Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 197
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Bestiller du en vare til rett under 10.000 - titusenkroner - uten engang å ha testet den selv?
    Kjøper du alle produkter på den måten?
    Ville du kjøpt deg en Armani dress uten å ha prøvd den?

og enda verre:

"...var trolig brukt...."

Hvis jeg skulle legge 10 lapper på bordet for et produkt så ville jeg sett på det som en selvfølge at jeg VISSTE om det var nytt eller brukt.....

Var det ikke akkurat en test jeg hadde da?

Og hvordan i all verden skal jeg på forhånd vite at kabelen var brukt?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle kjøpe en kabel til 10.000 så hadde jeg nok tenkt å teste den ut i butikken eller hos selger FØR jeg la pengene på bordet.

Hvis du ikke vet om varen til kr 10000 pr meter er brukt eller ei så synes jeg det lukter litt - enten at det er en dårlig selger (som ikke tør si om varen er brukt) eller dårlig skjønn av deg som kjøper.

Tilbake til Aramani dressen: du spaserer inn i en fancy klesbutikk i Bogstadveien i Oslo - du forventer at dressen til 10.000 er ny, eller............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg regner med at trådstarter har testet mange forskjellige kabler, dyre som billige, og i forskjellige oppsett av varierende pris for og komme til den konklusjonen han har gjordt.
    Hvilken del av første post er det som baserer seg på at jeg må ha testet veldig mange kabler selv, eller at leseren må stole på mine hørselsinntrykk?

Anta at jeg er døv eller har kjøpt hifi på Elkjøp, at jeg lytter til Sputnik-kassetter, og les igjennom første post med det i mente. Hvis du da finner noen tvilsomme utsagn fra min side så bør jeg tenke på å omformulere meg.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innholdet er det veldig mye riktig i, men jeg tør ikke gå inn på noen debatt om enkeltdetaljer - til det har du for mye kompetanse.
    ...
    Den andre kritikken er at ditt innlegg egentlig ikke passer i debattform, men som en guide. Jeg tviler veldig på at noen orker/tør ta stafettpinnen og svare deg med samme tyngde. Så litt regelrett overkjøring er det nok.
    Men du har brukt ufattelig mye tid på dette og du fortjener selvfølgelig at noen fortsetter i tråden med mere konstruktive tilbakemeldinger enn mine små innlegg om ord& setningsvalg.
    Takk. Jeg vil helst unngå å få noen "gurustatus". Det er alt for mange selv-erklærte guruer på nettet og innen hifi spesielt. Dessuten er det så mange som kan mer enn meg (som kanskje velger å ikke diskutere kabler). Problemet med å være guru er at man "slipper" å underbygge sitt syn eller saklig kritikk. Jeg ønsker det motsatte.

Å diskutere handler om å respektere andre mennesker og deres rett til å være uenig, men å forklare på en ok måte hvorfor man er uenig.

Med det som utgangspunkt så mener jeg at alle bør føle at de kan delta med sine meninger. Men du må (som alle oss andre) tåle at andre ikke deler ditt syn uansett hvor godt du mener å underbygge det :-)

-k

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessant lesning knutinh. Meget interessant:-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle kjøpe en kabel til 10.000 så hadde jeg nok tenkt å teste den ut i butikken eller hos selger FØR jeg la pengene på bordet.

Hvis du ikke vet om varen til kr 10000 pr meter er brukt eller ei så synes jeg det lukter litt - enten at det er en dårlig selger (som ikke tør si om varen er brukt) eller dårlig skjønn av deg som kjøper.

Tilbake til Aramani dressen: du spaserer inn i en fancy klesbutikk i Bogstadveien i Oslo - du forventer at dressen til 10.000 er ny, eller............
    I det første tilfellet har du (etter manges syn) fått en tilleggsverdi... Sikkert en utseendemessig fet kabel, og de har "brent inn" kabelen for deg. Ferdig innkjørt! Kan det bli bedre...?
    Slikt pleier jo gjerne å koste ekstra monetas...

I det andre tilfellet... ferdig "inngått". Slitte ermer, flekker og søl. Ting man SER - men fortsatt ikke hører forskjell på. Ikke så ulikt kabler, med andre ord... ;-)

Det finnes vel opplagt en god del andre duppeditter til 10k innen elektronikkens verden som gjør mer med lyden enn en stakkarslig kabel, eller...?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    2. Test-metodikken som de fleste audiofile benytter seg av har store usikkerhetsmomenter, og dersom man tettet dem kunne vi sluttet å "krangle" og heller glede oss over interessante funn.
    -k
    enkel sak når det kommer til signalkabler iallefall.
    sett opp flere identiske tv-apparater ved siden av hverandre, test gratis vs dyre; scart, s-video, kompsitt, komponent.."placebo" argumentet har ikke mye å stille med her!
    ser du forskjell, er det garantert forskjell på lyddelen også

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvilken del av første post er det som baserer seg på at jeg må ha testet veldig mange kabler selv, eller at leseren må stole på mine hørselsinntrykk?

Anta at jeg er døv eller har kjøpt hifi på Elkjøp, at jeg lytter til Sputnik-kassetter, og les igjennom første post med det i mente. Hvis du da finner noen tvilsomme utsagn fra min side så bør jeg tenke på å omformulere meg.

-k
    Da blir det jo like dumt som om jeg skulle skryte uhemmet om en kabel som jeg bare hadde lest om på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Da blir det jo like dumt som om jeg skulle skryte uhemmet om en kabel som jeg bare hadde lest om på nettet.
    Det jeg sier er at jeg ikke finner dokumentasjon på at det har noen som helst hørbar gevinst å gå for dyre kabler.

Mener du virkelig at man må henvise til egne erfaringer for å kunne lese slik dokumentasjon? Må en lege ha hatt kreft selv for å kunne diagnostisere kreft? Må en bilmekaniker ha Mercedes selv for å kunne jobbe på et verksted for Mercedes?

Du må gjerne like eller ikke like at slik dokumentasjon ikke finnes, men å diskutere mine personlige erfaringer er da revnende likegyldig i den sammenhengen?

I kapittel 5 har jeg laget en guide slik at du kan være med å produsere slik dokumentasjon hvis du ønsker å bidra.

Jeg synes det er synd at det skal være slik voldsom fokus på hvilket utstyr jeg har, hvilken erfaring jeg har, hvilken musikk jeg liker etc. Jeg prøver bevisst å ikke argumentere med at "min erfaring er..." likevel finner jeg at dette er et stadig tilbakevendende tema, spesielt dersom man ikke gidder å lese første post i denne tråden, eller evner å ta innholdet inn over seg (og gi meg den saklige kritikken som jeg mener alle innlegg fortjener)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    enkel sak når det kommer til signalkabler iallefall.
    sett opp flere identiske tv-apparater ved siden av hverandre, test gratis vs dyre; scart, s-video, kompsitt, komponent.."placebo" argumentet har ikke mye å stille med her!
    ser du forskjell, er det garantert forskjell på lyddelen også
    Jeg forstår ikke helt. Denne debatten er først og fremst lydkabler, ikke analoge videokabler.

-k

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På'n igjen!

Diskuter i vei, jeg hører forskjel på minne Kimber hero og nordost red dawn signal kabler. Og jeg hører også forskjel på minne Kimber Monocle X, Kimber 4TC og minne Monster høttaler kabler.

Så for meg er det likegyldig om folk hører forskjel på kabler eller ikke, nyt musikken om du er kabel skeptikker eller ikke.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: meget spennende og velformulert artikkel......

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du analoge videokabler påvirkes av en annen fysikk enn analoge lydkabler!?
    flere av de har samme impedans og samme konstruksjon også

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener du analoge videokabler påvirkes av en annen fysikk enn analoge lydkabler!?
    Fysikken er den samme, men jeg ser ikke det store behovet for 5-6MHz lineær båndbredde til analog audio.

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videosignaler er av mye høyere frekvenser enn lyd (en av grunnen til at kablene må være 75 ohm).
    Er vel mange Mhz hvis jeg ikke tar feil... mot lyd som i beste fall er oppe i uhørlige 100 000 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Diskuter i vei, jeg hører forskjel på minne Kimber hero og nordost red dawn signal kabler. Og jeg hører også forskjel på minne Kimber Monocle X, Kimber 4TC og minne Monster høttaler kabler.

Så for meg er det likegyldig om folk hører forskjel på kabler eller ikke, nyt musikken om du er kabel skeptikker eller ikke.
    Kan du si noe om forskjellene? Hvem er best ifølge deg (av signalk. og høytt.k)? (er ikke skeptiker bare interessant å høre hva du mener). Hvilket utstyr har du?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere som bumpet denne slik at jeg fikk med meg dette usedvanlig velskrevne innlegget:-D
    Spesielt imponert over hvor objektivt og saklig du skriver om et emne det er vanskelig å alltid holde seg saklig til Kritikken som har kommet tyder bare på at de det gjelder ikke har lest skikkelig gjennom det første innlegget.

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra lesing dette. Skjønner at det er mange synspunkter på dette. Synes likevel at folk bør passe seg så innlegg ikke grenser til personhets Tror selv at jeg hører noe forskjell på kabler (en billig XLO kabel slo desverre ut den dyre Nordost kabelen), men synes uansett at vi skal stole på våre egene ører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker godt dette innlegget ditt, knutinh. Interessant lesing.

Men jeg har et lite spørsmål :
    Tittelen på denne tråden heter " Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi "

Greit nok, men hva sto det om holografi i denne posten ? Har jeg gått glipp av noe eller står det ikke noe om holografi ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir alltid like imponert når jeg ser at folk faktisk klarer å skrive saklige, ordentlige debattinnlegg på nettet. Det er noe som forekommer svært sjelden, etter mine erfaringer. Hadde jeg vært uenig med deg(og hatt nok peiling), hadde jeg meget gjerne tatt opp diskusjonen:P Nå har det seg slik at jeg ikke er det, men jeg tenkte bare å påpeke at du har et bra og velskrevet innlegg.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •