Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 197
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av espenleknes
    Bra skrevet.

Litt mer rundt fysikken hadde kanskje vært bra? induktans, kapasitans?

espen
    Takk. Jeg har føyd til noe teknisk, men det er work under progress. Ta det med en te-skje :-)

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes dette var et bra og velformulert innlegg!

En bokanbefaling: Derren Brown's "Tricks of the mind". Tror den vil falle i smak.....

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Kan du si noe om forskjellene? Hvem er best ifølge deg (av signalk. og høytt.k)? (er ikke skeptiker bare interessant å høre hva du mener). Hvilket utstyr har du?
    Hei beklager seint svar:

Jeg har hatt disse kablene på en rekke utstyr og funnet ut at gjengående forskjell på signal kablene er. Hero er litt mindre oppløst i topp en anelse fetere i bunnen en det red dawn er.

Høyttaler kablene Kimper Monocle X og 4TC er det derimot større forskjel på.

-Kimber 4TC er en kabel som ikke legger noe slør over musikken og spiller stramt med masse dynamik. Den kan bli noe krass i toppen og en tendens til og fokustere på lydbildet fra kvinne vokal og opp.

-Kimber Monocle X har en roligere fremtoning og bedre oppløsning, denne kablen føler jeg at ikke stikker seg ut på noen måte. Men den har like stort fokus fra bunn til topp.

På disse oppsettene har Monocle X vært mer balansert og detaljerike en 4TC:

-Patos Lyric 501, Vincent sv-233 og cd-s3.

-Klipsch RF-3, Vincent sv-233 og cd-s3.

-Audiovector M3 Signatur, Vincent sv-233 og cd-s3 / H/K avr 8500 som pre, Krell kav 150a som effekt og Primare CD 30.1.

-Audiovector M1 Basic, H/K avr 8500 som pre, Krell kav 150a som effekt og Primare CD 30.1.

-Audiovector M3 Signatur, H/K avr 635 som pre, Krell kav 150a eller kav 250a/3 som effekt og Theta Chroma dac

-Infinity kappa 8.2i II, H/K avr 635 som pre, Krell kav 150a/kav eller 250a/3 som effekt og Theta Chroma dac.

Men ved 2 til felle har 4TC vært bedre en Monocle X.

-JMLab Electra 926, Krell kav 400xi og EC EMC1UP.
    -JMLab Electra 926, Yamaha RX-V1800, Krell kav 250a/3 og Theta Chroma dac.

Her fungerte Monocle X veldig dårlig, alt ble veldig lyst og diskant ble veldig fremtredene og mellom tonen ble tam og nesten fraværende.
    4TC spillte lankt bedre og virket mye mer liner og fikk det hele til og henge mer sammen uten for mye fokus på enkelte frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syntes knutinh har begrunnet sine meniger veldig flott.
    ikke lett å argumentere mot dette. han må jo ha brukt masse tid på bare å finne linker til alt sammen.
    man trenger jo heller ikke være enig. personlig har jeg prøvd uhemmet mange forskjellige typer kabler i alle mulige prisklasser. forkastet flere en jeg har akseptert.
    det siste jeg prøvde var fra min helt nyinnkjøpte Sony s550 blue-ray spiller. der hørte jeg på kabeltesten fra tv-2, om at det slett ikke var noen forskjell på dyr og billig HDMI kabler. dette trodde jeg på, og kjøpte en rimelig kabel, knurr.... masse forstyrrelser, masse prøving....og resultat....ny supra kabel med det resultat at forstyrrelser ble borte. det hører med til historien at svigers. (dame på 76 år ) med bakkenettmotaker også byttet ut sin rimelige HDMI kabel med samme resultat.
    så ikke vet jeg hvorfor, men resultatet talte for seg selv.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ibiza
    syntes knutinh har begrunnet sine meniger veldig flott.
    ikke lett å argumentere mot dette. han må jo ha brukt masse tid på bare å finne linker til alt sammen.
    man trenger jo heller ikke være enig. personlig har jeg prøvd uhemmet mange forskjellige typer kabler i alle mulige prisklasser. forkastet flere en jeg har akseptert.
    det siste jeg prøvde var fra min helt nyinnkjøpte Sony s550 blue-ray spiller. der hørte jeg på kabeltesten fra tv-2, om at det slett ikke var noen forskjell på dyr og billig HDMI kabler. dette trodde jeg på, og kjøpte en rimelig kabel, knurr.... masse forstyrrelser, masse prøving....og resultat....ny supra kabel med det resultat at forstyrrelser ble borte. det hører med til historien at svigers. (dame på 76 år ) med bakkenettmotaker også byttet ut sin rimelige HDMI kabel med samme resultat.
    så ikke vet jeg hvorfor, men resultatet talte for seg selv.
    Da er det jo feil på kabelen, bytt den til en billig kabel som ikke er defekt så får du samme resultatet som ved den dyr kabel.

Det er ikke forskjell på bilde på en fungerende billig og dyr HDMI kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da mener du altså at det var lik feil på min kabel som på den til svigers ?
    mystisk at slike feil altid oppererer i par. hmm
    og om. hva slags feil på kabel skal kunne opperere som synlig forstyrrelse kun på steder med mye samme farge ? som eks himmel i bakgrunn, store hvite husvegger etc. det er slik det så ut.
    en slik feil må vel være verre å forklare enn at det forskjeller på kabler.
    spesielt når det er slik på to kabler.
    jeg vil gjerne høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flisespikking

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    7.2 In the beginning there was...
    Nuvel. Det hele begynner med elektroner (egentlig gjør det ikke det, men for vårt formål er det nok). Stabile atomer består av en kjerne med en eller flere positivt "ladde" protoner, evt nøytroner, og en eller flere negativt ladde elektroner. Det viktigste ved ladning for oss er at lik ladning frastøter, mens ulik ladning tiltrekker (akkurat som for magneter).

Elektriske ledende materialer, som kobber, har mobile elektroner (de kan alternativt ha mobile "hull" men la oss vente med det). Det vil si at det ikke er noen sterk binding mellom et spesielt elektron og en spesiell kjerne. Disse elektronene kan enkeltvis oppføre seg på mange underfundige vis, men vi er først og fremst opptatt av "flokkmentaliteten". En måte og tenke på er "elektron-gass". I følge denne måten å tenke på så er elektroner helt frie i en leder, og helt uavhengige av de positivt ladde kjernene. En annen måte er å tenke seg hvert elektron som en klinkekule i et rør.

Merk at hvert enkelt elektron kan ha stor hastighet i alle mulige retninger så lenge temperaturen er over det absolutte nullpunkt (−273℃). I gjennomsnitt så vil like mange elektroner bevege seg den ene som den andre retningen, slik at fordelingen av elektroner i lederen er konstant, dersom ingen kraft påtrykkes. Dersom vi påtrykker en kraft, så kan det gå en strøm av ladninger gjennom kabelen, hvor gjennomsnittshastigheten (altså hvor lang tid et elektron bruker igjennom en kabel) er lav. Samtidig så beveger bølgefronten eller "kjedereaksjonen" seg veldig fort. Tenk på klinkekulene - dersom du dytter den bakerste kula veldig sakte, så vil hele køen av klinkekuler starte å bevege seg nesten umiddelbart, men hver enkelt klinkekule vil ha samme lave hastighet som den første.

Dette forklarer at lommelykta skrur seg på nesten umiddelbart når vi skrur på bryteren, selv om et enkelt elektron bruker lang tid fra bryteren og fram til lyspæra.

Elektriske isolatorer har den motsatte egenskapen av en elektrisk leder. En ideell isolator har ingen mobile elektroner, og vil derfor ikke lede en kontinuerlig strøm.

Et utgangspunkt for å regne på elektriske ledere er en "tynn" tråd laget av et elektrisk ledende materiale som har like egenskaper i alle retninger ("isotropisk"), som har et konstant tverrsnitt og som er omgitt av en isolator (f.eks vakum).
    Nå skal jeg være veldig pirkete. Strømmen av elektroner beveger seg på utsiden av en leder. Det er kanskje bare meg, men jeg savner at det er nevnt. Logikken bak er ganske enkel. Atomene ytterst har ingen å dele elektroner med og derfor blir disse "frie" til å bevege seg som dem vil (= lede strøm).

Ellers så vil jeg applaudere et ellers veldig bra innlegg!

En ting jeg lurer litt på er transistorer og varme. Innenfor pc-verdenen har jeg litt erfaring med dette. Erfaringene er som følger:
    - En for varm transistor gjør feil og det fører til at pcen kræsjer.
    - En nedkjølt transistor klarer å motta mer spenning (noe som sørger for at transistoren holder seg stabil ved høye frekvenser = mer ytelse)

Det jeg lurer på da er: Vil en godt avkjølt forsterker spille høyere/renere enn en som er varm? Logikk vil tilsi det, men innenfor audio vet man jo aldri helt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storken
    ....Strømmen av elektroner beveger seg på utsiden av en leder. .... Logikken bak er ganske enkel. Atomene ytterst har ingen å dele elektroner med og derfor blir disse "frie" til å bevege seg som dem vil (= lede strøm).
    Seriøst ment eller agn for at noen skal bite på?? Uansett, dette må jo være feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Seriøst ment eller agn for at noen skal bite på?? Uansett, dette må jo være feil?
    Jeg må si du gjorde meg litt usikker nå, men jeg holder fortsatt fast ved at det er sånn. Må gjerne finne en kilde som motsier meg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg finner ingen kilde på dette i farten da jeg tror dette er helt banalt. Men, altså, en elektrisk leder leder gjennom hele sitt tverrsnitt, ikke bare langs yttersiden/overflaten. Poenget er at elektronene i alle atomene blir eksitert og derved kan hoppe til neste atom og således skape en strøm. Jo større tverrsnitt, jo større evne til å frakte en stor ladning. Det er også derfor f.eks. høyspentkabler er tykke. Hvis derimot poenget hadde vært at det kun var overflaten som ledet strømmen, så hadde vi sett helt andre kabelkonstruksjoner, med store overflater og minimalt tverrsnitt/masse (f.eks. som stålull...).

EDIT: Jeg må moderere meg litt - dvs. jeg skal innrømme at jeg har repetert & lest litt basics den siste timen og må innrømme at Storken faktisk hadde mer rett enn jeg først trodde. Elektronene ledes faktisk mer langs overflaten enn i kjernen av ledningen - mer uttalt ved høyfrekvent vekselstrøm enn ved likestrøm. Dermed kan det være et poeng med flertrådet høyttalerledning istedet for tilsvarende areal/tverrsnitt i solid utførelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg finner ingen kilde på dette i farten da jeg tror dette er helt banalt. Men, altså, en elektrisk leder leder gjennom hele sitt tverrsnitt, ikke bare langs yttersiden/overflaten. Poenget er at elektronene i alle atomene blir eksitert og derved kan hoppe til neste atom og således skape en strøm. Jo større tverrsnitt, jo større evne til å frakte en stor ladning. Det er også derfor f.eks. høyspentkabler er tykke. Hvis derimot poenget hadde vært at det kun var overflaten som ledet strømmen, så hadde vi sett helt andre kabelkonstruksjoner, med store overflater og minimalt tverrsnitt/masse (f.eks. som stålull...).

EDIT: Jeg må moderere meg litt - dvs. jeg skal innrømme at jeg har repetert & lest litt basics den siste timen og må innrømme at Storken faktisk hadde mer rett enn jeg først trodde. Elektronene ledes faktisk mer langs overflaten enn i kjernen av ledningen - mer uttalt ved høyfrekvent vekselstrøm enn ved likestrøm. Dermed kan det være et poeng med flertrådet høyttalerledning istedet for tilsvarende areal/tverrsnitt i solid utførelse.
    Du sier noe der ja

Har hørt om folk som bruker ledninger med solid kjerne for å "dempe diskanten" og for å få bedre bassgjengivelse. Om dette faktisk er tilfelle har jeg ingen praktisk erfaring med, men en erfaring i andre enden av skalaen har jeg. En jeg kjenner lagde seg høyttalerkabel av masse Cat5 kable. Resultatet ble at diskanten ble skjærende å høre på.

Vil gjerne høre utdypninger eller meninger rundt dette! Skal selv snart igang med et 3-veis prosjekt så kan være greit med noen ekstra småtriks om lyden ikke er helt som den skal være :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nix. Det første du skrev var riktig. Vi må opp i vesentlig høyere frekvenser før den problemstillingen blir aktuell.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg kan ikke nok om teoriene men det var interessant å finne ut mer, f.eks. på følgende linker:

Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Skin Effect and cable impedance

Skin Effect Relevance in Speaker Cables — Reviews and News from Audioholics

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå er kansje jeg pirkete, men jo høyere spenning, jo mindere kan tversnittet på en kabel være kontra effekten.
    det var vel ett av de første elementene høtalerkabelprodusentene prøvde seg på, med å lage en null-leder i midten av kabelen, for å øke ytterdelen av kabelen. dette sies også å ha god invirkning på magnetfeltene hos en kabel.
    dette leste jeg for mange år siden, kansje noen som har beder tid og er flinkere enn meg til å tråle nettet kan gi en link til dette. om det er intresangt da...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter overveielser fra flere moderatorer er nå tråden ryddet med hensyn på det som på slutten ble en ikke-konstruktive skitslenging og innlegg som hadde en sterk toning av personangrep og provokasjon fra begge hold. En bruker har fått utestengelse i 14 dager.

Det er lov å kjøre debatt og vi oppfordrer til det, men minner da på de generelle retningslinjene og generell god nettikette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i en annen kabeltråd så har Floyd Toole fra Harman forsket og skrevet en del om dette, blant annet i denne (les fra side 7):
    www.harman.com/wp/pdf/AudioScience.pdf

Resultatene han får er en overraskelse men høres egentlig naturlige ut IMO

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Som jeg skrev i en annen kabeltråd så har Floyd Toole fra Harman forsket og skrevet en del om dette, blant annet i denne (les fra side 7):

Enig!
    Selv om det sier ingenting om kablers egenskaper så forteller det en del om testmetodikk og hvor mye ett "trent" øre har å si og hørsel har for sluttresultat.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe der ja

Har hørt om folk som bruker ledninger med solid kjerne for å "dempe diskanten" og for å få bedre bassgjengivelse. Om dette faktisk er tilfelle
    Det sier seg jo selv at ved demping av diskant vil bassen høres mer fremtredende

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg være veldig pirkete. Strømmen av elektroner beveger seg på utsiden av en leder. Det er kanskje bare meg, men jeg savner at det er nevnt. Logikken bak er ganske enkel. Atomene ytterst har ingen å dele elektroner med og derfor blir disse "frie" til å bevege seg som dem vil (= lede strøm).
    Jeg mener at du tar feil her, men jeg tror at jeg forstår hvor misforståelsen kommer fra. Jeg skal prøve å underbygge dette med henvisninger.

I boka "Electromagnetic concepts and applications, 4th edition" av S. Marshall, R. DuBroff og G. Skiftek så sies følgende på s. 313:
    Relation between the drift velocity and the applied field.
    The motion of a charged particle subjected to an electric field in a solid conductor, however, is impeded by the atomic structure of the conductor. As a charged particle tries to move through a solid, it may collide with other charged particles, perhaps losing energy and changing direction as it travels. The actual path of an individual charged particle may be erratic, but on average the particle will travel either parallel (in the case of positively charged particle) or antiparallel (in the case of negatively charged particle) to the electric field.
    En lettere tilgjengelig kilde sier følgende:
    Electric current - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Electric currents in solids typically flow very slowly. For example, in a copper wire of cross-section 0.5 mm², carrying a current of 5 A, the drift velocity of the electrons is of the order of a millimetre per second. To take a different example, in the near-vacuum inside a cathode ray tube, the electrons travel in near-straight lines ("ballistically") at about a tenth of the speed of light.

Any accelerating electric charge, and therefore any changing electric current, gives rise to an electromagnetic wave that propagates at very high speed outside the surface of the conductor. This speed is usually a significant fraction of the speed of light, as can be deduced from Maxwell's Equations, and is therefore many times faster than the drift velocity of the electrons. For example, in AC power lines, the waves of electromagnetic energy propagate through the space between the wires, moving from a source to a distant load, even though the electrons in the wires only move back and forth over a tiny distance.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Jeg har stor respekt for Floyd Toole, og har hans nylig lanserte bok om høyttalere og rom langt opp på lista over de beste bøker jeg har lest.

Mener du at noe av det han sier tilsier at jeg burde endre første post?

-k

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •