Er du medskyldig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå synes jeg imm var svært så generell og skeptisk. Det er forskjeller på bladenes seriøsitet. Hva mener du Lygren med at audiotester ikke sier deg noenting? Hvilke blader er det du har i tankene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Selvsagt er det forskjell, og uten å nevne de jeg synes er dårlige, mener jeg at vår samarbeidspartner, Hjemmekino, er en av de bedre. Jeg synes imidlertid også Hjemmekino, i godt selskap av de øvrige, til tider kan bli litt for poetiske i sine omtaler og tester, og da kanskje spesielt rundt audiotestene.

Audiotestene inneholder gjerne i større grad subjektivitet og forsøk på billedgjøring av elementer, gjerne av type;

"Artisten følgelig danset foran meg, det var som å være til stede", eller for å gi et eksempel på noe litt mer konkret "Dynamikken var ekstremt god, gitarsoloene følgelig treffer..." osv. (jeg er ingen poet ), og det er denne type "poesi" som gir meg svært lite, spesielt hvis det ikke kombineres med en form for data som lar meg sammenligne og vurdere inntrykkene mot andre, tilsvarende produkter.

Det er ikke meningen å være negativ, og det er jeg heller ikke utover hva jeg selv mener å oppleve, men når det er sagt er jo selvsagt smaken som baken; mange foretrekker sikkert litt krydder i "testespråket", jeg bare setter fingeren på at det til tider kan bli litt mye. Det er også et problem å forsvare kritikk hvis en ikke har en viss grad av objektivitet å forholde seg til; da blir det lett til at folk kommer med den type ubegrunnede uttalelser som bladene etterhvert har måttet lære seg å leve med "...kjøpt og betalt", som jo også allerede i denne tråden er hevdet...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at vi for ordens skyld skal holde TV-er utenfor da det er en bransje som er bygget opp på en annen måte. Derfor har jeg lite belegg for å kunne gyldiggjøre noen av mine påstander også for TV. Jeg har imidlertid merket meg Gorms og AK sitt arbeid med kalibrering osv for å gi projektorer like forhold under tester, og de går begge svært grundig til verks og leverer et stykke virkelig imponerende arbeid jeg gjerne skulle sett sidestykke til innen audio.

Når det gjelder connection mellom annonsering og artikler så mener jeg fortsatt at den ikke eksisterer i de etablerte bladene som omtaler lydprodukter. Det er mange med meg som bekrefter dette. Det kan virke suspekt at disse også er enten i bladene eller i bransjen, men det er faktisk bare vi som kan vite det. Jeg vet jo blant annet at det har vært droppet artikler i Fidelity om produkter fra leverandører som annonserer ofte. Årsaken var at de ikke syntes det låt bra. Det er jo også slik at gode tester finner sted på produkter fra enkelte leverandører gjentatte ganger til tross for at disse kanskje aldri annonserer over hodet. Nok en indikator er at det redaksjonelle stoffet alltid er på plass før annonsene, noe som betyr at linken mellom annonse og produkttest alene skyldes at leverandøren ønsker det.

Om man snur litt på det så er det de store som er flinke til å markedsføre seg og der er det også to ting som går igjen:
    - Mange årsavtaler rundt omkring slik at vi alltid ser deres annonser i bladene.
    - Mange nyheter og de er kjappe med å få dem ut til test.

Jeg forstår allikevel de som mener å se en forbindelse, for resultatet av ovenstående er jo at det i praksis blir en forbindelse, men ikke en slik som påvirker resultatet av testen.

Glem heller ikke det faktum at om noe låter direkte bedritent, og produktet kommer fra en som annonserer for mange penger hvert år, så trykker de ikke testen før de har vurdert om de kanskje skal droppe den helt. Det betyr i og for seg at de tar hensyn til annonsørene, men de skriver ikke dermed lovord om et produkt som følge av at de bruker penger på annonsering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener Snickers-is. Men dersom bladet tester et produkt (fra en annonsør) som låter dårlig, burde de da ikke trykke testen uansett? Som frobruker er jeg jo veldig interessert i å vite hvilke produkter jeg skal styre unna, sant?

Ellers savner jeg veldig litt mer "tyngde og fagkunnskap" i tester. Mitt intrykk er at det veldig ofte ramses opp tilslutningsmuligheter, beskrivelse av utseende og så et lytteintrykk (som alltid er veldig bra). Målinger er en ting som hadde vært fint å fått også. Mye som kan måles. Se eksemplet under fra en brosjyre av mine gode gamle høyttalere:

1984 4430, 4435

4430/35

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er jo et av de positive eksemplene på dette med å presentere målinger. Mange av målingene de presenterte i brosjyrer på 70 og 80-tallet er det ingeniører i dag som ikke aner at finnes, og langt mindre, at de er av betydning.

Når du påpeker at de burde trykke de dårlige testene også, så er du inne på det jeg sikter til med denne tråden, nemlig at det har de ikke frihet til å gjøre, fordi alt for mange forbrukere er for dårlige til å bruke sin egen dømmekraft om noe ikke blir tilstrekkelig rost opp i skyene. Det kan virke som om vi har en iboende "det er aldri bedre enn hva som fremstilles i en test, men gjerne dårligere" for andre veien virker det ikke som om alle har den samme vanskeligheten med å bedømme selv.

Når det er sagt har jeg sett mang et hederlig forsøk på å pakke inn en del mindre positive egenskaper i en litt snill tekst for ikke å drepe et markedspotensiale, men også for å få frem sannheten. All honør til dem som forsøker på slikt, i mange tilfeller lykkes de godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest gjennom denne tråden sitter jeg med et klart inntrykk av at grunnen til de dårlige testene ikke blir trykket, er fordi leverandøren er storkunde av annonser i bladet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, imm, et utvalg av denne type målinger hadde virkelig gitt meg langt mer ved å lese en test på en høyttaler, da selvsagt spesielt når målingene benyttes på et utvalg høyttalere og dermed gir sammenligningsgrunnlag.

Her har en jo både respons sett i forhold til å ikke nødvendigvis sitte i sweetspot, både horisontalt og vertikalt (SVÆRT interessant å sammenligne opp mot øvrige høyttalere selvsagt), effekt +++. Nå må nok jeg innrømme at jeg hadde foretrukket en noe mer "leservennlig" fremstilling av disse grafene enn hva som er tilfellet her (de fleste er forståelig nok, men noen blir litt kryptiske for min smak), men poenget er uansett at denne type målinger gir langt bedre grunnlag for diverse uttalelser rundt produkter.

Som nevnt koster slike målinger en hel del penger og tid å gjennomføre, men da vil jeg si at jeg heller ønsker kvalitet på testene enn kvantitet... Det tror jeg også magasinene er tjent med. Bruk heller mer plass på et smalere utvalg, og gjennomfør testene skikkelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart måtte måleresultater fremstilles på en forståelig måte.
    Men det er faktisk veldig interessant, og ikke minst relevant å kunne sammenligne en hel del måledata. La oss si en gruppetest av 5 høyttalere, så kunne man se hvor mye de ulike forvrenger osv osv.
    Jeg kastet nettop et australsk hifi blad (fra 1989) som hadde en slik oversikt. Det var helt genialt enkelt å avlese, og veldig enkelt å sammenligne de forksjellige data mellom de ulike høyttalere.
    Data sier ikke alt, men de sier mye.

IMM

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Etter å ha lest gjennom denne tråden sitter jeg med et klart inntrykk av at grunnen til de dårlige testene ikke blir trykket, er fordi leverandøren er storkunde av annonser i bladet.
    Har helt klart det samme inntrykket, men det finnes unntak, bla i "What HiFi" kan jeg lese tester som på ingen måte omtaler produkter fordelaktig (i norske magasiner ville det ha blitt kalt slakt, hvis en hadde trykket en slik test da..) samtidig er samme produsenten og gjerne med samme produktet storannonsør (1 side eller mer) i bladet..det er noen tørr!
    Leste nettopp en test i et svensk blad der en Patos høyttaler fikk nermest strykkarakter..hadde ikke fått lest en slik test i et nork blad ihvertfall.
    Er dette et særnorsk fenomen eller?:???:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Så klart måtte måleresultater fremstilles på en forståelig måte.
    Men det er faktisk veldig interessant, og ikke minst relevant å kunne sammenligne en hel del måledata. La oss si en gruppetest av 5 høyttalere, så kunne man se hvor mye de ulike forvrenger osv osv.
    Jeg kastet nettop et australsk hifi blad (fra 1989) som hadde en slik oversikt. Det var helt genialt enkelt å avlese, og veldig enkelt å sammenligne de forksjellige data mellom de ulike høyttalere.
    Data sier ikke alt, men de sier mye.
    Stereophile pleier også å være flinke til å utføre en rekke målinger, ofte som forklarer litt hvorfor høyttaleren låter som den gjør.

Det virker som enkelte skribenter bruker litt i overkant mye poesi. Jeg går ut i fra det er for å fylle opp artikkelen, og få den litt mer "spennende". Dog det sier jo veldig lite når det skrives slik som dette: "Mellomtonen var som en sommerdag der man går barbeint over gressplen og kjenner vinden fløyelsmykt gli over huden, mens solen varmer kroppen i en herlig synergi." Slikt høres mer ut som en erotisk novelle...

En test vil aldri si alt. Men et blad som har ressurser og kompetanse, kan som oftest gi en relativt god beskrivelse på lydsignaturen til et produkt. Enkelte skribenter tester med en rekke plater av ulik musikksjanger, i tillegg til at de A-B tester med flere produkter på samme utstyr. Kombinert med faktiske målinger som bekrefter det man hører, gir det i det minste et litt mer nyansert blikk på hvordan et produkt faktisk yter. Dog dette krever at skribenten har lang tid med produktet, en del andre produkter å sammenligne med, lang erfaring (både faglig/teoretisk og praktisk) og et godt lytteøre, tilgang på måleutstyr, kanskje flere lytterom og ikke minst en god emne til å formidle alt dette ned i artikkelen. Naturlig nok er det slettes ikke alle blader som har slike resurser, i tillegg til at veldig mange lesere egentlig ikke bryr seg om målinger og særdeles dyptgående tester. Mange vil bare se et terningkast, og få lese litt poesi om hvor utmerket produktet er....

En annen faktor som IMM nevner er selvfølgelig det bladene lever av, annonseinntekter. Det er skummelt å gi et produkt en dårlig test fra en leverandør som har flere sider med reklame hver måned. Jeg går ut i fra at leverandørene i mange tilfeller krever å få godkjenne testene før de går på trykk, men jeg har ikke noe bakgrunn for å hevde det...ren spekulasjon basert på det faktum at verden lever av reklame og salg.

Selv leser jeg gjerne tester fra flere skribenter, for på den måten danne meg et helhetsinntrykk. Ofte går mange av de samme beskrivelsene igjen. Om produktet er interesant for meg, tar jeg en demo/evn. låner utstyr med hjem.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger er alltid en utfordring, og selv om de forteller en del, så skal man ha virkelig god kompetanse for å vite hva de forteller og ikke minst hva de ikke forteller. Målinger er bare utsnitt av en kompleks virkelighet, og krever virkelig god kunnskap for å tolkes riktig.

Mange synes for eksempel at frekvensgang for en høyttaler er nyttig. Problemet er at den ikke sier noe om spredningsmønster, noe som er vel så viktig når man skal integrere den i et rom. Hvor mange er gode nok til å tolke vannfallsdiagrammer, impedanskurver etc? Hvor mange kan skille ørevennlig forvrengning fra forringende forvrengning ut fra målinger (alle produkter forvrenger i større eller mindre grad, og på ulike måter)? Hvor mange måleresultater trenger man for å ha målt det som er vesentlig for hvordan en høyttaler låter? Målinger kan av og til være nyttige for å illustrere enkelte egenskaper, men den totale lydopplevelsen kan man sjelden lese fra målinger.

Ta en Stereophile-artikkel (man finner de fleste artikler unntatt de aller nyeste på nettet), og hopp rett til målingene. Les det først. Hvor mye sier målingene om hvordan produktet yter i praksis? I mange tilfeller er det slik at produkter som måler tilsynelatende middelmådig låter forbausende bra. Andre produkter måler strålende, men likevel kan man av og til lese at slike produkter ikke klarer å gi testeren en lydmessig opplevelse som tilfredstiller på alle punkter. Og ofte er det egenskaper ved produktene som aldri avsløres ved målingene.

Noen mente at hifiskribenter ofte ikke gjør annet enn å hente produktet hjem til sitt anlegg og lytter til det under kjente forhold. Det er nok ofte nær sannheten. Men hvor mange er det som faktisk gjør samme innsats som det et hifi-magasin har kapasitet til gjennom flere nummer når de skal finne produkter til eget anlegg? Har man som forbruker kapasitet til å gjøre dette med like mange produkter som bladene? Får man lov til å ta med produkter hjem fra alle forhandlere? Ofte har man som forbruker begrenset mulighet til å teste en masse produkter i eget anlegg. Hifibladene tar ikke mål av seg til å teste produktene slik at man får vite alt om hvordan produktet vil fungere i alle oppsett. Målet er å hjelpe forbrukeren til å få en mest mulig korrekt forventning til hva produktet yter. Og slik mener jeg faktisk at Hifi-pressen hjelper forbrukeren til å kutte ned på antallet kandidater når man skal skaffe noe nytt. Hifi-pressen skal også være en kilde til glede over hifi-hobbyen, og noen ganger er det ment at man skal kunne drømme seg litt bort. "Hjemme hos"-reportasjer er ofte populære kilder til inspirasjon, selv om de ikke er produkttester.

Når man som hifijournalist tester en masse utstyr og holder seg oppdatert i markedet, så opparbeider man seg en erfaring som kanskje heller ikke så mange vanlige forbrukere har mulighet til. Selv om man tester ved lytting i et hjemmeoppsett, så tester man systematisk. Man bruker kjente innspillinger som man vet hvordan yter og bør yte, man sammenligner mot tidligere opplevelser, man gjør kanskje målinger som aldri kommer på trykk for å bekrefte det man hører (de kommer ikke på trykk fordi de ikke er sammenlignbare med andre målinger i andre rom, men kun gir mening for akkurat dette referanseoppsettet). Det viktigste er kanskje likevel at man faktisk gjør dette for å komme så nær vanlige lytteforhold som mulig. Det brukes også ofte temmelig mye tid på en grundig test også av denne typen.

Det er også begrensninger for hva man kan rekke over i forbindelse med en test. Man har ofte begrenset plass i bladet. Tiden til rådighet er begrenset, og det er også mye arbeid man ikke tenker over (kontakte leverandører for å hente inn aktuelle produkter, tid til å frakte utstyret til og fra, sette det opp, noen ganger er ikke utstyret innspilt, lytting til mye forskjellig kildemateriale (mer enn det man har plass til å fortelle om), fotografering, skrive teksten, gjøre bildene presentable, pakke ned utstyret, layout etc.) Målinger vil komme i tillegg til alt dette, og det er dessverre grenser for hvor mye ressurser man kan legge i en test. Den som tror man tjener fett på tiden og ressursene man bruker på en relativt grundig test må tenke om igjen. Man skal være entusiast og like det man driver med for å ha utbytte av dette.

Jeg synes at målinger kan være nyttige, men det er helst ved større sammenligningstester at man får fullt utbytte av dette. Ellers kan det også være nyttig hvis man ønsker å illustrere en bestemt egenskap. Til syvende og sist er det likevel grenser for hvor mye man kan fortelle gjennom målinger. De vil alltid være et tillegg til de grundige lyttetestene.

Når det gjelder tester av produkter som gir dårlige resultater, så hadde det sikkert vært greit å presentere slike en gang i blant. Men det tar også spalteplass fra gode produkter. Det er gjerne slik at når man plukker ut produkter til test, så ønsker man også som hifijournalist den gode opplevelsen. Det er morsommere å skrive om produkter som er gode enn produkter som er dårlige, og jeg er ganske sikker på at de fleste er enige om at det er hyggeligere å lese om gode produkter enn dårlige. Det er gjerne i sammenligningstester man tar med produkter som man har litt mindre forventninger til, slik at man får med bredden i markedet. Jeg tror at så lenge man tester produkter i de fleste prisklasser, så er det ikke noe problem at man fokuserer på produkter som man har gode forventninger til.

En annen sak er at utvalget av virkelig dårlige produkter fra kjente merkeprodusenter faktisk ikke er så stort. De seriøse merkene har gode produktutviklingsavdelinger som sjelden slipper dårlige produkter i markedet. Det blir litt som å se på VM i kunstløp, skihopp eller andre stilidretter. Når så du sist en hoppkonkurranse på TV der det ble gitt stilkarakterer i laveste halvdel av skalaen fra 1-20? Det er litt slik å teste hifiprodukter også. Det er nok mange produktutkast hos produktutviklerne som aldri når markedet. Konkurransen er stor, og det er bare de beste produktene som faktisk slippes i markedet. Å teste hifiprodukter er nesten som å være dommer i VM, de fleste produktene man har å velge mellom er faktisk svært så gode i utgangspunktet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror at vi for ordens skyld skal holde TV-er utenfor da det er en bransje som er bygget opp på en annen måte. Derfor har jeg lite belegg for å kunne gyldiggjøre noen av mine påstander også for TV. Jeg har imidlertid merket meg Gorms og AK sitt arbeid med kalibrering osv for å gi projektorer like forhold under tester, og de går begge svært grundig til verks og leverer et stykke virkelig imponerende arbeid jeg gjerne skulle sett sidestykke til innen audio.
    Dette er jeg enig i, deres projektortester synes jeg er meget bra. Egenskapene blir beskrevet på en nøktern og saklig måte. Skiller seg ut i bladet på et meget fordelaktig vis. Ekstra imponerende er det at Gorm vel ikke har noen karrieremessig bakgrunn innen audio/video? - Ak vet jeg ikke noe om.

Lydkomponenter er nok et vanskeligere område å beskrive kvaliteter på. Men ofte er det kun subjektive inntrykk som bygger på testerens lydfilosofi og smak. Noe som kan være langt fra den aktuelle leserens behov - og muligheter til å tilegne seg.

Tenk hvor befriende det hadde vært i en kabel reportasje å beskrive at det ikke var hørbar forskjell mellom flere av kandidatene Eller å begynne en cd-spiller duell med: De fleste vil nok ikke høre forskjell mellom kandidatene - men jeg følte at den ene hadde en ørliten (mikroskopisk ) tanke mer "av ditt og datt" .
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å vite det, så misstenker jeg at en del journalister i hifi verdenen mangler litt teknisk innsikt. Det hadde vært en fryd å lese disse bladene dersom folk som Snickers-is hadde skrevet de.

JEG er kun en kar som er interessert i musikk og hifi. Det misstenker jeg at mange skribenter er også. Men man bør forvente fagkunnskap av disse. Med høy grad av teknisk innsikt og forståelse. Har de det?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak vet jeg ikke noe om.
    Jeg har "ingen" bakgrunn jeg heller, men jeg er vel over snittet interessert.

Når det gjelder hvordan bladtester skal skrives, er det viktig å tenke på hvem disse testene skal treffe. Jeg tør påstå at Ola Nordmann er mye mer interessert i et ternigskast og en veldig "konkluderende konklusjon", enn for mye målinger. Hvordan det vill slå ut dersom alle høyttaler/forsterker testene blir mer tekniske, er ikke godt å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har "ingen" bakgrunn jeg heller, men jeg er vel over snittet interessert.

Når det gjelder hvordan bladtester skal skrives, er det viktig å tenke på hvem disse testene skal treffe. Jeg tør påstå at Ola Nordmann er mye mer interessert i et ternigskast og en veldig "konkluderende konklusjon", enn for mye målinger. Hvordan det vill slå ut dersom alle høyttaler/forsterker testene blir mer tekniske, er ikke godt å si.

Joda, jeg skjønner hva du mener. Særdeles enkle artikler uten teknisk forklaring, uten målinger, med masse lovord er enklere å fordøye. Og terningkast er jo en grei måte å trekke en konklusjon på. Men en mellomting mellom stereophile og Lyd og Bilde hadde vært fint.
    Kanskje man til og med ville skapt litt økt interesse ved å være litt belærende innen teknikk? Danske high fidelity lærte meg masse i gode gamle dager. Jeg må si jeg lærer lite av Lyd og Bilde. Og de fleste synes også det er gøy å lære litt. Behøver ikke være rocket science, men litt faglig tyngde.

Et eksempel: Diskanten i høyttalerne mine er veldig skarp og brutal. Det er bra i enkelte sammenhenger, men det kan fort bli ubehagelig også. Dro nettop på med Metallica (Enter Sandman), og det låter FOR skarpt.
    Arne Offenberg (Ingeniør Arne Offenberg) som er en racer på audioteknikk forklarte meg en gang HVORFOR diskanten min låt så skarpt. Det var en veldig artig og interessant forklaring. Og er man interessert i lyd, er sånne ting faktisk også spennende lesning.

IMM

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God tråd dette her. Jeg minnes en tråd relatert til bladet Hjemmekino under kategorien "generelt chitchat" der det ble påpekt at man burde benytte målinger i større grad enn hva som har vært tilfellet. I enkelte tester i bladet i etterkant så har man benyttet dette, og dermed oppnådd en miks av målinger og "poesi".

Dette viser at bladet lytter til råd.

Nå som det også er bygget et dedikert hjemmekinorom relatert til bladet har man alle forutsetninger til å fortsette med målinger og få frem ulike egenskaper for produktene som testes da rommets akustiske egenskaper er konstante.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avsporing, men hva er det med referanse kilder innen audio/video i tester? Som regel blir det valgt de beste inspillingene som finnes.

Sitat: Jeg setter på Svarta Bjørn med Kari Bremnes - dynamikken er utrolig... osv. Eller Keith don't go mm.

Setter jeg på de samme sangene på min JVC Boomblaster så høres det også helt fantastisk ut.

På bilde finnes det også tilsvarende favoritter.

La heller komponentene på noe skikkelig å bite i. Gjøre gull ut av gråstein må være en meget viktig egenskap. De fleste utgaver av audio/video er jo ikke av topp kvalitet.

Edit: hehe ble litt feil.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Litt avsporing, men hva er det med referanse kilder innen audio/video i tester? Som regel blir det valgt de beste inspillingene som finnes.

Sitat: Jeg setter på Svarta Bjørn med Kari Bremnes - dynamikken er utrolig... osv. Eller Keith don't go mm.

Setter jeg på de samme sangene på min JVC Boomblaster så høres det også helt fantastisk ut.

La heller komponentene på noe skikkelig å bite i. Gjøre gråstein ut av gull må være en meget viktig egenskap. De fleste utgaver av audio/video er jo ikke av topp kvalitet.
    På et annet forum ble det en gang nevnt at innen det profesjonelle lydmiljøet den mye omtalte "Acoustic Live" ble brukt som et eksempel på hvordan en innspilling IKKE burde gjøres... har ikke hørt den selv, så skal ikke ha noen formening om det. Men uansett noget morsomt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Uten å vite det, så misstenker jeg at en del journalister i hifi verdenen mangler litt teknisk innsikt. Det hadde vært en fryd å lese disse bladene dersom folk som Snickers-is hadde skrevet de.

JEG er kun en kar som er interessert i musikk og hifi. Det misstenker jeg at mange skribenter er også. Men man bør forvente fagkunnskap av disse. Med høy grad av teknisk innsikt og forståelse. Har de det?
    Alle mangler vel litt teknisk innsikt, for man har alltid noe mer å lære.
    Det er sikkert variabelt hvor mye teknisk innsikt ulike journalister har, men jeg tror ikke man kan eller bør forvente at en hifijournalist har samme tekniske innsikt som en hifiprodusent som jobber med teknisk produktutvikling til daglig.

Husk også på at en vanlig artikkel på to sider (dette er en ganske vanlig lengde) i kulørt hifipresse inneholder rundt 7000 tegn i tillegg til noen få bilder. Jeg kan nevne at mitt innlegg lenger opp ( http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post669327 ) er på omtrent 6200 tegn, så selv om man får sagt en del, så har man ofte ikke ubegrenset med plass å boltre seg på.

Men til syvende og sist er den viktigste ingrediensen leserne. Leserne har varierende forutsetninger og interesser, noe som betyr varierende form på innholdet. Det er dette som er forskjellen mellom de ulike bladene. fidelity har hovedfokus på hifi og musikkegenskaper ved utstyret, Hjemmekino dekker både hifi og hjemmekino. Lyd og Bilde dekker i tillegg fotografiapparater og printere mm. Desto mindre område man dekker, desto dypere kan man gå innenfor hvert område. Samtidig blir den potensielle lesergruppen kanskje mindre, men også kanskje mer trofast. Jeg er definitivt ingen markedsanalytiker, men jeg tror alle hifimagasiner har en klart definert profil på det redaksjonelle stoffet i forhold til hvilke(n) lesergruppe(r) de retter seg mot.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Tro meg, de aller fleste skribenter har et godt utvalg av varierende kildemateriale som gir ulike utfordringer for utstyret. Men de færreste bruker musikk eller utgivelser de ikke liker.

Gjengangerne låter som regel alltid bra, men det er også nyanser innenfor "bra". Selv om Svarta Bjørn låter fint på din JVC Boomblaster, så låter det ganske sikkert annerledes og mer ekte på et mer påkostet og godt matchet stueanlegg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •