Forsterker effekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan ikke spille så utrolig høyt med andre høyttalere heller [likerHIFI]?
    Det er litt vanskelig at den har gått seg varm for det var bare å skru opp volumet rett etter forsterkeren var skrudd på, så gikk overbelastningsvernet....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er vanskelig å sammenligne bass i to rom.

Dette fordi rom størrelsen og hvor du står innvirker på mengden med bass. Jeg hadde tidligere et rom jeg kunne pøse ut bass i uten at du hørte en ting. 4*10" med 2*380W til å puffe med.
    Jeg bruker fremdeles det samme rommet men etter å ha fikset på akustikken er livet blitt mye bedre. Med 1*12". Og mange bassfeller senere, tilmålt for å korrigere for feilene i rommet.
    Men jeg bunner elementet med 2.5cm vandring likevel så det blir en 12" til nå.

Effekt å forsterker er en morsom ting.
    Men husker dere at Spenning*Strøm=watt.
    Noen forsterkere har veldig høy spenning på utgangs trinnet, slik at man ikke trenger så mye strøm for å gi wattene. Dette er billigere.
    Dette går helt galt når man har da en høytalere med lav Ohm verdi som trenger mye Watt. Strømtrekket blir for stort og beskyttelses kretsen for strømtrekket slås på. Dette er ikke det samme som temperatur beskyttelse. Ofte er disse produktene merket min load 4 Ohm.
    Feil forsterker til høytaleren.

Lykke til for jeg har hørt 8W's rørforsterkere blåse XXXX av 100w flere ganger. Alt har med tilpassing av Spenning, strøm, impedans, sleewrate osv... derfor eksisterer det ikke det perfekte produkt enda :lol: :lol:

Lykke til med uttestingen, det høres ut som dere har det gøy..

Tormod

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av etotore
    Effekt å forsterker er en morsom ting.
    Men husker dere at Spenning*Strøm=watt.
    Noen forsterkere har veldig høy spenning på utgangs trinnet, slik at man ikke trenger så mye strøm for å gi wattene. Dette er billigere.
    Dette går helt galt når man har da en høytalere med lav Ohm verdi som trenger mye Watt. Strømtrekket blir for stort og beskyttelses kretsen for strømtrekket slås på. Dette er ikke det samme som temperatur beskyttelse. Ofte er disse produktene merket min load 4 Ohm.
    Det er riktig at Spenning*Strøm=Watt (eller Effekt, som er den korrekte betegnelsen). Dette uttrykkes gjerne som
    P = U * I, der P er effekten, U er spenningen og I er strømmen.

Så vil jeg gjerne ta tak i uttalelsen:
    "Noen forsterkere har veldig høy spenning på utgangs trinnet, slik at man ikke trenger så mye strøm for å gi wattene. Dette er billigere."
    Resten av sitatet over kompenserer for dette, men likevel er det helt feil. La meg begrunne dette:
    Når effektforsterkeren har høy spenning ut, kan den ikke bestemme hvor mye strøm den skal levere. Det er nemlig bestemt av høyttalerens impedans, for enkelhets skyld uttrykt som en konstant kalt nominell impedans. Impedansen varierer i virkeligheten noe, men la oss betrakte høyttalerens impedans som en konstant motstand.

Da kan vi ta i bruk Ohms lov:
    U = R * I. Snur vi om på denne får vi at
    I = U / R, der I er strømmen, U er spenningen og R er motstanden (nominell impedans for høyttaleren)

Dermed er strømmen avhengig av spenningen og motstanden. Siden forsterkeren ikke kan påvirke impedansen i høyttaleren, kan vi betrakte denne som konstant.

Forsterkeren vil således måtte gi den strømmen som dikteres av høyttalerens impedans og utgangsspenningen (1/R = kR):
    I = kR * U

Dette forteller oss at strømmen og spenningen er proporsjonale i forhold til en gitt høyttalerlast. Forsterkeren kan altså IKKE styre selv hvor mye strøm den kan levere "for å gi wattene". Den eneste måten forsterkeren kan kontrollere effekten på er å endre spenningen fra utgangstrinnet.

Effekten er da gitt ved:
    P = (U*U)/R

Hvis forsterkeren ikke kan gi effekten som bestemmes av ovenstående formel, må forsterkeren regulere spenningen kontrollert eller ukontrollert. NADs "soft clipping" kretsløp er et godt eksempel på hvordan dette kontrolleres ved å redusere dynamikken på en skånsom måte når man skrur volumkontrollen for høyt. Ukontrollert kan forsterkeren gå varm, få variabel spenning ut fra strømforsyningen (kjent som rippel), noe som fører til forvrengning, eller andre uheldige effekter av det som er en overbelastning.

Det som gjerne skiller en kraftig forsterker fra en svak forsterker er at den kan levere nok strøm når impedansen synker. Som "vanskelige" laster regnes høyttalere som har en impedansekurve ned mot 2 Ohm. Ved samme spenningssignal ut fra effektforsterkeren er effekten (U) omvendt proporsjonal med impedansen (R). Det vil si at hvis en forsterker skal kunne gi 100Watt i 8Ohm, så vil den samme forsterkeren måtte levere 400Watt i 2Ohm, gitt at spenningsnivået ut fra forsterkeren er det samme (altså med samme kilde og innstilling på volumkontrollen).

Tror vi mener det samme, etotore, men jeg syntes den ene formuleringen var litt "krøkkete".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er disse produktene merket min load 4 Ohm.
    Jeg prøvde å skrive på enkel norsk uten å bruke masse formler.
    Da mange på forumet ikke kjenner disse fagutrykkene så godt.
    Men enkel norsk er ikke lett :lol: :lol: :lol:

Det er mange faktorer som virker inn. Alle faktorene er vel heller ikke funnet.!!!

Folk må ikke gleme at det er lyden som teller.
    Veldig ofte er det 100Weren som låter bra mens 250w modellen fra samme produsent ikke låter like bra.

Tormod

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe"]
    Sitat Opprinnelig postet av etotore
    Forsterkeren kan altså IKKE styre selv hvor mye strøm den kan levere "for å gi wattene".
    iom at en har faste formler, hvor motstanden er en fast konstant, kan ikke da forsterkeren styre hvor mye strøm den skal levere ved å regulere spenningen? dvs at den setter strøm til en fast konstant også i regnestykket? (Sånn rent teoretisk i allefall)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    iom at en har faste formler, hvor motstanden er en fast konstant, kan ikke da forsterkeren styre hvor mye strøm den skal levere ved å regulere spenningen? dvs at den setter strøm til en fast konstant også i regnestykket? (Sånn rent teoretisk i allefall)
    Motstanden er ikke fast. Den er frekvensavhengig. Figuren under er et eksempel (fra B&W 801):

Den heltrukne linjen er impedans, stiplede er fase.

Denne høyttaleren er en 8 ohms høyttaler, men har en oppgitt minimums impedans på 3 ohm (noe en kan se ved ca 80 Hz på figuren).

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grøss og gru for en impedanse. Ikke rart 801 er en vanskelig last.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Motstanden er ikke fast.
    Roffe brukte en fast konstant for motstanden i sine "regnestykker", derfor jeg viderefører dette i spørsmålet mitt...

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden er ikke fast.
    Roffe brukte en fast konstant for motstanden i sine "regnestykker", derfor jeg viderefører dette i spørsmålet mitt...
    Skjønner ikke helt hva du mener med "setter strøm til en fast konstant", den er jo variabel i takt med spenningen.

Hvis du setter strømmen til noe konstant så har du et fast signal på utgangen:

U = R * I
    P = U * I

Setter så inn R * I for U i P formelen:
    P = (R * I) * I dvs P = R*I^2
    (Når motstanden R og strømmen I er konstant så blir P konstant også.

Hvis forsterkeren hadde visst hva slags impedans høyttaleren har så kunne den styre og vite strømmengden. Det er vel kanskje det du lurte på?

BB

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden er ikke fast.
    Skjønner ikke helt hva du mener med "setter strøm til en fast konstant", den er jo variabel i takt med spenningen.

Hvis du setter strømmen til noe konstant så har du et fast signal på utgangen:

U = R * I
    P = U * I

Setter så inn R * I for U i P formelen:
    P = (R * I) * I dvs P = R*I^2
    (Når motstanden R og strømmen I er konstant så blir P konstant også.

Hvis forsterkeren hadde visst hva slags impedans høyttaleren har så kunne den styre og vite strømmengden. Det er vel kanskje det du lurte på?

BB
    ops:
    Tror jeg kanskje har hatt en liten kortslutning et eller annet sted (ikke første gangen heller tror jeg)...
    men det jeg tenkte var vel at en har 3 variabler som har innvirkning på effekten (spenning, strøm og motstand)
    og hvis en setter både strøm (de vet vel hvor mye strøm maks som kan leveres i forsterkeren?) ,
    og motstand fast, så er det kun spenning som endres for å endre effekten...
    Og er motstanden variabel, så må spenningen endres desto mer for å holde effekten konstant...

jaja, neste gang venter jeg til jeg har våknet helt og tenker over saken en gang til før jeg spør...
    Får si som Arne And: Å tenkte før en snakker, er som å tørke seg bak før en driter... :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har jo glemt bort de viktige fasevinklene i belastningen. På 801-en er det ikke nødvendigvis den lave minimumsimpedansen som er problemet. Alle punkter der impedansen er paralell med x-aksen er belastningen relativt enkel. Der impedansen er som brattest er den en helt umenskelig last for høyttalerne. Alle bassreflekskonstruksjoner har de 2 toppene som sees på hver side av 20 Hz på 801-en. En lukket konstruksjon har en enkelt topp, men flankene er ikke på langt nær så bratte. Derfor er en bassrefleks konstruksjon ganske enkelt en tyngre last enn en lukket konstruksjon.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting til: min forsterker er oppgitt til 470Watt mens hans forstreker er oppgitt til 250Watt!!!!!
    hans strømforsyning kan vel ikke være større enn min?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en del land er det avgifter på antallet watt, og det er ikke snakk om små avgifter heller. Det kan føre til at produsentene på enkelte områder oppgir lavere effekt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden er ikke fast.
    Jeg kan bruke en formel for konstant motstand, fordi signalet ikke endrer frekvens når det passerer gjennom forsterkeren. Dermed kan man gå inn på impedansekurven for den/de gitte frekvensene og finne motstanden, som da vil være relativt kontstant. Selvfølgelig blir dette en tilnærming, men det er fortsatt slik at når høyttalerens impedans, innsignalet og forsterkningsfaktoren (gain) er gitt, så kan ikke forsterkeren oppnå samme effekt ved å øke spenningen og redusere strømmen, slik det tidligere sitatet impliserte. Det er en misforståelse som oppstår når man ser på P = U*I og ikke tar impedansen/motstanden i betraktning (I = U/R).

Når det gjelder Nautilus 801-kurven lenger opp, så vil jeg påstå ut fra kurven at den burde vært oppgitt til 4 Ohm nominelt, og ikke 8 Ohm... Men det er min mening.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Forsterkningen av inn-signalet er en konstant multiplikasjonsfaktor i forhold til inn-signalet. Hvis forsterkeren skal redusere spenningen i utsignalet, så må den avvike fra innsignalet. Dette representerer i så fall en ulineær frekvensrespons. Det som er poenget er at man i utgangstrinnet ved å redusere spenningen, reduserer strømmen og ved å øke spenningen også øker strømmen. Det å øke spenningen for å kunne redusere strømmen blir bare tullete.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe:

Ditt resonnement ang ohms lov er korrekt, men å omtale forvrengningen som oppstår når forsterkeren ikke greier å levere nok strøm som "ulinjær frekvensrespons" er feil. Ulinjær operasjon når forsterkeren ikke lenger følger innsignalet (går i metning) er ikke relatert til frekvensrespons, og kan oppstå ved en enkelt frekvens/tone.
    Nitpicking men så er det nevnt...

Bønna

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har forsåvidt rett begge to. Dersom du tar forsterkerens egenskaper i betraktning ivl den levere en frekvenslinjær respons selvom den forvrenger i en resistiv last.

Dersom lasten er en høyttaler derimot er det to forhold som er med på å gjøre frekvensresponsen ulinjær.

1: Dersom høyttalerimpedansen varierer vil utgangsimpedansen ikke være like stor i forhold til høyttalerimpedansen ved forskjellige frekvenser. Da vil "de to motstandene i serie", altså høyttaleren og forsterkerens utimpedans gi en spenningsdeler der midtpunktet varierer med frekvens. Den opplevde utgangsimpedansen er også avhengig av motkobling.

2: Den elektriske fasen fremgår av impedanskurven. Den elektriske fasen er stigningstallet til impedanskurven, og helt avgjørende for hvor stor belastning høyttaleren gir forsterkeren. Når impedanskurven synker mot høyere frekvenser vil den være en kapasitiv last for forsterkeren. Da er forsterkerens egeninduktans svært avgjørende. Den er som regel svært lav, men det skal heller ikke mye til for å feile når lasten blir kapasitiv. Jo brattere( lavere fasevinkel) jo vanskeligere last for forsterkeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har forsåvidt rett begge to. Dersom du tar forsterkerens egenskaper i betraktning ivl den levere en frekvenslinjær respons selvom den forvrenger i en resistiv last.

Dersom lasten er en høyttaler derimot er det to forhold som er med på å gjøre frekvensresponsen ulinjær.

1: Dersom høyttalerimpedansen varierer vil utgangsimpedansen ikke være like stor i forhold til høyttalerimpedansen ved forskjellige frekvenser. Da vil "de to motstandene i serie", altså høyttaleren og forsterkerens utimpedans gi en spenningsdeler der midtpunktet varierer med frekvens. Den opplevde utgangsimpedansen er også avhengig av motkobling.

2: Den elektriske fasen fremgår av impedanskurven. Den elektriske fasen er stigningstallet til impedanskurven, og helt avgjørende for hvor stor belastning høyttaleren gir forsterkeren. Når impedanskurven synker mot høyere frekvenser vil den være en kapasitiv last for forsterkeren. Da er forsterkerens egeninduktans svært avgjørende. Den er som regel svært lav, men det skal heller ikke mye til for å feile når lasten blir kapasitiv. Jo brattere( lavere fasevinkel) jo vanskeligere last for forsterkeren.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •