Merkelig problem med HK970

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig problem med HK970

Jeg kjøpte en Harman Kardon Forsterker HK970 i mai. Samtidig bestilte jeg nye høytalere (Proson Reality 63 MK2, Sort/Sølv) etter å ha lest mye bra om disse. Hadde vel spilt toppen 2 timer med disse og var fornøyd inntil det kunne høres et lite poff. Så ble lyden i venstre høytaler borte, høyre virket fortsatt. Slo den av og på og da gnistret det inni forsterkeren. Sannsynligvis kortslutning tenkte jeg. Hadde volum på minimalt niva. Sendte den til servicepartner Dalens og hentet den idag. Fornøyd koblet jeg alt tilbake, men spilte ikke musikk. Lot den stå på "cd", og hadde koblet en phono - minijack til pc'en. Gikk toppen 5 minutter så sa det poff igjen. Nå stod det "protect" i display en kort stund. Skikkelig frustrert ringte jeg Dalens og pratet med teknikeren som mente det var feil på høytalerne og at jeg ikke skulle hatt rep. på garantien. Men det visste da ikke jeg sa jeg, for jeg hadde jo testet høytalerne på annen forsterker, og den bruker jeg nå mens HK970 har vært på service på Proson Reality 63 MK2, Sort/Sølv høytalerne. Og høytalerne virker strålende på den gamle hjemmekinoreceiveren.

Rapporten fra tekniker forteller at dette er byttet: byttet left amp modul montert, testet ok

Hva mener ekspertene, lite keen på å sende de store høytalerne hvis de er i orden, og sender jeg inn hk'en må jeg dekke rep. hørtes det ut som.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har brukt høyttalerne på annen forsterker i mellomtiden uten at det har vært problemer synes jeg det er rart at det skal være noe galt med dem.

Synes også det er rart at de har testet og at det ikke har skjedd noe der.

Hva slags kabler/tilkoblinger har du brukt? Er det muligheter for at det kunne ha vært en kortslutning i kabelen?

Hvordan er det hvis du kobler fra alle høyttalere og slår på? Lyser det fortsatt protect?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker de samme jamo kablene jeg alltid har brukt......

protect vises i skjermen rett etter "poffet", og da er skaden skjedd.... står bare den vanlige i displayet nå, men spiller kun på høyre speaker.....frustrerende....tydeligvis en mandagsforsterker kanskje? Jeg står på at høytalerne er i orden, hvordan kan høytalerne ellers kortslutte en forsterker som bare er koblet til men som ikke spiller?

Han på Dalen nevnte noe om dette og noe elementer, men jeg forstod det ikke
    Høytalerne skal da ikke vært for sterke for forsterkeren heller...

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du brukte samme høyttalere på en annen amp mens H/Ken var til doktor, så ligger nok ikke problemet i høyttalerne nei. Ikke at jeg vet hvordan de Proson-høytt. er, men det er vel ikke mange høyttalere i normalt omløp som kan ta rotta på en 970. Virker som en ganske soleklar garantisak dette her.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren skal ikke ha problemer med de høyttalerne, må være noe fundamentalt galt med forsterkeren. Dersom du får fikset den på nytt kan du jo bytte om høyttalerne, og se om feilen flytter seg til den andre kanalen... Tror ikke at den gjør det, men da er det bevist at det ikke er der feilen ligger iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    men det er vel ikke mange høyttalere i normalt omløp som kan ta rotta på en 970. Virker som en ganske soleklar garantisak dette her.
    Enig! Dette må være en garanti sak

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en H/K 670, som er forgjengeren til din H/K 690. Opplevde en tilsvarende sak, etter noen timer røk forsterkeren og gikk i locked mode.

Dro rett ned på butikken og fikk en splitter ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mistet du også lyden på ene høytaleren?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme forsterker i fjor (HK970). Den hadde ikke samme problemet du snakker om her, men på min så føyk volumet plutselig i været av seg selv, omtrent til max. Dette gjorde den flere ganger.

Jeg fikk hevet kjøpet hos Hifi Center kjeden. Syns jeg har lest en del problemer med denne forsterkeren. Kjøpte du den ny?

I tilfelle er det vel butikk/verkstedet som må bevise at det var høyttalerne dine som forårsaket problemet, og ikke du, i følge kjøpsloven så vidt jeg husker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte denne helt ny.... og nå er jeg frustrert og vet ikke om jeg skal sende inn forsterker for bytte eller forsterkeren høytalerne er også splitter nye i mai, som sagt spilt sikkert max 2 timer til sammen...

Newcomer cv-arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat samme problem som jeg har, bare at i mitt tilfelle gjelder det en hk 3480 og et par Klipsch RF-35. Første kræsj var rundt juletider ifjor og forsterkeren var knapt en uke gammel. Det sa pang, og plutselig kom d en kondensator rullende ut foran føttene mine:O Da sto forsterkeren på volum -30. I dette tilfellet fikk jeg en ny, som varte og rakk frem til begynnelsen av Juni. Da spilte jeg litt rolig musikk, igjen på volum -30, jeg hørte et lite poff, og forsterkeren gikk i protect.
    Etter en par sekunder senere begynte den å ryke. Den ble levert inn til service, høyre utgang byttet. Testet, ok.
    Men, da jeg glad og fornøyd kom hjem igjen, koblet opp og skrudde på skjedde sannelig det samme igjen, men nå virker det som om det er venstre utgang det er noe iveien med Hadde egentlig tenkt og høre om det var mulig å få byttet den i en HK 970 siden jeg har hørt av endel folk at den har bedre kvalitet. Men jeg er sannelig ikke så sikker lenger...

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det ikke pleide å være så mye feil på HK, jeg. Har tatt dem for å være et kvalitetsmerke. Er i allefall fin lyd når de fungerer:???:

Selv har jeg også hatt problemer med at volumet stiger av seg selv på hk430. Du skvetter ganske godt når volumet plutselig stiller seg til 0-db, da det allerede er for høyt på -20-db... Har også sendt den inn 3-4 ganger for å fikse defekte dioder "inni" volumknott. De har visst ikke greid å lage en diode-modul med god kontakt, da denne er byttet ut 2 ganger, og det ikke er noe galt med diodene:???:

Hvor er kvaliteten!?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazel
    jeg kjøpte denne helt ny.... og nå er jeg frustrert og vet ikke om jeg skal sende inn forsterker for bytte eller forsterkeren høytalerne er også splitter nye i mai, som sagt spilt sikkert max 2 timer til sammen...
    Siden du kjøpte denne i mai, er det bare å toge ned i butikken og be om en ny. Eventuelt får du heve kjøpet, dette holder rett og slett ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et annet merkelig problem på HK970.......

Når jeg skrur på forsterkeren hender det ganske ofte at høyttalerutgang A har slått seg av, slik at jeg må manuelt bort på forsterkeren og skru den på igjen. Noen som har en idé om hva det kan være?

Det kan virke som det skjer oftere når det er varmt i været, uten at jeg klarer å trekke en logisk sammenheng ut av det........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •