Problemer med sømløs integrasjon av SVS subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med sømløs integrasjon av SVS subwoofer

Forrige fredag hentet jeg i hus min desidert største subwoofer hittil, nemlig en SVS PB12-Plus/2.

Etter litt hektisk løfting ned i kjellerstuen, var det tid for det aller mest spennende, nemlig å forsøke å få en sømløs integrering av dette monsteret i mitt lille hjemmekinoanlegg.

Anlegget mitt består blandt annet av følgende komponenter:

Høyttalere:
    Senter: Audiovector AV3Ci Avantgarde
    Front: Audiovector Mi 1 Avantgarde med tilhørende stativ
    Surrond (bak): Audiovector C-X
    Subwoofer: SVS PB12-Plus/2.

Elektronikk:
    TV: Pioneer PDP-507XA
    Surroundreceiver: Denon AVR-4306
    DVD spiller: Toshiba HD-XE1

Kjellerstuen er av ganske beskjeden størrelse med sine 3x5m.

Naturlig nok var jeg litt spent på om det var mulig å få til et bra samspill mellom mine Audiovector Mi 1 Avantgarde og monsterbassen ved hjelp av auto oppsettet for Denon AVR-4306.

Det jeg da oppdaget, var for meg noe overraskende:
    • Auto oppsettet detekterer fronthøyttalerne som ”Large”. Dette antar jeg er på grunn av romstørrelsen.
    • Da jeg etter endt kalibrering, satte på ”Ringenes Herre – Ringens Brorskap” med scener der jeg vet det er mye bass, ble jeg overrasket over at SVS bassen ikke virket å være aktiv i det hele tatt!!?

Hva kan dette skyldes

Etter en del justeringer på ”crossover” frekvens, og ved å justere høyttalerne til å være ”Small”, slo bassen inn så det holdt, men noen sømløs overgang kan det knappest kalles.

Hvordan kan jeg løse dette problemet på best (og enklest) mulig måte?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bare beholde innstillingen "small" for alle høyttalerne dine når du skal spille film. Har du prøvd å gå utenom auto-oppsettet og plassert subwooferen i beste posisjon(hvilket er meget viktig med en subwoofer som spiller så dypt), justert korrekt fase og manuellt målt og justert nivå for de forskjellige kanalene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare innrømme at jeg ikke har eksperimentert særlig med manuelle innstillinger,- mest på grunn av at jeg foreløpig ikke har det riktige utstyret for å kunne foreta de nødvendige målinger. Ved prøving og feiling, lytting og manuelle justeringer, har jeg iallefall ikke lykkes tilstrekkelig.

Imidlertid synes jeg det er rart at Denon receiveren ser ut til å "fase ut" hele subwooferen!!

Det var vel å håpe på for mye da jeg trodde at auto oppsettet skulle greie dette på en tilfredsstillende måte. :cry:

Imidlertid virker det som om de øvrige høyttalerne blir svært bra innstilt ved bruk av auto oppsett. Kan det være at auto oppsett fungerer best i enkelte frekvensområder?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig feil av disse romkorreksjonene at de setter så å si alt til Large, og som du har opplevd selv er da ikke subwooferen aktiv. Subwooferen er kun aktiv for de kanaler hvor høyttaler er satt til Small som tidligere nevnt. Sett derfor alle høyttalere til Small.

Du trenger ikke så alt for mye utstyr for å kalibrere/integrere en sub bra, men erfaring er en fordel. En dB-måler og et excelark for å plotte inn målinger er uansett minstekravet, og er noe jeg i høyeste grad anbefaler deg å skaffe hvis du vil utnytte anlegget ditt. Gjør et søk og les i alle de andre subwoofer-trådene her på forumet, så finner du ut at det ikke er så vanskelig akkurat dette med målinger. Du finner også et hav av tips for hvordan du skal få integrert subben din skikkelig.

Det viktigste du kan starte med er å finne optimal plassering og fase før du du kjører noen som helst romkorreksjon eller autosetup. Disse to "finessene" er kun for å fintune etter at anlegget allerede er så godt kalibrert som det kan være fra før av.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikkje eg til frontene, men f.eks pioneer har jo ein funksjon der du kan sette sub-utgangen til "pluss" Slik at den spiller bass for alle kanalene uansett om front er satt til large. Slik eg opplever det så er det lettere å integrere ein sub vist frontene tar seg av litt bass slik at det overlapper. Men det er jo heilt opp til utstyr og slikt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For xx06 receiver serien, så lenge -3dB punktet til høyttalerne dine blir målt til under 80Hz setter Denon høyttalerne til Large. Ingen feil, det er bare definert slik. Large og Small har ikke noe med fysisk størrelse å gjøre.

Kjører du autooppsett ville jeg ha holdt meg unna fasekontrollen på subben. Fasekontrollen brukes til å justere sammenglidningen av sub og fronter i lytteposisjonen. Ved bruk av autooppsett bestemmer MultEQ tidsforsinkelsen (avstanden) til hver enkelt høyttaler, og da har du ikke noen kontroll over fasen lenger.

Les forøvrig manualen vedrørende LFE, LFE+Main, Large, Small, Crossover Freq.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og ha HT satt i Large er det en fordel om de klarer og nå ned 30-35 hz med bra trykk. Noen sier at bassen(e) må tilsvare 8" for Large stilling.
    Sjekk litt og bruk ørene med hvilken X-over du setter. 60 - 80 hz er det fint og begynne.
    Fin frem Målebånd/tomstokk og db-måler og sjekk at alle innstillinger er satt riktig...
    Plus/2 er en kraftig sub... med 12.3 elementene er følsomheten (SN) på 100db men 25hz tuning...
    Så her den hjørne plassering trenger ikke elementene bevege seg mye før lyden blir høy :-)
    Spill den godt inn for maximal lyd gjerne satt i 20hz modus i begynnelsen :-)

Du har slått av subens eget delefilter ja ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis front høytaler står som large, pass på at sub står som LFE+MAIN. Du må da sette en x-over frekvens (80Hz). Da vil du få både LFE i sub og vanlig bass under 80 Hz i både sub og front høytaler. Høres ut som om din sub står som LFE.....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Plus/2 er en kraftig sub... med 12.3 elementene er følsomheten (SN) på 100db men 25hz tuning...
    Sier du at 12.3 elementet har følsomhet på 100dB/W?
    Lurer siden jeg ikke har sett noe om følsomheten på dette før.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Sier du at 12.3 elementet har følsomhet på 100dB/W?
    Lurer siden jeg ikke har sett noe om følsomheten på dette før.
    Der er satt i suben ja. Oppgitt på SVS sine sider

Lsound : http://lsound.no/webedit_images/4383_original.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    For xx06 receiver serien, så lenge -3dB punktet til høyttalerne dine blir målt til under 80Hz setter Denon høyttalerne til Large. Ingen feil, det er bare definert slik. Large og Small har ikke noe med fysisk størrelse å gjøre.

Kjører du autooppsett ville jeg ha holdt meg unna fasekontrollen på subben. Fasekontrollen brukes til å justere sammenglidningen av sub og fronter i lytteposisjonen. Ved bruk av autooppsett bestemmer MultEQ tidsforsinkelsen (avstanden) til hver enkelt høyttaler, og da har du ikke noen kontroll over fasen lenger.

Les forøvrig manualen vedrørende LFE, LFE+Main, Large, Small, Crossover Freq.
    Interessant å vite hvordan 4306 definerer høyttaleroppsettet.
    Har etter nok en gjennomgang av manualen definert oppsettet som LFE-Main
    Nå ble subwooferen litt mer aktiv, ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du trenger ikke så alt for mye utstyr for å kalibrere/integrere en sub bra, men erfaring er en fordel. En dB-måler og et excelark for å plotte inn målinger er uansett minstekravet, og er noe jeg i høyeste grad anbefaler deg å skaffe hvis du vil utnytte anlegget ditt.
    Radio Shack måler er på vei;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Spill den godt inn for maximal lyd gjerne satt i 20hz modus i begynnelsen :-)

Du har slått av subens eget delefilter ja ?
    Hmmm.... innspilling på maksimal lyd rundt 20Hz?? Godt naboene er på ferie

Delefilteret på subwooferen er slått av. Mener å ha lest at det er lurt å la receiveren styre signalet slik at man unngår å "stresse" fronthøyttalerne unødvendig.

Har nå etter mange gode råd, oppnådd et mye bedre resultat enn jeg hadde tidligere. Så gjenstår det bare å se om en lydtrykksmåler kan ordne den siste lille finpussen:smile:

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint og spille 96-100 db uten at suben tar skade av det. Det er ovenfor der en må være veldig ups på elementets vandring så det ikke blir noen skade. Elementets vandring øker drastisk når den kommer under 20hz...
    Holdt meg under 100 db den 1. måneden jeg, etter det har jeg jusert db inn etter lyden :-)

Har spilt 115db med suben satt i ss 25 modus til musikk, og enda tåler den mere :-)
    Da ble det så mye vibrasjoner at det ble svarte striper på men gamle CRT tv :-) he he.
    Suben har potensiale så det holder :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bissevoven
    Radio Shack måler er på vei;-)
    Veldig bra. Da venter vi på målinger her

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bissevoven
    Har nå etter mange gode råd, oppnådd et mye bedre resultat enn jeg hadde tidligere. Så gjenstår det bare å se om en lydtrykksmåler kan ordne den siste lille finpussen:smile:
    Med et så lite rom og en så stor sub vil nok subben lett dominere for mye, så en lydtrykksmåler er nok topp i ditt tilfelle.

Skulle gjerne hatt en selv, men kommer liksom alrdi så langt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •