse AB... Vell, begge deler forbedrer til en viss grad lyden og kan i mange tilfeller sammenlignes med standardversjonen og spesialversjonen av ett produkt - forskjellen er så marginal at det er mer å hente i å rett og slett se andre steder om enn ikke synes orginalversjonen strekker til.

Ser man på forskjellene så er dem i noen tilfeller slik at merprisen forsvares, men det er unntaket heller enn regelen vil jeg si. Og hva skal man betale for marginalitet for på ett annlegg i seg selv er mange og store komprimiss og ikke strekker til...?

Jeg for min del skal gjerne innrømme at mitt utstyr så langt fra er så bra at det er vits i å legge ressurser i nettopp marginalitet, da er det bedre å virkelig tråkke til med en forbedring en gang i blandt. Ta kabler som eksempel, forskjellene mellom to kabler er ikke så store at det lønner seg for meg å legge store ressurser i det (da bytter jeg for pokker heller CD-spiller elelr øvrig elektronikk og oppnår mer). Det blir totalt meningsløst for min del å være duppedittofil, og slik er det også for veldig mange da det skal litt til for å forsvare duppedittkjøp også.

Poenget er;

Ser du mot High-End så betyr marginalitet noe, dess større komprimiss annlegget derimot er dess mindre betyr de små detaljer.

Sett det slik med ett eksempel:

I en Formel en bil så betyr de 5 ekstra kiloene fra eller til mye, men fader heller, man stresser ikke for å få en Lada fem kilo lettere bare av den grunn at det skal gå raskere... Ser dere poenget? Da skifter man heller bil i første omgang da det er mer å hente der...

Ser mange som har Tweaks dem godt kunne spart seg da dem utgjør så forbasket små forskjeller at det blir meningsløst når det er så mye å gå på kontra ett mer komprimissløst anlegg likevell. Selv det å skifte til en spesialmodell av ett produkt er jo i mange tilfeller så lite å hente på at det er tidvis ille...

Men for all del, har jeg en direkt-funksjon som gir kortere signalvei så bruker jeg den også jeg.

Så en liten sak, jeg er glad hver gang jeg finner vesentlige forbedinger fra en orginalversjon til en spesialversjon av produktet - som sakt, disse finnes så det er ikke alltid at det ikke utgjør forskjeller...

Er også for at i mange tilfeller kan nettopp mange "forbedrings-knapper" på forsterkere etc. ofte bare droppes da det ikke er store greiene å snakke om likevell og bare det at dem i det hele tatt trenger å være der må vel være av mangel på kvalitet i seg selv (ikke vet jeg)... Men har eid mang ett produkt med unyttig stæsh, og får snart ett "nytt" med knapper jeg godt kunne vært foruten (hva pokker skal "High Cut" og "Subsonic" samt ikke minst "Loudness" m.m. være godt for?)

Finnes en knapp for renere/bedre lyd også på min kommende, "Dual-beta" eller hva det heter? "duo-beta" heter det kanskje? I alle fall, inntil det motsatte er bevist eller motbevist er jeg skeptisk til hvordan det skal forbedre lyden (om det i det hele tatt gjør det, noe som gjennstår å høre før jeg er overbevist - lov å håpe på en positiv overaskelse da om jeg enn ikke helt tror på den)... Men er spent på hva som kommer, forventninger har jeg og dem er over middels for å si det slik...

Bare jeg som tenkte tanker her igjen, nok provoserende for sarte sjeler men får så være...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så kritiserer du lanseringen av nye versjoner som kun endrer navn ved å legge på mkII / III osv. og er i besittelse av nettopp noen mkII høyttalere.

Nå legger du ut mot Special Editions, og jommen har du ikke en special edition Marantz CD spiller.

Gidder noen hente popcorn?

Red.: Orker forøvrig ikke lese innleggene dine nøye

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, hvorfor lager du deg ikke bare en blogg der du kan lire utav deg alt du føler er feil med hifi og resten av verden, isteden for å starte x antall nye emner pr uke der du slenger eder å galle rundt ulike merker og aspekter av denne hobbien.

Det kan umulig være en positiv opplevelse for deg å drive med denne hobbien hvis du er så fordømt forbannet på alt som fører strøm med seg?

Det er greit at en skal få lov å dele sine meninger på dette forumet, men noe positivt må du da å klare å komme med ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell...

Bestemor hadde en gammel Huldra 8 tror jeg det var, når den gamle saken akter å gjøre litt inntrykk (spesielt radioen) og man hører mye nytt (nå er DAB det store også) da er det lov å klø seg i hodet og spørre hva pokker de driver med nå.

Hørt Tivoli Audio, den er jo skamrost og skal være så bra. Faktum er at jeg på ett loft fant en gammel sak, tror det var en Radionette og den låt fader klarere og bedre enn skamroste Tivolien og skal banne på at 9 av 10 ville syntes det samme.

Vi lever i 2007, det skal være lov å ha noen forventninger, skal det ikke? Jeg har det i alle fall, og er skuffet av veldig mye som produseres nå, rett og slett!!

For all del, det beste er veldig bra - men da må du betale skjorta også (smaken av himmel koster). Selv vil ikke jeg betale skjorta for de beste produktene, og ser man i noenlunde normalt prisleie (HiFi og ikke High-end) så kommer man vell så langt om ikke mye lenger med pengene om man ser på brukt og ikke nytt. Dessuten synes jeg mange produsenter sett i lys av pris tapte seg på slutten av åttitallet samt nittitallet, desverre vil jeg si og derfor også min kritikk av bransjen.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Søvnig
    Først så kritiserer du lanseringen av nye versjoner som kun endrer navn ved å legge på mkII / III osv. og er i besittelse av nettopp noen mkII høyttalere.

Nå legger du ut mot Special Editions, og jommen har du ikke en special edition Marantz CD spiller.

Gidder noen hente popcorn?

Red.: Orker forøvrig ikke lese innleggene dine nøye
    Og ikke minst sin negativitet ovenfor Luxman. Jeg vet vi har med en klovn å gjøre, men jeg tror jaggu han er ansatt på sirkus også

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et veldig enkelt svar på dette. Flere har også nevnt dette i andre sammenhenger.

Dette er en HOBBY og det er slike "ubrukelige" oppgraderinger som gjør denne hobbyen så spennende og interessant.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner heller ikke vitsen med å ha en hobby/interesse hvor man misliker det meste. Jeg synes f.eks at orientering er grusomt kjedelig. Å se voksne mennesker surre rundt i skogen i timesvis gir meg ingenting, ergo, jeg holder meg langt unna alt som har med orientering å gjøre. Jeg har funnet en hobby som gir meg masse glede, det burde du også prøve en dag

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Positiv hver gang jeg sitter og fryder meg med musikk jeg, og det har jeg gjort ofte både hos andre og hos meg selv. Synes også mange får mye god lyd ut fra ressursene dem legger i hobbyen sin, skal ikke mer til enn at noen skal ha noen små stativhøytalere (knøttsmå Rogers LS3/5A gjorde inntrykk på meg, på størrelse med en halv skoeske for en som har store føtter dem og spiller sågar av naturlige årsaker i ett begrenset frekvensregister - men det dem kunne det kunne dem dog med glans og overbevisning).

Sant som jeg nevnte så spilte den gamle Radionetten (nok ikke verdt noe) samt Huldraen til bestemor slik at jeg beundret produktene, i alle fall om enn ser dem i lys av alder og når dem ble produsert etc... Skal ikke så mye til nødvendigvis, for at jeg skal beundre ett produkt. Men beklager, jeg klarer bare ikke å beundre mye av det som produseres i dag (sier ikke med det alt, da det er mange produkter jeg beundrer også). Hva mener du da, at jeg skal være positiv til alt det går strøm gjennom?

Hatt mange fine stunder som jeg sa, sammen med fantastisk elektronikk. Og er artig synes jeg, å besøke andre samt selv få besøk og lytte til musikk (gjerne med en øl) samt diskutere nettopp HiFi. Sittet ofte med venner jeg og diskutert drømmeprodukter, selvfølgelig da med full beundring for disse og skulle jeg uttalt meg om noen av dem som har gjort mest inntrykk så er det med lidenskap og innlevelse.

At jeg er kritisk og kommer med kritikk betyr ikke at jeg er helt tverr, setter ting ganske på spissen og fremfører meningene ekstremt... Ta dette for hva det er, en debatt, og se meg gjerne som en provoserende kverrulant for nettopp det er jeg her, håper bare noen av dere tenker igjennom det jeg skriver - jeg for min del tenker nå gjennom hva mange her skriver og for meg er også mye lærerikt da mange her kan langt mer om dette enn meg som ikke kan mye teknisk men bare uttaler meg om hva jeg synes og mener.

)

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til Pixel for å ha informert meg om ignore funksjonen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en tråd om omtrent akkurat det samme??:-?

http://avforum.no/forum/generelt-aud...rfolgeren.html

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Men har eid mang ett produkt med unyttig stæsh, og får snart ett "nytt" med knapper jeg godt kunne vært foruten (hva pokker skal "High Cut" og "Subsonic" samt ikke minst "Loudness" m.m. være godt for?)

Bare jeg som tenkte tanker her igjen, nok provoserende for sarte sjeler men får så være...

BBE Sonic Maximixer.
    Skal kjøpe meg en slik jeg nå i neste mnd., for bruk på noe elektronisk musikk der jeg for min del synes den har noe for seg. Yello f.eks., ikke dem man setter på for å nyte lyden, det er mer musikk for en opplevelse. Hva blir ikke da bedre enn en "Musikk på steroider"-boks (som om ikke Yello sine plater er oppblåst nok i seg selv), noen ganger vil man bare bli litt overveldet som da man ser en actionfilm, ikke fordi den er realistisk men fordi det er en opplevelse. Greit med turbo-knappen trykket inn da, og slik sett er BBE'en en AHA-opplevelse av dimensjoner.
    Link

I rest my case. Dessuten følger du jo aldri opp trådene dine, som de første du startet som handlet om musikk. Er du for opptatt med å starte nye tråder?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien er vel viktigere enn målet skulle en tro.
    Kan ikke drive å svare på alle trådene når det er så mye annet en må gulpe opp litt dritt om.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Link

I rest my case. Dessuten følger du jo aldri opp trådene dine, som de første du startet som handlet om musikk. Er du for opptatt med å starte nye tråder?
    Blir ofte nye tanker her ja, og ikke alltid jeg er like flink til å følge opp mine tråder.

Vell, i og med at jeg eier en BBE så skal jeg ikke snakke om nøytralitet... Bruker den ikke mye da, og da bare på noe elektronisk musikk (Yello f.eks.). Hva gjelder slik musikk så er en knapp som gir musikk på steroider (turboknapp om man vil) ok. Ikke at Yello trenger loudness, men er mye mer åpen for bruk av slikt hva gjelder den type musikk enn hva jeg er for akustisk musikk som spilles uten at jeg rører innstillingene.

Vell, mer om musikk, det går i Santana for tiden (fy fader hvor han er en gud på gitar, elsker noen av soloene hans og ikke minst måten han spiller på). Men er flere gitarguder der ute også, Knopfler er også en favoritt gjennom mange år (samt andre for den saks skyld)... Men så var det Santana da, må kanskje roe meg litt med han fremover og variere litt så jeg ikke går lei...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Enda en tråd om omtrent akkurat det samme??:-?

http://avforum.no/forum/generelt-aud...rfolgeren.html
    Edit: Riktig, disse to trådene omhandler nesten eksakt samme tema. Tråden "Duppedittofil..." er derfor merget inn her.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sønnen til Kjell B?

Du låner øre til feil komponenter, made4u, eller bare billig dritt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er artig å se hvor mange som leser og bruker tid på disse trådene de ikke kan fordra :-)
    Made4U får jo akkurat den oppmerksomheten han/hun ønsker.
    Personlig så mener jeg att Made4U har noen poeng innimellom, (blant annet att det skal lite til før man slipper en ny modell), men det blir altfor negativt å lese i lengden. Derfor svipper jeg innom og leser litt, blir det for negativt, finner jeg noe annet.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først kommer versjon en av forsterkeren, noen år etterpå kommer Mk.II som både er dyrere og "bedre" (man skulle i alle fall tro det siste)...

Mulig det er meg det er noe galt med, men orginalen låt bedre enn sin "bedre" (og må ramme inn bedre i gåseøyne) etterfølger. Både jeg og min kamerat var samstemte, den "dårligste" låt best og det var under ingen tvil.

Dere vil kanskje snakke om at jeg tar feil her og at alt handler om matching... Vell, jeg tror ikke det da min formening er at det bare må ha vært en grunn til at versjon to kom og det MÅ ha vært ønske om profitt og ikke det å lage ett bedre produkt i alle fall. For jeg tør banne på at den påstått bedre var klart den dårligste og dem kunne like gjerne droppet å selge den andre da orginalversjonen var den som burde fått bestå.

Ikke de nyeste forsterkeren vi testet, begge var vel fra 92-96 ett sted (usikker) - tror han kjøpte sin i 96 om jeg ikke husker feil? I alle fall så fant han den andre billig brukt og slo til på den, meg kontaktet han når han overaskende kunne konstatere at orginalen var bedre enn etterfølgeren som skulle være bedre, noe jeg som sakt var enig med han i...

Flere enn han (og jeg) som har tilsvarende opplevelser?

Det er ille i så fall, man kan jo spørre seg selv hva motivet er for å slippe noe dårligere på markedet...
    Er dette også overførbart til PC-verden mener du?
    Da har jeg nemlig en dritrå PC stående på gutterommet hos mine foreldre,
    den har 33 mhz prosessor, 8 mb ram og 1 gig hardisk.

Hvis det er sånn at jeg får mer glede av den enn den jeg bruker nå er det jo helt klart på sin plass å blåse støvet av den igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Er dette også overførbart til PC-verden mener du?
    Da har jeg nemlig en dritrå PC stående på gutterommet hos mine foreldre,
    den har 33 mhz prosessor, 8 mb ram og 1 gig hardisk.

Hvis det er sånn at jeg får mer glede av den enn den jeg bruker nå er det jo helt klart på sin plass å blåse støvet av den igjen.
    Mulig ung du, snakker om gutterommet hos foreldrene dine... Vell...

I så fall er det din mangel på erfaring som prøver å latterliggjøre meg, ungdommelig naivitet rett og slett. Da du umulig kan ha hørt ELS-høytalerene fra en svunnen til, imf samt flere. Og det ble laget noen heftige konstruksjoner av forsterkere den gang, etc... Faktum er at det lyder fortreffelig og det beste fra den tid har egenskaper som kan måle seg med det beste fra i dag.

Du tror kanskje det er slik at alt gammelt utstyr er utgått på dato og ser kanskje mot ett spesifikasjonsjag og flest mulig sertiviseringer og diverse. Om der står en endeløs liste over hva forsterkeren eller spilleren kan så...

Vell, du er naiv som i det hele tatt forsøker å latterliggjøre meg ved å sammenligne med en gammel PC. Rett og slett fordi du som sakt blotter din egen uerfarenhet og at du umulig kan ha lyttet særlig til eldre utstyr (du som tror min uttalelse er så latterlig). Kan fortelle deg at mye av det (ikke alt selvfølgelig) låter så godt at jeg tror du ville fått hakeslepp og selv sett at du har en skivebom uten like ved din sammenligning.

Hva gjelder Pc så liker jeg utviklingen...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qrt har kanskje rett... Kan være mye glede i å koble opp den PCen der. Kalles nostalgi
    Mulig det er det made4u lider av.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg ser ikke på meg selv som konservativ iallefall, hvis det er en alternativ måte å si gammel på?

Når det er sagt så prøver jeg ikke å latterliggjøre deg, men å slenge inn en humoristisk vinkling på alt som har blitt sagt i denne tråden, og alle de andre trådene dine som i grove trekk handler om akkurat det samme ..
    Hvis det e noen her som prøver å kategorisere den andre så er det vel heller motsatt, siden du faktisk kaller meg: ung, naiv og uerfaren..

Resten av våset og antagelsene dine orker jeg ikke å snakke om engang..

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •