Mono i bakhøyttalerene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mono i bakhøyttalerene

Eg har en ny Sony DA5200ES, som jo er en 7.1-kanals surround-forsterker. I tillegg har eg en Samsung DVD-HR737 DVD-recorder, 160GB, ca ett år gammel.
    Satte inn Pulse-dvd-en til Pink Floyd, og der kan en i menyen velge å teste om det er lyd i alle høyttalerene. Eg har koblet 5 høyttalere + sub til min forsterker. Det som skjedde var at det var mono bak. Eg trodde at med en slik ny forsterker burde det være stereo bak også.
    Så vidt eg vet har eg koblet høyttalerene riktig. Eg bruker coaxialkabel til lyd mellom dvd og forsterker, og componentkabel til bilde.
    Det er så mange muligheter når eg skal velge format for lyd. Er det noen som vet om det er noen av formatene som sender stereo og noen som sender mono? I tilfelel hvilket format bør eg velge?
    Trenger eg en annen dvd-spiller med multichannel-output på lyden, at det ikke går med en vanlig coax?
    Eller er det rett og slett at det er mono i bakkanalsporet på dvd-plata?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke koblet bakhøyttalerne dine til surround back-utgangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har koblet de to bakhøyttalerene til right og left surroundutganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket lydformat har du valgt? På noen forsterkere må du velge lydformat på forsterkeren i tillegg til dvd-menyen. Har du valgt dolby digital 5.1 eller dts skal du få stereo i bakhøyttalerne. Har du valgt dolby pro logic eller lignende får du mono i bakhøyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dvd-en er dts på "on". Har prøvd alle formatene på forsterkeren. Det er ProLogic II (Movie, Music og Game) (5-kanals), ProLogic IIx (Music, Movie og Game) (7-kanals) og Neo6 (Cinema og Music) (6-kanals). I tillegg har eg prøvd A.F.D AUTO, som skal innstille lyden slik den ble spilt inn. Tenkte at når eg velger 5-1 format og 640 kbps på plata så burde det komme stereo i alle kanaler men det gjør det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sector
    På dvd-en er dts på "on". Har prøvd alle formatene på forsterkeren. Det er ProLogic II (Movie, Music og Game) (5-kanals), ProLogic IIx (Music, Movie og Game) (7-kanals) og Neo6 (Cinema og Music) (6-kanals). I tillegg har eg prøvd A.F.D AUTO, som skal innstille lyden slik den ble spilt inn. Tenkte at når eg velger 5-1 format og 640 kbps på plata så burde det komme stereo i alle kanaler men det gjør det ikke.
    Alle formatene du nevner her skal gi mono i bakhøyttalerne. Har du ikke et valg som heter dolby digital? Men AFD står vel for auto format detect eller noe sånn, så da skulle det vel bli riktig hvis du velger dette på receiveren og velger dolby digital eller 5.1 på dvd-menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har også et alternativ som kalles SB Decoding (surround back decoding). Der er det tre stk Cinema Studio EX (A, B OG C), og noe som heter V.Multi Dimension. Men når eg prøver Pulse-plata blir det faktisk mono der også, selv om de alternativene i følge bruksanvisningen skal brukes til å "avkode de bakre surroundsignalene slik som filmskaperene hadde i tankene".
    Om det er stereo bak på konsertdelen på plata klarer eg ikke å høre, men det er mono når eg kjører testen som er på plata.
    En kompis mente at eg må ha multi channel output på dvd-spilleren og kjøre signalene inn på multi channel input på forsterkeren for å få stereo bak. kan dette stemme?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres det ut som noe er satt opp feil på receiveren. Coaxialkabel er det du skal bruke (som du gjør) , og du har også satt lyden på dvd'en til dts. Da er det nesten nødd for å være en eller annen innstilling på receiver som sagt

Nå kjenner jeg ikke til sonys, men om du spanderer på deg en time i bruksannvisningen så skulle du sikkert finne utav det. Om problemene vedvarer så ville jeg startet en tråd rettet mot "problemer med min Sony DA5200ES" e.l

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får gjøre det. Se hva eg kan klare å finne ut av.
    Men en ting til slutt. Hver gang i løpet av testen eg kjørte kom det først "Auto Calibration" i displayet på forsterkeren, for deretter å komme "Linear PCM 48khz" hver gang det skiftet fra den ene høyttaleren til den neste. Dette siste med PCM virker litt snodig for min del. Er ikke DTS-signaler på 96 khz?
    Har vel litt å finne ut av her ser det ut for. Blir vel til at eg må bla litt, lese litt og trykke meg att og fram på menyen på forsterkeren.
    Bestilte min hos Stretto i vinter, og også de slet med levering, som de fleste andre. Det endte opp med at eg fikk min direkte fra Danmark en plass. Har derfor ikke manual på norsk, så eg bruker den svenske. Uheldigvis var det heller ikke dansk manual med. Dette gjør det ikke enklere for min del. Finner ikke manual på norsk på nettet heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •