musikk format

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: musikk format

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

musikk format

Hei

Har sittet å lest "den store rippe, brenne... guiden" nå nettopp.
    men jeg bare spørr fort å gærent, hvilket format er det musikken min bør rippes til? PS: Jeg kan godt rippe til ett format med ordentlig cd kvalitet som ligger på dataen, også konvertere de til ett annet format før de skal over på mobilen, lyden på mobilen er ikke så veldig viktig, men den kan være akseptabel

PC - Windows XP
    Avspiller - iTunes
    Mediespillere - iPod, SE K810i m/ 2GB brikke
    Mulighet for å brenne CD`er med så lite mulig kvalitetstap som mulig? <-- denne er viktigst

Flac?
    MP3?
    Wav? evt. hvor stor bitrate å alt det der trenger jeg, lagringsplass er sånn passe vesentlig, det hadde vært fint om 1 CD ikke tok no mer en enn halv GB (400-700MB er greit nok syns jeg) e.l.

Edit: "PS: Jeg kan godt....."

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre som jeg gjorde - lage et lite eksperiment med hvor høy bitrate som skal til før du er fornøyd.

Min smertegrense gikk ved rundt 160kbps på mp3. Men jeg kjører 320 for sikkerhets skyld.

Så var det formatet da - vel her er det bare å teste også, jeg hørte ingen forskjell på flac, mp3 eller originalen. Så for meg bestemte brukevennlighet valget - selvfølgelig ble det mp3.

Så nå har jeg hele cd samlingen på pcen - legger lett over sanger på mobiltelefoner, mp3-spillere, brenner cd (mp3) til bilen og selvfølgelig så spiller jeg også av på stereoanlegget.

Trenger ingen tilpasninger eller konverteringer - bruker standard programmer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel uansett ikke noe stort poeng å lagre musikk som rå pcm-data (.wav e.l.). Flac er støttet av samtlige platformer og mange bærbare enheter og sparer 40-60% avhenging av materiale. Hvis du allikevel ikke har plass til å lagre alt som lossless er lame (mp3 enkoder) med instillingene -V2 --vbr-new transparent i de aller fleste tilfeller (ref. utallige blindtester på hydrogenaudio.org). Det resulterer i bitrate på ~200 kbps.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •