trenger hjelp! Min 5.1 lyd er borte

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp! Min 5.1 lyd er borte

Det har oppstått et problem med anlegget mitt.

Det som skjer er at jeg ikke lenger får ut 5.1 lyd fra høytalerne. Om jeg skrur lyden opp ganske mye kan jeg svakt høre dialogen, men det virker som om det kommer grei filmmusikk ut fra to av høytalerne.

I går så jeg også på film når jeg koblet om til stereo, da fikk jeg både stemmer, lyd og musikk.

Jeg prøvde å koble forsterkeren over på SAT (Tuner) og dette fungerte helt fint i stereo.

Så mitt spørsmål er. Er det mulig at 5.1 delen av en forsterker kan ryke?

Jeg sender forøvrig lyden fra dvd-spilleren min gjennom en optisk kabel, som jeg tror har fått hard medfasrt av min 11mnd gamle sønn. Jeg prøvde å koble av denne under filmvisning hvorpå det resulterte i null lyd. Med den optiske kablen tilkoblet så får jeg som sagt bare stereo lyd, eller svært dårlig 5.1 lyd (nesten ikke hørtbart med skurring osv). Er den optiske kabel ømfintlig for bøying og strekking? Kan det være denne som må byttes?

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opriske kabler er følsomme, og kan "brekke". De skal som regel gå i en fin slakk bue fra komponent til komponent. Ved å folde de sammen, kan man ødelegge de.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opriske kabler er følsomme, og kan "brekke".
    Ok..da skal jeg prøve å kjøpe en ny optisk kabel på elkjøp, slik at den kan leveres tilbake hvis det ikke det er den det er feil på

Jeg får benytte meg av eliminasjonsmetoden for å finne feilen.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke dvd'n din en coax inngang? Prøv denne og se om du får lyd. Kan bare bruke en vanlig stereo ledning (de billige med rød og hvit farge) og koble den ene fargen inn i hver del.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte en ny optisk og prøvde denne. Lyden virker fremdeles ikke. Jeg har ikke coax utgang på dvd'en men jeg har en kanal ut for hver høytaler...skal teste om dette funker....kan jo være den optiske utgangen har gått fyken...nå må jeg bare lete rundt i huset etter nok røde kabler ...

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å sjekke:

Du har forsterkeren din innstilt på DVD som signalkilde?

Dersom den står på TV, og du får signalet fra 2 RCA kabler derfra, vil du bare motta lyden til fronthøyttalerene (ikke fullt stereo-signal) ut på oppsettet ditt, og ikke 5.1 lyden (naturlig nok!). Lyden går da fra DVD til TV via evt. SCART, og videre via 2 RCA til forsterker. Dette samsvarer med dine symptomer...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere hva..det er nesten litt morsomt..Jeg har fulgt alle deres gode råd her inne..kjøpte ny optisk kabel, koblet om til analog 5.1 osv...men det virket fremdeles ikke. Så dobbeltsjekket jeg alle koblingene og fant ut at den ene ledningen som går inn i senterhøytaleren var løs. Min sønn hadde klart å løsne denne uten å rive den helt av liksom...Jeg monterte denne igjen og ALT ble perfekt. Takk for alle tips...min egen feil at jeg ikke sjekket godt nok første gang om alle ledningen til høytalerne satt godt i, men som sagt så så det først ut som om dem var i orden. Det gode er at under prosessen så lærte jeg endel ting om anlegget mitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •