Spørsmål om import av brukt utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om import av brukt utstyr

Om man skulle finne bruktutstyr i utlandet og kjøpe dette, må man betale moms/avgifter eller noe slik for å hente dette inn til landet?

I så fall, hvordan utregnes dette? Noen som har ide?

F.eks. ved innførsel av høytalere og forsterker (annet for den saks skyld)...?

Eller er det gratis siden det jo er brukt og ikke nytt?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man betaler 25% mva på varens verdi + frakten(antar at varens verdi er over 200,-).

Frode

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du betaler moms av kjøps summen ink. frakt.(vareverdi over 200kr)
    Er kviteringen på feks. 2000kr og det er opplagt at utstyret er mye dyrere så setter tollvesenet en verdi på varene så betaler du moms utifra det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betaler man moms på frakten? Det tror jeg ike stemmer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det stemmer, man betaler av hele beløbet, varens pris pluss frakt.
    Kjøber man en forsterker, og betaler forskudd, da kan man be sender markere pakken som "gave" og verdi 0, men da får man heller ikke noe igjen om pakken ankommer i 1000 biter.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skrevet til selger og sakt pris jeg vil betale og at jeg kjøper den dersom selger godtar min pris (forutsatt at den er skadefri, jeg spurte om tilstanden på den).

Så kanskje (jeg håper det) skal jeg bytte ut Luxmanreciveren min med en L-120A snart...

Håper og få to KEF B-139 Special elementer i hus også snart, så skal jeg begynne på ett DIY sub-prosjekt etter hvert.

Skal nå (med forbehold om at jeg får L-120A annonsere min reciver for salg).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Om man skulle finne bruktutstyr i utlandet og kjøpe dette, må man betale moms/avgifter eller noe slik for å hente dette inn til landet?

I så fall, hvordan utregnes dette? Noen som har ide?

F.eks. ved innførsel av høytalere og forsterker (annet for den saks skyld)...?

Eller er det gratis siden det jo er brukt og ikke nytt?
    Det er ikke alltid at varer som da er merket some "gave" og med 0 kr i verdi kommer rett gjennom.. Kan skje at tollen stopper pakka og sender deg et brev om at det må fortolles og ber deg sende kvitt / papir på varen..

Tror heller ikke stemmer at man betaler moms på frakt summen! KUN varen`s verdi..

Har fått inntrykkt at tollere "gir ****" hva som står på pakker og VIL heller ha papier som viser evt penge overføinger , konto utskrift etc...

Hjelper heller lite om varene blir sendt som "prøve".... Har dessvere opplevd div. hva dem tolker av ting & tang som står på pakker fra utlandet..

Spiller ingen rolle om varen er brukt eller nytt , det er 25% mons på alt - så lenge summen er over 200,- NOK.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter nå med en pakke jeg har importert og momsen er kun regnet ut fra verdien på varen, ikke inkludert frakt.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal vel bare betale moms på innenlandsfrakten, ikke frakten fra hvor enn pakken kom fra og til Norge. Men jeg har opplevd å få momsfri frakt innenlands, men da er det fraktselskapet som dekker dette(baker det inn i totalprisen du betaler) for å forenkle prosessen for kunden.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25% på moms og frakt + eventuelt gebyr.
    Husk å sjekke Voltstyrke og spenningsfrekvens da.
    Anbefaler på det sterkeste JetCarrier.com - magnum no AS, Export & Import solutions.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg importerer veldig mye og har ikke fått tillegg for frakten innen Norge så lenge det er posten som tar seg av det, kun en 90 kroners gebyr fordi Jeg lar Posten fortolle pakkene mine (Forenklet tollbehandling).

En faktura for forenklet tollbehandling kan se slik ut:
    Varebeløp: USD 169,16
    Varebeløp i: NOK 969,00

Postoppkrav - 0,00
    Bankgebyr utlandet - 0,00
    MVA - 242,00
    Toll - 0,00
    Forenklet tollbehandling - 90
    Å betale - 332,00

Man bør ikke prøve å få selger til å sette ned verdien på pakken. Tollvesenet er klar over at det skjer.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra Toll.no:

Toll- og avgiftsfrie varer
    Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.
    Bøker, uansett verdi, kan også innføres fritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se omtale i regelverket.

Toll og avgifter ved innførsel av varer
    Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.
    Eksempler på beregning av toll og avgifter
    Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12.

EDIT: Det i uthevet skrift var jeg faktisk ikke klar over, eller er det noe jeg har oversett mon tro...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

Stilig. Det jeg skrev i forrige posten var fra en faktura fra posten som gjør fortollingen min, og frakten er ikke tatt med i mva-beregningen.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få selgeren til å skrive en lavere verdi på pakken, for det er denne verdien du betale moms av.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk han til å skrive "Gave"...

Ikke sendt fra Danmark enda, så hvordan det hele går vet jeg da ikke?

Ber dem om kontoutskrift derimot, ja da ser dem jo hva jeg betalte for varen (kan jeg nekte dem dette?) og heller si at det er en forsterker jeg har fått gratis da den bare skal hentes deler fra... Kan jo lyve litt...

Hvordan stiller det seg å lyve overfor dem, eller prøve seg på dette for å slippe unna moms etc... Kan forresten ikke fatte at man må betale moms for noe som allerede er betalt moms for (om ikke her i landet så, man skal uansett kunne gjøre hva enn vil med noe man selv eier, om han vil jeg skal ha den så er det ille at myndighetene skal berike seg på det valget).

Er spent på hva som vil skje nå, om jeg må betale eller ei? Håper på å få den også snart da jeg er utålmodig og overførte pengene i midten av forrige uke. Tar tid dette...

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Fikk han til å skrive "Gave"...

Ikke sendt fra Danmark enda, så hvordan det hele går vet jeg da ikke?

Ber dem om kontoutskrift derimot, ja da ser dem jo hva jeg betalte for varen (kan jeg nekte dem dette?) og heller si at det er en forsterker jeg har fått gratis da den bare skal hentes deler fra... Kan jo lyve litt...

Hvordan stiller det seg å lyve overfor dem, eller prøve seg på dette for å slippe unna moms etc... Kan forresten ikke fatte at man må betale moms for noe som allerede er betalt moms for (om ikke her i landet så, man skal uansett kunne gjøre hva enn vil med noe man selv eier, om han vil jeg skal ha den så er det ille at myndighetene skal berike seg på det valget).

Er spent på hva som vil skje nå, om jeg må betale eller ei? Håper på å få den også snart da jeg er utålmodig og overførte pengene i midten av forrige uke. Tar tid dette...
    Du kan jo prøve selvsagt, for ingen kan tvinge en kontoutskrift fra banken din (taushetsplikt), det lureste (og litt lysskye) er å betale for tingen i to omganger, altså en overføring på mesteparten av beløpet, og en mindre overføring på det resterende. Da har du papirer på at du har betalt "mindre" for varen. Det at du "glemmer" å sende utskriften av den store overføringen var da bare ett hendig uhell.

Eller om du vil være enda mer lyssky av deg, så slår du til med fabrikereing av egne papirer. (altså forfalsker en kontoutskrift) Det er ganske vanskelig å bli tatt for det så lenge tollvesnet ikke har rett på å få innsyn i dine kontobevegelser, men om de mot formodning skulle få en rettskjennelse eller noe for innsyn, så ligger du tynt an. (dvs fengselsstraff)

Det enkleste er definitivt å lyve litt på prisen slik at det enda høres nogen lunde rasjonelt ut. Det vil si at du ikke setter 199 kr på en forsterker til 11000.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig melde om en solskinnshistorie fra virkeligheten. Fikk som enkelte har fått med seg et par RF-7 levert fra Tyskland for en måneds tid siden.
    Snakket da med frakselskapet her i Norge, Cargo Partner, og alt jeg behøvde gjøre var å fyre 985kroner inn på deres konto så var det bare å plukke opp høyttalerne. Som sagt så gjort.

Men neida, det var pokker meg ikke nok, kom nettopp hjem og i posten ligger et brev fra Cargo Partner som forlanger intet mindre enn to betalinger for tjenester utført, og de er på henholdsvis 756,25 og 475 kroner...
    Joda, takk skal dere pokker meg ha Cargo Partner, og enda flere takk for å informere meg om disse hysteriske gebyrene nå med en betalingsoppfordring. Var åpenbart for vanskelig å informere om dette da varen først kom til landet, lettere å glemme å informere om det liksom. BRENN!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste for meg blir nok å ikke stresse noe mer med dette og ta det som det kommer, å ofre tanke på noe man ikke helt vet hva kommer er forgjeves... Uansett, det vil ikke være ett for ille beløp for min del, bare det at det er kjedelig at staten skal grafse til seg penger på noe som allerede er betalt for (om ikke her i landet så likevell...)

Det er så ille at har man skattet på penger og har spart en del, ja så skal fader staten ha penger om man vil gi en del bort i gave til sine nærmeste. Her skal man ikke en gang få lov til å gjøre hva enn vil med egne penger, at staten skal tjene penger på gaver etc er like hårreisende som at ett bytte mellom to personer skal være avgiftsbelagt.

Kommer det regning ved forsterkeren så får jeg heller betale den, ikke annet å gjøre tror jeg...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •