Medlem siden
    May 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den aktuelle kabelen faller inn under 10 kr pr m. kategorien.-Eller;gratiskategorien i mitt tilfelle.At pris skulle ha noen som helst betydning,så lenge det blir benyttet kabler noenlunde egnet til formålet,har jeg ennå tilgode å erfare.
    Ganske mye tyder også på at det gjelder for de som tester kabler rundtomkring.Da teller jeg ikke med journalister som kun tester det de ser,og vet hva er.
    Det er helt sikkert også grunnen til at Randi`s premie fortsatt står uavhentet.
    (Nå må det sies at Randi`s betingelser for å fullføre testen,kanskje kan sies for å være noe rigide,men likevel..)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    GoodSound! Monthly Editorial - The Misinformed Misleading the Uninformed -- A Bit About Blind Listening Tests (5/2009)

"
    The Misinformed Misleading the Uninformed -- A Bit About Blind Listening Tests

Let’s say I handed you a glass of wine or a soft drink and asked you to taste it, then tell me whether or not it was good. Assuming you could trust that I wasn’t going to poison you, we’d both know that it would be absurd if you replied, I can’t possibly tell you whether it’s good or not without first knowing who made it, what it is, and how much it costs. In audio reviewing, though, this happens all the time.

Not too long ago, The Abso!ute Sound’s editor, Robert Harley, wrote an editorial, "The Blind (Mis-)Leading the Blind," which has been reprinted on the magazine’s website. Read it and you’ll see that it is yet another article frowning on using blind tests in the reviewing of audio components. In particular, Harley says, "The answer is that blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon." I feel he’s wrong, and although Harley encourages readers to participate in their forum, it seems more fitting that I write about it here.

Blind testing refers to the practice of concealing from the reviewer the identity of the product under test, in order to eliminate the bias associated with knowing the product’s make, model, price, appearance, etc. Blind testing is commonplace in everything from wine tasting to medical experiments; in the scientific community, it’s the only way tests can be done whose results can be accepted with any degree of credibility. You’d think it would be common among audio reviewers as well, but that’s not the case -- a situation reinforced by the kind of article written by Harley. Unfortunately, such articles are, in my opinion, examples of the misinformed misleading the uninformed.

Blind testing is a good way to reduce bias to make a more honest assessment, and has been used time and again to improve the audio products we use today. Blind tests are at the core of the decades’ worth of research into loudspeaker design done at Canada’s National Research Council (NRC). The NRC researchers knew that for their results to be credible within the scientific community and to have the most meaningful results, they had to eliminate bias, and blind testing was the only way to do so. Many of the companies -- Axiom, Energy, Mirage, Paradigm, PSB, Revel, etc. -- that participated in the NRC’s research achieved great success as a result, and use blind testing in their own processes of research and product development. Such firms know that researchers and reviewers aren’t the only ones susceptible to bias -- everyone in a company, especially designers, can succumb to bias and thus skew the results. Presumably, Robert Harley has reviewed products made by some of these companies. One has to ask: If blind testing is suitable for them, why not for him?

Probably the most eye-opening take on this comes from Harman International’s Sean Olive, who recently wrote about it in a blog entry titled "The Dishonesty of Sighted Listening Tests." Harman performed tests to see if there was a disparity in results between their blind and sighted tests, which Olive summed up as follows: "The psychological biases in the sighted tests were sufficiently strong that listeners were largely unresponsive to real changes in the sound quality caused by acoustical interactions between the loudspeaker, its position in the room, and the program material. In other words, sighted tests produce dishonest and unreliable measurements of how the product truly sounds." The idea that sighted tests, not blind tests, are highly unreliable should send shockwaves through the reviewing community, and lay articles like Harley’s flat on their backs. It should also have consumers eyeing with suspicion all product reviews based on sighted listening.

I’m biased toward blind listening tests because I know they work. I’ve participated in blind listening tests at the NRC, as well as at some of the manufacturers mentioned above. I and some reviewers have also set up blind experiments in my listening room to help us assess the performance of certain products. I find blind listening actually easier than sighted listening because I don’t have to concern myself with anything about the product other than its sound. Blind listening allows me to better focus on that sound. What’s more, there’s rarely a case where I can’t hear differences with the sound, which runs counter to Harley’s argument that blind testing distorts the listening process

That said, these days I’m part of a minority among audio reviewers. For a long time, I’ve wondered: Why are so many reviewers dismissive of blind testing and reluctant to have any part in it, particularly when it can be shown to be highly effective? After more than 13 years of reviewing, and of seeing what goes on in the reviewing community, I think it comes down to two things: a lack of knowledge and fear.

From what I can tell, those who dismiss blind testing have actually never participated in a well-designed blind listening test. When I hear reviewers dress the practice down, their knowledge seems to come from what they "know" of or presume about blind testing, not what they themselves have experienced of it. Therefore, I have to assume that they simply lack a clear understanding of how a blind test works. Perhaps if they had this knowledge, they’d know that, in a well-designed blind test, it’s quite easy to distinguish between products, provided there’s something to distinguish them.

Then there’s fear. It’s not farfetched to think that some reviewers’ "golden ears" may not seem so golden if it’s disclosed to readers that they have trouble arriving at the same conclusions under blind conditions that they do in a sighted test. Right now, reviewers are operating like card dealers who not only have the odds of the house on their side, but also the ability to see the cards before they’re dealt. I’m pretty sure that reviewers who are unsure of their ability to hear with only their ears have a vested interest in keeping blind tests away from their work, lest the world find out what their ears are really made of.

I believe that if those opposed to blind listening were privy to a well-set-up blind test that allowed them to listen at their leisure the way they do in sighted tests, the only difference being that they wouldn’t know the identity of the product they were listening to, the results might surprise them. I also believe that if blind testing were relied on more than sighted testing, it would make for fairer reviews and more useful results. After all, I’m sure that all reviewers -- even Robert Harley -- without knowing anything more about it, can tell you whether or not they like the taste of a drink. Why can’t they do the same with audio gear?

The downside: Although I believe in blind testing and the good it can bring, it’s not always practical to do, which is why you don’t see much of it in SoundStage! Network reviews. Next month, I’ll talk about the challenges involved in actually conducting blind tests, and what we’re attempting to do to overcome those challenges so that we can institute more such tests for future GoodSound! reviews.

. . . Doug Schneider
    editor@goodsound.com
    "

Et online hifi-magasin med et interessant svar på kritikken av blindtester som ofte kommer fra hifi-journalister som aldri har satt sine ben i en blindtest.

GoodSound! is part of the SoundStage! Network and is owned by Schneider Publishing Inc. The SoundStage! Network is the world's largest group of online publications and resources dedicated to high-performance audio and video equipment for the home. GoodSound! is focused on affordable, two-channel high-performance audio equipment and is updated on the 1st and 15th of each month.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    It’s not farfetched to think that some reviewers’ "golden ears" may not seem so golden if it’s disclosed to readers that they have trouble arriving at the same conclusions under blind conditions that they do in a sighted test..
    Jeg tror han treffer spikern godt på hodet her. Fin artikkel.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg kom over denne påstanden (se vedlegg) i en annonse her på avtorget forleden.

Kan ikke akkurat si at jeg forstår logikken i den anbefalingen, hverken fra en 'kabelskepikers' eller 'kabelnisse' sitt ståsted.....

Comments anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg kom over denne påstanden (se vedlegg) i en annonse her på avtorget forleden.

Kan ikke akkurat si at jeg forstår logikken i den anbefalingen, hverken fra en 'kabelskepikers' eller 'kabelnisse' sitt ståsted.....

Comments anyone?
    Jeg har sett tilsvarende påstand tidligere.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post169923
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    ...Opprinnelsen til denne tråden stammer fra et foredrag holdt av den danske Nordost-representanten på messa til Oslo HiFicenter i høst. Reaksjonen min dukket opp etter å ha lest denne tråden:
    Hifisentralen - strømkabel lengde

Det jeg først og fremst reagerer på er at så mange henger seg opp i den ene detaljen at kabelen skal være 4,65 meter lang. Det er på en måte 2 fronter som henger seg på. Den ene er tweakerne som kjøper noen rimelige kabler og forsøker effekten av 4,65 meter sammenliknet med for eksempel 1,5 meter.

Men så har vi den andre siden har vi de som av en eller annen merkelig grunn kan forsvare en pris på kanskje 10 000 eller 20 000 kroner for en nettkabel, nærmest bare fordi den har flotte støpsler og er 4,65 meter lang. Ikke at ikke Nordostkabelen har annet å by på, men det blir litt på samme måten som at nye diskanter i B&W sin nye Nautilus-serie kan forsvare en prisøkning på 30% fra en allerede skyhøy pris.

Hvor mange er egentlig villige til å betale for woodo?

-k

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Godt skrevet og informativ tråd.

Jeg er veldig glad for at noen gidder å dele sine kunnskaper om temaet. Da jeg en gang på 90-tallet kjøpte stereoanlegg hos en profilert hifi-forhandler fikk jeg klar beskjed om at jeg burde bruke 20 % av totalprisen på kabler. Det ble for dyrt for meg, men jeg gikk ut av butikken med en dårlig førlelse og var redd kablene skulle ødelegge lyden - nye kabler var i alle fall det første som skulle oppgraderes!

Når jeg nå skal kjøpe hjemmekino skal jeg jobbe hardt for å få prisen på kabler ned i under 1 % av totalsummen

Jeg har begrensede kunnskaper innenfor fysikk, men vet desto mer om hvor elendige mennesker er til å være objektive. Vi er sånn ca. null å stole på, og alt som ikke kan verifiseres i en blindtest er mer eller mindre verdiløst.
    Det er helt greit at noen bruker fantastisk høye summer på kabler når de opplever at gir dem selv glede - men ingen bør få stå uimotsagt når de hevder at forskjellene ligger på annet plan enn sin egen, subjektive opplevelse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Bungle
    Det er helt greit at noen bruker fantastisk høye summer på kabler når de opplever at gir dem selv glede - men ingen bør få stå uimotsagt når de hevder at forskjellene ligger på annet plan enn sin egen, subjektive opplevelse.
    Neivel?

Avgjør det selv, da vel!
    Kl. 13.00 avholder vi en kabeltest i Hjemmekinos lokaler på Økern i Oslo.
    Da kan du selv være med på å avgjøre om det er godt nok hold i ditt eget bastante argument.

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Neivel?

Avgjør det selv, da vel!
    Kl. 13.00 avholder vi en kabeltest i Hjemmekinos lokaler på Økern i Oslo.
    Da kan du selv være med på å avgjøre om det er godt nok hold i ditt eget bastante argument.
    Visste ikke at kabler inneholdt krutt før jeg begynte å lese på dette forumet. Lurer på om det gjør ledningsevnen bedre?

For alt det jeg vet hører alle som hevder det forskjell på ulike typer kabler. Det som er interessant for meg er om de kan vise det i en godt utført vitenskaplig studie.

Når det gjelder testen så høres det i for seg artig ut, og om jeg hadde mulighet hadde jeg gjerne stilt opp. Dersom testen ikke utføres blindt hadde jeg imidlertid ikke stolt et kvidder mer på egne enn andres observasjoner.

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg har en Nordost Odin på min vannkoker, og vannet har aldri smakt bedre. Varmere blir det også

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Litt OT men.. har en erfaringer selv.. har liksom ikke med *om kabelen låter anderledes å gjøre*

Uansett i mitt første hjemmekino oppsett hadde jeg en rimlig nad reciver og Qln høyttalere... da jeg dro opp volum ganske høyt gikk forsterkeren i protect.. gikk da til Soundgarden å ble anbefalt å bytte til bedre kabler..

dro hjem testet med de nye fancy nordost kablene og plutselig kunne jeg dra volumet på maks! har ikke snøring på hvorfor noen som kan forklare dette ?

somsagt ikke mye erfaring innen denne hobbyen..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    Litt OT men.. har en erfaringer selv.. har liksom ikke med *om kabelen låter anderledes å gjøre*

Uansett i mitt første hjemmekino oppsett hadde jeg en rimlig nad reciver og Qln høyttalere... da jeg dro opp volum ganske høyt gikk forsterkeren i protect.. gikk da til Soundgarden å ble anbefalt å bytte til bedre kabler..

dro hjem testet med de nye fancy nordost kablene og plutselig kunne jeg dra volumet på maks! har ikke snøring på hvorfor noen som kan forklare dette ?

somsagt ikke mye erfaring innen denne hobbyen..
    Dette lukter motstand lang veg, gjør det ikke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    eller, her lukter det ikke motstand.nær kortsluttning.
    tipper du kan prøve de gamle kablene nå med samme resultat.
    det forbauser meg ikke om noen "usynlige" kordeller i kabelen
    utgjorde en nesten kortslutning ved forsterker eller ved
    høytalerterminalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Er selv tilhenger av gode høyttaler og signalkabler, er det en forskjell... definitivt. I mitt tidligere anlegg prøvde jeg ut en rekke forskjellige kabler før jeg ble fornøyd, var det de dyreste? Nei, langt i fra.... ett par Nordost kabler til 1000-lappen banket mange kabler til over dobbel pris. Velger jeg de kablene som nesten var billigst på grunn av Pacebo effekt, tror ikke det.

På 80-90 tallet skulle vel ALLE gode kabler være tykke som en hageslange eller dugde det ikke til noe. Hvordan klarer da Nordost å gjøre stormsukse med noen flate og tynne kabler hvis folk ikke kunne høre forskjell. Snakker vi da om en folkebevegelse av placeboeeffekt som gjør at folk synes at noen kabler er bedre enn andre selv om de strider mot alt vi har lært tidligere om hvordan en høyttalerkabel skal se ut?

Til dere som tror at en god høyttalerkabel er en bedre leder enn en billig en er det langt fra sannheten. Ledningsevne til en høyttalerkabler er bra uansett men det er andre forhold som er veldig viktig. Husk at en høyttalerkabel er ett filter, uansett hvor nøytral en kabel er vil den ha induktive og kapasitive egenskaper i tillegg til de rent resistive som går på ledningsevne. Disse egenskapene vil uten tvil påvirke det spekteret av frekvenser som bærer lyden og all påvirkning er negativt til de som vil ha en meste mulig nøytral gjengivelse.

Til dere som aldri i verden tror at kabler til 3000 kr er bedre enn en tykk kabel fra Clas Ohlson hva begrunner dere dette med egentlig? Og om dere har testet og ikke hører forskjell selv som mange påstår, hvordan kan dere hardnakket påstå at andre ikke hører det? Vi er alle forskjellige og dermed går jeg ut i fra at vi også hverken hører eller ser likt. Ett godt eksempel er vel egentlig at noen faktisk får en "regnbueeffekt" fra DLP projektorer mens andre ikke ser noe, men nekter vi på at andre har problemer med dette på grunn av det? Det ser altså ut som om ting er lettere å godta hvis vi snakker om negetive effekter.....

Hva med digitalkabler.... vel, har til gode å se forskjell på digitalkabler og hvis noen i Trondheimsområde påstår noe annet tar jeg gjerne det veddemålet. En digitalkabel, sender nullere og enere fra en plass til en annen og enten kommer de frem ellers kommer de ikke frem. Ett digitalt signal kan ikke komme "litt frem" eller "dårlig frem" eller noe, derfor skjønner jeg ikke at det kan være forskjell på digitalkabler.

Heller ikke strømkabler til flere 1000 kroner har jeg noe spesielt godt forhold til fordi det strider mot all min logikk. Strømmen reiser flere mil før den kommer frem til stikkontakten din og fordi du setter en god kabel de siste meterne så blir alt mye bedre, nei det tror jeg desverre ikke. Men en ting skal det ha, skikkelige strømkabler ser meget fint å gjennomført ut....

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Men Zatuu du forstår jo at du snakker deg selv midt i mot? Hva med de som ser forskjeller på HDMI kabler og hører forskjeller på netkabler? Det er nemlig nok av de som hevder det.
    Du sier at folk hører og ser forskjellig og derfor ikke kan nekte for at du hører forskjeller. Det er helt riktig det, vi sier bare at all logikk tilsier at det ikke stemmer så vell som all vitenskap på området. Så skal du få lov til å velge akkurat de kablene du liker best.

Regnbueeffekt er et god dokumentert fenomen som lett kan fanges opp av måleutstyr. At noen er mer sensitive for dette en andre er helt naturlig akkurat som vi reagerer forskjellig på alle mulige andre ting slik du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Men Zatuu du forstår jo at du snakker deg selv midt i mot? Hva med de som ser forskjeller på HDMI kabler og hører forskjeller på netkabler? Det er nemlig nok av de som hevder det.
    Du sier at folk hører og ser forskjellig og derfor ikke kan nekte for at du hører forskjeller. Det er helt riktig det, vi sier bare at all logikk tilsier at det ikke stemmer så vell som all vitenskap på området. Så skal du få lov til å velge akkurat de kablene du liker best.

Regnbueeffekt er et god dokumentert fenomen som lett kan fanges opp av måleutstyr. At noen er mer sensitive for dette en andre er helt naturlig akkurat som vi reagerer forskjellig på alle mulige andre ting slik du nevner.
    Som sagt nekter jeg ikke helt for noe, at jeg ikke tror på noe betyr ikke at jeg nekter for det som mange andre hardnakket gjør. Masse jeg ikke tror på som sikkert kan være sant, de trenger bare å få overbevist meg. Forskjeller i analoge signalkabler og høyttalerkabler kan ihvertfall forklares teoretisk.

Som sagt, hvis noen mener de ser/hører forskjell på digitale kabler/strømkabler kan de når som helst invitere meg hjem og overbevise meg om det. Ihvertfall så lenge det ikke blir en alt for lang kjøretur.... er åpen for det meste.

Jeg er også inneforstått med at det finnes masse som har logiske forklaringer uten at jeg kan teorien bak, det er bare å forklare så skal jeg lese med åpent sinn.

Hadde verden blitt bygd på bakgrunn av mine kunnskaper hadde vi ikke hatt mye, det innrømmer jeg

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    Som sagt nekter jeg ikke helt for noe, at jeg ikke tror på noe betyr ikke at jeg nekter for det som mange andre hardnakket gjør. Masse jeg ikke tror på som sikkert kan være sant, de trenger bare å få overbevist meg. Forskjeller i analoge signalkabler og høyttalerkabler kan ihvertfall forklares teoretisk.
    Innenfor rimelighetens grenser er det vel ikke så mye teori som kan forklare de forskjellene mange mener å høre på analoge signal- eller høyttalerkabler heller. Så lenge motstanden er lav nok og kabelen forøvrig er noenlunde fornuftig oppbygging er det ingen teorier som underbygger at man kan høre forskjell. Forskjellen i målbar frekvensrespons fra en kabel til en annen er i praksis lik null.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Innenfor rimelighetens grenser er det vel ikke så mye teori som kan forklare de forskjellene mange mener å høre på analoge signal- eller høyttalerkabler heller. Så lenge motstanden er lav nok og kabelen forøvrig er noenlunde fornuftig oppbygging er det ingen teorier som underbygger at man kan høre forskjell. Forskjellen i målbar frekvensrespons fra en kabel til en annen er i praksis lik null.
    Ok

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback

Som sagt, hvis noen mener de ser/hører forskjell på digitale kabler/strømkabler kan de når som helst invitere meg hjem og overbevise meg om det. Ihvertfall så lenge det ikke blir en alt for lang kjøretur.... er åpen for det meste.

Jeg er også inneforstått med at det finnes masse som har logiske forklaringer uten at jeg kan teorien bak, det er bare å forklare så skal jeg lese med åpent sinn.

Hadde verden blitt bygd på bakgrunn av mine kunnskaper hadde vi ikke hatt mye, det innrømmer jeg
    Ok, da er jeg med, respekterer det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg kan heller invitere deg hjem for en blindtest med analoge kabler for å overbevise deg om at det ikke er hørbar forskjell på slike kabler. :-D Vi kan teste et knippe kabler, alt fra billige Biltemakabler til kostbare kabler fra kjente produsenter som f.eks Nordost. Alle skal være riktig konstruert og ha lik tversnitt. Hvis du hører forskjell, gir jeg deg halve månedslønna mi.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg kan heller invitere deg hjem for en blindtest med analoge kabler for å overbevise deg om at det ikke er hørbar forskjell på slike kabler. :-D Vi kan teste et knippe kabler, alt fra billige Biltemakabler til kostbare kabler fra kjente produsenter som f.eks Nordost. Alle skal være riktig konstruert og ha lik tversnitt. Hvis du hører forskjell, gir jeg deg halve månedslønna mi.
    håper for din egen del at du har liten inntekt:?

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •