Forskjell på Digital Coax og optisk lydkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på Digital Coax og optisk lydkabel

Jeg skal kople dvd-spilleren til forsterkeren. Bør jeg kjøpre optisk eller coax?

Forskjell i lyd på disse?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et veldig omdiskutert tema, men jeg ser at mange anbefaler at man bruker coax på korte strekninger og optisk på lengre avstander. Men egentlig kan du velge helt selv. Selv bruker jeg coax.

Jeg tror ikke du vil merke så mye forskjell på lyden, men sikkert noe.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet overfører begge digitale signaler: 0 og 1
    Kommer ikke signalet frem blir det ikke lyd. Det er mao enten eller. Sett i det lyset kan man igrunn si at det er ett fett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    I prinsippet overfører begge digitale signaler: 0 og 1
    Kommer ikke signalet frem blir det ikke lyd. Det er mao enten eller. Sett i det lyset kan man igrunn si at det er ett fett.
    Optiske fibre er i realiteten en bedre leder av signal enn elektriske... og kan visstnok også inneholde enda mere info.
    Men, brudd evt feil på fibre kan føre til avbøyinger av lyset som kan føre til feil i signalet (slike brudd kan også forekomme i en elektrisk kabel, men signal går som regel rett vei så..). Dessuten så er optisk også en litt tungvint måte å overføre signal siden at etter avlesing av signal (lys) så gjøres den om til elektrisk før den gjøres om til lys (igjen??) for å bli overført gjennom optisk kabel, for så bli gjort om til elektrisk og lyd..
    Coax er mye enklere lys-elektrisk-lyd.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/kabler/51828...vs-optisk.html

Noen mener Coax er det beste, andre mener Optisk er det beste.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke påstå jeg vet svaret, men jeg gjorde følgende "eksperiment" for å prøve å finne ut om det var forskjeller mellom optisk og coax.

Har et Juli@ lydkort, med optisk og coax utgang, en Denon 3930 dvd-spiller med optisk og coax utgang og en Sonos ZP80 trådløst musikksystem med optisk og coax utgang. Disse er så koblet inn i en Lyngdorf TDA 2200 digital forsterker som kan ta i mot oppsamplede signaler til og med 192 kHz/24bit. Lydkortet kan oppsample til 192kHz/24bit, mens både dvd og Sonos "kun" sender det digitale signalet i "standard" cd-format, som vel er 44.1 kHz.

Koblet 10m merkeløs optisk "syltynn" billigkabel (ca 150kr) fra lydkortet og inn i den digitale forsterkeren min, så koblet jeg 8m merkeløs billig coaxkabel (ca 200kr) via en medfølgende overgang til lydkortet, i tillegg koblet jeg 1m QED Signature digital coax-kabel til kr 900,- mellom dvd-spilleren og forsterkeren, og gjorde det samme mellom min Sonons ZP80 og forsterkeren.

Deretter rippet jeg noen plater jeg kjenner godt og la originalplata i dvd-spilleren, og hadde de rippede versjonene på pcen i "flac"-format (lossless). Så startet jeg avspiller på pc (foobar2000), Sonos og dvd spiller samtidig slik at musikken ble synkronisert til å spille samme sekvens uansett hvilken kilde jeg valgte.

For å sammenligne så spilte jeg relativt korte sekvenser og svitsjet innganger med fjernkontrollen, først dvd med dyr coax, Sonos med dyr coaxx, pc med billig opitsk, og pc med billig coaxkabel, deretter vilkårlig med øynene lukket.

Gjett hva jeg hørte? INGEN forskjell. Uansett hvor hardt jeg prøvde, så hørte jeg overhodet ingen forskjell mellom kildene. Dette overrasket meg litt, da jeg faktisk hadde trodd at lydkortet som oppsamplet til 192 kHz/24bit skulle være mer oppløst etc enn standard digitalsignal.

Så min konklusjon er at det i mitt oppsett ikke er noen forskjell på digitale kabler, ihvertfall ikke som har noen hørbar betydning for meg ;-)

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri merket noen hørbar forskjell, men har aldri gjort en målrettet sammenligning heller.

En fordel som optisk kan ha, er vel at lyssignaler ikke forstyrres av evt. magnetiske strålingsfelt, og teoretisk er bedre i lengre kabelstrekk. Coax på den andre siden er mer mekanisk robust, hvis man bytter/flytter mye på anlegg/komponenter, kan det vel være en fordel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •