Sverige og MVA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg hentet meg ett sett Infinity Cascade i Sverige(bestående av 3V, 3C og 5), og det forløp som følger:

Jeg tok en liten mailrunde med de viktigste forhandlerne. Billigst, med sek 25 000 for hele settet, var BRL på Norby Kjøpesenter De var samtidig nærmest Oslo.

Ved betsilling betalte jeg 10% av kjøpesummen. Dette ble trukket av Visa/Mastercard, ved at jeg oppga de nødvendige data på telefon.

De ringte meg i går og meldte at de var ankommet. Jeg hoppet i bilen i dag og kjørte ned til grensa. I butikken betalte jeg resten av beløpet, og fikk med meg tollpapirer sammen med høyttaleren. Dette består av:

1. Kvittering på produktet for garanti (ordinært kassabilag)
    2. Eksportkvittering som viser kjøpesummen EKS svensk mva
    3. Tolldokument med nødvendig deklarering av produktet som skal føres over grensa.

Jeg tok med meg dokument 2 og 3 til tolleren på grensa (4 km fra butikken). Der måtte jeg legitimere meg, og betalte den norske momsen (rundt 4000 NOK). Jeg fikk med meg tolldeklareringspapirer i 2 eks (ett til meg og ett til selger), kvittering for betalt MVA og eksportkvitteringen (fra pkt 2 over). Tollerne beholdt tolldokumentet. Hele prosessen varte i ca 10 minutter, og var en utelukkende positiv opplevelse.

Deretter kjørte jeg tilbake i butikken, og leverte fra meg de nødvendige papirene. BRL tilbakeførte da den svenske mva på det kortet jeg opprinnelig betalte med. Dette må gjøres innen ett år etter kjøpstidspunktet, men jeg valgte å ta det med en gang.

Totalt, med dagens valutakurs, havnet pakken på 21 100 NOK inkludert alt, fratrukket den refunderte mva. Listepris i Norge er for de samme produktene NOK 27 000.

Summa summarun var prosessen så enkel og grei at dette ikke er noe man skal la seg avskrekke fra. Dersom man bestiller på postordre er prosessen den samme, det er bare det at all jobben blir utført av en eller annen tollspeditør (Posten eller en annen befrakter). Dette betaler man som regel litt for.

Dersom man kjøper fra en butikk som ligger lengre fra grensen (slik at det ikke er hensiktsmessig å kjøre tilbake for å hente MVA pengene), kan dette løses ved å ettersende tolldokumentene til selgeren. De vil da refundere det aktelle beløpet til konto.

Det var veldig komfortabelt å handle med noen som har en del eksportsalg. BRL viste hvilke papirer man trenger og hva man skal gjøre, og det bidro vesentlig til at det hele gikk helt knirkefritt.

Nå skal jeg kose meg med litt montering

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må si det forundrer meg at du kan si at "det var en utelukkende positiv opplevelse" å betale kr 4000 i skatt, med penger som sannsynligvis allerede fra før av er hardt beskattede.

;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •