Equaliser og HighEnd - En genial eller horribel oppgradering? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Uansett hva som skrives så forutsetter det alltid ett eller annet nivå av forkunnskaper, og fra tid til annen dukker det opp "Jeg skjønnte ingen ting", det nytter det ikke svare på. Imidlertid, om det er noe litt mer spesifikt som fremstår som gresk så bare spør.
    Tar til meg det du skriver i begynnelsen om hvordan man oppfatter avvik, fint å vite når man stiller på eq'en.

Intressant også det med stående bølger. Skulle du ha noen tips på korrigering av dipper og peaker ved bruk av en auto/man eq i bassområdet - taes det imot med takk.

Jeg har gått bort fra å bruke romkorreksjon på frekvenser over 500Hz da jeg har funnet at jeg liker lyden i høytaleren slik den er.

Resten av det du skrev får jeg bruke litt tid på og smelte
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stående bølger har den ulempen at de vil også gi mye energi noen plasser i rommet og lite andre plasser. En dip vil med andre ord gi mye energi andre plasser i rommet, og skal man ha opp nivået i denne i sweetspot får man ikke bare problemer med energiutviklingen, men man får også forferdelig mye skrangling ellers i rommet.

En god tommelfingerregel er å ikke heve/senke mer enn ca 50% (av antall dB) ift hva en peak/dip utgjør. Skal man gjøre mer må man gå løs på en eller annen del av geometrien i rommet, eller sette opp bassfelle/helmholtzresonator (omvendt basskasse som absorbere en bestemt frekvens).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt inn et innlegg i en annen tråd, men innlegget passer bedre i denne tråden.

Dette gjelder en Behringer FBQ2496 som jeg holder på å sette opp
    for å få redusert en stor peak ved 40Hz.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...tml#post729861

Er det noen her som har erfaringer/løsninger med den problemstillingen?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å se så mange positive komentarer rundt eq!
    Jeg har de siste 20 årene benyttet eq både hjemme og i bilen, og har gått mildt sagt lei av hifi-nerdene som skal forkynne at bare et "rent" signal ut til høyttalerne er "ekte hifi".
    Hvorfor er det så vanskelig og forstå at rommet påvirker/ødelegger mer enn alt annet?
    Med årene har jeg jo lært å besinne meg foran knottene da vel og merke.
    Jeg benytter analog eq til stereon hjemme, men benytter den stort sett til å fjerne peaker og lar dippene være, spesiellt i de lavere frekvensene. Hvis ikke kan man fort gå på en SMELL! Også bokstavelig talt :lol: )
    I surround oppsettet og i bilen benytter jeg auto-eq, men fintuner litt etter egen smak etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg nå har brukt endel timer på å sette opp FBQ2496'en har jeg fått et bedre lydbilde som jeg er mer fornøyd med enn før.

Det jeg slet med før var en topp på 40Hz som dominerte tydelig over de andre frekvensene.
    Nå er mye av dette jevnet ut og lydbilde har fått en mer helhet og det høres ut som om sub'ene spiller mer presist siden 40Hz'en ikke stikker seg ut hele tiden. De andre frekvensene får mer spillerom og kommer tydeligere frem.

Etterslepet har jeg ikke fått vekk, selv om jeg måtte begrense meg til å dempe mindre av 40Hz enn det jeg ville. Demper nå max 6db.
    Fasen mellom sub'ene og frontene er det definitivt ikke.
    Den har jeg testet og kalibrert 3 ganger med forskjellige utgangspunkter og alle gir oppimot samme resultat ved "optimal" fase.

Uansett, FBQ2496'en gjør det mulig å korrigere for problemer i rom, (med begrensninger) og gjør det, ved riktig bruk, til en bedre lytteopplevelse.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man tak i sånn behringer equalizer (var ikke så utrolig mye å finne (hvertfall ikke akkurat den modellen) på nett og/eller ebay), og hva koster den sånn ca?

Hadde vært litt interessant å prøve.

Er dette noe tilsvarende? Buy Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Pro Mastering Processor at Musician's Friend
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvor får man tak i sånn behringer equalizer (var ikke så utrolig mye å finne (hvertfall ikke akkurat den modellen) på nett og/eller ebay), og hva koster den sånn ca?
    Her har du link til der jeg kjøpte min.

Welcome to L-Sound!

Her får du god hjelp også hvis du skulle trenge det. Topp Service!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Her har du link til der jeg kjøpte min.

Welcome to L-Sound!

Her får du god hjelp også hvis du skulle trenge det. Topp Service!
    Denne har også støtte for mic og automatisk romkorreksjon?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en feedback destroyer. Må ikke forveksles med romkorreksjon. Man kan benytte den innebyggede parametriske EQ-en til å korrigere manuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Etterslepet har jeg ikke fått vekk, selv om jeg måtte begrense meg til å dempe mindre av 40Hz enn det jeg ville. Demper nå max 6db.
    Fasen mellom sub'ene og frontene er det definitivt ikke.
    Den har jeg testet og kalibrert 3 ganger med forskjellige utgangspunkter og alle gir oppimot samme resultat ved "optimal" fase.
    Nå har jeg funnet ut mer ang. FBQ2496 og probemet med etterslep.
    Slike ting som dette greier jeg ikke å legge bak meg.
    Etter å ha gått å tygd på problemet en stund, bestemte jeg meg for å dokumentere det jeg hørte med målinger.
    Det jeg trengte var et måleprogram som kunne vise etterslepet som jeg hadde.
    RoomEQWizard 4.0 ble installert og etter 10min med litt "setup" så ga det meg akkurat det diagrammet jeg trengte.
    Nå kan jeg vise dere det jeg beskriver som etterslep.

Beskrivelse av måling "utgangspunkt_uten behringer.jpg" EDIT: Grønn
    Dette er måling tatt med Behringer i "bypass mode" dvs ingen korrigering.

Beskrivelse av måling "mange frekvenser dempet alle med smale bånd lite db demping pr bånd.jpg" EDIT: Blå/Grå
    Dette er slik jeg hadde satt opp behringeren. Brukte vel ca 17bånd med mange frekvenser og ganske smal bredde på hvert bånd.
    Så brukte jeg fra 1-7db demping på hvert bånd.
    Etterslepet er endel større enn uten behringer.

Beskrivelse av måling "demping smaleste bredde 12db @40.3hz.jpg" EDIT: Rosa
    Denne målingen er gjort etter at jeg null-stillte behringeren og startet på nytt. Testet ved å velge toppen min på 40.3Hz og kjørte en 12dB demping med det smaleste bredden. Etterslepet rund 40Hz brer seg godt utover grensa på 1000ms. :-(

Beskrivelse av måling "demping med bredt bånd @40.3hz.jpg" EDIT: Gusj-Gule-Brune-Jord-Senneps-farge.....
    Med utgangspunkt i målingen over;
    På denne målingen har jeg utvidet bredden på området som den demper.
    Jo mer jeg utvidet området, jo mer forsvant etterslepet.
    Det var ikke vanskelig å se på grafene i REQ hvordan jeg skulle bruke behringeren.
    Grafen viser at det er veldig lite etterslep ved 40Hz nå.

Så hvorfor brukte jeg ikke brede bånd med en gang? (Jeg visste fra begynnelsen av at man kunne justere bredden på båndet)
    Ved å bruke færre bånd men med større bredde, så smittet noe av dempingen mye lengre nedover og oppover i frekvensene.
    Feks. hvis jeg demper mye db ved 40Hz og med bredt bånd, så kunne SPL bli 2-3 db dempet ned til 20Hz og oppover mot 60-70 Hz.
    Dette så jeg på som en feil og ville da heller bruke mange smale bånd for å "detaljstyre" og dempe kun det området jeg ba om.
    Problemet ble da etterslepet...
    Nå bare kompanserer jeg med å øke litt på gain eller sub-out på receiver siden jeg bruker bredere bånd.

Hadde jeg hatt RoomEQWizard 4.0 installert med en gang så hadde nok jeg funnet det ut med en gang. :-|

Nå har bass-responsen blitt mye bedre, og den er strammere og jevnere en noensinne, selv om høyttalerene og plasseringa er akkurat den samme. :-)

Håper at dette kan være nyttig info for andre som er i samme situasjon.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eq

Library

Mye bra info her.

Når det gjelder behringer dsp 8024 så finner man dem oftest på bruktmarked for dj`er og andre innen proffbransjen.
    Jeg har tenkt og prøve en analog equalizer først, 12 bånd fra 16hz til 32khz.
    Senere også prøve dsp 8024 med aes/ebu kortet(digitalt) som man kan få kjøpt fremdeles. Når det gjelder dsp 8024, er det viktig at den har programversion 1.3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •