Pokkers tordenvær!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pokkers tordenvær!

Er ganske lei av å krabbe på gulvet å trekke ut kontakter hver gang jeg drar ut en tur eller jeg ser tordenværet nærmer seg. Finnes det en bryter eller tilsvarende som man kan montere som fungerer like bra som å ta ut kontaktene?

denne i Clas katalogen, er den brukanes til formålet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monster har vel noen padder som garanterer at utstyret som er tilkoblet ikke blir skadet. Skulle det bli skadet erstatter monster alle kroner.
    Om dette stemmer skal jeg ikke si for 100% sikkert. Men sikkert ikke noe problem å finne utav.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Monster har vel noen padder som garanterer at utstyret som er tilkoblet ikke blir skadet. Skulle det bli skadet erstater monster alle kroner.
    Om dette stemmer skal jeg ikke si for 100% sikkert. Men sikkert ikke noe problem å finne utav.
    Problemet er at jeg må ha jordet kontakt skal de virke 100% noe som jeg ikke har , og jeg stoler ikke helt på slike overspenningsvern. Fint å få erstattet ødelagt utstyr hvis uhellet skulle være ute, men det blir ekstraklunder.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to av disse:

Komplett.no - APC Performance Surge Arrest Tele/Coax/Network, m/8 uttak,3 m kabel

Selv om du ikke stoler på overspenningsvernet i dem, har de en slik bryter du er på jakt etter :-)

EDIT: bryteren slår imidlertid kun av 4 av de 8 uttakene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsett å dra ut kontakter. Jeg jobber på et E-verk, så jeg har sett mange forskjellige tordenværsskader. Har sett flere som har montert brytere og avledere som allikevel får skader, problemet er for kort avstand mellom brytertilkoblingene, slik at den høye overspenningen fra ett lyn hopper over uansett.(Lysbue).
    Selvfølgelig hjelper avledere veldig mye, men du er nok ikke 100% sikker før alle kontakter er ute.
    Jeg passet på å montere stikkontaktene mine slik at de er lette å dra ut.

Nå kjenner ikke jeg til utstyret fra monster som Jens123 foreslår, men får du skilt i fra anlegget med en bryter med så stor avstand at ikke spenningen fra ett lyn hopper over, går det nok greit. Tviler nok på att slik finnes og at det kan gis en slik garanti.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Fortsett å dra ut kontakter. Jeg jobber på et E-verk, så jeg har sett mange forskjellige tordenværsskader. Har sett flere som har montert brytere og avledere som allikevel får skader, problemet er for kort avstand mellom brytertilkoblingene, slik at den høye overspenningen fra ett lyn hopper over uansett.(Lysbue).
    Selvfølgelig hjelper avledere veldig mye, men du er nok ikke 100% sikker før alle kontakter er ute.
    Jeg passet på å montere stikkontaktene mine slik at de er lette å dra ut.

Nå kjenner ikke jeg til utstyret fra monster som Jens123 foreslår, men får du skilt i fra anlegget med en bryter med så stor avstand at ikke spenningen fra ett lyn hopper over, går det nok greit. Tviler nok på att slik finnes og at det kan gis en slik garanti.
    Det var akkurat dette svaret jeg var redd for å få.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Monster strømfilter/overspenningsvern, og ifølge medfølgende papir så garanterer Monster mot skade på tilkoblet utstyr(opp til et visst beløp, husker ikke hvor mye men det var betydelig(ihvertfall for oss i det lavere sjiktet av AV-verdenen, hehe)) såfremt det er korrekt koblet(og ja, korrekt kobling krever bruk av jordet kontakt).

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Har selv Monster strømfilter/overspenningsvern, og ifølge medfølgende papir så garanterer Monster mot skade på tilkoblet utstyr(opp til et visst beløp, husker ikke hvor mye men det var betydelig(ihvertfall for oss i det lavere sjiktet av AV-verdenen, hehe)) såfremt det er korrekt koblet(og ja, korrekt kobling krever bruk av jordet kontakt).
    Greia er vel, at slik skade ved lyn skjer såppas "skjeldent", at monster tjener mye mye mer på salget av vern, enn "tapet" de må ut med ved en eventuell erstatning. Blir litt som vanlig forsikring det, alle har det, men ikke alle får bruk for det. Tviler på at den monstergreia faktisk hjelper så veldig mye, kan jo ha flaks da...

Lynnedslag er noe helt sinsykt kraftige saker... :shock:

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke det hjelper så mye med strømfilter/overspenningsvern
    hvis man skal være så U-heldig og få en full treffer som i dette tillfelle
    se link
    Lynet flyttet huset - glomdalen.no

Troeen

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par spm:

1. Er du plaget med effekter av nedslag i huset ditt?
    2. Har du fått ødelagt noe elektrisk utstyr i huset ditt ved lynnedslag før?
    3. Er naboer plaget med dette problemet?

Hvis ikke så tror eg ikke det er veldig nødvendig å trekke ut....

Bodde en plass før, der måtte eg trekke ut bare det luktet tordenvær, på den nye plassen har det ikke vært, og kommer neppe til å være noe problem!

Så....

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Bare et par spm:

1. Er du plaget med effekter av nedslag i huset ditt?
    2. Har du fått ødelagt noe elektrisk utstyr i huset ditt ved lynnedslag før?
    3. Er naboer plaget med dette problemet?

Hvis ikke så tror eg ikke det er veldig nødvendig å trekke ut....

Bodde en plass før, der måtte eg trekke ut bare det luktet tordenvær, på den nye plassen har det ikke vært, og kommer neppe til å være noe problem!

Så....
    Jøss, rene lynguruen du. :-D

Tror nå jeg hadde trekt ut god-utstyret ved tordenvær uansett jeg da. Eller jeg gjør det. Det er jo ikke akurat noe hokus pokus...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lynet slår ned i huset hjelper det ikke stort med noe vern. Da er lynavleder det eneste som gjelder. Jeg har sett noen hus som har hatt besøk av lyn (uten montert lynavleder) - der var ledningene fordampet og det var bare svarte spor igjen av de langs veggene.

Men det er vel spenningspeaker gjenom strøm/kabel-tv/telefon/bredbånd forsyning vi snakker om her.

Hvis du bor i et boligområde med jordkabel fra siste trafo, er det liten sannsynlighet for at du vil oppleve problemer. Dette kan du lett få greie på ved å spørre ditt lokale nettselskap.

Har du derimot luftledninger i din strømforsyning så ville jeg satset på et skikkelig overspenningsvern i sikringsskapet.

Skal heller ikke glemme telefon/bredbånd og kabel-tv.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Har du derimot luftledninger i din strømforsyning så ville jeg satset på et skikkelig overspenningsvern i sikringsskapet.
    Dett er det eneste som hjelper. Å sette opp en slik dyr fin monster "padde" hjelper ikke en !"## Uten et grovvern i sikringsskapet!! Slik er det. Og la en elektriker gjøre jobben, ikke begynn med dette selv

I følge de nye forskriftene så er det "valgfritt" men påbudt og installere dette i nye hus, Forskriftene er ikke helt enige med seg selv slik jeg leser det..

Dette har vært tatt opp før : Et finvern ( eks: monsterpadde ) er null verdt uten et vern i sikringsskapet ( Grovvern ) En som holdt et kurs om dette sa litt spøkefuklt men like fullt alvorlig at Et finvern alene fungerer nesten motsatt og tiltrekker seg ulumskheter.

Om man er virkelig plaget kan et reel lynavleder også være tingen. Montere på hustak og la en jording gå fra den og RETT ned i jorden uten bøyer ( Ja lynet klarer ikke svinger )

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sånn overspenningsvern i sikringsskapet, men har likevel fått ødelagt 2 subwoofere og en router. Det er nok ikke de største smellene som har tatt knekken på utstyret, men de mindre spenningene som disse "paddene" skulle ha tatt. Bare jeg hadde hatt jorda kontakter

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Bare jeg hadde hatt jorda kontakter
    Muligens problemet

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Greia er vel, at slik skade ved lyn skjer såppas "skjeldent", at monster tjener mye mye mer på salget av vern, enn "tapet" de må ut med ved en eventuell erstatning. Blir litt som vanlig forsikring det, alle har det, men ikke alle får bruk for det. Tviler på at den monstergreia faktisk hjelper så veldig mye, kan jo ha flaks da...

Lynnedslag er noe helt sinsykt kraftige saker... :shock:
    Jeg heller tror ikke den ville klare å beskytte mot et skikkelig lynnedslag, men det er et rimelig ikke-eksisterende problem her jeg bor. Dessuten kan vel strøm-"peaks" oppstå fra andre ting også(driftsfeil i e-verk osv.).
    Jeg har den mest for strømfilteret sin del.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis lynet slår ned i huset hjelper det ikke stort med noe vern.

Dette er nemlig fasiten!

Det er overspenninger fra nettet man skal være redd for, og da kan det være tordenvær bra langt borte som tar knekken på utstyret, trenger ikke være rett over huet der du bor!

Ergo er det utformingen av forsyningsanlegget rundt der du bor som er avgjørende, trafoer, bakke/luft nett etc etc!

Hvis ingen naboer er plaget, har vært plaget er sannsynligheten så liten at det er liten vits å drive på!

Bor du derimot i et utsatt område så trekk ut!

JanAM: Takk for spydigheten :twisted: Hokus pokus avhenger av hvordan ting er lagt tilrette! Eg hjemme hos meg har gjemt bort alt av routere og telefon dingser til trådløst oppå et Ikea skap, er faktisk ikke hokus pokus å trekke ut, hvertfall ikke for kona!

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg har sånn overspenningsvern i sikringsskapet, men har likevel fått ødelagt 2 subwoofere og en router. Det er nok ikke de største smellene som har tatt knekken på utstyret, men de mindre spenningene som disse "paddene" skulle ha tatt. Bare jeg hadde hatt jorda kontakter
    Bare gå deg en tur i sikring skapet og slå av Hovedsikringa(Eller delstrømmer)

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Bare gå deg en tur i sikring skapet og slå av Hovedsikringa(Eller delstrømmer)
    Tar du hovedsikringen må du nok ta deg en tur i butikken for å kjøpe ny mat om ikke lenge :-P

At noe annet hjelper enn å dra ut stikkkontakten under dirrekte nedslag i huset tviler jeg på. Husk at lyn har en spenning ved utladningen er 20-50 millioner volt, og strømmstyrken kan gå opp i ti-tusener av ampere. Vanvittige krefter...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •