kan orere bli skadet av horetelefoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kan orere bli skadet av horetelefoner?

La oss si at du har et par gode, store horetelefoner, f.eks. AKG. Og la oss si at du horer pa den samme platen, pa horetelefonene, pa samme volum hele uken. Og neste uken horer du pa dan samme platen og dat samme volumet, bare at na bruker du vanlige gulvstaende hoyttalere.
    Blir orere mer skadet mens du bruker horetelefonene?

Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    La oss si at du har et par gode, store horetelefoner, f.eks. AKG. Og la oss si at du horer pa den samme platen, pa horetelefonene, pa samme volum hele uken. Og neste uken horer du pa dan samme platen og dat samme volumet, bare at na bruker du vanlige gulvstaende hoyttalere.
    Blir orere mer skadet mens du bruker horetelefonene?

Horetelefonene ? hørtes ut som noen kjekke telefoner å ringe en kjedelig kveld .

Men fra spøk til revolver,jeg personlig vil tro det vil bli mer slitende for ørene å sitte lenge med et headset kontra høyttalere.

Men det er vel andre ting som også spiller inn her,ikke nødvendigvis bare volumet.

Vil tro frekvens,kvalitet,lydsignatur etc etc vil spille inn her,dette er kun hva jeg TROR,jeg har ingen fagkunnskap på området

Mvh Helge

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt skummelt med hodetelefoner er at du ikke har den samme fysiske påvirkningen som du har med et sett høyttalere. Det er veldig lett å tro at du spiller lavere enn det du gjør.

Men fra spøk til revolver,jeg personlig vil tro det vil bli mer slitende for ørene å sitte lenge med et headset kontra høyttalere.
    Det spørs veldig mye på hodetelefonen det. Jeg kan sitte veldig lenge med mine AKG 501 på hodet uten å slite med lyttetretthet, men dette krever at volumet er moderat. Dersom man merker at det blir "tungt" å høre på musikk og at ørene blir slitne - ja da er det absolutt på tide å gi dem en pause.

Med Sennheiser HD 650 så er situasjonen at lyden er tilsvarende bra som på AKG'ene, men disse har litt større press på hodet (disse berører ikke ørene) - men ikke værre enn at 3-4 timer er ikke noe problem.

Begge disse er åpne konstruksjoner så man blir heller ikke så svett, men det har også med inneklimaet å gjøre.

Tilbake til spørsmålet: "Blir orere mer skadet mens du bruker horetelefonene?"

ved samme lydtrykk på øret - så nei, det blir vel hipp som happ, men det er veldig lett å tro du spiller lavere enn det du gjør med hodetelefoner.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter teorien til Mteinum i dette tilefellet, øreklokker over tid kan bli veldig intenst for ørene, men gulvstående høyttalere på samme lydnivå i oppfattelse av øret kan vell være like skadelig, er usikker.

Men jeg har erfart at ØREPLUGGER er slitsomt over tid, 30 minutter klarer jeg maks før jeg nesten får vondt i ørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at det er mer skadelig med øretelefoner enn høyttalere per se er nok ikke riktig, forskjellen er nok heller (igjen som tidligere nevnt) at en lettere har litt høyere volum på øretelefonene.

Som det har blitt kommentert, er frekvens viktig. Ørene er langt mer sensitive ovenfor høyere frekvenser, spesielt de i taleområdet. Det er jo tross alt her det er viktigst å høre noe (lenge leve evolusjonen :P). Dette er også grunnen til at når en måler støy i arbeidsomgivelser, korrigerer en for ørets sensitivitet. Lavfrekvent støy er rett og slett ikke så skadelig, selv om db-nivået er relativt høyt.

Her er litt spekulering fra min side: Forskjellige høyttalere og øretelefoner vil ofte fokusere på bestemte frekvensområder, enten som et kompromiss eller mer intensjonelt (cerwin vega har f.eks. bass som sitt satsningsområde). Dermed er det muligheter for at man spiller høyere med mindre linjære høyttalere (relativt til ørets sensitivitet) for å kompensere for dårlig detaljgengiving i visse frekvensområder. Dette vil igjen både kunne føre til større hørselsskader, samt raskere lydtretthet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •