Er du medskyldig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er du medskyldig?

Det danske bladet High Fidelity, et blad mange kjenner som et sant entusiastblad, dog kanskje noe mer utvannet siden de ble selvstendige i 1997, skrev i sitt juli/august-nummer i 1987 en test av en forsterker. Det var snakk om modellen Classè Audio DR-3 effektforsterker. Skribenten K.S. Møller gjorde testen, og i bladets entusiastiske stil gjorde redaktøren overskriften til en av det mindre bransjevenlige slaget. I ettertid har de selv kommentert: 'Desværre gjorde redaktørens overskrift "Hvis bare bunden var bedre" denne ellers glimrende effektforsterker nærmest usælgelig'. Videre legger de til: 'Siden har vi lært at være mere forsiktige...'

Om man er på jakt etter ny bil kan det å lese biltester være nyttig. Bilbransjen bruker også tester aktivt, og i likhet med hifi-bransjen håndplukker de tester og gjerne deler av tester som passer deres markedsføringsprogram godt. Det er ikke noe i veien med det og det er høyst stuerent så lenge man ikke feilsiterer noen, men det er en stor forskjell i det at man faktisk kan finne dårlige tester av biler. Man skal faktisk ikke lete lenge heller. Nå er det vel slik at den siste tidens slakt av kinesiske biler her til lands nok også har gjort dem nær på uselgelige, men om salgstallene til Golf er nevneverdig påvirket av at de ustanselig gjennom mange år har blitt konsekvent beskrevet som gørr kjedelige å kjøre har jeg heller liten tro på.

Om man tenker litt etter er det to vesentlige forskjeller på HiFi og bil når det kommer til akkurat dette, og det henger nøye sammen. Den ene er den at litt småslakt av biler ikke i særlig grad påvirker salgstallene, noe det i stor grad ville gjort på HiFi-siden. Dermed kan faktisk bilskribentene tillate seg en viss ærlighet. Det andre er at det tross alt er forbrukerne som bestemmer hvor mye vekt de skal legge på nettopp testene. I bilbransjen kan det se ut til at forbrukerne stoler litt på seg selv, mens når vi snakker om HiFi så kan det ofte virke som om det tonenangivende er mer avgjørende enn ens egne opplevelser.

Jeg har ved noen tilfeller hevdet at HiFi-skribentene tråkker rundt grøten og derfor ikke er sitt ansvar verdig, men på den annen side så er det et spørsmål om å fortsette å ha noe å leve av. Min påstand har gått på, noe som deler av bransjen av HiFi-skribenter selv bekrefter, at et HiFi-blad er underholdningslesing og kun det for leseren, altså at det ikke kan påberope seg å være et fagblad i likhet med seriøs bilpresse. Imidlertid har jeg også påpekt at den påståtte linken mellom annonse og test ikke finner sted på den måten som mange vil ha det til. Jeg skal forsøke å forklare hvordan jeg ser på akkurat den saken (og det er med bakgrunn i praktiske erfaringer):

Man leverer et produkt til test. Noen uker senere ringer som regel en hyggelig skribent og vil ha avklart noen tekniske spørsmål, eventuelt ha klarhet i om komboen han har benyttet kan ha noen klare svakheter osv. I noen tilfeller får man også forhåndslese testen, men da med det for øyet at man skal få muligheten til å påpeke faktafeil. Dette unngår de fleste da det er litt for mange i bransjen som ønsker å påvirke innholdet i testene. Når testen er ferdig får annonseavdelingen se den. Annonseselgeren ringer så og forteller at produktet er testet med mange superlativer og at effekten av å annonsere i samme nummer som produktet er testet kan være meget god.

Jeg opplever imidlertid ikke at det er noen form for "feedback" fra annonseavdelingen til redaksjonen, men i noen tilfeller bruker redaktøren sin vetorett til å avvise artikler som ikke vil være til annet enn smerte for leverandøren. Det er også greit i og med at man i stedet for å slakte et produkt velger å ikke gi det redaksjonell dekning.

Min kritikk har mer gått på den faglige vurderingen av produkter, og hele poenget med denne artikkelen er at jeg ønsker å ta dem i forsvar på et punkt men å til dels opprettholde kritikken på et annet:

- Det faglige er, og har alltid vært, overveiende tynnt i de etablerte fagbladene. Mange bruker eksterne laboratorier til å utføre en del målinger, men sjelden kommer de faktiske styrkene og svakhetene til syne da skribenten ikke besitter en faglig tyngde som gjør ham/henne i stand til å tolke målingene i samme grad som de med både dyptpløyende elektronikk-kunnskap og akustikk-kunnskap. Jeg vil ikke dvele for mye ved dette, annet enn å påpeke at de fleste tester er basert på hvordan tilfeldighetene får en komponent til å passe inn i et gitt oppsett, og samtidig hvordan svakheter ved matchingen i oppsettet ved dyre komponenter får navnet "avslørende" mens de samme svakhetene ved rimeligere komponenter får navnet "man får jo mye for pengene i det minste".

- Når det gjelder den etisk faglige integriteten kan man jo påstå at en hver skribent skulle føle seg forpliktet til å kle nådeløst av en hver komponent og belyse en hver svakhet. Men kan de på noen som helst måte tillate seg det når en stor del av forbrukerne svelger slikt rått og styrer i god bue utenom akkurat det produktet for all ettertid? Jeg vet ikke hvordan forholdet mellom den danske importøren av Classè og High Fidelity-redaktøren var etter den nevnte testen, men fantasien min forteller meg at de ikke kom løpende med en annen forsterker uken etter. Det skal samtidig påpekes at overskriften, i bilverdenen, ikke ville vakt grenseløst stor oppsikt og neppe hatt særlig mye betydning for salgstallene. Med andre ord var jo overksriften ganske "pen" i alle andre sammenhenger enn innen HiFi.

Er det så skribentene sitt ansvar, eller deres feil at de blir tildelt en såpass stor maktposisjon som dette? jeg vil vel til det si at det, enten man vil det eller ei, blir deres ansvar, men det er neppe deres feil. Når Knut Vadset påpeker at han er redaktør for et underholdningsblad innen HiFi og ikke et uttømmende fagmagasin så vender folk av en eller annen grunn det døve øret til. Når opphører hans ansvar for å formidle dette enkle faktum, og hvor stort er hans ansvar for at mottakeren gidder å ta til seg en så enkel beskjed?

Konklusjonen er smertelig enkel og nesten uoverkommelig problematisk: Om man ønsker mer faglig tyngde fra HiFi-skribentene så må man omvende lesernes holdninger. Det innbefatter kanskje dine også?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro jeg er en av disse "medskyldige" som leser mye om det jeg skal kjøpe enten det er finelektronikk eller andre ting.

Hva som teller mer negativt enn annet er vanskelig å si med hifi - for en eventuell anmeldelse er skjelden satt komparativt opp med det oppsettet du har nå, så en "løs bass", "ukontrollert mellomtone" og "ikke nok drakraft" blir nok kansje overdimensjonerte feil - man vet jo tross alt ikke hva anmelder sammenligner med, og det kan fort være et system til et par hundre tusen, og ikke et startanlegg til rundt titusenlappen.

Det blir nok lettere å "tolke" negative anmeldelser når du vet hva du skal ha og hvile svakheter du kan forvente i prisleie du har satt deg på. Som eksempel kan jeg dra frem mobiltelefoner, som får trekk i karakteren om kameraet ikke er godt nok, om den ikke støtter Excel, hvis oppstartsmelodien er ytterst plagsom, osv. osv. De som VET at de vil ha en telefon som skal kunne sende meldinger og prate med kan se bort i fra disse trekkene, fordi det er enkelt å se i praksis hva dette betyr. Hifi er, ihvertfall for meg, en ny jungel å finne veien frem i, og litt for udefinert mellomtone vil kanskje bety forskjellen på et kjøp og det å skrinlegge komponentet, selv om jeg ikke har hørt det med mine egne ører og kan tolke det i forhold til det av komponenter jeg har selv.

Er ikke helt sikker på om jeg tolket innlegget ditt rett nå, Snickers-is, men jeg er da forholdsvis ny her så trenger muligens litt tid til å sette meg inn i saker og ting

~Marcus

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ikke sikker på om du tolket det rett, men kort fortalt kan man si:

Skribenten skriver: "I mitt oppsett fikk jeg ikke mellomtonen i denne effektforsterkeren til å sitte helt sammen med min pre og mine høyttalere"

Leseren leser: "Han forsøker på en pen måte å understreke at mellomtonen var skikkelig råtten"

Realiteten kan være: I oppsettet til skribenten har han en feil i mellomtonen i høyttalerne som skjules godt med et bestemt effekttrinn som har en tilsvarende omvendt feil eller på annen måte evner å legge slør over den feilen, mens stort sett alle andre effekttrinn, selv det beste som kan oppdrives, låter ikke spesielt fint i mellomtonen i akkurat det oppsettet.

Dessverre sitter ikke forbrukere flest med en kunnskap som gjør dem i stand til å vurdere faktiske parametre i tilstrekkelig grad og derfor ender massene opp med produkter som er så kjedelige at skribentene ikke plukket ut noe spesielt men bare skriver at "den er jevnt over et ok produkt", for da har den jo ikke fått negativ omtale.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ca. akkurat det jeg mente, sliter litt med ordleggingen enda!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra for da har jeg i såfall klart å formidle budskapet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skribent (frilans) burde jeg kanskje holde meg unna denne tråden, men jeg har lyst til å si en ting, og det handler om det å balansere subjektive opplevelser med objektive testresultater.

Matching er nevnt, og det er riktig at noen ganger er testede produkter rett og slett en dårlig match med referanseanlegget. Erfarne skribenter vet dette, og i de verste tilfellene søker man ofte å teste produktet i et alternativt oppsett også. Det gir større grunnlag for objektivitet.

Det er ikke slik at man forsøker å sminke produktet i omtalene. Det er ofte slik at selv om produktet ikke er noe skribenten ville kjøpt selv (det er faktisk bare en bitteliten del av produktene som blir kjøpt inn til referanseanleggene), så er det viktig å skrive om produktene på en måte som gjør at de som produktet passer for kan gjenkjenne det ut fra omtalen, mens de produktet ikke passer for kan gjenkjenne dette og styre unna. Det gjør at man heller f.eks. velger uttrykk som "klangbalanse med vekt på diskanten" istedenfor "for mye diskant". Det første er en relativt nøytral (objektiv) beskrivelse, mens det andre er en subjektiv mening om at dette er en negativ egenskap. Den første formuleringen gir leseren mulighet til å bedømme om dette er en god match til eget anlegg og preferanser.

Det vil som regel være slik at et produkt ikke passer for alle. Likevel er ikke en 100% nøytral beskrivelse tilfredstillende for leseren. Å lese en helt nøktern og objektiv beskrivelse er ofte like kjedelig som telefonkatalogen.

Derfor vil en test aldri være helt objektiv, den må inneholde engasjement for produktene og hifihobbyen. Den som har sett Autofil med Jan Erik Larsen vil se engasjement i praksis. Larsen er sjelden negativ til et kjøretøy. Han omfavner de positive egenskapene til kjøretøyet og formidler heller opplevelsen ved å prøve noe nytt, hvilke preferanser som tilfredstilles ved produktet og nevner kanskje noen begrensninger. Jeg tror likevel at Autofiltestene gir en fin presentasjon som gjør seeren i stand til å plukke ut aktuelle produkter fra de uaktuelle. Ingen test kan uansett passe perfekt til preferansene til den potensielle kjøperen. Den siste vurderingen må man uansett alltid gjøre selv. Da skal man selvfølgelig tolke teksten, men ikke overtolke den slik at man tror at skribenten har skrevet noe annet enn det han/hun mener. De skribentene jeg kjenner kan absolutt stå inne for det de skriver.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man belyser både de positive og negative sidene av et produkt, samtidig som man beskriver i hvilke scenarioer produktet passer bra/dårlig. Vil ikke da leseren kunne danne en egen mening? Eller er det slik at folk som leser testene alltid vektlegger svakheten mye mer enn de sterke sidene?

Når det gjelder Autofil Larsen, velger jo han bilene med omhu, og tester KUN de bilene han liker. Da blir det jo alltid gode omtaler. HFIF bransjen er ikke like enkel.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen med Jan Erik Larsen synes jeg er fin fordi det han gjenomfører er ikke egentlige tester, men heller 3. parts underholdende produktomtale.

Det samme er tilfelle med mange tester, jeg sitter tilbake med en følelse av å nettopp ha lest mye av det samme som står i produsentens produktomtale, men i en 3 parts litt mere underholdende utgave, krydret med noen subjektive meninger, men fremdeles en produktomtale.

Jeg er ikke noen ivrig leser av hifiblader helt enkelt fordi jeg føler meg ikke noe klokere etter å ha brukt en time på å lese det fra perm til perm, underholdt ja, undervist nei. Jeg setter heller min lit til internettester hvor jeg finner Audioholics, og i en klasse litt for seg, Ed Mullens tidligere tester i blant de beste eksemplene. Et trykt magasin har selvfølgelig en langt større begrensning på hvilken spalteplass de kan bruke på et produkt sammenlignet med en webbasert side, og det har i mange, mange år vært min ide at om de trykte magasinene skulle endre seg til å være noe annet enn underholdning så ville de bli nødt til å tilby merverdi i form av tillegg til testene på deres hjemmesider. På den måten ville de fremdeles kunne være toalettunderholdning, men om man følte for å dykke dypere ned i materialet, så var muligheten der

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok medskyldig, men på bedringens vei. Det er veldig lett å avskrive et produkt fordi en test henger seg opp i en liten feil som journalisten hører, men som jeg antageligvis aldri ville bry meg om. Når jeg handler hifi og hjemmekinoutsyr støtter jeg meg veldig på tester fordi det er slitsomt å teste alt selv. Skal man teste ordentlig så må det gjøres hjemme. Ting må også matche. Hvis en bil har fått midt-på-treet-kritikk fordi testeren ikke likte rattet og kjørestillingen pluss fjæringkomforten så er jo dette lett å få bekreftet eller avkreftet. Hifi-og hjemmekinoprodukter er det verre med. Men på den andre side så tror jeg at neste gang noe skal oppgraderes her i gården så har jeg beveget meg så langt opp på verdiskalaen at hjemlån faktisk kommer til å bli aktuelt. Dessuten begynner jeg å kjenne nokså godt de forskjellige pusherne i byen slik at hjemlån vil la seg gjøre. Problemet da igjen blir at hvis jeg skal kjøpe ny forsterker så må jeg jo låne alle hjem samtidig for å sammenligne. Det blir jo et slit.

Problemet med spesielt hifikomponenter er at dette er veldig subtile saker slik at hvis en kjent hifijournalist slenger ut en påstand så er det lett å adoptere denne holdningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Objektiviteten kan tilfredstilles med blindtester

Den kulørte HIFI pressen mangler faglighet da det ikke er noe systematikk i datainnsamling. De mangler simpelthen en metode og blir slik redusert til en bøling med griser som velter seg rundt i egen møkk.:twisted:

Selv savner jeg et magasin som beskriver lytteinntrykkene blindt. Dette bladet hadde vunnet min troverdighet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det store spørsmålet er jo om forbrukerne, ved å svelge tester litt for rått, selv bidrar til at en hver skribent i praksis er kneblet og bundet når han i virkeligheten burde hatt uinnskrenket frihet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det store spørsmålet er jo om forbrukerne, ved å svelge tester litt for rått, selv bidrar til at en hver skribent i praksis er kneblet og bundet når han i virkeligheten burde hatt uinnskrenket frihet.
    Det er vel ingen tvil om det?

Min erfaring er at man leser stort sett det man vil lese av en test nesten uansett merke, type osv....

Et av mine "favoritt" uttrykk er knallbra til prisen! Når de setter dette på slutten så rettferdiggjør man alt det "negative" man har skrevet om dette produktet.. Dette gjør alle glad...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tviler på at skribentene føler seg kneblet. Jeg tror rett og slett at skribentene ikke er mer faglige enn forbrukeren. HIFI pressen mangler ikke integritet. Finner det mer sannsynlig at de rett og slett ikke vet bedre. De tror rett og slett selv på det de skriver og sluker sine egne tester like rått.

Misforståelsen ligger i at dem kaller det "tester" et begrep som gir assosiasjoner til noe faglig eller vitenskaplig. Det dem simpelthen gjør er å låne med seg hjem noe hifi-utstyr som dem lytter på fra godstolen som en helt alminnelig forbruker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange lange og gode innlegg her, men jeg skal være kort. Hadde det vært noen produkter som var de facto "best" så ville andelen av kjøpere vært ditto. Man skal derfor ta produktomtaler med en klype salt.

Selv lar jeg meg påvirke av produktomtaler i stor grad dersom flere påpeker den samme egenskapen med et produkt. Men, "alle" tar forbehold om "matching", "rom/akustikk", "kilde", "musikktype" og den klassiske "produktet spiller bedre enn prisen skulle tilsi" eller den motsatte "spiller bra i sin prisklasse". Mao. så er det egentlig umulig å benytte en produkttest 100% til eget bruk, dersom man da ikke bor i testerens tvillingleilighet og har samme smak og dagsform. Ting går i bølger og har begrenset nyhetsverdi. AV-forum er et prima eksempel på dette. For en stund tilbake kunne man ikke lese en eneste side på forumet uten at ICE-power var diskutert opp og ned i mente i ukesvis. Nå kan jeg ikke huske sist jeg så noen som har skrevet "ICE" det siste 6 månedene.

For noen er AV en vitenskap, for andre en hobby, enkelte et yrkesvalg, men for de aller aller fleste; renspikka underholdning. Kulørt presse er underholdning.

Sammenligningen mellom biler er litt morsom, da en bil har langt flere funksjoner der brukerne kan ta stilling til hva som passer sitt bruk. Kritikk av en egenskap er derfor ikke kritisk.

På den annen side så er det jo egentlig få ting man kan ta tak i når man skal beskrive en høyttaler eller en effektforsterker...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Sammenligningen med Jan Erik Larsen synes jeg er fin fordi det han gjenomfører er ikke egentlige tester, men heller 3. parts underholdende produktomtale.
    Ja det var en interessant sammenligning. Autofil er jo gjennomgående mye mer underholdning enn testing. Er det slik vi vil ha HiFi magasiner? Jeg synes Autofil kan gjerne sammenlignes med Lyd & Bilde, mens Fidelity er mer seriøs testing med en viss grad av subjektivisme og en stor grad av positivisme til produktene som det nødvendigvis må bli innen HiFi anmeldelser. Hjemmekino synes jeg virker ganske så seriøse og et blad jeg stoler sånn nogenlunde på. Man kan jo ikke alltid stole på at det en skribent skriver faller inn under egne bedømmelser. En viss skepsis synes jeg man bør lese med og med en forståelse for at skribentene er nødt til å ta hensyn til produsenter og kjøperne ved å vektlegge det positive og være forsiktig med kritikk.

En liten digresjon kan være nybegynners tillit til hovedtyngdene av forumets deltakere. Noen ganger har jeg lagt merke til at en nykommer fort fanger oppmerksomheten mot produkter som det ofte snakkes om her. Her har vi et ansvar selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg takke for et aldeles flott innlegg til deg Snickers Is.

Jeg har lært meg gjennom et langt liv, å stole på egne sanser. Tidligere stolte jeg mer eller mindre blindt på "fagfolkene" i hifi magasinene. Det var speisielt i tiden før 1990, før danske High Fidelity gikk over til nytt format, og jeg synes artiklene der var særdeles innholdsrike og gode. De er fortsatt langt hevet over norsk nivå, men ikke som de var.

En skal være veldig klar over makten til reklame.
    Et reklamefirma kjørte en stor kampanje i Finansavisen på en særdeles ekslusiv sjokolade. Og da kampanjen (til en million kroner) var avsluttet, målte de kundetilfredsheten. Den var svært høy. Det eneste som var litt rart, var at sjokoladen ikke fantes. Det var bare tull hele greiene. Men folk oppfattet allikevel sjokoladen som god. På grunn av reklamekampanjen.
    Man kan spørre seg om Audi sitt Quattro system er bedre enn andre produsenters 4-hjuls trekk system. De fleste tror så. Kanskje fordi vi i alle år har lest det i Audis egne reklamer.

Det redaksjonelle er svært mye mer troverdig enn reklame, og man kan derfor bare tenke seg hvilken gjennomslagskraft disse journalistene har. Da jeg forleden dag var innom Oslo Hifi Center, hang det tester langs veggene. En sannhetsverifisering over at produktene var superbe.
    For for den menige mann er det vanskelig å oppfatte hva som er bra og dårlig. Da stoler man på det man leser. Og skal man bruke 10-30 tusen på et stereoanlegg, noe som er et solid innhogg i en normal families budsjett, er det greit å vite hva man kjøper. Man leser gjerne fagblader, eller ihvertfall forhører seg godt med forhandleren før kjøp. Og sansynligheten for at han kommer med en test, den er stor.

Jeg har sluttet å lese hifi magasiner. Det gir meg ingen underholdning, ei heller kunnskap. For meg er de meningsløse, og det er opplagt en kobling mellom annonsører og testingen. Null troverdighet. Null high fidelity.

Da jeg skulle kjøpe plasma tv, hadde jeg null peil. Jeg ville ha et sted å lese noen seriøse tester, men det finnes ikke. Alt er kjøpt og betalt. Jeg hadde ingen sted å innhente saklige fakta og tester. Det skulle jeg ønske jeg hadde.

En slakt av et produkt fra Electrocompaniet ville kunne ruinere bedriften. Så med deg Snickers Is.

Selv driver jeg et lite reiseselskap på si. Og ble kontaktet av et tidsskrift som gjerne ville skrive om Barbados (som jeg selger), men KUN hvis jeg annonserte.
    Ingen annonse - ingen artikkel. Enkelt og greit. Jeg tror det er sånn i hifi verdenen også. Desverre.

IMM

PS: Mange ledige plasser til Barbados. Garantert varmt og godt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    ...Da jeg skulle kjøpe plasma tv, hadde jeg null peil. Jeg ville ha et sted å lese noen seriøse tester, men det finnes ikke. Alt er kjøpt og betalt. Jeg hadde ingen sted å innhente saklige fakta og tester. Det skulle jeg ønske jeg hadde...
    Hvilken valgte du og hvorfor?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg skulle kjøpe plasma tv, hadde jeg null peil. Jeg ville ha et sted å lese noen seriøse tester, men det finnes ikke. Alt er kjøpt og betalt. Jeg hadde ingen sted å innhente saklige fakta og tester. Det skulle jeg ønske jeg hadde.
    Jeg synes det er en drøy påstand, som jeg ikke tror du har belegg for.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvilken valgte du og hvorfor?

Det ble et impulskjøp.
    Skulle på Expert for å kjøpe meg en ny barbermaskin, fordi min gamle tok kvelden. Og gikk ut med en Hitatchi PD42 eller noe sånnt. Den var da satt ned fra 29.000 til 25.000. Derfor ble den valgt.
    Siden den gang har jo prisene rast. Men sånn er det nå en gang.
    Nå skal det sies at jeg ikke er særlig interessert i tv, så for meg spiller det ikke så stor rolle hva jeg har. Men det hadde allikevel vært greit med saklig og god info før kjøp.

Jeg mener jeg har 100% belegg for å hevde at artikler er kjøpt og betalt. Ikke direkte, men inndirekte.
    Jeg gir en utfordring til samtlige journalister: Sett opp et kompetent anlegg, og jeg tar med mine kabler, du (journalisten) tar med de kablene du nettopp har skamrost i ditt blad. Vi hører samme sang 10 ganger på anlegget du har satt opp, og du noterer ned når du har gode kabler, og når du har kabler fra Biltema. Vi kan gjerne ta med "TV2 hjelper deg" hvis du vil.
    Tør du? Det gjør jeg!
    (ikke for å starte en ny kable debatt, men for å vise at artikler er kjøpt og betalt).

IMM

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg må faktisk si meg litt enig i at TVer kanskje er den kategorien jeg finner det minst givende å lese tester i diverse magasiner... Projektorer er langt mer nyansert og detaljert. Vår samarbeidspartner, bladet Hjemmekino, har i det siste satt fokus på å øke andelen objektive målinger i sine tester, også TV-tester, noe jeg setter stor pris på. Problemet er jo selvsagt bare det at det pr. dato ikke finnes et tilstrekkelig utvalg slike måleparametere.

Jeg må nok også si meg enig i at jeg generelt finner det stadig mindre givende å lese tester av diverse utstyr, det er for lite fundament i mange av dem. Det blir for mye rundtomsnakk og poesi for min smak... Vil jeg lese poesi plukker jeg heller opp en god bok, for å si det slik...

Økes andelen objektive målinger som faktisk kan si noe om utstyret har jeg imidlertid troen på, og der har etter mitt syn uten tvil bildedelen av markedet som er best. Audiotester sier meg nesten null og niks, selv om jeg prøver så godt jeg kan å forstå meg på dem. Da med unntak kanskje av subwoofere, der har faktisk visse målinger noe for seg.

For all del, subjektive vurderinger må selvsagt inkluderes, uten disse blir jo testene litt substansløse, men disse bør ta utgangspunkt i målinger og data i så stor grad det lar seg gjøre.

Nettopp målinger og testomgivelser som gir et godt utgangspunkt for objektive vurderinger er det etter min mening gode tester bør etterstrebe. Dette koster som kjent MYE penger, men det gir også testeren og mediet en helt annen tyngde enn synserne. Lettere å forsvare overfor produsenter som ikke måtte like utkommet må det også være, ettersom jo gode, sammenligbare objektive målinger jo er langt vanskeligere å kritisere...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •