Akustisk rombehandling - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det veldig viktig at den er digital? Synes det er litt mye å betale like mye for en EQ som for cd-spilleren min. Er vel mulig at EQ kanskje er like viktig for lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært viktig at den er digital. Analoge EQ har en stygg tendens til å bidra med vesentlig egenlyd/farging av lyden. De har også som regel mye dårligere spesifikasjoner når det gjelder kanalseperasjon, signal til støyforhold og dynamisk område. For å ikke snakke om kvaliteten på selve equalisingen.

Jeg vil mene at en EQ har mer å si for lyden enn en cdspiller. En EQ gir definitivt mer forbedring enn å bruke 5000kr ekstra på cdspiller ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg vel legge meg i sparinga :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eq er mest aktuelt i bass området.
    Og EQ opptil 4-5 gangen i forsterker effekt vil ofte si økning fra 50watt til 200-300 watt i et begrenset område. Dette gjør det vanskeligere og vurdere når det går galt.

Digital EQ er ikke så forskjellig fra analog så man har påvirkning av sidefrekvenser, phase shift osv. Som ved analogt EQ, men det er mye bedre !!

Se linken http://hometheatertalk.com/httalk/vi...7a394c2b12f9e3

og http://www.snapbug.ws/bfd.htm

Dette lærte meg mye av

Så jeg mener fremdeles at mest mulig forbedring av rommet bør gjøres hvis man har mulighet før innføring av EQ.
    Stresser utstyret mindre.
    Ergo bedre lyd.

Tormod

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg vel frekk og uforskammet, men jeg synes det ser ut som om senterhøyttaleren står bak lerretet ditt?!?!?! Dette tar jo fullstendig kverken på lydkvaliteten? Jeg hadde heller kjøpt et nytt stereomøbel og flyttet senteren ned, før jeg hadde investert 20.000 i lyddemping, om lydkvalitet var viktig for meg.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over problemet og prøver og finne en god løsning på dette før jeg gjør noe. Har enda ikke funnet et møbel som gir meg plass til alle komponetne, TV'n og center høytaleren. Jeg vurderer derfor et rack plassert på siden I rommet og kun TV og center foran.
    Er det noen vet om noen møbler som vil passe eller har noen andre gode løsninger?

Jeg har faktisk flyttet TV'n og lagt centeren der flere ganger når jeg skal se film, men det blir litt tungvint i lengden

Du er faktisk en av svært få som har kommentert dette, bra observert. :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trippelpost pga tregt forum

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trippelpost pga treg forum

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at problemer som skyldes stående bølger vil resultere i meget varierende lydnivå alt ettersom hvor i rommet man lytter. Derfor er det best å gjøre noe med de fysiske forutsetningene, og ikke bare kjøre i vei med EQ. En EQ vil ikke kunne korrigere store "rom-feil" bra i mer enn et lite lytteområde. Men bevares, bedre med EQ enn ingenting.

Selv bruker jeg nå en 15-bånds EQ, noe som ikke er bra nok til å ta romproblemer tror jeg. Tror, fordi jeg ikke har somlet meg til å ta målinger av rommet enda. Må skaffe meg software og mik og tid til å gjøre det.

Men å importere "proffe" dempeprodukter har jeg lite tro på når ting fra rockwool og glava kan gjøre samme nytten til en brøkdel av prisen. Hvert fall hvis man er litt fingernem og kreativ. Ellers er taksystemer ikke så dyrt som man kanskje tror også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer jo.
    Men jeg er egoist, trenger ikke i bra lyd i mer enn et lite lytteområde. :lol:
    Når jeg har lekt meg litt mer med BruteFIR og DRC så får vi se hvor mye sånt kan hjelpe.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo si at ved neste oppgradering rent utstyrsmessig, at EQ står høyt på ønskelista der ja. Men først må jeg somle meg til å ta noen målinger og gjøre noen flere akustiske grep. Ting tar tid...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •