Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 197
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi

(pga forum-bugs så ble posten slettet. Takk til RoKo som hadde tatt vare på teksten. Buggen er fremdeles ikke fikset, så inntil videre har jeg limt inn posten som 4 separate deler i slutten av denne tråden)

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt så du skulle endre det innlegget ditt, Nemesis..

-tør du ikke å stå for det du har skrevet?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har et fint innlegg her, knutinh - med mange gode poeng som jeg har hatt i bakhodet også.

Dette blir dog en litt for tungvint debatt for meg, nå som klokken straks passerer 01:00.

-kommer tilbake med innspill senere.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger å stole på min 7 år gamle datter når jeg er i tvil. Hun er såpass lite forutinntatt og har så liten interesse for det tekniske som ligger bak lyd og bilde at det er nesten objektivt det hun kommer med. Et prakteksempel: Noen dager etter vi fikk HDTV-signaler i hus satt vi og så på Discovery HD. "Pappa, den krokodillen så KJEMPEEKTE ut!" Bedre bekreftelse på det jeg trodde og håpet kunne jeg ikke fått.
    Har flere eksemplet på at totalt uinteresserte eller ukyndige har gitt meg bekreftelse på ting jeg mente å høre eller se, men ikke var sikker på om det var mitt ønske om å høre forskjell som gav resultatet.

Godt innlegg, Knutinh!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si meg enig i at vi mennesker er svært lett påvirkelige dyr, som har lett for å innbille seg ting pga div påvirkninger og følelser.
    "Placebo-effekten" er nok viktig å ta med oss uansett hva man tester.
    Selv har jeg aldri hatt muligheten til å lytte etter forskjellen på en kvalitetskabel til 500kr vs en som f.eks koster 2000kr pr. meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert.

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig "artikkel".

Vet du om det er gjort noe forsøk på hvor stort/lite kvadrat høytalerkablene må være før man kan høre forskjell?

-Nex

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det beste innlegget jeg har sett i debatten så langt. En subjektiv mening fra min side bare!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette innlegget burde vært satt inn i en ny kategori kalt "obligatorisk lesning"

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon bra!

Dette er det beste innlegget jeg har lest på AVforum, burde være en sticky.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går og kjøper et minianlegg nå jeg. Mista heilt troen på alt etter å ha lest dette. Til og med lakrissnorer er bra.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste blindtesten du linker til: http://avforum.no/forum/kabler/56715...ca-kabler.html, konstaterer at det er hørbare forskjeller på RCA-kabler. Det er du enig i?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Den siste blindtesten du linker til: http://avforum.no/forum/kabler/56715...ca-kabler.html, konstaterer at det er lydmessige forskjeller på RCA-kabler. Det er du enig i?
    Oj, og det på et budsjett-anlegg!? Dette må du kommentere Knutinh. :-D

(Beklager, jeg mååå bare kaste litt bensin på bålet.... )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er vel vanskelig å kommentere den testen når de ikke sier noe om metoden som ble brukt. De hopper rett fra introduksjonen og til resultatene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Den siste blindtesten du linker til: http://avforum.no/forum/kabler/56715...ca-kabler.html, konstaterer at det er hørbare forskjeller på RCA-kabler. Det er du enig i?
    Jeg tar ikke stilling til testens sikkerhet/usikkerhet, men konklusjonen er anekdotisk interessant:
    Konkluksjonen vår ble da at kabler betyr lite for oss, forsvindene lite. Visst er det okay å betale litt ekstra for utsende, men ikke mye mer.
    Videre linker jeg til dette i kapittelet hvor jeg bl.a. sier:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Den lille erfaringen jeg har med å gjøre blindtester, og større erfaringen jeg har med å lese dem tyder på at i de aller, aller fleste tilfelle så blir deltakerne slått av hvor vanskelig det var å høre forskjell.
    Det jeg prøver å vise er at selv folk som er uttalt "positiv" til kabler og som utfører en enkel blindtest uten strikt kontroll på variablene gjennomgående blir slått av hvor liten forskjellen er. Dette er som et motargument til påstandene om at "jaja, jeg har aldri tatt en blindtest, men dette fenomenet ville jeg uten tvil få 20/20 på i en blindtest"

For at denne testen skulle rokke ved noen fundamentale fysiske/audiologiske forutsetninger så ville man som et minimum kreve en enkel måling av hver kabel, beskrivelse av fremgangsmåte og statistikk for besvarelser.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar ikke stilling til testens sikkerhet/usikkerhet, men konklusjonen er anekdotisk interessant:
    Anek-hvafornoe? (beklager, jeg er en av de dumme). Uansett så er dette resten av konklusjonen du ikke tok med:

Sitat Opprinnelig postet av Blindtest
    Lakrisen fra 70-tallet var den eneste som utmerket seg elendig, denne fikk bunn fra alle

Sjokket var stor da Lakris-snøret på 5 meter ikke fallt gjennom, den virket heller frisk og åpen i lyden. (litt støy hadde den, men ikke noe ekstremt)
    Da har vi i allefall konkludert med at lakris-snøret ikke er så ille som alle skal ha det til, men den bør være av nyere dato om den skal være frisk og åpen i lyden.

Det var også en blindtest av høyttalerkabler på et svensk TV-program. Der kom en ganske fornuftig priset kabel (Supra) best ut av alle 3 i testen.

Du har helt rett. Blindtester er morsomt! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du har helt rett. Blindtester er morsomt! :-D
    Gitt graden av kritisk holdning i disse kretser så er jeg fristet til å si at nesten enhver blindtest har en viss verdi uansett utforming. Hvis du kjører din egen blindtest og kommer til ett eller annet så mener jeg at det bare er å kjøre på. Det er uansett et bedre råd enn svadaen man blir servert fra Lyd & Bilde og andre synsemagasiner.

Hvis du har til hensikt å etablere sikker og allmengyldig kunnskap så må du innføre dokumentasjon og kritikk av testen, men jeg mistenker at det uansett gjelder en håndfull forummedlemmer, så det er egentlig ikke en stor sak.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Men Knut - hvis du ikke tar stilling til RCA kabeltesten, bare at konklusjonen er anekdotisk interessant - bør ikke da det gjelde for alle typer tester for din del?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppdatert teksten med referanser til James Randi foundation og lovnaden om 1 million dollar.

-k

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •