Pokkers tordenvær! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hjelper nok svært lite å bare skru ut/skru av sikringene.

Et direkte treff i eller rett i nærheten av huset vil uansett skape problemer.

Faktisk er det vel sånn at om du drar ut stikkontakten så må du legge den en viss avstand fra veggkontakten - lysbuer oppstår - dette er noe jeg mener å ha hørt.

En strømrenser ala Belkin eller Monster hjelper også fint lite ved direkte nedslag. Disse skal hjelpe ved spenningsfall i nettet.

Moralen er da ved varsel om tordenvær:
    - dra ut kontakter og antenner
    - dra ut nettverkskabler

Lynnedslag skal man ta alvorlig

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    tror ikke det hjelper så mye med strømfilter/overspenningsvern
    hvis man skal være så U-heldig og få en full treffer som i dette tillfelle
    se link
    Lynet flyttet huset - glomdalen.no

Troeen
    Får man en slik direkte treff som huset det er snakk om her, kan det til og med hende at også utkobblet spenningsfølsomt utstyr plassert langt vekk fra eventuelle strømutak også får overspennings skader i tilegg til eventuelle vann røyk eller andre brannskader. Man kan etter min mening desverre ikke sikkre seg 100% mot slike lynedslag skader, men bare gjøre tiltak for å redusere risikoen dersom mindre overspennings situasjoner skulle oppstå.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Er ganske lei av å krabbe på gulvet å trekke ut kontakter hver gang jeg drar ut en tur eller jeg ser tordenværet nærmer seg. Finnes det en bryter eller tilsvarende som man kan montere som fungerer like bra som å ta ut kontaktene?

denne i Clas katalogen, er den brukanes til formålet?
    Dette synes jeg også er litt plagsomt, men det er jo garantert værdt det.

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Tar du hovedsikringen må du nok ta deg en tur i butikken for å kjøpe ny mat om ikke lenge :-P

At noe annet hjelper enn å dra ut stikkkontakten under dirrekte nedslag i huset tviler jeg på. Husk at lyn har en spenning ved utladningen er 20-50 millioner volt, og strømmstyrken kan gå opp i ti-tusener av ampere. Vanvittige krefter...
    Var det da:razz:

Bare ta ut ledningene og legge de borte fra stikkontaktene er nok det beste..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ved å bare å slå av sikkringen eller padder med utladingsrør osv, kan vel settes litt i perspektiv med å tenke seg de spenningstopper slike utladninger på bildet under utgjør

og med den åpene bryter avstanden mellom de to tretallene på dette bildet.

Da bør man vel kanskje heller ha noen slike dimmensjoner...

eller krype og trekke ut kontaktene, eventuellt ha innbo og spesial forsikkringer i orden og håpe på det beste....
    Er egentlig litt usikker på hvor helsemessig sundt det er å oppsøke kontaktene i veggene når et tordenvær er i nærheten...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Da bør man vel kanskje heller ha noen slike dimmensjoner...
    Oj fet lysbue. Det er ikke smart å kople ut en 500kV skillebryter med belastning på. Den er nok ubrukelig etterpå

Ser at det kun er den ene fasen som har belastning - må være en defekt effektbryter i kretsen som ikke har koplet ut alle fasene. Forrigling forhindrer normalt at slikt skjer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på klassetur hos en kraftprodusent, Der viste de oss hvordan en 22KV effekt bryter fungerer, den gikk på trykk luft å braut strømmen på noen få milli sekund, å du salte kordan det small!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Jeg var på klassetur hos en kraftprodusent, Der viste de oss hvordan en 22KV effekt bryter fungerer, den gikk på trykk luft å braut strømmen på noen få milli sekund, å du salte kordan det small!!!
    Det smeller bra ja! Jeg jobber ofte i høyspentrom med måleinstrumenter o.l.

Det er ikke så spennende når driftsentralen kopler 22kV brytere uten å si i fra - skal si du skvetter, kan lett fylle underbuksa når det skjer
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt at man går nøye gjennom vilkårene vil jeg si at det enkleste er å få seg en forsikring som dekker nettopp lyn-skader, den koster ikke allverden om man regner pris pr padde/virkning og evnt nyinstallasjon...

Relevant artikkel: Den dyre stormen - DinSide Økonomi : Forsikring : Bank&finans

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Oj fet lysbue. Det er ikke smart å kople ut en 500kV skillebryter med belastning på. Den er nok ubrukelig etterpå

Ser at det kun er den ene fasen som har belastning - må være en defekt effektbryter i kretsen som ikke har koplet ut alle fasene. Forrigling forhindrer normalt at slikt skjer.
    Litt mere info om den nevnte 500kv lysbuen kan leses om her
    Video

Må inrømme at jeg har stor respekt for de som jobber med disse høyspennings strømforsyningene, det går kaldt nedover ryggen på meg bare med tanken på å være i nærheten av slike ledere selv i utkobblet tilstand.

Ut i fra murphys lov, og med tanke på at hvis man gjør en farlig jobb med flere mulige utfall mange nokk ganger osv, er jeg glad jeg ikke har denne jobben heller....

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynnedslag direkte er heldigvis svært skjeldent - og vanskelig å beskytte seg mot (men ikke umulig). De fleste skadene skjer i området "rundt" det direkte nedslaget og da hjelper selvsagt alle "middler" - som feks Monster (har denne selv + grovvern i inntaket).
    Å dra ut kontakten er nok en god og etterrettelig regel - enkelt, rimelig og "on demand". Lynet følger kun laveste impedans (motstand ved høy frekvens)- og kan godt knekke 90 grader om det er minst motstand (impendas) denne vegen. At det skal oppstå lysbuer mellom stikk og ledning når denne er dratt ut kan antatt kun skje ved "direkte treff" av lyn. I slike tilfeller vil allikevel hele det elektriske anlegget være rasert - så jeg ville ikke brydd meg med dette. Direkte treff i bolig er heldigvis skjelden.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...er jeg glad jeg ikke har denne jobben heller....
    Gift var han pinadø også! En gærning!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jeg glad jeg ikke har denne jobben heller....

Hjelpe meg.... Dette gjør de da ikke i norge?? Vet de har slike vogner de kjører langs linjene med, men de kryper da ikke oppå?

Trodde forresten at de fløy over med sånn varmekamera og sjekket kabler eg nå... .Såg der det begynte å bli litt motstand for der ble det varmere....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linjeavdelingen hos oss bruker helikopter, men det er mest for inspektering av ledninger og isolatorer - blir også brukt for montering av master. Tidligere ble linjegatene inspektert vinterstid på ski eller med snøskooter.

Men det på filmen er jo skikkelig stunt greier

Vi bruker også varmekamera, men etter det jeg vet er det hovedsaklig inne på trafostasjoner.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ramlet over denne snutten som viser virkelig hvor uberegnelig lyn/lynnedslag kan være. Her får en uvitende kar en liten lyn-karamell fra en MC som ikke engang er tilkoblet el-nettet... Da hjelper det lite med overspenningsvern

http://www.youtube.com/watch?v=djZo00FeYcQ

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jeg glad jeg ikke har denne jobben heller....
    Hehe... Hva tenker en kar som søker på en slik jobb?? Syke mennesker!!! SYKE SYKE MENNESKER!!

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tildliggere nabo av meg opplevde at en lysbue strakk seg fra strømuttaket i veggen til kontakten til padda som forsynte anlegg og TV!!! Det ble dyrt gitt! Tror nok det sikreste altid vil være å trekke ut kontakten og også legge den litt fra uttaket!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •