Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 197
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    jeg finner ikke dokumentasjon på at det har noen som helst hørbar gevinst å gå for dyre kabler.

Det virket som en bedre førstepost, og en tese det er enklere å prøve ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor respekt for Floyd Toole, og har hans nylig lanserte bok om høyttalere og rom langt opp på lista over de beste bøker jeg har lest.

Mener du at noe av det han sier tilsier at jeg burde endre første post?

-k
    Jeg synes at Floyd Toole fikk et par gode resultater med de testene de har utført:
    - De fant ut at det ikke finnes forskjellige preferanser for hva forskjellige personer liker: i en ekte blind test så ser det ut som alle liker det samme type lyd til slutt. Og at det finnes en relasjon mellom målinger og resultatene!
    - Logisk nok så fant de ut at det beste er å trene personer slik at de kan yte bedre å gi pålitelige resultater
    - Mange har hørselproblemer uten å vite det (selv hifi guru/skribenter). Det betyr til slutt at de gir resultater som er ugyldige og upålitelige
    - Det er STORE forskjeller mellom blind og ikke-blind tester. Naturlige nok så teller produktutseende (og pris?) mye.

Nå kan du bestemme selv om du ønsker å endre post 1 eller ikke. Det er er kanskje viktig å vise resultatene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg synes at Floyd Toole fikk et par gode resultater med de testene de har utført:
    1. De fant ut at det ikke finnes forskjellige preferanser for hva forskjellige personer liker: i en ekte blind test så ser det ut som alle liker det samme type lyd til slutt. Og at det finnes en relasjon mellom målinger og resultatene!
    2. Logisk nok så fant de ut at det beste er å trene personer slik at de kan yte bedre å gi pålitelige resultater
    3. Mange har hørselproblemer uten å vite det (selv hifi guru/skribenter). Det betyr til slutt at de gir resultater som er ugyldige og upålitelige
    4. Det er STORE forskjeller mellom blind og ikke-blind tester. Naturlige nok så teller produktutseende (og pris?) mye.

5. Nå kan du bestemme selv om du ønsker å endre post 1 eller ikke. Det er er kanskje viktig å vise resultatene ?
    Jeg er usikker på hvordan jeg skal endre første post ut fra det du skriver.

1. Tendensen er helt klart at alle liker det samme (og "heldigvis" ser det ut til å peke i retning av nøytral lyd).

2. Dette stemmer og er alment kjent. Merk dog at disse i likhet med andre finner at det er tilstrekkelig med noen få timers trening, etter dette slutter man å få positiv effekt.

3. En blindtest kan enten gi signifikant positivt resultat, eller den kan svikte i å gi det. En blindtest utført med skribenter med svekket hørsel kan fremdeles gi positivt svar eller den kan svikte i å gi det. Dersom svaret er positivt så "vet man" (med f.eks 95% signifikans) at de hørte forskjell. I motsatt fall så vet man ikke det.

4. Jeg bruker betydelig tid på å underbygge at blinde tester er den eneste måten å få sikker kunnskap på. Mener du at jeg skal bruke enda mer tid?

5. Jeg har tidligere linket til pdf-en din og andre kilder som kommer til lignende konklusjoner. Jeg ser ikke viktigheten av å henvise mer til nettopp denne.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Det virket som en bedre førstepost, og en tese det er enklere å prøve ut.
    Hypotesen min er at kablers lydmessige gevinster som ofte forklares med "uforklarlige fysiske fenomener", kan forklares med enkle fysiske og psykiske fenomener så som farge og eierglede.

Det er umulig å bevise generelt, men motsatt så er det lett å tenke seg at lyttere i en kontrollert blindtest påviser at to kabler faktisk er hørbart forskjellig, selv om fysikk og vitenskap ikke tilsier det. Det vil i såfall motbevise hypotesen min.

Hypothesis - Wikipedia, the free encyclopedia

Hvis du mener at jeg burde erstatte første post med den setningen så er jeg uenig. Et langt (og til tider omstendelig) innlegg har dratt saklighetsnivået i denne tråden opp på et nivå som er bortimot uhørt for kabeldebatter. Med litt flaks så bidrar den til å heve kunnskapsnivået i debatten så man kan fortsette å være uenig men i det minste vite mer om hva som skjer og hva folk mener.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - De fant ut at det ikke finnes forskjellige preferanser for hva forskjellige personer liker: i en ekte blind test så ser det ut som alle liker det samme type lyd til slutt.
    Om 10 personer blindtestes med en bestemt rock-innspilling, vil nok de fleste bli enige om en lydsignatur som passer den innspillingen i det aktuelle rommet. I den virkelige verden er folk veldig forskjellige, noe som gjenspeiler seg i en rekke ulike typer innspillinger, lytterom og musikksmak. Der kommer vel ordet "personlige preferanser" inn, selv om det ikke helt er riktig bruk av ordet.

- Det er STORE forskjeller mellom blind og ikke-blind tester. Naturlige nok så teller produktutseende (og pris?) mye.
    Selvfølgelig blir vi litt påvirket. Det er bare å se på mat, der vi smaker med øynene lenge før vi faktisk har puttet maten i munnen. Men smaker en biff som kumøkk, vil det nok uansett pris og utseende avsløres. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om 10 personer blindtestes med en bestemt rock-innspilling, vil nok de fleste bli enige om en lydsignatur som passer den innspillingen i det aktuelle rommet. I den virkelige verden er folk veldig forskjellige, noe som gjenspeiler seg i en rekke ulike typer innspillinger, lytterom og musikksmak. Der kommer vel ordet "personlige preferanser" inn, selv om det ikke helt er riktig bruk av ordet.
    At folk har personlige preferanser er hevet over enhver tvil. Bare se på alle de forskjellige hifi-designene, og hvor mye tid og penger produsentene bruker på utseende.

Det som er Tooles påstand er at når man fjerner alle andre sanseinntrykk og kunnskap om hva man lytter til slik at man sitter igjen med bare lydstimuli, så tenderer folk til å like det samme.

Jeg tror at du ville like boka "Sound reproduction - loudspeakers and rooms", Floyd E. Toole, 2008.
    Sitat Opprinnelig postet av Floyd Toole
    s. 337:
    Add to these uncertainties the notion that what we like - taste - is a personal thing. One man's meat might be another man's poison, so the saying goes. Ask people at an audio show which loudspeaker they think are best, and you will get many different answers. Are our preferences in sound quality as distinctive as our preferences in "wine, persons and song," to paraphrase another saying?
    While listening to products in stores and the homes of friendly audiophiles, people are participating in informal experiments. The experimental variables-loudspeaker, room, music, mood, proce, size, brand and whatever verbal chatter is happening at the time-are mingling ad merging. Whatever opinion emerges from the amalgam of influences might have a relationship to the inherent capabilities of the loudspeaker... or it might not It is impossible to know. These exercises set out to assess personal preference in sound but end up being influenced by personal susceptibility to many nonauditory influences. No malicious intent need be assumed; it is just what hapens. Any copetent audio sales person knows that most customers can be "persuaded"
    by the right kind of presentation and a well-orchestrated demonstration.
    På side 40 så beskriver han en sammenlignende test mellom seende og blind test med 40 Harman-ansatte, og 4 forskjellige høyttalere (3 av dem fra Harman).

Erfarne mannlige lyttere gav generelt lavere score enn alle andre, men utenom det så var tendensen den samme. Kvinner som ikke lyttet mye på hifi foretrakk altså de samme høyttalerne som garvede lyttere (i blinde tester vel og merke, vi vet vel alle at kvinner foretrekker et annet utseende enn oss menn). Det samme gjaldt erfarne vs uerfarne.

"Lack of experience in both sexes shows up mainly in elevated levels of variability in response (note the longer bars), but the response themselves, when averaged, reveal patterns similar to those of more experienced listeners. With experienced listeners, statistically reliable data can be obtained in less time."

"Olive (2003)...,compiled data on 268 listeners and found no important differences between th ratings of carefully selected and trained listeners and those from several other backgrounds, some in audio, some not, some with listening experience, some with none. There were, ..., huge differences in the variability and scalings of ratings, so selection and traininghave substantial benefit in time savings. Rumsey et al. (2005) also found strong similarities in ratings of audio quality between naiive listeners and experienced listeners, anticipating only a 10% error in predicting ratings of naiive listeners from those of experienced listeners."

s.6
    "Audiophile fans of "high culture" music have repeatedly expressed disappointment that what they hear in their living rooms is not like a live concert, implying that there is a crucial aspect of amplifier or loudspeaker performance that prevents it from happening. The truth is that no amount of refinement or tweak in audio devices can solve the problem; there is no missing ingredient or tweak that can, outside of the imagination, make these experiences seem real. The process is itself fundamentally flawed in its extreme simplicity. The miracle is that it works as well as it does."

Sitat Opprinnelig postet av Toole
    s. 344
    17.2 Subjective measurements of loudspeakers - turning opinion into fact
    It may seem oxymoronic to place the words subjective and measurements in such close proximity. However, when it is possible to generate numerical data from listening tests, and those numbers exhibit relatively small variation and are highly repeatable, the decription seems to fit. It has been this more than anything else that has allowed the exploration of correlations between technical measurements and subjective opinions. Technical measurements, after all, don't change, but however accurate and repeatable they may be, they are useless without a method of interpreting them or a way to process them so they relate more closely to perceptions. Subjective measurements provide the entry point to understanding the psychoacoustic relationships. The key to getting useful data from listening tests is in controlling or eliminating all factors that can influence opinions other than the sound itself.
    ...
    Humans are remarkably observant creatures, and we use all our sensory inputs to remain in control in a world of everchanging circumstances. So when asked how a loudspeaker sounds, it is reasonable that we instinctively grasp for any relevant information to put ourselves in aposition of strength. In an extreme example, an audio-savvy person could look at the loudspeaker, recognize the brand and perhaps even the model, remember hearing it on a previous occasion and the opiion formed at that time, perhaps recall a review in an audio magazine, and, of course, would have at least an approximate idea of the cost. Who among us has the self-control to ignore all of that and to form a new opinion simply based on sound?

It is not a mystery that knowledge of the products being evaluated is a powerful source of psychologial bias. In comparision tests of many kinds, especially in wine tasting and drug tasting, considerable effort is expended to ensure the anonymity of the devices or substances being evaluated. If the mind thinks that something is real, the appropriate perceptions or bodily reactions can follow. In audio, many otherwise serious people persist in the belief that they can ignore such nonauditory factors as price, size, brand, and so on

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener at jeg burde erstatte første post med den setningen så er jeg uenig. Et langt (og til tider omstendelig) innlegg har dratt saklighetsnivået i denne tråden opp på et nivå som er bortimot uhørt for kabeldebatter.
    Førsteinnlegget i denne tråden er vel en ren provokasjon å regne i forhold til forummedlemmene som har lagt tidvis betydelige beløp i kabler.
    Selv om du refererer til kilder, ivaretas det ikke noe grunnlag for falsifisering, og hele åpningsinnlegget framstår som "Hei, motbevis alle disse kildene jeg har plukket ut som argumenterer mot at det er forskjell på kabler, så kan du begynne å argumentere hvorvidt slangeoljen din virker".

Ingen fornuftige mennesker gidder gå inn i en debatt på slike premisser, siden de vet at selv om det skulle legges fram kilder som ville påvist motsatt konklusjon,(usannsynlig, en leir ser på musikk som et nærmest psykologisk fenomen, en annen som en samling 0 og 1 tall satt i system), ville du straks sette i gang med å prøve å motbevise denne.

Men for all del, jeg burde ikke bidra til at denne tråden havner høyere opp på forumlistene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Dette stemmer og er alment kjent. Merk dog at disse i likhet med andre finner at det er tilstrekkelig med noen få timers trening, etter dette slutter man å få positiv effekt.
    Ja men de skriver at de selv har trent de testpersonene. Som jeg ser det så et noen få timers trening med Toole og hans team vært mange mange timer trening med andre vanlige hifi entusiaster.

3. En blindtest kan enten gi signifikant positivt resultat, eller den kan svikte i å gi det. En blindtest utført med skribenter med svekket hørsel kan fremdeles gi positivt svar eller den kan svikte i å gi det. Dersom svaret er positivt så "vet man" (med f.eks 95% signifikans) at de hørte forskjell. I motsatt fall så vet man ikke det.
    Det er en annen mulighet: ved å kjøre flere blind tester kan man avsløre om en test person gir pålitelige resultater. Toole snakker om dette i sin siste book (Sound reproduction - loudspeakers and rooms) hvor han skriver at de har hatt problemer med dette i starten med noen test personer.

4. Jeg bruker betydelig tid på å underbygge at blinde tester er den eneste måten å få sikker kunnskap på. Mener du at jeg skal bruke enda mer tid?
    Nei nei. Beklager at det jeg skrev er misvisende for deg. Mulig at det er bare meg men jeg synes at det kunne komme mere frem hva som påvirker (eller ikke påvirker) test personene i slike tester. Toole beskriver dette veldig godt i sin siste book (som jeg ser du har nevnt i ditt siste innlegg. Utrolig bra bok forresten )

5. Jeg har tidligere linket til pdf-en din og andre kilder som kommer til lignende konklusjoner. Jeg ser ikke viktigheten av å henvise mer til nettopp denne.
    Ok, ikke noe problem med dette.

Hva synes du å ha en ny del som lister hva proffene og forskerne (ala Floyd Toole, F. Alton Everest, etc) er enige om? Jeg tenker for eks på 1) eller 2). Vi trenger selv.referanser/linker. Da kunne vi unngå en del krangling om unødvendige temaer og fokusere på resten :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Førsteinnlegget i denne tråden er vel en ren provokasjon å regne i forhold til forummedlemmene som har lagt tidvis betydelige beløp i kabler.
    Hvis du eller andre føler det slik så vil jeg anbefale deg å lukke denne tråden og ikke titte inn igjen. Både vitenskapsmenn og piken i eventyret har opplevd at andre lar seg provosere av at man stiller spørsmål ved deres overbevisning. Dersom du blir provosert av at andre ikke deler din tro så kan ikke all verdens saklighet eller argumentasjon rette på det. Livet er for kort til å gå rundt og være irritert, og snart er det vår.
    Selv om du refererer til kilder, ivaretas det ikke noe grunnlag for falsifisering, og hele åpningsinnlegget framstår som "Hei, motbevis alle disse kildene jeg har plukket ut som argumenterer mot at det er forskjell på kabler, så kan du begynne å argumentere hvorvidt slangeoljen din virker".
    Det er ikke mulig å bevise at det ikke finnes sorte svaner. Det man kan gjøre er å legge alt til rette for at sorte svaner (dersom de finnes) skal kunne registreres på en vitenskaplig holdbar måte.

Fram til en eneste sort svane er påvist så er det etter mit syn moralsk og vitenskaplig holdbart å henvise til seriøse undersøkelser som er gjort og det faktum at de (evt) ikke fant noen.

For ordens skyld så er dette en analogi, min kompetanse innen ornitologi må sies å være nært opp mot null.

Det er ikke mulig å bevise at stråling fra wlan og mobiltelefoner er ufarlig. Det som skjer i dag er at en stor mengde press-grupper og bekymrede mennesker kaster seg inn i debatten uten faginnsikt (eller generell kjennskap til vitenskaplige metoder), og med sikkerhet hevder å vite at det er farlig basert på anekdotiske "beviser", mer eller mindre uærlige henvisninger til forskning, eller "føre-var-prinsippet" som tydeligvis tilsier at man skal sette all fornuft og erfaring til side. Alle må få lov til å mene noe, men mitt svar på slike innspill er å henvise til at man faktisk har forsket på relaterte ting siden krigen, og med betydelig innsats de siste år. Uten å finne noen kobling. Betyr det at noen kan garanterer at mobilstråling er ufarlig? Nei. Sover jeg rolig om natten? Ja, jeg er betydelig mer bekymret når jeg krysser gata eller er på badet siden folk dør av begge deler - jevnlig.

Strålekritikk uten kildekritikk | Sprøytvarsleren
    Ingen fornuftige mennesker gidder gå inn i en debatt på slike premisser, siden de vet at selv om det skulle legges fram kilder som ville påvist motsatt konklusjon,(usannsynlig, en leir ser på musikk som et nærmest psykologisk fenomen, en annen som en samling 0 og 1 tall satt i system), ville du straks sette i gang med å prøve å motbevise denne.
    Jeg har sett flere fornuftige innlegg i denne tråden. Siden jeg ikke kjenner menneskene bak så er jeg positiv og antar at de også er fornuftige. Hvis du leser posten min med et mer objektivt blikk så vil du kanskje finne at musikk slett ikke er tema, men gjengivelse av musikk. Musikk er et veldig interessant tema som vi sikkert kunne ha snakket lenge om og vært strålende uenig om, men det er altså ikke tema for denne tråden og jeg tror vi gjør leseren en tjeneste ved å heller starte en ny tråd om det hvis du vil diskutere 12-tonemuskk brukt som et virkemiddel for å fri seg fra tonalitetens tvangstrøye.

Mener du eller mener du ikke at det finnes beviser av den typen som jeg etterspør? Hvis ikke, hvorfor tror du ikke det gjør det? Hvis ja, kan du fortelle meg hvor jeg finner dem?

Jeg tror at jorden er rund, jeg er skeptisk til eksistensen av en Gud, og jeg er skeptisk til betydningen hifi-industrien legger i hifi-kabler. Jeg gjør likevel det jeg kan for å hjelpe de som er uenige med meg til å torpedere min skepsis. Kan du si det samme?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du å ha en ny del som lister hva proffene og forskerne (ala Floyd Toole, F. Alton Everest, etc) er enige om? Jeg tenker for eks på 1) eller 2). Vi trenger selv.referanser/linker. Da kunne vi unngå en del krangling om unødvendige temaer og fokusere på resten :-D
    Jeg er usikker på det. Det (ambisiøse) målet med posten min er at vanlige brukere skal få nok innsikt og selvinnsikt til å stille spørsmål ved alt og alle (inklusive meg og sine egne evner). Jeg antar at det vil føre til mer musikk-glede, bedre lyd og opplevelser, og mindre fortjeneste i de delene av industrien som setter profitt foran kundene.

Med et slikt mål så tror jeg at en diskusjon om det du nevner vil ta vekk oppmerksomheten og gjøre stoffet (enda) mindre tilgjengelig for tilfeldige lesere.

Men temaet er veldig interessant. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på:
    AES Journal Forum
    Hydrogenaudio Forums -> Scientific Discussion

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selvfølgelig blir vi litt påvirket. Det er bare å se på mat, der vi smaker med øynene lenge før vi faktisk har puttet maten i munnen. Men smaker en biff som kumøkk, vil det nok uansett pris og utseende avsløres. :-D
    Nja, det er jeg ikke så sikker på det. Jeg tror at det er mange som, som du skriver, bli (sterk) påvirket før de hører (positivt eller negativt).

Og det er akkurat det som jeg synes er et problem! Når man skal teste et produkt og muligens evaluere det mot andre (rent lydmessig) så er det absolutt nødvendig at utseende ikke spiller noe rolle. Og det er der hvor ABX tester er så bra. Når man kommer til en test og tror fra starten alt utstyret spiller vanvittig bra (eller dårlig) så er man ikke 100% objektiv i sin dom.

Toole gir et eksempel i sin artikkel (og i sin book). Les det så skal du forstår det jeg mener.

Når det er sagt så er jeg enig at utseende (og pris) bør komme som en parameter for å gi en sluttkarakter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det er mange som, som du skriver, bli (sterk) påvirket før de hører (positivt eller negativt).
    Hva som skjer i hvert enkelt tilfelle vet man naturlig nok ikke uten å ha kontroll på testvariablene.

Det som derimot finnes godt dokumentert er eksempler hvor testpersoner (også erfarne og engasjerte lyttere som var overbevist om det de hevdet) tydeligvis må ha tatt feil, altså ha latt "andre faktorer" påvirke svaret sitt enn de de mente eller hevdet selv, eller har vært skråsikker bare så lenge de kunne holde på de "seende faktorene".

Tanken om mennesket som en upåvirkelig, perfekt repeterbar, kjølig og kynisk målemaskin er en så hårreisende tanke at den bare kan komme fra subjektivister :-) Jeg synes at det er å gjøre oss mennesker til noe mindre enn det vi er. Men dersom man av en eller annen grunn ønsker slike kjølige data fra et menneske så må man godta at mennesket er et... menneske og utforme metodene sine ut fra det.

For veldig mange aspekter i et menneskes liv så trenger man ikke slik "kunnskapsinnhenting", og mange lever nok helt fullkomne liv uten å vite hva blindtester er. Mange lever fin-fine liv uten å vite hva hifi er heller, men jeg tror ikke at så mange lever gode liv helt uten en eller annen form for musikk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt satt på spissen, men helt oppriktig:
    Dersom jeg med mine skriblerier kan påvirke noen hifi-interesserte til å stole ørlite mer på egne _lytteinntrykk_, og ørlite mindre på mumbo-jumboen som veldig mange mener omgir bransjen, og dette fører til at de i ørliten grad kjøper produkter som passer smaken deres i stedetfor dagens mest populære trend i hifi-land. Dersom akademikerne har rett og smaken er kraftig korrelert. Da er det rimelig å anta at mine neste hifi-komponenter (evt de deretter) i ørliten grad fokuserer mer på faktiske hørbare kvaliteter, og ørlite mindre på tøys og tøv og marketing, innenfor det budsjettet jeg da måtte ha. At jeg personlig vil få bittelitt bedre lyd på stua mi.

At en slik vridning kanskje medfører at en markedsfører eller to må finne seg en annen bransje, og at en karismatisk men kunnskapsløs selger må gå over til å selge virkelig snake-oil tar jeg med knusende ro all den tid de samme ressursene blir brukt på R&D.

Mot dette kan innvendes at gitt mine evner til å skrive så innebærer enhver rimelig fortolkning av saken at min påvirkningskraft på eget framtidig hifiutstyr er å regne som en flue som fiser i Sahara, men det er hifi vi snakker om, og da er det vel de små forskjeller som teller?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått den med seg så anbefaler jeg mini-serien som har gått på NRK av Richard Dawkins hvor han tar for seg religionens, overtroens og synsingens angrep mot fornuft og vitenskap:

NRK Nett-TV - Fiender av fornufta 1/2
    NRK Nett-TV - Fiender av fornufta 2/2

-k

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss... så lenge det ikke er snakk om bønder så er du jo fenomenal!
    Hehehe! Neida. Nok internhumor og føleri.

Personlig erfaring som jeg tror er ganske relevant (men kanskje litt for simpel i en slik diskusjon?):

Jeg tror at alle vil få mye mer utav å bruke 150kr på øreskylling hos lege enn 150kr pr. mm. signalkabel.

Jeg vet at min egen hørsel har såpass store svakheter og variabler at den ikke er til å stole på i det heletatt når det kommer til sansing og synsing av frekvensrespons osv. Hadde en periode der jeg prøvde på en useriøs og uvitenskapelig måte matche frekvensresponsen i rommet med min egen hørselskurve (hadde en liten preiode midlertidig jobb hos et selskap som lagde kreativt tilbehør for høreaparat som lå en etasje over et hørselssenter), men jeg hadde verken ustyr eller kunnskap (noe jeg fortsatt ikke har) til at det kunne bli noe seriøs forskning utav det.

Men det var fryktelig morro... noe sånt ofte er når man har interesse for sånt. For å sette det litt på spissen... hva i all verden skal man med en flat kurve hvis ens egen hørselskurve langt ifra er flat?

Klart... man kan imponere mange med å vise fram målingen og ha det morro bare med det tekniske aspektet av det.

Det betyr jo ikke at man ikke vet hva man liker å høre fordi, og at man ikke kan ha det moro med lyd. Men jeg tror det kan være lurt å ha i bakhodet neste gang man vurderer å klaske ivei et bilbudsjett på kabler.

...og ta en titt på denne tråden: Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ? - Forum - Diskusjon.no
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått den med seg så anbefaler jeg mini-serien som har gått på NRK av Richard Dawkins hvor han tar for seg religionens, overtroens og synsingens angrep mot fornuft og vitenskap:

NRK Nett-TV - Fiender av fornufta 1/2
    NRK Nett-TV - Fiender av fornufta 2/2

-k
    Veldig interessant det der, og litt skremmende. Han har en miniserie som heter noe slik som Roots of all evil også. Minst like skremmende.

"There’s probably no God. Now stop worrying and enjoy your life"

James Randi er også en bra mann. Dedikert skeptiker!

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye annet morsomt fra Richard dawkins også på "ymse sider". Bl.a. The root of all evil.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man i en årrekke har forsøkt å høre forskjell på (høyttaler)kabler beregnet til audio,og ikke greid det i det som kanskje kan kalles:nevneverdig grad,men så etter et nytt eksperiment,på en eller annen forunderlig måte,plutselig erfarer at sistnevnte kabelforsøk faktisk utgjorde en vesentlig forskjell.-Hva har da skjedd?
    A.Jeg hører bedre enn i yngre alder.
    B.Ørene har skyllt seg selv.
    C.Jeg har plutselig blitt offer for placebo.
    D.Det er forskjell på NOEN kabler.(el rettere sagt en til nå..)
    E.Absolutt bare innbillning!
    Jeg vet ikke......Dog er jeg fortsatt stooor kabelskeptiker,og med god grunn-må sies!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Når man i en årrekke har forsøkt å høre forskjell på (høyttaler)kabler beregnet til audio,og ikke greid det i det som kanskje kan kalles:nevneverdig grad,men så etter et nytt eksperiment,på en eller annen forunderlig måte,plutselig erfarer at sistnevnte kabelforsøk faktisk utgjorde en vesentlig forskjell.-Hva har da skjedd?
    A.Jeg hører bedre enn i yngre alder.
    B.Ørene har skyllt seg selv.
    C.Jeg har plutselig blitt offer for placebo.
    D.Det er forskjell på NOEN kabler.(el rettere sagt en til nå..)
    E.Absolutt bare innbillning!
    Jeg vet ikke......Dog er jeg fortsatt stooor kabelskeptiker,og med god grunn-må sies!
    Dersom testmetodikken er blind så kan placebo utelukkes.

Blindtester kan ikke brukes for å bevise at det ikke er noen forskjell, bare for å bevise at det er en forskjell. Uansett hvor mange blindtester du og andre utfører uten å kunne påvise hørbar forskjell så er det alltid en mulighet for at noen gjennomfører en test som gir deteksjon. Dette kan skyldes variasjoner i test-betingelsene, eller være en statistisk "freak-case" (kast terninger nok mange ganger, og til slutt får du 6-ere 100 ganger på rad. Det er ikke et bevis på at terning-guden eksisterer og hjelper deg).

Det er opplagt at det er forskjell på noen kabler. Jeg ville ikke ha drømt om å bruke mikrofonkabel for å koble forsterkeren min til strømnettet. Dersom du måler med nok presisjon så vil samme kabel kunne gi litt forskjellig data om du måler den to ganger.

Det er dog ikke opplagt at det har noen hensikt å betale mer enn f.eks 10,- pr meter. Det er en påstand som de som framsetter den enten må underbygge (som foreslått i første post), evt så må de leve med at andre er skeptiske til deres påstander.

-k

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0