Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 197
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper det er ok for trådstarter at jeg poster denne artikkelen i denne tråden - bør være av interesse for alle med høyttalere - og det er joe de fleste herinne

Axiom AudioFile Newsletter - August/September 2009

Og da spesielt artikkel nr 2:
    Drivers and the Myth of Tweeter Dome Materials

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre begrep enn eierglede og placebo-effekt?

Post-purchase rationalization - Wikipedia, the free encyclopedia
    Post-purchase rationalization is a common phenomenon after people have invested significant time, money, or effort in something to convince themselves that it must have been worth it. Many decisions are made emotionally, and so are often rationalized retrospectively in an attempt to justify the choice.[1]

This rationalization is based on the principle of commitment and the psychological desire to stay consistent to that commitment. Some authorities would also consider this rationalization a manifestation of cognitive dissonance.
    -k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lesing, knutinh! Har ikke sett tråden din før nå.. Må si at jeg setter pris på alt arbeidet du har lagt ned i denne tråden!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Veldig mye bra....jeg har alltid trodd på kabler, og at det er forskjell på alle type komponenter....sammetning og ikke minst rommet...osv osv

Sitter jeg og hører på musikk og lukker øynene og slår av alt lyset, så låter det annerledes...er jeg sulten, trøtt eller mett låter det annerledes....
    Før og etter sex.....:-)

Og hvis jeg en gang kjøper meg en Mercedes, så kommer jeg til å dra på BilTema for å skifte ut alle ledninger som er mulig....for det spiller vel ikke noen rolle???

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd...og hvis jeg har et stereo/surround anlegg til x antall 10.000, så skal jeg spare penger på kabler??????????
    Og ettersom Monster Cable og Van den Hul har holdt på siden begynnelsen av 70 tallet, og verdens beste mastering engineer=Bob Ludwig/Gateway Mastering ikke bruker kabler fra BilTema eller WalMart....

Life's a bitch, then you marry one and then you DIE!!!

Enjoy it(life with muisc) while it lasts....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Well put!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    [...]
    Og ettersom Monster Cable og Van den Hul har holdt på siden begynnelsen av 70 tallet, og verdens beste mastering engineer=Bob Ludwig/Gateway Mastering ikke bruker kabler fra BilTema eller WalMart....

... salgsargumentene blir ikke mer sanne fordi de har repetert de i snart 40 år. Bob Ludwig er ikke nødvendigvis 'verdens beste' mastering fyr, men han er mest sannsynlig verdens best betalte. og for å spekulere litt er det ikke umulig at han har penger investert i firma som også selger kabler(eller er sponsa av samme firma), og det kanskje er grunnnen til han trekker frem hvilke kabler han bruker.

its all about the money

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ... salgsargumentene blir ikke mer sanne fordi de har repetert de i snart 40 år. Bob Ludwig er ikke nødvendigvis 'verdens beste' mastering fyr, men han er mest sannsynlig verdens best betalte. og for å spekulere litt er det ikke umulig at han har penger investert i firma som også selger kabler(eller er sponsa av samme firma), og det kanskje er grunnnen til han trekker frem hvilke kabler han bruker.

its all about the money
    Nå synes jeg vel kanskje at det ble VEL mye spekulering fra din side i dette innlegget?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, kan godt endre det til å 'spekulere mye' hvis det er mer komfortabelt for deg.

men, er du ikke enig i at ofte er det et do-or-die for hifiutstyr å gjøre det bra i tester hos mer eller mindre anerkjente magasiner? og det å få et navn som bob ludwig assosiert til dine produkter er ikke akkurat feil?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, selvsagt er det ikke "akkurat feil", men med slike konspirasjonsteorier kan man ikke tillegge NOEN innen en slik bransje egne tanker og erfaringer.
    Da må man hele tiden tenke "ååååå, du lurer ikke meg - du er sikkert kjøpt og betalt!"

Synd.

Har man derimot klare indikasjoner på at vedkommende ER hildet; ja, jøss - KOM med det! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=classic46]Veldig mye bra....jeg har alltid trodd på kabler, og at det er forskjell på alle type komponenter....sammetning og ikke minst rommet...osv osv

Sitter jeg og hører på musikk og lukker øynene og slår av alt lyset, så låter det annerledes...er jeg sulten, trøtt eller mett låter det annerledes....

Og hvis jeg en gang kjøper meg en Mercedes, så kommer jeg til å dra på BilTema for å skifte ut alle ledninger som er mulig....for det spiller vel ikke noen rolle???

QUOTE]

IKKE gjør det har selv Mecedes Benz S klasse og der er det bare fiber og CanBus. Tror ikke den gjengse PDIF kabel funker

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    agreed.

det var mest for å lage et aldri så lite motargument mot de som trekker frem hans navn i 'kabelnisse'-gruppa. etter å ha googla og skumlest intervjuene (igjen) med han kan jeg kun finne at han nevner hvilke kabler han bruker, og hvor solid de er laget. ingen superlativer om lydkvalitetene kablene evt skal inneha.

jeg har stor respekt for mannen som har vært borti så og si 'alt' de siste 40 årene av råkk'n'rållen, men Presbycusis - Wikipedia, the free encyclopedia , intet varer evig?

trenger ikke 'alltid' å være skeptisk og konspiratorisk, men var det så urimelige spekuleringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Veldig mye bra....jeg har alltid trodd på kabler, og at det er forskjell på alle type komponenter....sammetning og ikke minst rommet...osv osv

...

Poenget med denne tråden var å være en annerledes kabeltråd, ikke en krangletråd. Du må gjerne få bruke penger på kabler om du ønsker det. Har du lest første post, og kan du foreslå forbedringer til den?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, selvsagt er det ikke "akkurat feil", men med slike konspirasjonsteorier kan man ikke tillegge NOEN innen en slik bransje egne tanker og erfaringer.
    Da må man hele tiden tenke "ååååå, du lurer ikke meg - du er sikkert kjøpt og betalt!"

Synd.

Har man derimot klare indikasjoner på at vedkommende ER hildet; ja, jøss - KOM med det! :-D
    Jeg har ingen slike indikasjoner.

Jeg har grunnleggende skepsis til å bruke enkelt-personer som "sannhetsvitner". Spesielt dersom fagfeltet deres ikke har noe som helst med å finne ut av verdien av dyre kabler, men derimot å lage gode innspillinger.

Det finnes utrolig gode kokker der ute. Ikke alle forstår pøkk av kjemien som foregår inni bolledeigen de lager. Å ta dem som sannhetsvitne på at "supergjær 2000" fungerer fantastisk bra er ikke nødvendigvis fornuftig. Å kjøpe bollene deres kan derimot være veldig bra.

Det synes ellers å være en god livserfaring å "follow the money" i uttrykkets videste forstand. Dersom noe er en vedtatt sannhet eller hevdes av mange, sjekk hvem som har interesse av at det skal være slik. Det betyr ikke at man må bli 9/11-konspirasjonist, men at det var god grunn til å sjekke Bush og Co nærmere i kortene når de hevdet at Saddam med sikkerhet hadde alle mulige slags skumle våpen...

Hvis produsent this-or-that har så god oversikt over kabel-markedet, hvorfor hyrer ikke kabelprodusentene dem inn til å lage en A/B-innspilling hvor alle med letthet hører at det er forskjeller selv når det bare er kabelen som skiller dem?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Peer review system comes under strain"
    FT.com / UK - Peer review system comes under strain

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^ viser vel bare at den menneskelige faktoren = støy selv innen høynivå forskermiljøer. eller tenker du på peer-review vs random seleksjon ift AB-testing og lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^ viser vel bare at den menneskelige faktoren = støy selv innen høynivå forskermiljøer. eller tenker du på peer-review vs random seleksjon ift AB-testing og lyd?
    Tja. Sett i lys av at jeg på mange måter er talsmann for å tilnærme seg hifi på en mer "vitenskaplig" måte, eller i det minste å være seg bevisst feilkilder ved å utforme teorier basert på seende lytting, så er det interessant at kritikk av dagens "vitenskaplige system" kommer under lupen i main-stream media.

"Critics of peer review argue on more fundamental grounds that the process perpetuates predictable work at the expense of imagination and innovation"

Og alle verdens alternativ-medisinere (og eksotisk-hifi-kabel-entusiaster) gnir seg i hendene :-)

"The hacked UEA e-mails certainly suggest that Phil Jones, head of the unit, and other prominent climate scientists used their influence as reviewers on a number of occasions, to get journals to reject papers with which they disagreed because they played down the role of global warming. But it is impossible for an outsider to judge the scientific quality of the papers."

-k

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, føre-var-prinsippet altså? :-P

tror du konkluderte det selv ved den uthevinga av at vi faktisk ikke vet om de rapportene ble (forsøkt) avvist fordi de faktisk var feilaktige eller fordi de motsa etablerte teorier(støttet av de samme forskerne som prøvde å påvirke tidsskriftene); kritikken kan godt være grunnløs likesom den kan være på sin plass.

uansett, og i tråd med den vitenskapelige 'ånden', så er jeg mer enig med deg i det at dette ligger i hendene på produsentene av de esoteriske og eksotiske lydproduktene; vitenskapelig gyldig dokumentasjon av påståtte effekter. når det foreligger kan vi evt diskutere premissene i dokumentasjonen.

lyd er ikke akkurat like komplekst som global oppvarming / klimakrisa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, føre-var-prinsippet altså? :-P

tror du konkluderte det selv ved den uthevinga av at vi faktisk ikke vet om de rapportene ble (forsøkt) avvist fordi de faktisk var feilaktige eller fordi de motsa etablerte teorier(støttet av de samme forskerne som prøvde å påvirke tidsskriftene); kritikken kan godt være grunnløs likesom den kan være på sin plass.
    Jeg har ikke satt meg inn i denne saken, men jeg forstår det slik at kritikken er at e-mail-utveksling tyder på at prominente forskere har prøvd å stoppe publiseringen av artikler via uoffisielle kanaler. Hvorvidt disse artiklene er gode eller ikke vet vi selvsagt lite om (vi blir neppe særlig klokere av å lese dem), men dersom noen bruker sin status for å hindre en publisering så er det alvorlig i seg selv.

Spørsmålet er kanskje hvorvidt slike journaler skal være rene sandkasser hvor alle teorier og synsing kan kastes ut (litt som internett), eller hvorvidt artiklene som publiseres skal være kvalitetssikret (dvs at man til en viss grad kan stole på at grunnleggende ting er i orden). De fleste vil kanskje være enige i at Sudbø-saken er et argument for (bedre) kvalitetssikring.
    uansett, og i tråd med den vitenskapelige 'ånden', så er jeg mer enig med deg i det at dette ligger i hendene på produsentene av de esoteriske og eksotiske lydproduktene; vitenskapelig gyldig dokumentasjon av påståtte effekter. når det foreligger kan vi evt diskutere premissene i dokumentasjonen.
    Selvsagt. Generelt så synes det å være et forhold på 100.000:1 mellom påstander om "vitenskapelig bevist" på internett, og faktisk publiserte peer-reviewede artikler. Det er i seg selv grunn til å være skeptisk til ymse påstander.
    lyd er ikke akkurat like komplekst som global oppvarming / klimakrisa.
    Jeg går ut ifra at enkelte audiofile vil være uenig med deg der. Uansett vil vel de fleste kunne si seg enig i at viktigheten av å forstå hifikabler er betydelig lavere enn av å forstå klimakrisen. Ingen barn i Afrika sulter (og ingen Nederlanske barn blir våte på beina) dersom man tar feil om hifikabler. Det gjør kanskje at det er lettere å holde vitenskap og politikk adskilt for hifikabler enn miljø (siden det ikke finnes noen politikk mhp hifi).

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig gjort det meste for å unngå å stikke innom denne tråden siden den på mange måter gjenspeiler de tingene som er synd med denne tråden. Objektivisme.... Man forholder seg til parametre som er målbare og bruker det som argument. Dere har rett: Kabler er en passiv komponent, men... Det er her mennet kommer: Det er ikke strøm som går gjennom. Den man finner i vanlige strømkabler, mens den du finner i ett anlegg, optimalt, er raffinert med lite støy og med pulser som skal etterlikne lyd.

Kabler har på langt nær like fremtreden plass i ett anlegg som en komponent. Men tenker man begrensninger og skal bruke det billigste man kommer over, så er det greit det, men ikke kom her å påstå at kvaliteten på kabelen er like god som en som er laget etter visse spesifikasjoner... eller at man har gjort sitt ytterste for lydkvaliteten.

Har vel mere troen på at man er mere villig til å ri kjepphesten sin istedenfor å inngå kompromisser. Iallefall forstå at det er lite kompromissløst å ta snarveier for å oppnå god lyd.

Har spurt det før og spør igjen:
    Er det noen som har prøvd ett oppsett med billigkabler kontra litt "dyrere kvalitetskabler"?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Objektivisme.... Man forholder seg til parametre som er målbare og bruker det som argument. Dere har rett: Kabler er en passiv komponent, men... Det er her mennet kommer: Det er ikke strøm som går gjennom. Den man finner i vanlige strømkabler, mens den du finner i ett anlegg, optimalt, er raffinert med lite støy og med pulser som skal etterlikne lyd.
    Interessant at jeg først og fremst snakker om hvordan man hører på kabler i første post, mens du snakker om teori for hvordan signalet forplanter seg langs kabelen. Hvorfor ikke forholde seg til temaet i stedetfor å stemple hverandre som objektivister eller subjektivister?

Hvis du faktisk leser igjennom første post (jeg vet at den er lang og at du er skeptisk) så vil du se at den _ikke_ er en argumentasjon for at kabler er uten betydning ut fra R, L og C.
    Kabler har på langt nær like fremtreden plass i ett anlegg som en komponent.
    Dette er stikk i strid med hva det Norske bladet Fidelity har sagt. De mener at kabler er en komponent på lik linje med høyttalere, og at i et anlegg til 100.000 så er det fornuftig å bruke 25.000,- hver på kilde, forsterker, høyttaler og kabler.
    Men tenker man begrensninger og skal bruke det billigste man kommer over, så er det greit det, men ikke kom her å påstå at kvaliteten på kabelen er like god som en som er laget etter visse spesifikasjoner... eller at man har gjort sitt ytterste for lydkvaliteten.
    Jeg påstår minst mulig, men jeg prøver å spørre om det finnes måter å høre forskjeller i kabel-kvalitet også når man ikke ser på kabelen samtidig. Så langt har jeg fått få forslag. Kan du bidra med forslag til oppstillinger hvor forskjellen er så stor at det er håp om at jeg, du eller min mor kan høre forskjeller også uten kunnskap om hva man faktisk hører på?
    Har vel mere troen på at man er mere villig til å ri kjepphesten sin istedenfor å inngå kompromisser. Iallefall forstå at det er lite kompromissløst å ta snarveier for å oppnå god lyd.
    Jeg forstår ikke hva du sier. Mener du at man skal bruke pengene sine der det teller mest, eller at alle ting i lytterommet må være dyre (dyr skinnstol? dyre lyspærer?). Dersom det er slik at noen ting teller (f.eks høyttalere) mens andre ting overhodet ikke teller (lyspærer), er det da greit å bruke lite penger på det som overhodet ikke teller, eller rir man da kjepphest?
    Har spurt det før og spør igjen:
    Er det noen som har prøvd ett oppsett med billigkabler kontra litt "dyrere kvalitetskabler"?
    Jeg har både prøvd begge deler og stått bak disk og solgt begge deler. Som tidligere nevnt så hadde jeg moralske kvaler ved å avkreve folk opptil 3000,- for en kabel som jeg opplevde lydmessig lik kablene som fulgte med CD-spilleren. Nå er det ikke gitt at jeg har de medfødte evnene eller treningen som skal til for å høre slike forskjeller, derfor stiller jeg meg nysgjerrig ovenfor andre som eventuelt kan det.

At jeg aldri har kommet under 10 sekunder i 100-meter sprint betyr ikke at ingen andre kan det. Men om noen hevder at de greier det på 2 sekunder så høres det nesten vanskelig å forstå. Men om de kunne vise det så er jeg villig til å la meg overbevise.

-k

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •