holy grail of hi-fi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

holy grail of hi-fi

Det er vel sånn at alle søker den perfekte lyd, men ingen har vel funnet den perfekte lyden, eller hva ?
    Søken etter den perfekte lydgjengivelse er nok ett evig projekt, sånn som jeg ser det.
    Grunnen er vel at alle inspillinger er forskjellige, og alle anlegg farver lyden på sin måte ?

Jeg tror mange er enig med meg når jeg sier at forskjellene ikke er veldig store mellom komponenter, i samme prisklasse, og jo mer man betaler, desto mindre blir forbedringene. Forskjell er helt enkelt og høre mellom komponenter, men det bør ikke bety at lyden er bedre ?
    Matching mellom komponenter er vel ingen nyhet.

Er også lei av og høre hvor fantastisk mye bedre lyder er blitt etter noen har kjøpt ett nytt produkt (spess. kabeler). 2 mnd. senere ser du samme personen selge produktet på brukt-børsen. Selvfølgelig er ørene ekstra spisset etter man har brukt utallige tusen på noe som man drømmer om skal bli the holy grail of hifi, men skuffelsen kommer lurende ganske fort, eller hva ?

Jeg mener ikke at kjøp av ett produkt ikke kan gi store forbedringer, men måten folk tar av på, kan vel ikke sies og være særlig realistisk i de fleste tilfeller.

Det er også slik at de fleste tror at de har verdens beste anlegg, og at det de har er mye bedre enn noe annet. Dette er nok også bare tull. Jeg sier ikke at folk ikke skal være stolte av anlegget sitt, men man trenger ikke og blir helt hjernevaska for det.

Jeg er mektig lei av de som jobber i hi-fi bransjen, rakker ned på konkurentene sine. Helt tåpelig og unødvendig.
    Jeg har sjelden hørt noen i butikkene, si noe hyggelig om konkurerende produkter.

Har noen hatt føelsen av og sitte i bilen og høre på det elendige anlegget, og faktisk føle at dette spiller musikk så det holder, eller sette på den gammle gettoblasteren eller radioen og faktisk lytte til musikk som aldri før!!!

Etter og ha testet og hørt det meste, vet jeg at man aldri finner ett anlegg som får deg til og blir 100% fornøyd på alle områder.

For og hjelpe andre som er rimelig ferske i gamet, kan jeg komme med noen tipps.

Kabeler: Glem det, er bare tull. ikke finn på og bruke penger på det.
    Jeg har tatt utallige tester på kabeler, på eneste verdige måte. Det er og koble kablene samtidig fra spiller, og a-b switche mellom dem. Går ikke med balanserte da de gir høyere db. Helt umulig og høre forskjell. Da snakker jeg ikke om de sytrådene som følger med, når du kjøper f.eks dvd-spiller!!

Hadde vært utrolig gøy og invitere de mest garva i hi-fi bansjen på kabel test!! Tror faktisk få hadde møtt opp.

Ikke kjøpt store høytallere til små rom, (under 15 kvm). Da blir det bare tull med dypbassen. Ødelegger hele opplevelsen.
    Ikke kjøpt sub. hvis dine nåværende høytaller gir dårlig dynamikk. Dynamikken skjer i hele frekvensområdet, og det og bruke sub. over 70 hz vil ødelegge stereo-perspektivet.

Source (cd, dvd, plate-spiller) er like viktig som forsterker, men mest viktig er høytaller.
    Ikke kjøp gulvstående høytaller, med masse elementer hvis du ikke har råd til det. Stativ høytallere under kr 20000,- låter som regel mye bedre enn sine større søsken.

Det er fullt mulig og får utrolig god lyd fra en stativhøytaller under kr 5000,-
    Det kan ikke sies om gulvstående høytallere.

Demp rommet, med tepper møbeler ect.

Hvis komponentene tillater det, bruk balansert drift.

Har du mulighet, ha høytallerene minst 2,5 meter fra hverandre. Det gir ett bedre stereo-bilde og større perspektiv. Dette er ikke en regel for alle høytallere, men de fleste jeg har prøvet.

For og avslutte med ett tipps til alle som ikke har lyst til og bruke for mye penger, og likevel oppnå hi-fi nirvana. Kjøp kinesisk Forsterker. Lytt til f.eks Xindak XA-6950. den er helt utrolig uansett pris!!

Det var det. Takk til dem som orket og lese alt dette. Det var delig og få skrevet litt om hva jeg føler for denne galskapen :-D

Lenge leve hi-fi :-D

Min galskap består av
    Proac D25, Primare DVD30, Xindak XA-6950, REL stadium III, Panasonic pt-700.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Connoisseur
    Kabeler: Glem det, er bare tull. ikke finn på og bruke penger på det.
    Jeg har tatt utallige tester på kabeler, på eneste verdige måte. Det er og koble kablene samtidig fra spiller, og a-b switche mellom dem. Går ikke med balanserte da de gir høyere db. Helt umulig og høre forskjell. Da snakker jeg ikke om de sytrådene som følger med, når du kjøper f.eks dvd-spiller!!

Hvis komponentene tillater det, bruk balansert drift.
    Er ikke dette litt motsigende? Skal det liksom ikke være noen vits i å bruke penger på en balansert kabel mellom cd spiller og forsterker som er balanserte?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bygger oppp til Krig nå Connoisseur :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arctica
    Er ikke dette litt motsigende? Skal det liksom ikke være noen vits i å bruke penger på en balansert kabel mellom cd spiller og forsterker som er balanserte?
    Ja ville nok brukt noen hundrelapper på en balanser kabel, da mange produkter som har balansert drift, yter bedre på denne måten. For og nevne noen Lyngdorf, Electrokompaniet, Bladelius, Hegel, Primare og Ayre.
    Produkter som ikke har balansert bør ikke være noe dårligere, for og ha det sagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Du bygger oppp til Krig nå Connoisseur :twisted:
    Håper det :-D

Synes du det er bare tull det jeg har skrevet ?
    Hva er det du mener er feil ?
    Kabeler tenker jeg :???:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke med balanserte da de gir høyere db. Helt umulig og høre forskjell.
    Hva mener du? Dersom du sammenligner en XLR og en RCA kabel så har du problemet med dB forskjell. Dersom du sammenligner 2 XLR kabler så burde du ha et greit utgangspunkt.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HiFi idioter som oss...

HiFi entusiasme er kanskje ikke alltid like enkelt å forstå, fordi det er relativt komplekst...fordi entusiasme kommer innenifra...

For realister som Connoisseur så kan entusiasme virke dumt og idiotisk, men for entusiasten så gir kanskje HiFi "galskapen" det lille ekstra...

Den gyldne middelvei gir gjerne mest lyd for pengene, men det er ikke sikkert det er mest lyd for pengene som gir Nirvana...

Kanskje det er den spesielle kabelen, de speiselle høytalerene, den speiselle kombinasjonen av elektronikk...som gir spesiell eierglede, opplevelse og entusiasme...

Så veldig logisk eller realistisk er det kanskje ikke, men vi er da alle forskjellige..og entusiasme lar seg heller ikke forklare...

...sier nå jeg...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det :-D

Synes du det er bare tull det jeg har skrevet ?
    Hva er det du mener er feil ?
    Kabeler tenker jeg :???:

Kabler har jeg lært at man skal ikke uttale seg om, egne erfaringer sier jeg ikke lenger for det er altfor mange "besserwissere" som VET det ikke utgjør forskjell. En ting er sikkert, noen kabler gjør mer utav lommeboka en andre!

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du ikke forskjell på to forskjellige kabler burde du rense øra. For og ta et eksempel, jeg bruker både kimber hiro og Nordost Red dawn i signal veien og de låter forskjellig men hvem som låter best er en samaks sak.

Ja det er lettere og få en stativ høyttaler til og låte bra, men en gulvstående med rett arbeids forhold gir ofte musikken mere kropp og helhet. Og sette en pris grense på når det skal lønne seg og kjøpe gulvstående fremfor stativ synnes jeg passer dårlig!

Men du har mange gode poeng her!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en kabel tråd?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Enda en kabel tråd?
    Håper virkelig ikke det

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo greit skrevet. Kan ikke si jeg er uenig i noe der.

Kan vel legge til en annen erfaring jeg har: hvis du har bassproblemer - ikke bruk bøttevis med penger på utskifting av høytalere, kabler, forsterkere osv i all uendelighet før du har prøvd å la en digital equalizer løse problemet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man bør og må tenke på er at dette for mange er en HOBBY!! og ha en hobby betyr ofte mange kjøp som ikke er nødvendige

Jeg er stort sett enig med det du skriver, men å kjøpe en kabel til 1200 gir en følelse av at det er mye bedre en hva det er... Er det ikke det hobbyer dreier seg om da?? Min far er amcar entusiast og koster på bilene sine med x tusen kroner, han hadde fått det samme resultatet med noe som er 1/4 av prisen men det er den følelsen man får.. Den er ihvertfall viktigst for meg. Så kan heller prisen være det den er, hobby er og forblir dyrt.

Og når mange sier at de er SÅÅ fornøyde så er vel det også en slags "unnskyldning" til seg selv for å ha brukt så mye penger på eks. en kabel?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det man bør og må tenke på er at dette for mange er en HOBBY!! og ha en hobby betyr ofte mange kjøp som ikke er nødvendige

Jeg er stort sett enig med det du skriver, men å kjøpe en kabel til 1200 gir en følelse av at det er mye bedre en hva det er... Er det ikke det hobbyer dreier seg om da?? Min far er amcar entusiast og koster på bilene sine med x tusen kroner, han hadde fått det samme resultatet med noe som er 1/4 av prisen men det er den følelsen man får.. Den er ihvertfall viktigst for meg. Så kan heller prisen være det den er, hobby er og forblir dyrt.

Og når mange sier at de er SÅÅ fornøyde så er vel det også en slags "unnskyldning" til seg selv for å ha brukt så mye penger på eks. en kabel?
    Jepp, eierglede skal ikke undervurderes.

Bare ikke bland dine egne subjektive inntrykk med virkeligheten hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hva mener du? Dersom du sammenligner en XLR og en RCA kabel så har du problemet med dB forskjell. Dersom du sammenligner 2 XLR kabler så burde du ha et greit utgangspunkt.
    På min spiller DVD30 så har jeg 2 RCA utganger og 1 XLR. Problemet er da jeg ikke kan switche realtime mellom 2 XLR kabeler, og da er det umulig og gjøre en realistisk test.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=BeoMaster]HiFi entusiasme er kanskje ikke alltid like enkelt å forstå, fordi det er relativt komplekst...fordi entusiasme kommer innenifra...

For realister som Connoisseur så kan entusiasme virke dumt og idiotisk, men for entusiasten så gir kanskje HiFi "galskapen" det lille ekstra...

Den gyldne middelvei gir gjerne mest lyd for pengene, men det er ikke sikkert det er mest lyd for pengene som gir Nirvana...

Kanskje det er den spesielle kabelen, de speiselle høytalerene, den speiselle kombinasjonen av elektronikk...som gir spesiell eierglede, opplevelse og entusiasme...

Så veldig logisk eller realistisk er det kanskje ikke, men vi er da alle forskjellige..og entusiasme lar seg heller ikke forklare...

...sier nå jeg...[/QUOTE

Helt enig i det du sier. Flott skrevet ]

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min spiller DVD30 så har jeg 2 RCA utganger og 1 XLR. Problemet er da jeg ikke kan switche realtime mellom 2 XLR kabeler, og da er det umulig og gjøre en realistisk test.

Slik switching er heller ikke alltid og annbefale om man skal detektere forksjeller. Selv hører jeg en eller to øåter, for så og switche kabel og høre de på ny. Med litt skriblerier så har du bankers.
    Viss du switcher slik så tror klarer du ikke nullstille deg og vil derfor høre 0 forksjell. Og med en gang en kabel settes strøm på etter noen minutter av vil det ikke låte optimalt, det gjleder for alle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Hører du ikke forskjell på to forskjellige kabler burde du rense øra. For og ta et eksempel, jeg bruker både kimber hiro og Nordost Red dawn i signal veien og de låter forskjellig men hvem som låter best er en samaks sak.

Ja det er lettere og få en stativ høyttaler til og låte bra, men en gulvstående med rett arbeids forhold gir ofte musikken mere kropp og helhet. Og sette en pris grense på når det skal lønne seg og kjøpe gulvstående fremfor stativ synnes jeg passer dårlig!

Men du har mange gode poeng her!

Jeg har Red dawn XLR, og Harmonic Tech. pro 11 til høytaller.
    Jeg inviter på kabeltest hjemme hos meg, hvis du vil ?
    Tenkte litt på og få sammen en del folk, og få en endelig konklusjon ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Slik switching er heller ikke alltid og annbefale om man skal detektere forksjeller. Selv hører jeg en eller to øåter, for så og switche kabel og høre de på ny. Med litt skriblerier så har du bankers.
    Viss du switcher slik så tror klarer du ikke nullstille deg og vil derfor høre 0 forksjell. Og med en gang en kabel settes strøm på etter noen minutter av vil det ikke låte optimalt, det gjleder for alle
    Så du mener du kan nullstille deg når du fysisk bytter kabel ?

Bli meg til meg på kable test da vel :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Helt enig i det du skriver :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •