Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 197
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Dette var da oppløftende å høre en kabelnisse si, de fleste går jo ofte fra ******* til himmelen med å bytte en signalkabel, eller å bytte høytalerkabeler etc.

Jeg har hørt eksteme adjektiver fra visse kabelnisser når de har byttet bare en kabel, ikke hele signalveien. Men du er da tydligvis en sober kabelnisse.
    Har da prøvd enkeltkabler og opplevd forskjeller. Men da hadde jeg en masse tid, og bytta på kablene 2 ganger daglig. Der ble forskjellene mere tydelig etterhvert som dagene gikk. Men som sagt: de største forbedringene skjer ved bytte av hele signalkjeden. Og gjerne fra multistrand til solidcore.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Utrolig grundig artikkel i første posten. Imponerende arbeid, leste den ferdig først nå.
    En ting som slår meg er den subjektive faktoren. Den er så enormt stor. Jeg filosoferer over en av hjernens mest fantastiske egenskaper: Den tilpasser seg! Jeg har lest at hjernen gjerne fyller inn manglende frekvenser ved hjelp av overtoner, slik at den kan skape seg et fullstendig tonebilde, som ikke nødvendigvis er den eneste sannheten. Men det er én sannhet. Din egen.

Jeg filosoferer det som om at hvis hjernen får presentert et virtuelt lyd-regnestykke på 1,000000203040050 + 1,000230023002, så vil den tolke ørets tilbakemelding og si at svaret er ca 2, og det er hjernen sannsynligvis fornøyd med.

Da slår det meg at å krangle om mikroskopisk målbare forskjeller på komponenter og materialer blir som å kaste perler for svin, siden hjernen runder av resultatet til et menneskelig fornuftig og akseptabelt resultat. Du liker resultatet hvis du vil like det, og hater det hvis du vil hate det. Hjernens egen subjektive følelse (subjektiviteten, da som et resultat av alt du har opplevd i livet ditt) vil overstyre selv målbare detaljer.

Som selgere sikkert allerede vet, er da det fornuftigste ved salg av hifi-produkter vil da være å appelere til kjøperens følelser. Det er her nøkkelen ligger. Det kan man gjøre gjennom reklame, synlighet, produktspesifikasjoner, funksjonalitet, design, utførelse, testresultater av "objektive" personer og pris. Ikke gjennom målbare mikrodetaljer.

Slik sett kan jeg kjøpe hvilken som helst kabel jeg vil og være fornøyd med den. Hadde jeg kjøpt en annen kabel og vært fornøyd med den, er den egentlig per definisjon "like god". Skulle jeg ikke være fornøyd, er det i så fall mest sannsynlig at jeg ikke er blitt solgt inn på den nye kabelen med de riktige argumentene, slik at min subjektive følelse forandret seg.
    Takker skaperverket for at jeg nå kan handle billig med god samvittighet
    Med litt trening så er hjernen fullt istand til å kalkulere svaret på regnestykket ditt (som forøvrig er 2,000230226), og det er vel det som er litt av poenget her og som er detaljene mange her er opptatt, og som man må være opptatt av for å forsvare en stereo til 500k+

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonkers
    Med litt trening så er hjernen fullt istand til å kalkulere svaret på regnestykket ditt (som forøvrig er 2,000230226), og det er vel det som er litt av poenget her og som er detaljene mange her er opptatt, og som man må være opptatt av for å forsvare en stereo til 500k+
    Hei. Vel, du er litt på siden av poenget mitt i alle fall. Du tenkte på matteegenskapene til hjernen, jeg tenkte på tolkning av signaler som øret kommer med, om til oppfattet lyd i hjernen. Jeg tror rett og slett ikke at mennesket opererer på matematisk nivå, men blir farget av følelser og subjektive referanser lenge før det blir vurdert å komme med en eksakt "utregning". Detaljer kan det likevel være

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på det eksempelet ditt hvor du runder opp/ned, de som har kabler det ofte her snakkes om runder hverken opp eller ned, ei heller overlater mye til tilfeldigheten. At du føler et sterkt behov for å rettferdiggjøre ditt valg av "billig" kabler her på dette forum er hvertfall for meg like greit som de som til stadighet må rettferdiggjøre valg av dyre

Poenget med blindtesten det er her snakkes om er jo ment for å fjerne denne fargingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den andre siden, hva er egentlig galt med at noen evt påvirkes av merke/pris/konstruktør før de evt prøver et nytt sett med kabler?
    Hvordan tror du at du hadde reagert hvis du hadde vist at du skulle smake først på en billig "kartong" rødvin så en 5000kr fantastisk god rød vin (fra samme området etc)?

Selvfølgelig blir man sterk påvirket av å vite hva man skal prøve før man gjør det? For eks. Floyd Toole har skrevet flere artikler om dette og beviser at blinde tester (ekte ABX tester) er de eneste som virkelig kan gi et troverdig svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det som er litt av poenget mitt, jeg mener det trengs trening. Kokker som lager mat hver dag eller vinsmakere som har dette av yrke sliter med blindtester hvis ikke de er trent (på samme måte antar jeg det er for en som tilbringer 5-6 timer foran sin hifi hver dag uten å trene på blindtester). Blinde mennesker har ingen problemer med å definere forskjeller/nyanser i smak/lukt/lyd, det fordi de har tilegnet/lært seg evnen til å definere noe med ett stk mindre informasjon. Ja jeg vet de ofte ser med fingrene, men de har ikke like lang rekkevidde som øynene.
    Om et evt anlegg er istand til å gjengi disse nyansene har jeg ikke greie på og skal heller ikke uttale meg om.
    I følge Floyd Toole i boka "loudspeakers and rooms" så viser studier av folk som deltar i blindtester av lyd at:
    1. Det finnes en trenings-effekt, men denne er forbausende kort (man får mer pålitelige svar etter 1 time trening, men om man trener i 9 timer til så er endringen minimal).
    2. Ekspert-lyttere er verdifulle for blindtester fordi de kan gi "gode" svar på kort tid med lite trening.
    3. Mannen i gata har samme tendens i svarene som ekspertene, men trenger trening før han er i stand til å gi støyfrie svar på kort tid.
    4. Det er vanskelig å finne noen "gulløre-effekt" (dvs at en elite av lyttere er i stand til å høre helt andre fenomener eller kan skille mellom differanser som er veldig liten i forhold til gjennomsnittet).

Dvs at dersom man har tilstrekkelig tid og tilstrekkelig mange lyttepersoner, så burde blindtester med "ufaglærte" være fullt brukbart. Unntak er for opplagte fysiske defekter (det er vanlig å sile ut personer med dårlig hørsel. Det er også ganske vanlig å gjøre en pre-screening for å sile ut de som ikke greier å skille fenomenet man ønsker å teste)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er skeptisk til er blindtesting, flertallet av nordmenn vil neppe smake forskjell på svin og okse i en blindtest ved fjerning av se og luktesans
    Hvorfor er det et problem dersom det skulle være slik at nordmenn hadde vansker med å skille svin og okse uten syn og lukt?

1. Blindtester har til hensikt å sannsynliggjøre at det finnes en forskjell (dersom en slik finnes), og noen blindtester har til hensikt å måle størrelsen på forskjellen eller preferanser. I eksempelet ditt så vil man enten greie å bevise (innenfor en gitt signifikans) at test-personene kunne skille svin fra okse fratatt syn og lukt, eller så var testen inkonklusiv.

2. En blindtest kan ha større eller mindre relevans for hva man ønsker innsikt i. For min egen del så hadde testen din vært veldig nyttig for å få innsikt i hvordan mat-livet til de som mangler luktesans arter seg. For å få innsikt i spise-opplevelsen for egen del så synes jeg testen er lite relevant, siden lukt er ubønnhørlig knyttet til det å spise, og de fleste av oss har vansker med å skille mellom lukt og smakssansens funksjon.

Sitat Opprinnelig postet av bnimks
    Tilsvarende problemet med skille rødvin fra hvitvin hvis du ikke ser hva du drikker?
    Jeg har lest medie-oppslag om slike. Etter å ha arrangert en blindtest av rødvin (servert i vanlige klare glass) så har jeg vansker for å tro at rødvin og hvitvin generelt plutselig blir "likt" i en blindtest. Vi opplevde distinkte forskjeller som også til en viss grad var korrelert mellom deltakerne (siden det var en sosial gruppetest så kan jeg ikke utelukke "bjellesau-effekten"). Men det var veldig vanskelig å sette ord på sanseinntrykkene (i likhet med lyd). En deltaker opplevde å gi lav score til vinen fra favoritt-landet og mente at det måtte være serveringen i engangsglass som maskerte godsmaken.

Men at det kan finnes rødviner og hvitviner som er så like på smak og lukt at vi dødelige sliter med å skille dem har jeg ingen problemer med å tro.

Dersom forskjellen mellom en gitt god/dyr rødvin og en gitt dårligere/billigere rødvin kun lar seg detektere hvis man kan se fargen på væsken, blir opplevelsen redusert dersom verten serverer deg den billige tilsatt konditor-farge slik at du tror at det er den dyre?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett, jeg er en novise innenfor dette temaet. Jeg hev meg på denne diskusjonen for å lære litt og evt få fastslått at den sammenlignen jeg har iforhold til andre sanser er tullete Eksempelet mitt gikk på at en perfekt anrettet rett med dyre råvarer(som gjesten selvsagt blir gjort oppmerksom på) med riktig lukt påvirker selve smaksopplevelsen av retten. Jamført med lyd vil jo dette si at prisen/konstruktør/utseende på kabelen påvirker lytteinntrykket (oppfattet lydkvalitet). Når det gjelder mat/vin så brer det seg ofte/alltid en stor usikkerhet når elemtene kunnskap(om hva man faktisk får servert) syn og lukt som gjør at man får problemer med å definere hva man faktisk spiser, denne usikkerheten gjør at det fort kan tippe begge veier.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke hører forskjell på kabler uten å se dem, så er der ingen hørbar forskjell for meg. Hvis synsinntrykk er påkrevd, så er det fortsatt ingen forskjell på lyden, kun på synsinntrykket. Ergo må vel blindtester være den eneste egentlige lydtest som gir informasjon. Fysikken angående ledeevne til en kabel er relativt enkel. Kan ikke huske noe fra fysikken og elektronikken som antyder at egenskapene for et ledningsmedium av metall skulle endre seg på grunn av det visuelle inntrykket

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke hører forskjell på kabler uten å se dem, så er der ingen hørbar forskjell for meg. Hvis synsinntrykk er påkrevd, så er det fortsatt ingen forskjell på lyden, kun på synsinntrykket. Ergo må vel blindtester være den eneste egentlige lydtest som gir informasjon.
    Helt enig med deg!
    Men det er mange som har problemer med at det tror at de hører bedre hvis de også ser :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke hører forskjell på kabler uten å se dem, så er der ingen hørbar forskjell for meg. Hvis synsinntrykk er påkrevd, så er det fortsatt ingen forskjell på lyden, kun på synsinntrykket. Ergo må vel blindtester være den eneste egentlige lydtest som gir informasjon. Fysikken angående ledeevne til en kabel er relativt enkel. Kan ikke huske noe fra fysikken og elektronikken som antyder at egenskapene for et ledningsmedium av metall skulle endre seg på grunn av det visuelle inntrykket
    Hvorfor være så "vrang" på akkurat det? Hvis syn kombinert med hørsel vil gi deg en bedre opplevelse så er det vel egentlig ett fett? Du bruker jo alle sansene til a danne deg en mening om noe ellers i hverdagen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom forskjellen mellom en gitt god/dyr rødvin og en gitt dårligere/billigere rødvin kun lar seg detektere hvis man kan se fargen på væsken, blir opplevelsen redusert dersom verten serverer deg den billige tilsatt konditor-farge slik at du tror at det er den dyre?
    INGEN - med litt greie på vin - vil tro at en vin tilsatt konditorfarge er annet enn dette.
    Valøren på rød konditorfarge ligger rimelig langt unna noen som helst naturlig rødvinsfarge.

I og med at jeg jobber innenfor dette feltet, smaker jeg rimelig mye vin.
    Selv vurderer jeg en vin KUN etter opplevd kvalitet - uavhengig av pris. Dernest vurderer jeg om prisen står i forhold til kvalitet. Gjør den ikke det, er den ikke interessant for videre innkjøp.

Således kan jeg greit hoppe over de vinene som ikke innfrir. Dette fordi det finnes så utrolig mange viner - i alle prisklasser - som gir meg gode vibrasjoner. Og mine innkjøp er særdeles godt spredd på prisskalaen.

Svært ofte blir en vin åpenbart FOR avansert for den jevne nordmann. Viner jeg selv forguder, grunnet kompleksitet og evnen til å matche mat, kan svært ofte - av "normale" konsumenter - oppfattes som både "sure" og "uinteressante". Det handler om trening og erfaring - samt tenkt bruksområde. De fleste tenker nemlig KUN på hvordan vinen smaker alene. Selv vektlegger jeg at vinen også skal kunne brukes til et måltid.

En avsporing, men likevel... ;-)

En deltaker opplevde å gi lav score til vinen fra favoritt-landet og mente at det måtte være serveringen i engangsglass som maskerte godsmaken.
    Haha, glass ja! DEN diskusjonen skal jeg IKKE trekke videre. Den som har opplevd å teste samme vin i ulike glass vil kunne fortelle deg om hvor vanvittig store forskjeller det er på duft og smak fra disse.
    Det er ikke uten grunn at jeg selv har et solid utvalg Riedelglass for godt over 100k.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er ikke uten grunn at jeg selv har et solid utvalg Riedelglass for godt over 100k.
    :shock: :shock:

Der er vi plutselig tilbake i kabel debatten med "high-end" priser ....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger selvfølgelig i utgangspunktet bare et greit utvalg varierte glass. Tre-fire varianter holder fint.
    Selv benytter jeg ett bestemt glass (Riedel Vinum Chianti - 6416/15) som allround når jeg er ute på vinsmakinger. 8)

Vi kan alltids ta en liten demonstrasjon av betydningen - etter stengetid på kommende Hi-Fi-messe i slutten av måneden, eksempelvis? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Men det er mange som har problemer med at det tror at de hører bedre hvis de også ser :-?
    Nå er ikke jeg uenig med deg, for man hører ikke bedre hvis man ser. Det jeg tror kabelentusiastene sikter til når dem ønsker å "se" er pga gullfisk-hukommelsen. Altså hvis man skal direkte evaluere og beskrive små forskjeller så har hjerne lettere for å nyansere, skille og huske disse forskjellene hvis man benytter flere av sansene samtidig. Dette er et kjent fenomen, men om det er et argument som kan brukes i forbindelse kabel-debatten kan sikkert diskuteres......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå er ikke jeg uenig med deg, for man hører ikke bedre hvis man ser. Det jeg tror kabelentusiastene sikter til når dem ønsker å "se" er pga gullfisk-hukommelsen. Altså hvis man skal direkte evaluere og beskrive små forskjeller så har hjerne lettere for å nyansere, skille og huske disse forskjellene hvis man benytter flere av sansene samtidig...
    Har du henvisninger på dette?

En fordel med proffe blindtester i forhold til mange enkle seende tester er at man i seriøse blindtester ofte kan bytte mellom kildene svært raskt og uten å endre hodeposisjon.

Dette er dog ingen iboende fordel med blindtester kontra seende tester, men heller en fordel som kommer når man har mye tid og ressurser til å sette opp testen.

Jeg snakker litt om noe som er relevant for "gullfiskhukommelse" i første post:
    "Blindtester har alt for korte klipp"
    Dette er en vanlig forekommende kritikk mot blindtester. Blindtester er designet for å få størst mulig sannsynlighet for positivt resultat, siden det motsatte har liten verdi. En av måtene å oppnå dette på er å ta hensyn til at mennesket har veldig kort "lyd-hukommelse". Det vil si at ved å skifte raskt mellom kuttene (10-15 sekunder) og ha kortest mulig avbrudd, så øker sannsynligheten for positiv deteksjon.

(referanse mangler)

Selvsagt er det mulig å øke denne klipplengden, noe man også har gjort i f.eks Løkkens test. Hvis korte klipp var forklaringen på avvik mellom seende og blind lytting så ville man forvente at blinde tester med lang klipplengde ville gi samme resultat som seende lytting, noe som de etter min mening generelt ikke gjør.

For å si ting i klar-tekst: det er fullt mulig å gjennomføre blindtester over perioder av måneder eller år. Hvor mange år krever du for å i det hele tatt høre noen som helst forskjell på tweaket ditt?

Det som er litt ironisk er at en av kritikkene mot blindtester er for _lang_ svitsjehastighet eller ventetid mellom strømkabel A og strømkabel B. Når man faktisk skal bruke dette utstyret etter å ha gjort et valg så er jo lyttetiden kanskje 2 år, mens svitsjetiden er tiden det tar å pakke ned det gamle anlegget og sette opp det nye.
    -k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange glass har du egentlig, Roger?

Du som er så prisbevisst på musikk/film netthandel, du burde jo vite at disse får man for 40 dalæ på Amazon - for 2 !
    Det gir en snittpris på 120 pr glass................

Har du over 1000 glass i samlingen din?

humre humre........

Beklager Knut, en DIGER digresjon...........

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INGEN - med litt greie på vin - vil tro at en vin tilsatt konditorfarge er annet enn dette.
    Valøren på rød konditorfarge ligger rimelig langt unna noen som helst naturlig rødvinsfarge.
    Bytt gjerne ut "konditorfarge" med hva som helst som tjener formålet. Hensikten med utsagnet var ikke å diskutere spektral absorbsjon/transmisjon i dyre viner, men å la leseren reflektere over hva som vil være konsekvensen hvis det skulle være slik at det finnes to viner som :
    • skiller seg på farge
    • skiller seg på pris
    • som for den enkelte leser ellers er perseptuelt lik

Jeg har ikke hevdet at det finnes to slike viner, men regner med at leseren har nok fantasi til å tenke også på ikke-konkrete ting.

Siden bruk av blått lys og ugjennomsiktige glass er kjent fra vin-testing selv for en amatør som meg så regner jeg med at problemstillingen ikke er helt søk.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvor mange glass har du egentlig, Roger?

1) Du som er så prisbevisst på musikk/film netthandel, du burde jo vite at disse får man for 40 dalæ på Amazon - for 2 !
    Det gir en snittpris på 120 pr glass................

2) Har du over 1000 glass i samlingen din?

3) humre humre........

4) Beklager Knut, en DIGER digresjon...........
    1) "Disse"...?
    Jeg tar det for gitt at du sikter til Riedel Vinum. Jeg har en god del slike, men hovedinteressen ligger på Riedel Sommeliers. De koster IKKE 120 pr. glass... ;-)

2) Nei, men flere hundre er det likevel...

3) Du må gjerne le... :-)

4) Ja, jeg beklager jeg også! Dog er det vel sikkert greit med noen avstikkere - nå og da! :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden bruk av blått lys og ugjennomsiktige glass er kjent fra vin-testing selv for en amatør som meg så regner jeg med at problemstillingen ikke er helt søkt.
    Neida - problemstillingen er nok høyst til stede. Imidlertid er det (som alltid) opp til den enkelte "nyter" hvordan han/hun velger å betrakte/oppleve vinene totalt sett. Og DA kan jo utfallet bli like uventet.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •