Forgjengeren bedre enn etterfølgeren... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det du skal stemme nå i kommunevalget da.....

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Du er mildt sag ufattelige irriterende made4u.

Trodde ikke jeg skulle klare å bli så sint og oppgitt over et foruminlegg, men samtlige av dine klarer det...
    (pst; jeg tror det er det han prøver å oppnå med innleggene sine...)

-hysj.. - ikke si det til noen..

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det du skal stemme nå i kommunevalget da.....
    Ja til gulvstående! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Kan du komme med noen eksempler hvor du mener at den nye modellen er dårligere enn den gamle? For sånn du skriver det, virker det som du mener at det er ganske vanlig at forgjengerne er bedre enn nykommerne.
    Kan komme med noen eksempler jeg på hvilke meninger som er utbredt angående ny modell dårligere enn den gamle. Arcam FMJ 23 mener tilhengere er bedre enn de neste (jeg har den neste og er ikke enig). Proac Response låter bedre enn D mener enkelte. Gamle Avalon skriker ikke så mye som nye Avalon.

Dessuten er surround et stort tilbakesteg mht lydkvalitet da det blir enormt dyrt å styre unna de store kompromissene hvis en har en normal lommebok.
    En ny 10 000 kroners reciever har ikke noen bedre forsterkerdel enn en NAD3020 som kostet en 1000 lapp for 25 år siden.
    Derimot har recieveren større funksjonalitet som innebygget DAC i x antall kanaler, romkorreksjon, fjernkontroll og innebygget delefilter til sub.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende eksemplene du nevner er riktig, men jeg mener fortsatt det made4u hevder er feil på et generelt grunnlag. Det er ikke vanlig at etterfølgere er dårligere enn eksisterende modeller, selvfølgelig kan det forekomme, men dette er hva jeg kan se ikke vanlig praksis. Det du sier med surroundreceiver og stereoreceiver er feil, da dette er to helt forskjellige ting. Blir som å sammenligne en terrengbil med en en sportsbil, de har helt forskjellige egenskaper.

Edit; leste ikke den siste setningen din ordentlig, så ang surround/stereo er vi nok ganske enige allikevel.

Kan komme med noen eksempler jeg på hvilke meninger som er utbredt angående ny modell dårligere enn den gamle. Arcam FMJ 23 mener tilhengere er bedre enn de neste (jeg har den neste og er ikke enig). Proac Response låter bedre enn D mener enkelte. Gamle Avalon skriker ikke så mye som nye Avalon.

Dessuten er surround et stort tilbakesteg mht lydkvalitet da det blir enormt dyrt å styre unna de store kompromissene hvis en har en normal lommebok.
    En ny 10 000 kroners reciever har ikke noen bedre forsterkerdel enn en NAD3020 som kostet en 1000 lapp for 25 år siden.
    Derimot har recieveren større funksjonalitet som innebygget DAC i x antall kanaler, romkorreksjon, fjernkontroll og innebygget delefilter til sub.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Ønsker meg en /ignore funksjon på forumet....
    Den finnes:
    Kontrollpanel - forskjellig - venne/ignorerliste

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Den finnes:
    Kontrollpanel - forskjellig - venne/ignorerliste
    Det funket bra.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigere komponentpriser, 25 år med forskning og teknologisk utvikling og billigere produksjon pga høyere volum skyver vi bare under bordet da?

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser godt poenget til made4u her! Og selvfølgelig er jeg klar over at det blir produsert sinnsykt mye dritt, som ikke nødvendigvis hadde trengt å sett dagens lys.. Dette er jeg veldig klar over, da jeg har en del av dette utstyret!
    Jeg har sikkert ikke noe av det utstyret som kritiseres mest her, for jeg har vel ting som folk ikke gidder snakke om engang! ^^

Men at poenget med avforum IKKE er å kritisere produkter er vel å ta litt hardt i, da dette er en del av det som må foregå på slike forum/steder.

Og man kan i hvert fall ikke si at det ikke skjer, for det er en god del produkter som fortjener, eller i alle fall får kritikk. Slik som mye av CV og for eksempel Eltax..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, midt oppe i en utrolig dårlig måte å utrykke deg på, som visstnok er din hobby?! (Kaste egg i store elektriske vifter er min hobby, og mye morsommere)
    Så har du et ørlite poeng.
    Produsenter innen HIFI bedriver industri, og de må tjene penger for å overleve, akkurat som alle andre produsenter.
    Når de lanserer en "MK2" versjon, er det ofte en av to grunner til det:
    1. De må forbedre produktet for å klare å konkurrere i markedet.
    2. De må "forenkle" produktet for å rasjonaliere produksjonen, for å tjene bedre pr enhet, evnt produsere raskere idet tid er penger.

Sistnevnte KAN gi et dårligere resultat en MK1 modellen, noe produsenten håper svært få vil oppdage, idet det foreligger mange gode tester og referanser allerede av MK1 modellen, slik at den nye utgaven "selger seg selv"

Jeg skal ikke røpe hvilket produkt jeg er delaktig i produksjonen av, det har ingenting med HIFI og gjøre, men vi har nå MK3 versjonen på markedet, og har i sommer utviklet MK4. Og jada, vi tjener mer penger enn noen gang før............

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Billigere komponentpriser, 25 år med forskning og teknologisk utvikling og billigere produksjon pga høyere volum skyver vi bare under bordet da?
    Skyver det ikke under bordet men nå har fokuset flyttet seg fra kvalitet og over til funksjonalitet. Nå skal en ha 7 kanaler, videoskalering og svitsjing og gud vet hva. For å kutte utgiftene i de lavere prisklasser leveres surroundrecievere med forsterkerdel av heller tvilsom kvalitet for å måte kundens krav til funksjoner.

Lytt til en 3020 og vurder selv om verden har gått fremover.
    Er ikke noen direkte sammenlignbar forsterker da den er 2 kanals og uten remote men den kostet som sagt en 1000 lapp for 25 år siden.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    made4u:
    Jeg observerer at du har "MK.II" høytalere

Hahaha.

Årets kommentar!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte mange grunner til at det kommer en "mk2" eller en etterfølger.

1) Sikkert ønske om profitt, når en modell har vært ute på markedet mange år, blir den fort glemt.
    2) Ny funksjoner som må inn (Gjelder spesielt hjemmekino)
    3) Komponenter brukt i utstyret er ikke lengre tilgjengelig. Drivverk, DA-konvertere o.l.
    4) Nye trender innen design, tilkoblinger etc.

At du kommer gang på gang med lite gjennomtenkte, tåplige utsagn bare for å provosoere er sikkert en fin hobby du har. Tror samtlige her er klar over at produsenter er interessert i å tjene penger - ikke å drive veledighet.

Enkelte (useriøse og dårlige) merker veldig strategisk å produsere bra (og ofte dyrere produksjon) produkter dem første årene, bygge opp merket sitt, for så å dumpe kvaliteten, få ned kostnadene og tjene penger noen år før alt dem har igjen av rykte er borte.

Du blir nok aldri en åpenbarer i hifi-verdenen. Beklager.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyver det ikke under bordet men nå har fokuset flyttet seg fra kvalitet og over til funksjonalitet. Nå skal en ha 7 kanaler, videoskalering og svitsjing og gud vet hva. For å kutte utgiftene i de lavere prisklasser leveres surroundrecievere med forsterkerdel av heller tvilsom kvalitet for å måte kundens krav til funksjoner.
    Ja men det er vanskelig uansett å sammenlikne... Du har 7 helt identiske effektforsterkere. Enkle masseproduserte chiper for videoskalering/switching, Lyd-dekoding, DAC m.m. som selges ferdig til flere produsenter og felles chassideler. Dette gjør ting utrolig billig å produsere så det blir helt feil å sammenlikne.

Lytt til en 3020 og vurder selv om verden har gått fremover.
    Er ikke noen direkte sammenlignbar forsterker da den er 2 kanals og uten remote men den kostet som sagt en 1000 lapp for 25 år siden.
    Konsumprisindeksen tatt i betraktning burde den kostet tett mot 3000 kroner i dag da
    Men du har helt rett, skal ikke undervurdere gamle stereoforsterkere.
    Er selv uhyre nyskjerrig på en 80-talls Sansui som dukket opp på verkstedet i en butikk her.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    made4u:
    Jeg observerer at du har "MK.II" høytalere

Jeg er ikke mye enig i det made4u skriver, men jeg mener da hans meninger har livets rett så lenge vi er inne på et åpent forum. Han ønsker åpenbart en diskusjon på det han tar opp. Om man ikke syntes slike meninger tilfører forumet noe bra, eller ikke orker å lese postene hans, så er det beste bare å unnlate å kikke/svare på de....

MkII (mark II) pleier som nevnt før å vise til at det er gjort en eller annen forandring/forbedring/videreutvikling. Jeg har ikke vært borti at det har gått "feil vei" tidligere, men det kan man selvfølgelig ikke utelukke at har skjedd.

Mange gamle ting som kan overraske med god lyd, og det er mye nytt kina-mekk som produseres billig på samlebånd for kun å få lavest mulig pris og "flottest" mulig spec. Men igjen så går utviklingen fremover. Og det som kostet 20k for 20 år siden, koster ikke så mye å produsere i dag. Det beste er jo bare å teste produktet selv....er man fornøyd så er det vel ingenting å klage over, er man ikke fornøyd tester man noe annet.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mk2 kan også bli lansert fordi man mister muligheten for å bruke visse komponenter som for eks. går ut av produksjon fordi de blir for dyre.

Og slikt sett kan en mk2 kanskje bli dårligere enn en mk1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempler skal bli, og da fra de produktene jeg kjenner best da jeg har hatt dem selv eller kamerater har hatt dem.

Først ut får være IMF, min store lidenskap i HiFi-sammenheng. Og skal starte av slakt av mine gamlehøytalere faktisk, sant slakt og slakt (dem er gode men likevell en skuffelse).

TLS50'ene kom i tre versjoner, dem jeg har kom sist og er best (takket være egenproduserte elementer mot at det står KEF-elementer i de andre to parene). Og av dem er det første elementet dem brukte det helt klart desidert beste, uten tvil. Men nok om det, da dette ikke er så ille - ille ble det først da IMF skiftet navn og 20 år etter de første modellene (på 90-tallet) presterte å lage noen Reflex Transmission Line høytalere som var så dårlig i forhold til dem som kom 20 år før at jeg spurte meg selv hva fader det var dem holdt på med? 20 års forskjell, alt dem hadde opplevd var å forsøpple markedet med RTL'er som ikke var god for noe og bare ett gedigent tilbakesteg. Ble så skuffet at det fader ikke var til å tro når jeg sågar hørte en Special Edition versjon, det er den største hifi-nedtur jeg har hatt noen gang i HiFi-sammenheng.

Turen går så til Marantz, en kamerat hadde (har forsåvidt enda selv om den ikke er i bruk) en Marantz PM80, kan sees på følgende bilde:

Da hans låt greit så tenkte jo jeg at jeg skulle kjøpe MK.II versjonen av samme forsterker, turen gikk til HiFi-klubben og jeg kom ut med den nye versjonen av forsterkeren samt ikke minst en CD67 SE. Koblet opp det hele og levde lykkelig med det, stolt var jeg husker jeg... Så kom stunden der min skulle sette hans på plass, trodde da jeg at den skulle i alle fall - men slik ble det derimot IKKE da det til min overaskelse var hans som spilte best. Og det både på min Marantz CD-spiller samt jeg tror det var en Sansui han hadde den gangen...

Min versjon av Marantz PM80 (Mk.II-versjonen) Litt usikker på denne, da jeg misstenker denne å være SE versjonen av MK.II (kan ikke huske to av knottene her i farten).

Kan tro jeg følte meg snytt når de harde og brutala fakta gikk opp for meg.

Så går turen til Luxman som dere vet jeg har falt litt for, men da de rette årgangene (etter midten av 80-årene så har dem også begynt å produsere meningsløs og ubrukelig SØPPEL - noek kan noen av dem sikkert låte bra, men fyttirakkern for en nedtur kontra tidligere om man ser på hva man får).

Tro meg, HiFi verden går slettes ikke bare fremover - utviklingen gjør det jo men hva dem gidder å levere oss og fokuserer på er hipp som happ - generelt har bransjen tapt seg noe veldig vil jeg si og om dem ville så kunne dem gitt oss bedre (men det gjør dem derimot ikke av den enkle grunn at det lønner seg bedre å fore oss med ikke fult så forseggjorte produkter).

I dag er ingeniørene veldig flinke, mye flinkere enn den gangen... Likevell har bransjen tapt seg og skal love deg at flere helt ordinære produkter (forsterkere f.eks.) fra den gangen spiller jevnt med og i flere tilfeller også bedre enn tildvarende produkter i dag.... Mer dere at man MÅ sammenligne med produkter det er naturlig å sammenligne med og hva som gjør likt innhogg i lommeboken da kontra i dag regnet om til dagens kronekurs kontra den gang...

Det er fader ikke slik at det har gått fremover, bransjen har snarere gått baklengs rett inn i en søppeldynge rett og slett - jeg forlanger mer kvalitet og er piss lei bransjens politikk... Kan kjøre blindtest med deg som tviler jeg, så skal du får høre med egne ører at spillere fra en svunnen tid kan spille jevnt med spillere anno i dag (30 år etter)....

Det er ett synlig bevis på at bransjen ikke gjør hva dem kan for å levere kvalitet (i så fall så koster det skjorten, men for all del da blir det desto bra - men ikke det jeg snakker om heller). Produktene i dag skulle vært sinnsykt gode kontra den gangen om det virkelig var slik at alle etterfølgere banket forgjengeren... Slik er det dog ikke, da ser man mer med øynene enn man hører med ørene og ser for mye på status og pris mener jeg... Eldre produkter kan være glimrende og alvorlig bra forseggjort...

Jeg synes bare det er synd at bransjen har en politikk som gjør at de serverer oss møkk i stedet for kvalitet, at dem stamper i intet heller enn å utnytte den kunnskap vi har i dag maksimalt så vi får bedre produkter. Det kan dem, om dem bare vil fokusere litt mer på akkurat det - vi forbrukere MÅ stille krav, problemet er at for få er kritiske...

Man skulle fått langt bedre produkter i dag enn hva vi reelt får når vi ser på utviklingen, desverre er det ikke slik i praksis og da må det være lov å stoppe opp og kritisere en kynisk bransje som ikke er til kundens beste.

Kunne forøvrig ramset opp mer, skal ikke det, men dette var de merkene jeg selv kjenner best - og ikke vis meg en forbannet Luxman fra 90-tallet da slikt bare provoserer meg og gjør meg trist og lei da det minner meg om kynisme og en forsøplet bransje...

Bruk teknologien til kundenes beste og fokuser på kvalitet helelr enn kvantitet er min oppfordring til bransjen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At gamle modeller kan være bedre enn nye har jeg ingen problemer med å ta til meg.

Med nye personer i økonomiavdelingen kan et godt produkt uten videre reduseres til labre saker.

Se bare på bilbransjen, lakken til Mercedes, forstillingen til Audi.... osv

At det finnes eksempler på dette innen HiFi kan man ikke se bort ifra.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Marantz PM80 MK.II så:

Den var ett (for prisen og sammenlignet med konkurenter) utmerket kjøp, mye for pengene rett og slett. Men det jeg ville frem til var at det ut fra forgjengeren skulle være lov å forvente seg mer av den. Kom forresten i 3 versjoner også Mk.II versjonen (standard, Special Edition og K.I.-signatur) og konseptet fra den (100W klasse AB/25W klasse A) er ført videre i en annen etterfølger (husker ikke navnet)...

Ikke det jeg ville frem til, at den var dårlig - det var den jo ikke. Men jo, den var en gedigen skuffelse likevell i forhold til forventningene.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Ikke det jeg ville frem til, at den var dårlig - det var den jo ikke. Men jo, den var en gedigen skuffelse likevell i forhold til forventningene.
    Kanskje det er forventningene dine, og ikke produktene feilen ligger hos? :roll:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •