Første Hi-Fi System. Noen spøsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første Hi-Fi System. Noen spøsmål

Hei, har i ca et år nå planlagt at jeg denne sommeren skulle innvestere noen kroner i et nytt anlegg. Ballen begynnte å rulle da jeg vant en budrunde på en Xindak XA-6950 forsterker på netthandelen.no. Den får jeg forhåpentligvis snart, men det er fortsatt en del ting som gjenstår.

Av andre produkter fra netthandelen.no, vurderer jeg Proson's P-217A Super HiFi Speaker Cable. Samt en platespiller forsterker av typen Cambridge 640P RIAA eller NAD PP2 RIAA, begge fra Hifiklubben.no.
    Om noen har noen erfaringer eller meninger rundt disse prduktene, hadde jeg satt stor pris om du kan dele de med meg

Igjen står høyttalerne, her trenger jeg noe veiledning, hehe.

Har, etter litt kikking på nettet, sett meg ut to forslag.

Enten B&W's DM601 S3, eller den noe billigere Cambridge S30.

Noen meninger eller tips om disse?

Har også muligheten til å få kjøpe et par nye Proson Reality 51RR til en svært billig penge. Hva vil dere si om prosons høyttalere? God kvalitet til lav pris, eller lav pris på enda lavere kvalitet?

Er ganske grønn på mange HiFi omeråder, så alle tips og råd mottas med takk. Er også veldig interessert i litt veiledning og info angående innspilling av nye høyttalere.

Takk for svar,
    Mvh. Vegard

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg kanskje ha sett etter en annen kabel enn den Proson-greia. Har aldri helt klart å fordøye den..
    Ville heller ha sjekka ut Audiofoni AS
    Og sett på Xindak og Eichmann's... Begge gir rekord-mye igjen for pengene;-)

Når det gjelder Proson-ht..
    Hvor mye må du ut for dem?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd 51RR på en Yamaha forsterker og med min SVS SB12+ i bunn, og det spilte til prisen (550,-) meget overbevisende. Begrenset volum, men ryddig og greit.

I prisklassen du jobber i ville jeg sett på f.eks. Dynavoice F6 eller funnet et par god stativhøyttalere.

Høyttalerkabel kan du med god samvittighet kjøpe fra Biltema - 2.5 mm2 duger.

Hva slags CD-spiller har du? Hva er budsjett-topp for høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson høyttalerne kan jeg få for drøye 500 blanke norske kroner.

Når det gjelder cd spiller er det litt usikkert for tiden. Har en DJ cd spiller, en Numark Axis 9, som jeg kjøpte brukt for omtrent et år siden. Den gikk plutselig i lufta før jeg dro på ferie tidligere i sommer (CDn begynnte å hakke, og det begynnte å ryke av den). Har ikke prøvd den siden, tenkte jeg skulle kontakte Dalens elektronikk ang, det, men de er sommersteng frem til den 20. el no (dvs. i dag). Jeg får først se hvordan det går med den, så vurdere å eventuelt kjøpe meg en ny spiller hvis den ikke er til å redde. En som matcher forsterkeren en smule bedre kanskje, hehe.

Hvor mange kroner jeg har tenkt å bruke på høyttaler vet jeg ikke helt, kommer ann hvor mye jeg får igjen pengene. Men hadde ikke tenkt å bruke stort mer enn det B&W høytalerne jeg nevnte tidligere koster hos Hifi klubben, rundt 3100 - 3500.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, DJ, hva slags musikk er det egentlig du skal høre på? Romstørrelse?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

heisann.

de prosonkablene bruker jeg selv i mitt oppsett å kan ikke klage på de, hørte knapt forskjell på de kontra biltema kabler, så lite forskjell at det kunne ha vært placebo effekten av de, for de ser unektelig fete ut

prosonhøyttalerne du nevner bruker foreldrene mine som bakhøyttalere for tiden og de låter helt greit, de har litt loudness stil på en måte, låter litt "boomete", mye bass for så småe høyttalere.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hmm, DJ, hva slags musikk er det egentlig du skal høre på? Romstørrelse?
    Er ganske all-around, men skal ikke nekte for at jeg setter stor pris på house-sjangeren. I bunn og grunn trenger jeg egentlig et par litt allsidig høyttalere..

Rommet er ca 30m2.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt for meg at disse små proson-ht'ene er noe å gå etter om house og den type musikk er ønsket. Men mye kan gå, om du får spedt på i bunnen! En sub eller 2, så kan det gå! :P

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson er nok ikke house-sertifiserte. Du er vel muligens ute etter noe som flytter litt luft da vil jeg tro? Hva med å et par Dynavoice M65?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ:
    finn.no - Norges største markedsplass. Annonser for kjøp og salg av nytt og brukt, eller ledige stillinger.

Disse ht er veldig gode. Vil kalle dem et kupp til den prisen. Sjekk her:
    Paradigm 9seMk3 Reviews at AudioReview.com

Da har du jo kabler også. Forsterkeren får du sikkert noen hundrelapper for. Bruk så resten av pengene på en best mulig cd-spiller. Feks
    Shanling CD S 100 HDCD
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=19981&cat=18

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cybervision:
    Hadde egentlig tenkt at jeg skulle gå for et par stativhøyttalere, men dynavoice modellen du tipser om virker unektelig interesant. Hvordan ville disse funke med min Xindak forsterker? Og hvilke forhandlere ville du eventuelt anbefalle? Surround.no virker som et bra alternativ, da har jeg muligheten til å hente de selv også.

Amra:
    Spennende alternativer du linker til, men gikk på bruktkjøpsfella i fjor (les axis 9 erfaringen min litt lenger opp på siden), vil nødig oppleve det samme igjen. Hadde egentlig forestilt meg å innvestere i noe nytt i år, ikke minst for å få garanti og support på produktet.
    Men, på en annen side så er det jo fordel for meg, som er ganske ny på hifi fronten, å slippe å styre med riktig innspilling av høyttalere. Og å kjøpe brukt av en som har gjort dette skikkelig, er jo uten tvil et pluss.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt Xindak + Dynavoice som en kombo så jeg har lite å si om dem. Broren min har nevnte Dynavoice og til prisen synes jeg de duger bra. Jeg finner lett feil med dem, men til prisen får du mye igjen. Hvis du vil ha stativere så kan jeg meget varmt anbefale lillebroren av mine fronter. Monitor Audio RS1. Jeg har ikke hørt den, men spiller den 60% av mellomtonen i RS6 så er den nok verd mye mer enn prisen som forlanges, men akkurat house-biten gjør meg skeptisk. Jeg er mer i andre musikkavdelinger for å si det sånn...

Dynavoice F6 som jeg anbefalte over kan og være lurt å se på, gulvstående til 1 kilo kroner og de har fått veldig gode skussmål i diverse blader.

Men nå skal jeg slutte å mase her, jeg hører aldri på "house" og er nok ikke rett person til å anbefale høyttalere til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå er jeg ikke noe house entusiast av den forstand at jeg kun hører på det. Er ganske allisidig av meg og fyrer like gjerne opp Neil Youngs "Harvest" som X-Press 2's "Muzikizum". Trenger med andre ord en litt allsidig høyttaler..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •