trenger tips til dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger tips til dac

hei, jeg lurer på og kjøpe meg en dac, men jeg er helt grønn på hva som er bra her:???: , budsjetet mitt er på 2000-3000 tusen, gjerne billigerer, og jeg kjøper gjerne brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hei, jeg lurer på og kjøpe meg en dac, men jeg er helt grønn på hva som er bra her:???: , budsjetet mitt er på 2000-3000 tusen, gjerne billigerer, og jeg kjøper gjerne brukt
    Denne Theta DSPro Progency DA konverter kan være bra. (Var iallfall det for en tid tilbake) Husker jeg ikke feil, så kostet denne melleom 15000 og 20000kr på midten av 90 tallet, den får du sikkert for 2000-3000kr

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=19558&cat=all

.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest meg litt frem nå, og funnet ut at zhalou 2,5 er en ganske bra dac til en veldig lavpris,har forstått at det er på denne siden diykits, di forhandler den, men jeg er litt usikker på hvordan det er jeg bestiller????

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monica DAC, Bruker du en rimelig og grei powersupply på 12 v, trenger ikke allvedens strøm, holder sikkert med 1-2 A. (Kanskje du har fra før til en eller annen elektrisk duppeditt du ikke bruker lengre ? ) Også et rimelig kabinett fra Elfa eller noe slikt. Bare plugg-and-play. Du havner godt innenfor ditt budsjett, samt du får en DAC som kan konkurere med Dac'er som er flere tusen kroner dyrere (Ja jeg har testet denne)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford DAC TC-7510 er enda eit alternativ.

HomeHiFi

For meg gjorde denne en stor forbedring. Har dog ikke testet den mot andre dac'er , men på diverse internasjonale forum får den skryt.

Den har også fire innganger, det kan jo være greit hvis du vil koble til flere kilder.
    Den er i tillegg komplett så du slipper å lage til noe kabinett selv.

Pris inn til norge kommer vel på ca.1500 med frakt og tull.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest meg litt frem nå, og funnet ut at zhalou 2,5 er en ganske bra dac til en veldig lavpris,har forstått at det er på denne siden diykits, di forhandler den, men jeg er litt usikker på hvordan det er jeg bestiller????
    Send en mail til sales@diykits.com.hk med hva du ønsker å bestille og spør om hvor mye frakt til Norge kommer på. Så betaler du pris+frakt via PayPal til eddiewuhk@netvigator.com. Såvidt jeg husker kostet det $60 for frakt.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cec Da53

Anbefaler CEC DA53, japansk high-end med topp lyd. Kjøpte nylig 2 stk. fra pricejapan.com til en kamerat og meg sjøl. Jeg har Squeezebox som kilde og han har PC (via USB), begge er veldig fornøyde med lyden. Kom på 4175kr/stk. inkl. frakt og mva. Litt i overkant av ditt budsjett, men du kan jo tenke på saken. Grundig test her:

http://www.mutine.com/Bancs/Banc_CEC..._UHF_72_En.pdf

Ellers så får jo Lite DAC-AM og Musiland MD-10 god omtale rundt om på nettet (har ikke hørt de).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Benchmark DAC-1 som etter mine ører spiller helt lik den den interne DAC'en i min eldre Phillips DVD DV1000. Hører med andre ord ikke noe forskjell i lyd, og jeg har til gode å hatt besøk av noen som skiller mellom de to konverterene i en blindtest.

Jeg har en antakelse om at dagens DAC'er er gode nok og det er lite eller ingenting å hente i lydforskjeller. Prøv selv å lytt blindt til et par ulike CD spillere på anlegget ditt. Jeg vet at jeg banner i kirken når jeg skriver slikt i dette forumet.

Slik jeg har forstått det er det heller ikke noe mer kostbart å produsere en teknisk god DAC enn en teknisk dårlig en.

Det kan være at du har bedre ører enn meg og mine besøkende. Mitt råd er likevel å ta en lyttetest før du bruker for mye penger på dette her.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Jeg har en antakelse om at dagens DAC'er er gode nok og det er lite eller ingenting å hente i lydforskjeller. Prøv selv å lytt blindt til et par ulike CD spillere på anlegget ditt. Jeg vet at jeg banner i kirken når jeg skriver slikt i dette forumet.
    Det kan noen ganger være behov for å banne litt i kirka. Mange må nok (som meg) si seg enige i din påstand, ihvertfall delvis. Jeg er ingen lydekstremist og har ikke fått sammenligna så veldig mange løsninger, men det er ihvertfall ingen tvil om at det faktisk er små hørbare forskjeller på ulike kombinasjoner.

Eksempelvis så mener mange at DAC'en i Squeezebox er av god kvalitet, og i mitt oppsett gir den et bra resultat med de analoge utgangene. Men jeg har samtidig kobla den til DAC'en som sitter i Shanling-forsterkeren min, og jeg og samboeren hører en forbedring når jeg bytter raskt mellom inngangene.

Men forskjellene er ofte små, og man kan spørre seg om det er verdt å f.eks. kjøpe en separat DAC eller å bytte ut CD-spilleren.

Jeg har en billig DVD-spiller som jeg skal teste mot Squeezebox og Shanling-DAC'en etterhvert. Tipper det vil bli større forskjeller enn det jeg har hørt til nå, men man veit jo aldri.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sammenlignet med de dvdspillerene jeg har i huset, og en sony xb930 cdspiller kan jeg iallefall si at forskjellen med doxa dac koblet på er rimelig stor!
    det er også en tydelig margin mellom den og en "scott nixon tube dac" jeg låner.
    men selfølgelig, går man opp i pris jevner det seg sikkert utover.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Det kan noen ganger være behov for å banne litt i kirka. Mange må nok (som meg) si seg enige i din påstand, ihvertfall delvis. Jeg er ingen lydekstremist og har ikke fått sammenligna så veldig mange løsninger, men det er ihvertfall ingen tvil om at det faktisk er små hørbare forskjeller på ulike kombinasjoner.

Men forskjellene er ofte små, og man kan spørre seg om det er verdt å f.eks. kjøpe en separat DAC eller å bytte ut CD-spilleren.
    Da vil jeg faktisk anbefale deg å lytte til forskjelllige løsninger og gode eksterne Dac'er, som for eksempel den Monica 2 Dac'en jeg refererte til. Her er det store forskjeller ute å går, en trenger heller ikke være lydfanatiker for å høre disse forskjellene. Test litt så tror jeg du blir overrasket. Det er og stor forskjell mellom de eksterne Dac'ene.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere hatt en eldre Rotel-dac, men den interne i SB'n var bedre. Kjøpte en Zhaolu 2.5, men bassen i denne ødela lydbildet syntes jeg. Kjøpte så en Beresford TC-7510 MK IV for 100£ inkl porto(toll tilkommer): Home HIFI
    (Ser denne er kommet i MK V nå...) Til denne prisen var ikke forhåpningene så veldig store heller, men etter noen dager med innspilling ble jeg meget fornøyd, og syntes den spiller mere oppløst og med en mere presis bass. Ikke slik å forstå at "Jeg hørte detaljer jeg aldri før har hørt" og slikt piss, men den utgjorde den lille forskjellen fra den interne dac'en i SB'n som jeg hadde savnet.
    Har dog aldri prøvd denne mot noen av de store kjente som Dac-1 og Audio Note mfl.

Her er en oversikt over endel dac'er i forskjellige prisleier: All the DACs money can buy... - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio
    Dette er forøvrig et meget bra forum for å sjekke ut div erfaringer med dac'er.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så tror jeg at AudioNote blir noe for "farget" og "snill" til ditt bruk.. Dog den er veldig dynamisk oppover, men her er vel heller en som har sin styrke i bunnen og ikke så gjennomgående musikalsk?
    Tror heller nevnte Benchmark vil være ett godt alternativ. Forforsterkerdelen er heller ikke så ueffen så med ett bra effektrinn så kan det bli skikkelig morsomt

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Da vil jeg faktisk anbefale deg å lytte til forskjelllige løsninger og gode eksterne Dac'er, som for eksempel den Monica 2 Dac'en jeg refererte til. Her er det store forskjeller ute å går, en trenger heller ikke være lydfanatiker for å høre disse forskjellene. Test litt så tror jeg du blir overrasket. Det er og stor forskjell mellom de eksterne Dac'ene.
    Joda, den som hadde hatt muligheten til det....DAC'er er ikke hyllevare akkurat og det blir fort dyrt å kjøpe bare for å teste. Har som nevnt en CEC DA53 stående, som venter på nytt oppsett i kjellerstua. Har såvidt fått testa den med Squeezebox + Shanling forsterker, og med en Xindak CD + Hegel forsterker. Forskjellene var små, men i favør av CEC'en spesielt på de balanserte utgangene kunne det virke som. Forskjellene er ikke større enn at jeg kunne ha klart meg uten DAC'en, men jeg kunne nok ikke ha klart meg uten denne lille hobbyen :-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne dacen kjøpte jeg brukt ( 3k ) for et par år siden. Er meget fornøyd med den. Lydmessig vil jeg beskrive den som nøytral og detaljert.

Hvis utseendet ikke skremmer deg, er den å anbefale.

Brølende stillhet - Lyd og Bilde
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •