Hjemmekinoanlegg for første gang til 10 000,- Trenger bistand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoanlegg for første gang til 10 000,- Trenger bistand

Hei,

Dere er sikkert lei av unge jyplinger som meg som trenger hjelp til å sette sammen et hjemmekinoanlegg, men siden jeg er helt ny her så håper jeg dere tar dere tid til å hjelpe meg allikevel. Jeg er heller ikke helt sikker på om jeg postet i riktig underfora, men om det er tilfelle ber jeg om unnskyldning.

Så til saken. Jeg skal investere i et hjemmekinoanlegg for aller første gang, og jeg har satt til siden 10 000,-. Det skal dekke receiver, DVD-spiller og høyttalere. Anlegget skal omtrent bare brukes til film – 90 % film og 10 & musikk. Jeg kunne tenke meg et 5.1 sett (det betyr vel fem høyttalere og en subwoofer, gjør det ikke?). Har sett litt på Dynavoice_F-6, og det virker som et bra tilbud. Noen innvendninger? Et krav til høyttalerne er at de enten må være bjørkmønstret eller helt svarte.

Når det gjelder receiveren har jeg sett på tre forskjellige: Harman/Kardon AVR 132, Cambridge 540R og Denon AVR-1907. Har skjønt såpass mye at HK-en og Cambridge-en gir mest lydtrykk mens Denon-en spiller mer harmonisk. I et hjemmekinoanlegg så betyr vel lydtrykk mer en harmoni, så det valget kommer nok til å stå imellom HK og Cambridge. Føler også at jeg betaler en hel del for fæncy funksjoner som jeg strengt talt ikke trenger på Denon-en, eller hva? Apropos fæncy funksjoner, så har jeg ikke behov for HDMI siden TV-en jeg skal bruke er en 32” billedrørskjerm, og den skal ikke oppgraders før om minimum to år. Innen den tid har vel HDMI-standarden utviklet seg såpass at jeg uansett trenger en ny receiver?

Til nå har jeg brukt Playstation 2-en min som DVD-spiller, men jeg tror bildeopplevelsen, og lydopplevelsen, blir mye bedre ved å bruke en stand alone DVD-spiller. Har overhode ingen preferanser å komme med på dette feltet, så her er det bare å komme med forslag!

Som sagt har jeg satt av 10 000,- da jeg i tillegg må kjøpe kabler og noen nye møbler. Noen anbefalinger til billige kabler? Er åpen for DIY-løsninger. Så blant annet noen som hadde lagd signalkabler av SATA-kabler her på forumet.

Har lagt ved en tegning som viser stua og plassering av møbler/anlegg. Tror dere dette vil fungere greit? For å unngå å kjøpe ny TV-benk, har jeg tenkt til å plassere fronthøytalerne oppå benken, eventuelt på spikes eller gummi av noe slag. Er det en forferdelig dårlig løsning?

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å lese igjennom posten min, og jeg håper du kan hjelpe meg med hjemmekinoanlegget mitt!

På forhånd takk - Kevin

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips å bidra med?:?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok den høyttalerpakken vil være en fin start. Når det gjelder receiver i området 3.000 kroner, ville jeg vært på utkikk etter brukte Denoner fremover på AVtorget. Det kommer nye Denonmodeller nå i sommer/høst, og mange ønsker å oppgradere. Alternativt vil nok 1907 eller H/Ken dekke dine behov (slik du har beskrevet dem) frem til du eventuelt bytter ut TVen :-).

Kjøp høyttalerkabler på Biltema eller Clas Ohlson (mulig Biltema har sluttet å selge kabler, fant ikke noe der nå. Jeg har selv slike kabler til mine bak- og sidehøyttalere). Signalkabler kan enten være DIY eller brukte - jeg ville ihvertfall ikke brukt mye penger på signalkabler fra butikk.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann - jeg har alltid vært en fan av Dali og det er få kvalitetsmerker som gir så mye lyd for pengene!

En kjapp tur på nettbutikken til hifiklubben gir en sum på 10.388 kr (u/dvd).
    Denon AVR-1907
    Dali Concept 6, gulvhøytalere
    Dali Concept CT, senter
    Dali Concept 1, bakhøytalere

Mer moro for pengene blir vanskelig etter min mening. Senere kan du eventuelt kjøpe subwoofer og få 5.1 (hvor .1 står for sub).

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det gjelder ht-pakker.. Nye.. så kan kanskje Elteks Dynabelpakke være en ide?
    Snakk om at den receiveren og DVD de selger i pakken er lite god, men der kan det sikkert være greit med ett annet merke som feks. Yamaha, Denon, Marantz? Men nå kan man også kjøpe ht-pakken separat og iflg endel bla. Hjemmekino en av de bedre "pakkene" til under 10K og det bare til ca 3000.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kommet på, BGuarden - hadde glemt det settet der.

Her er link: ELTEK AS

Men trådstarter trenger da sub i tillegg (jeg er ikke enig med frha at en kan eller bør vente med sub). En XTZ-sub fra surround.no ville vært en god start, men da begynner vel budsjettet å bli oppbrukt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start med fronter og subwoofer, vent med senter og surround til senere om budsjettet ikke strekker til.

Her har du et system til rett over budsjett; det havner på 10885, pluss frakt og kabler.

Sony STR-DA1200ES receiver

Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser trådstarter et av problemene med denne hobbyen: budsjettsprekk er regelen, ikke unntaket. Mine "råd" er basert på at han skal få alt han trenger til under 10k (dvs. 5.1 HT, receiver & kabler).

EDIT: Pogwaqs høyttalerpakke er å anbefale fremfor den trådstarter begynte med, da senter, sub og bakhøyttalere er bedre. Jeg så ikke at det var en haug med 4" i den første pakken.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ godt innenfor budsjett er Marantz/Audio Pro

Her får du komplett pakke fra to anerkjente produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takker for alle tilbakemeldinger så langt. Har bare skumlest da jeg er på jobb nå, men skal gå igjennom de ulike tilbakemeldingene når jeg kommer hjem/har lønsj.

Tok et raskt søk på Pogwaqs, men jeg fant lite informasjon om det. Har du en link å gi meg Hellnoob?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kevinjh
    Tok et raskt søk på Pogwaqs, men jeg fant lite informasjon om det. Har du en link å gi meg Hellnoob?
    Surroundpakker fra surround.no - her er det jammen litt å velge blant!

"Pogwaqs surroundpakke"

Forøvrig ser frah sin Marantz/Audiopro-pakke bra ut mht. fronter og elektronikk, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til senterhøyttalere med kun 4" elementer, og jeg vet ikke hvor mye futt det er i suben med 8"/100watt. På den annen side så er dette et glimrende "starter-kit" så lenge du får 5.1 høyttalere, receiver OG DVD-spiller for kun 8k (7.990).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal plassere frontene oppå tv-benken er vel gulvstående modeller utelukket..?

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg ville gått for Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer og Harman Kardon AVR240 7 - 1 receiver - - 7X50 W - (8ohm) "bridge ready" - (UB) 2007-02-02 - 327170 - Forsterkere/receivere - ABdata
    da har du krefter nok i forsterkeren og gode høytalere+sub. men kabler vil sprekke budsjettet men det er kun noen hundre kroner...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp sålangt!

Sitat Opprinnelig postet av frha
    Denon AVR-1907
    Dali Concept CT, senter
    Dette er nok dessverre utelukket pga pris.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis det gjelder ht-pakker.. Nye.. så kan kanskje Elteks Dynabelpakke være en ide?
    Den pakken så jo ganske interessant ut. Setter opp det som et alternativ sammen med en XTZ-sub.

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Start med fronter og subwoofer, vent med senter og surround til senere om budsjettet ikke strekker til.

Her har du et system til rett over budsjett; det havner på 10885, pluss frakt og kabler.

Sony STR-DA1200ES receiver
    Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer
    Denne høyttalerpakken virker veldig interessant, men jeg er litt skeptisk til forsterkeren med tanke på de bruksområdene jeg har. Dessuten vil jeg gjerne ha fullt surround med en gang:-D

Et alternativ godt innenfor budsjett er Marantz/Audio Pro
    Også et alternativ, men var kanskje litt spinkelt, som Hellnoob mener.

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Hvis du skal plassere frontene oppå tv-benken er vel gulvstående modeller utelukket..?
    TV-benken er 150 cm bred, så det blir ikke plasseringsproblemer med høyttalerne oppå, men vil det påvirke lyden negativt?

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Her ser trådstarter et av problemene med denne hobbyen: budsjettsprekk er regelen, ikke unntaket. Mine "råd" er basert på at han skal få alt han trenger til under 10k (dvs. 5.1 HT, receiver & kabler).
    Dette var også visjonen min, untatt kabler som jeg holdt utenfor budsjettet.

Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    eg ville gått for Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer og Harman Kardon AVR240 7 - 1 receiver - - 7X50 W - (8ohm) "bridge ready" - (UB) 2007-02-02 - 327170 - Forsterkere/receivere - ABdata
    da har du krefter nok i forsterkeren og gode høytalere+sub. men kabler vil sprekke budsjettet men det er kun noen hundre kroner...
    I og med at dette også er uten DVD-spiller, så sprekker det budsjettet med i hvertfall en høvding

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Trodde at Pogwaqs var et merke jeg, men det viste seg å være feilops:

Det jeg har mest lyst på nå er Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer med enten HK eller Cambridge receiverne jeg nevnte i første post. Velger jeg en DVD-spiller til 1000 - 1500 så holder jeg budsjettet ganske bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "TV-benken er 150 cm bred, så det blir ikke plasseringsproblemer med høyttalerne oppå, men vil det påvirke lyden negativt?"

Diskant/mellomtone bør komme ca i samme høyde over gulvet som øret er i når du sitter i sweetspot. Det gir best resultat. Hvis du da setter et par gulvstående ht oppå stereobenken blir det fort galt. Da kan det være en fordel å bruke stativht foran istedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Diskant/mellomtone bør komme ca i samme høyde over gulvet som øret er i når du sitter i sweetspot. Det gir best resultat. Hvis du da setter et par gulvstående ht oppå stereobenken blir det fort galt. Da kan det være en fordel å bruke stativht foran istedet.
    Høres jo fornuftig ut, men må da skaffe meg en annen TV-benk

Går for Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10, men tror dere jeg merker mye forskjell hvis jeg går opp til XTZ 99 W12 (greier sikkert å ordne en deal med surround.no-folka)? Med andre ord er det verdt de ekstra pengene? Budsjettet er fortsatt på 10 000, men jeg vurderer å vente med DVD-spilleren frem til neste lønning. Playstation 2-en er vel ikke helt elendig hvis jeg bruker den optiske lydutgangen?

Det store spørsmålet er receiveren. Er det nok kraft i Harman/Kardon AVR 132? 40W høres jo pinglete ut, men det er visst "ekte" watt... Kryper i køya nå, men jeg sjekker innom forumet i morgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok ny benk ja. Er ellers enig i valg av ht, disse gir mye for pengene. Synes også du skal gå for w12. Koster så lite ekstra at det nok er verdt differansen. Og så slipper du å angre i ettertid. Siden du prioriterer film får du aldri for mye

Playstation'en holder selvsagt en stund. Angående dvd-spiller så kom jeg over et bra tilbud her:
    Panasonic DVD spiller DVD-S99 sølv - MPX
    Denne er god. Men dette er lagersalg med bare 7 igjen for øyeblikket, så de kan forsvinne fort.

Min erfaring med H/K er at de leverer som forventet + litt til. Det samme kan vel ikke sies om alle merker på markedet. Det er vel ymse måter å oppgi effekten på. Når det er sagt vil nok de fleste recievere gjør en ok jobb med dit ht-valg, da de ikke krever så veldig effekt. Personlig ville jeg likevel ikke valgt nevnte H/K i ditt sted. Jeg tror jeg ville valgt denne:
    Sonido
    Denne er 7.1, bra utstyrt og har mulighet for å biampe frontene, noe som sikrer deg nok effekt. Romkorreksjon er heller ikke å forakte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper nok w12, men er fortsatt usikker på forsterkervalget. Så i en test av Cambridgen at den manglet mange instillingsfunksjoner som delay på enkelte høyttalere. Dermed er den ute av dansen. Pioneer-en virket som en seriøs kandidat, men er ikke DENON-en et bedre valg til en rimligere penge?

Tenker forresten det blir en DIY TV-benk, da jeg ikke finner noen som passer meg bra til en overkommlig pris. Skal ha plass til receiveren, Playstation 2, Wii og senterhøyttalern. I tillegg så har jeg en VHS-spiller jeg bruker mye og eventuelt en DVD-spiller som skal inn under TV-en.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann - jeg har alltid vært en fan av Dali og det er få kvalitetsmerker som gir så mye lyd for pengene!

Denon AVR-1907
    Dali Concept CT, senter

Mer moro for pengene blir vanskelig etter min mening. Senere kan du eventuelt kjøpe subwoofer og få 5.1 (hvor .1 står for sub).
    dette kan jo være en god pakke, men kutt kanskje ut concept 1, og heller kjøp en billig høytaler, de har stort utvalg på komplett av slike ht, og heller legge pengene i en dvd spiller. da har du et kanon anlegg, men det spiller lite bass, så du kan jo med tiden kjøpe deg en billig sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ville bare fortelle dere at jeg har kjøpt inn DENON AVR 1907, Dynavoice F6, Proson Center 52 RR og Dynavoice S6. Surround.no hadde ingen av XTZ-bassene på lager, og de kunne heller ikke si når de fikk dem inn igjen. Jeg har derfor slått på stortromma(slik som jeg ser det) og bestilt en SVS PB10-NSD. Får den levert på døra enten i morgen eller på fredag:-D

Trenger dog litt hjelp med plassering av både sub-en og surround-høyttalerne. Har lest meg til at subben bør plasseres i et hjørne, og det som faller mest naturlig er da hjørnet bak sofaen. Virker det som en god løsning?

Hvis jeg har forstått det riktig er det to måter å plassere surround-høyttalerne på. Enten kan man ha dem i øreposisjon eller høyere opp på veggen. Hva anbefaler dere? Uansett så trenger jeg noen gode veggfester som er justerbare, så jeg trenger deres hjelp her også.

På forhånd takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •