Tips til signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til signalkabler

Trenger noen signalkabler fra reciever til effektforsterker, og til CD, DVD.
    Har ikke tenkt å bruke alle feriepengene til dette, så er det noe brukbart å få til ca.200,- for et par? (Ikke le av prisen da)

Trenger også kabel til subwooferne, ca 10meter. Er det viktig med god kabel der også? Eller kan en bruke billig Clas Ohlson kabel?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler fra Clas Ohlson og Biltema er helt greit. Så lenge kablene ikke har konstruksjonsfeil er det ingen som klarer å høre forskjell på dem. Bruk heller mere penger på noe annet.

Kabler en en passivt komponent som til de fleste praktiske formål kan beskrives fullstendig ved 5 parametre:
    -lengde
    -termineringer
    -impedanse
    -utseende
    -pris

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene fra CO virker som om de har bedre kvalitet enn de fra Biltema, så jeg ville gått for dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har noe i mot å lodde selv, og bor i oslo, så har ELFA tilbud på 2-leder mikrofonkabel til 69kr for 15 meter. dvs 4,6 pr meter. De hadde visst kjøpt inn litt for mye av den. Ca 10 års normalt forbruk sa fyren i kassa.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en fordel om signalkablene er skjermet?
    Er CO/Biltema-kablene det?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Kabler en en passivt komponent som til de fleste praktiske formål kan beskrives fullstendig ved 5 parametre:
    -lengde
    -termineringer
    -impedanse
    -utseende
    -pris
    Godt oppsummert, i allefall når det gjelder høyttalerkabler. Skjerming er vel også et punkt når det kommer til ikke-balanserte signalkabler.

Supra går for å være fornuftige kabler, bra skjermet og med solide termineringer/plugger. Desverre tror jeg de starter på en 100-lapp ekstra ift. taket for trådstarter (+ evn. frakt). Sjekk ELTEK AS. Selv har jeg dårlig erfaring med Biltema/CO kabler etter å ha brukt de til ymse bil/stereo bruk for en god del år siden, men det kan godt hende de har bedret seg siden den gang. Selv ville jeg tatt en runde på forskjellige nettbutikker i utlandet. Siden trådstarter skal under 200,- slipper han også MVA, og sjansen for å komme over noe veldig prisverdig er stor. Desverre ingen konkrete tips.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Godt oppsummert, i allefall når det gjelder høyttalerkabler. Skjerming er vel også et punkt når det kommer til ikke-balanserte signalkabler.

Supra går for å være fornuftige kabler, bra skjermet og med solide termineringer/plugger. Desverre tror jeg de starter på en 100-lapp ekstra ift. taket for trådstarter (+ evn. frakt). Sjekk ELTEK AS. Selv har jeg dårlig erfaring med Biltema/CO kabler etter å ha brukt de til ymse bil/stereo bruk for en god del år siden, men det kan godt hende de har bedret seg siden den gang. Selv ville jeg tatt en runde på forskjellige nettbutikker i utlandet. Siden trådstarter skal under 200,- slipper han også MVA, og sjansen for å komme over noe veldig prisverdig er stor. Desverre ingen konkrete tips.
    200,- var vel ikke noe absolutt tak på pris, men ser på Eltek at dem har supra metervare, kunne tenke meg å lodde sammen noen selv. Har blitt litt DIY frelst i det siste. Er SU2475 kabelen ok? Jeg har ikke peiling i det hele tatt, så ikke gi meg opp om jeg er helt på jordet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Er det ikke en fordel om signalkablene er skjermet?
    Er CO/Biltema-kablene det?
    Finnes det kabler som ikke er skjermet? Høres brannfarlig ut.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Finnes det kabler som ikke er skjermet? Høres brannfarlig ut.
    ?? Har ikke så mye peiling på dette, men du blander ikke isolerte og skjermet? Det er 2 forskjellige ting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •