Lyd til studentrom 20 m²

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd til studentrom 20 m²

Eg har pr. dags dato ein xbox 360 og ein Samsung 32" tv i M6 serien. No skal eg snart flytte til ei lita leilighet som rommer ca 20m².

Det eg er ute etter er noko til å sjå film og spele musikk(og xbox speling sjølvsagt). Det eg lurer er kva som vil passe best til meg? Eg hadde tenkt ei prisklasse i max 5-6k.

Har sett litt på t-amp, men lurer på om det kanskje blir litt for spinkelt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye bra på bruktmarkedet. Er det et alternativ?

Du sier film og musikk. Men må du ha full surround? Da blir det ikke rare greiene... Gå for noen gode stativht og en god integrert forsterker.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Dynavoice. Mye for pengene har jeg hørt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Teddytusen, dropp surround til den prisen, og gå for en integrert forsterker og et par gode småhøyttalere. Nøyaktig hva du bør velge avhenger litt av musikksmak og hovedbruk (film eller musikk?), hvorvidt dypbass og høytspilling er viktig, og hva slags design du kan leve med.

En mulighet er jo å bestille en T-Amp i første omgang, teste høyttalere hjemme på den (rom/høyttaler gjør større utslag på lyden enn forsterker/kilde), og så teste andre forsterkere når du har funnet et par høyttalere du liker.

Men sånn kjapt improvisert...hva med noe sånt?

Forsterker: Cambridge Azur 340A
    Høyttalere: Dynavoice F-6 (evt. S-4)
    Subwoofer: XTZ 99W10.16

Havner på rett under 6k, og burde sparke relativt hardt fra seg samtidig som det spiller ganske pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg høyrer på det meste, alt i frå hipp hopp til heavy metall til Norah Jones igjen. Men favoritt bandet er Dream Theater, noko som er ganske avansert musikk(progresiv rock). Eg trur anlegget vil bli brukt likte mellom film og musikk, og minst til speling.

Surround er jo sjølvsagt ein drøm Men trur eg utsetter den forløpig og begynner heller med eit 2.1 system.

Brukt markede kan sjølvsagt være eit alternativ, men eg har lite erfaring med det. Og er i utgangspunktet veldig skeptisk på om eg får det eg betaler for(om produktet er i like god stand som selgeren opplyser om).

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tafsen
    Brukt markede kan sjølvsagt være eit alternativ, men eg har lite erfaring med det. Og er i utgangspunktet veldig skeptisk på om eg får det eg betaler for(om produktet er i like god stand som selgeren opplyser om).
    Samme her+ mindre garanti eller ingen + ingen forhandler å forholde deg til. Synes det er mye ulemper med å kjøpe brukt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktkjøp er tiltak, enig i det. Det kan være mye å hente på det, men det er ikke til å stikke under en stol at det blir endel usikkerhetsmomenter, samt mer jobb.

Uansett, hører du mye på Dream Theater og vil ha et anlegg som står i stil burde du vel ha noen meget dynamisk som samtidig er pentspillende, uten at den dypeste bassen er så viktig. Det er ikke kjempelett å finne noe sånt billig, men mulig et par stativhøyttalere fra Focal eller Klipsch kunne passet deg.

Men sånn i utgangspunktet tror jeg jeg står på anbefalingen av det anlegget jeg nevnte ovenfor, da sub hjelper ganske mye på filmopplevelsen, og i den prisklassen blir det uansett noen kompromisser. Du kan jo alltids oppgradere høyttalere/forsterker senere, når lommeboka tillater.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er jo å gå til butikkene og finne noe som passer din smak. Så finner du det samme brukt. Så lenge du holder deg til AVtorget, Hifisentralen og Audiophile sine bruktbørser så bør du være ganske trygg. Mye går for halv pris, og da får du virkelig mye godsaker for pengene. Er du virkelig heldig så finner du noen som selger i nærheten av deg sånn at du får hørt og sjekket at alt er i orden. Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har blitt lurt her på forumet hvertfall.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Enig med Teddytusen, dropp surround til den prisen, og gå for en integrert forsterker og et par gode småhøyttalere. Nøyaktig hva du bør velge avhenger litt av musikksmak og hovedbruk (film eller musikk?), hvorvidt dypbass og høytspilling er viktig, og hva slags design du kan leve med.

En mulighet er jo å bestille en T-Amp i første omgang, teste høyttalere hjemme på den (rom/høyttaler gjør større utslag på lyden enn forsterker/kilde), og så teste andre forsterkere når du har funnet et par høyttalere du liker.

Men sånn kjapt improvisert...hva med noe sånt?

Forsterker: Cambridge Azur 340A
    Høyttalere: Dynavoice F-6 (evt. S-4)
    Subwoofer: XTZ 99W10.16

Havner på rett under 6k, og burde sparke relativt hardt fra seg samtidig som det spiller ganske pent.
    Takker for oppsetett Pogwaq :-D
    Trur eg kjem til å gå for det. Lest masse bra om Cambridgen, og hørt masse bra fom F-6 og XTZ før.

Er det ein 10" sub det er snakk om forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var innom Hi-Fi Center kjeden og fekk etter mi meining eit godt tilbud. Teac DRH 300BL pluss eit høgtalere sett som består av front høgtalarane og subben i frå Harman/Kardon HS 500 - Hi-fi Center Kjeden . Var veldig fornøygd med lyden eg fekk i frå dette oppsette, pluss at eg då får med dvdavspelar og radio i forhold til det andre oppsettet. Trur eg kjem til å gå for det.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville heller ha godt for eit kompakt stereosystem var jeg deg, litt mer kvalitetsfølese over det hele da syns nå jeg ihvertfall, hva di nye høytalerene fra argon

Hi-Fi Klubben :: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: 7240

di ble testet med cambridge intrigret forsterker og cambridge cd-spiller i seneste lydogbilde, fikk kjempe kritikk

Hi-Fi Klubben :: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: 640A v.2

totalt blir dette ca 6000kr,

vist du skal kjøpe cdspiller også, ville jeg ha anbefalt deg og kjøpe en dac istede, da kan du koble 360en til digitalt og få kvalitetslyd fra den også

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var innom hifiklubben og prøve splete ein cambridge 340 i lag med eit par høgtalara til 2k, og eg må sei at eg blei litt skuffa. Samanlikna DR-H300 var lyden grautetet og uklar.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter opp under at ett 2.1 eller 2.0 system med integrert forsterker er tingen med dette budgettet! Følg med på bruktmarkedet og utnytt dette.. Kan gjøre skikkelig bra kjøp der! Lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tafsen
    Eg var innom hifiklubben og prøve splete ein cambridge 340 i lag med eit par høgtalara til 2k, og eg må sei at eg blei litt skuffa. Samanlikna DR-H300 var lyden grautetet og uklar.
    Prøvde du samme høyttalerne på en annen forsterker? Samme forsterker på andre høyttalere? Litt lurt å prøve å finne ut hva problemområdet er. HFK har jo forsåvidt også noen rimelig NAD-forsterkere det går an å vurdere.

Høyttalere til 2k...snakker vi gulvstående Argon/Gale da? De er ikke noe særlig, for å være ærlig. Ai, det rimte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Dynavoice sine F6 betre en Argon høgtalara til 2k?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •