CV/NAD/Metal = Trøbbel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CV/NAD/Metal = Trøbbel

Min første tråd..
    Velkommen skal jeg være..

Tenkte at jeg skulle legge ut en forbrukerrapport med påfølgende spørsmål til avforum-almuen angående anlegget som jeg besitter nå.. Jeg er jeg den middels stolte eier av tre NAD'er; 272 + 372 (vertikal bi-amping) + C525, CV-CLS15 og CLS-15SX subb + matchende kabler. For å si litt kort om meg så har jeg vært en "lurker" på forumet her lenge, og har mang en kveld lest til øret ble stort og vått om alt som omhandlet påvver
    og volum.. Etter å ha frigjort betydelige midler fra en annen hobby, var turen rundt nyttår inne for å bytte ut det gamle tåfis-anlegget med noe nytt og forhåpentligvis bedre. Så, etter å ha blitt gjernevasket av CW(W)-fanatikernene her på forumet, så var hjerne ikke veien lang til å innhandle
    tordenkasser fra NAD og Cervwin Vega. På spilleren surrer det mest mettal les: Bass-benner-skiver fra Aeternus, Immortal, Dimmu Borgir, Vital Remains, Bloodbath, Opeth, Nile, Arcturus, Old Man's Child, Ahab, Emperor, Finntroll osv. Jeg kommer fra en liten plass - har ingen kompiser som er spesiellt interessert i HIFI - og hadde vel egentlig ikke noe formening om hvordan det kom til å låte annet enn at det skulle slå meg til bakken.. ..som det også til tider gjorde (ca 5 min.) Det helhetlige intrykket jeg satt igjen med etter et utall kvelder på forumet var at CV+NAD kunne spille ånnz-ånnz-musikk på full vreng til de små
    timer.. ..så skuffelsen var påtagende da jeg etter få timers spilling påviste en gryende tendens fra sub'en (eller kanskje jeg skulle skrive subben - høres litt mer sidræva ut-) til å ta tjuvperm midt i
    lufttrommesoloene til meg og Hellhammer.. Det er ganske kjipt å ha en subb som kobler inn og ut etter eget forgodtbefinnende.. Fenomenet inntreffer fra 11o'klåkk og til leggetid. (på volumhjulet) Subben kobler
    ut uavhengig av Hz-setting. Dreier jeg hjulet ytterligere opp til over 12o'klåkk så spiller det greit i 5 minutt helt til 372'en går i svart.
    Denne står lyst og luftig på fire whiskeyglass med masse luft rundt. Både 372'en og subben er varme når de konker. Ser imidlertid ikke noen måte de kunne tilføres noe mer luft uten å bruke noen form for eksterne
    vifter. Er dette normalt?? Har ingen erfaring med HIFI (i den grad CV+NAD+Metal er HIFI og vet ikke helt hva ting og tang tåler.. Har jeg for høye forventninger? For all del, jeg er kjempefornøyd med punchen i
    anlegget som det er. Glassene i kjøkkenskapene i andre enden av huset klirrer godt når jeg spiller de grommeste platene (HEHHHH) 90pst. av tiden spiller jeg på humane lydnivå og trøkket er upåklagelig,
    men savner sårt utholdenheten som jeg syntes bør være der.. Som en ihuga musikk-junkie og spesiellt i forbindelse med alko/nashpielrelterte sammenhenger er det rååkjipt å oppleve at anlegget pajjer feks. midt
    i andre låten på hvilkensomhelst CD. Etter å ha bytt et titalls 5A sikringer i høyttalerene har jeg også forresten oppgrdert til 10A. Sikkert ikke anbefalt av CV, men bedre enn å bytte sikringer mellom hver låt på nachspiel. Så, noen tips fra folk med lignende oppsett? Noen som har erfaringer med NAD og 15" CV-subb? Har jeg kjøpt møkk?
    Skulle jeg kjøpt Midgard og SVS eller Whatnot fra børjan av? Hva bør jeg evt. snuse på som leverer varene? Kanskje kunne noen fortelle
    meg hva som duger til mitt bruk til rundt 20-25K. Må uansett ha samme punch som dette anlegget gir. Spesiellt interessert i
    tilbakemeldinger fra folk som kanskje har erfaringer med lydbilde og komponenter ifb. metaaal.. Jeg er som sagt kun en novise og vil
    påviselig ta alle tilbakemeldinger som sannheter.. For de som er på jakt etter bass-test cd, så kan jeg forresten anbefale Ahab med "Call of the wretched sea" Den er helt formidabel! Lastet ned og komplierte en bass-test cd når jeg fikk anlegget, men denne plata er en long-play bass-orgasme i seg selv! Tysk doom-metal, men faktisk spiselig for de fleste..

ciao!

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Er ikke noe pioneer selv, men kan jo bidra med det lille jeg veit..
    En kompis av meg er selv ihugga metalfan og hører på blandt annet mye av de gruppene du nevner her..

Vi var på HFK og testa ut noen av cd'ene hans på samme forsterkerpar som du har kjøpt. Tester ble så gjort med både Cerwin Vega CLS-10, VE-12F og Dali Conecpt 8.

Cerwin hadde ikke mulighet what-so-over til å henge med Daliene på denne musikksjangeren. Når du hørte det mot hverandre så var det nesten utrolig hvor stor forskjell det var. Daliene rundtspilte CV-parene!

Når det er sagt, så er det visstnok en kjennsgjerning at NAD'ene går varm ved heftig spilling og lite kjøling.. I manualen står det jo understerket at de under ingen omstendigheter må stables.. Men om du mener du har nok kjøling, ville jeg vel tatt de med tilbake til HFK og krevd service.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du har koblet riktig?

Du bruker etter hva jeg skjønner to stereoforsterkere til å drive front, center og sub? Hvis det er impedanseforskjell i dem (høyttalerne) er det kanskje det som er grunnen til at de koker over for NAD'en.

Prøv å koble bare hovedhøyttalerne til forsterkeren(e) og se om det samme skjer da. Jeg må innrømme at begrepet "vertikal biamping" ikke sier meg stort men tipper at feilen ligger der et sted. CV er veldig lettdrevne høyttalere og skal ikke by på problemer for NAD forsterkere. MEN når det er sagt så synes jeg ikke CV egner seg godt til å spille metall. Blir altfor spisst og vondt å lytte til i lengden...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heissaann..

Tilbake etter en lovlig lang ferie... linken over er død.. kan du poste den på nytt..? Forøvrig samme problem som før ved avspilling av musikk.. Vital Remains på elleve-treve er helt glimrende, men subben kobler ut og inn som den vil, og etter 20-30 min. lytting er det natti-natti for 372'en.. bllææææh...

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører duger ikke CV til metal, ikke litt engang.

Som fyren over er jeg enig i at Dali passer sjangeren svært godt, har selv suite 2.8 og de spiller mye metal. C8 vil nok trøkke mer en mine suite, men liker bedre allround lyden i mine. (madammen må jo øgså få hørre på litt musikk )

Ellers så er også Klipsch er knall høytaler når det kommer til punch ! Men her på det matcher forsiktig, da klipsch kan bli till pågående i toppen. Har selv hørt RF-82 på Vincent pre og midgard blokker (2.1) og dette låt fantastisk tight ! Men som nevt , matching vil her bli meget viktig, spesielt siden der går endel i black metal.

Av det jeg har hørt av CV sub'er så ble jeg langt ifra imponert, en SVS eller En XTZ vil gjøre en meget bra jobb på metal (og film)

Hvor holder du til forresten ?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk Hifi klubbens nettsider. Der ligger det info om 372 og problemene som har vært med den.

Er enig med Mori at CV ikke er riktig høyttaler til å spille metal. Problemet er at butikkselgerne tror at det er det og følgelig anbefaler merket. Kjøp noe som er mykere i toppen, f.eks Patos eller PSB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen,