Kommentarer til oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommentarer til oppsett

Hei og god kveld/dag. Jeg er ute etter kommentarer og innspill til dette oppsettet som jeg har fundert frem og tilbake på ganske lenge nå. Det blir et stereoanlegg som skal brukes veldig mye, både til musikk og film.

Forsterker: NAD M3 Integrert

Kilde: Foreløpige planer inkluderer Playstation 3 til film, mens musikk har jeg ikke ofret noe tanke. Jeg kobler ofte til datamaskinene mine og fyrer opp iTunes. Dermed går det i kabel fra pc til forsterker som oftest.

Høyttalere: B&W 683 (nye 6-serie). Disse imponerte meg helt enormt på demoen og fikk meg til å kaste helt ideen jeg hadde om å kjøpe 703. Jeg går naturligvis ut i fra at NAD M3 er kraftig nok til å overvinne dette banalt enkle delefilteret det var snakk om.

Kabler, ikke det viktigste går jeg ut i fra men jeg legger meg noen forslag:
    Høyttalerkabler: Tara Labs Omni ST Bi-wire
    Bildekabel (PS3->LCD-TV): Argon 5101H HDMI
    Digitallyd-kabel (PS3->M3): Tara Labs Prism 100DX

For å fylle på litt i kjelleren etterhvert vurderer jeg å legge på en subwoofer, i form av enten SVS PB12-Plus/2 eller B&W ASW750. Førstnevnte frister mest, men den er jo større enn en mellomstor lastebil.

Er forsterkeren såpass high-end at jeg kan regne med å ha den i mangfoldige år og fortsette å bruke den etter jeg bytter ut høyttalerne mot noen dyrere og flottere?

Musikken jeg hører på varierer fryktelig mye. Jeg er veldig glad i musikk, og da melodier. Tekst hører jeg sjeldent på. Derfor er rap, hiphop, RnB og lignende helt utelukket. Det skjer ikke at jeg slår det på. Blir stemmen brukt som et instrument (Sissel Kyrkjebø) så er det helt nydelig, men lyrikk er ubetydelig. Pop og rock blir det mest av, med hyppige innspill av klassisk, jazz, blues og til og med litt kvalitetstrance. Så når da filmer og spill kommer i tillegg så sier det seg selv at dette skal være et allround-anlegg (med rap/hiphop/rnb som eneste unntak). Prisen på anlegget blir godt over 50.000kr med subwoofer og utstyr, så dette skal ikke bestemmes over natten.

Alle råd og erfaringer tas i mot med stor takk! Og kom gjerne med forslag til alternativ forsterker som kan gjøre samme jobben, da M3 utgjør halvparten av kjøpesummen!

edit: Mente 703 der jeg skrev 704. Rettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å si noen velvalgte ord om Nad M3, som jeg besitter. Den er dog dyr, men spiller i mine ører helt fantastisk. Den har stålkontroll på alt av høyttalere jeg har testet den med.

Klangen er åpen og klar, med en kontant og stram bass. Mellomtonen er rett på, og gir deg et stort og detaljert stereobilde. Hvordan den vil samarbeide med 683 vet jeg ikke, da jeg ikke har mye erfaring med denne høyttaleren, men testet både 703 og 804S på klubben, og det var absolutt bra. Den vil helt sikkert fungere like bra på 683. Den er vel noe lik 703 i konstruksjon hvis jeg ikke tar feil.
    Men skjønner også at du er skeptisk til en såpass dyr forsterker, til noe rimeligere høyttalere. Få en demo på oppsettet, så ser du om det funker.
    Nad M3'en tror jeg ikke vil bli flaskehalsen ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret. Som sagt har jeg ikke bestemt meg for noe som helst. Men dette er noe jeg har sett på en stund. Høyttalerne imponerte enormt med tanke på prisen. De konkurrerer lett med B&W 703, til 13.000kr mer, i mine ører, derfor droppet jeg å kjøpe de.

Jeg har alltid vært positiv til NAD, og M3 fikk jeg kjørt demo på sammen med 703 og det låt helt fantastisk. M55 var da kilde. Jeg får se å få tatt en demo på M3+683 også. Men bare sånn i bakhånden, hva med Midgard? Norsk forsterker som jeg har hørt mye fint om. Tenker da på den kraftigste Oberon-modellen. Tips til CD-spiller trenger jeg også, om dere mener det er noe å tjene på å ha dedikert CD-spiller i 2007, noe jeg har lite eller ingen erfaring med da min siste CD-spiller var et kompaktanlegg fra 1998.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på oppsettet mitt, så har jeg ingen dedikert CD-spiller. Bruker en bra DVD-spiller. Nå har det på bildet blitt byttet ut med en Denon DVD3910, og jeg synes det spiller vel så bra. Men sikler etter M5, må innrømme det. Jeg vet egentlig ikke om det er helt nødvendig å bytte ut avspilleren med en ren CD-spiller. Men ettersom du kommer til å bruke PC veldig mye. Har du vurdert Sonos? Dette er det neste på min oppgraderingsliste. Med en ZP80 kan du spille av all musikken din via trådløst nettverk. Med tanke på avspilling fra PC er dette noe av det mest geniale jeg har vært borte i. Squezzebox er også et annet alternativ. Dette vil jeg tro er de beste løsningene for avspilling av materiale fra PC.

Midgard har jeg ikke testet noe særlig. Var å hørte dem på en Hi-Fi messe, men fikk ikke noe kjempeinntrykk i folkemengden. Mange som er fornøyd med det. Men det kan virke som det krever en del av resten av elektronikken for å få et bra resultat.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender ut et lite "varsku her"

Vil bare passe på at du får hørt godt på NAD m3 sammen med 683'ene. Jeg har selv hørt denne komboen, og enten var noe galt med oppsettet, eller låt det rett og slett forferdelig.

Dette sier jeg ikke for å være stygg eller noe, men både jeg og fyren jeg hadde med på lytterundet ble sjokkert over hvor dårlig lyd det kom fra denne komboen. (derfor vi seriøst lurte på om noe var feilkoblet)

Jeg er heller ingen NAD/B&W hater bare så det er sagt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Notert Takker. Akkurat nå er jeg på reise slash flyttefot, men jeg skal ta kontakt med hifiklubben så snart jeg kommer hjem.

Jeg har kanskje alltid vært skap-fanboy av NAD uten å være helt bevisst over det. Hva med Denon og Yamaha? Har de noe som kan konkurrere med M3 til samme eller lavere pris? M3 er jo nydelig både på lyden og designet, men prisen svir.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •