Hvor/når justeres volumet i en forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor/når justeres volumet i en forsterker?

Vanskelig å finne en kort, beskrivende overskrift til denne tråden! :-D

Det jeg lurer på er kort og godt når/hvor volumkontrollen skjer i en forsterker.
    Skjer dette i forforsterkeren, eller i effektdelen? Eventuelt før eller etter noen av disse delene?

NAD har jo en utvendig link mellom forforsterkeren og effektforsterkeren. Dette betyr at man f.eks kan bruke forforsterkeren og koble til en kraftigere effektforsterker, eller man kan bruke effektforsterkeren og koble til en annen forforsterker.

Dersom jeg har to slike integrerte forsterkere og kobler sammen forforsterkeren på en med effekdelen på den andre, hvor vil volumkontrollen havne da? Justerer jeg volumet på den forsterkeren jeg bruker forforsterkeren til, eller den jeg bruker effektforsterkeren til? Eller vil jeg kunne justere volumet med begge?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare regulere volumet der volumet er.
    Du vil oppdage logikken, når du kobler to forsterkere sammen, og bruker den ene som effektforsterker, da vil selvfølgelig det eneste der fungerer på denne være ON/OFF og SPEAKERS (høyttaler omskifter, hvis den har en sånn)
    På den andre (brukt som forforsterker) vil alt fungere, utenom SPEAKERS bryteren.
    Dette er også beskrevet i manualene...................

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord så sitter volumkontrollen i forforsterkeren, eller i alle fall før effektdelen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •