Blokk leilighet...!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blokk leilighet...!

Hei,

Har noen av dere erfaring med hvordan lyddemping i blokkleiligheter er..?
    Vurderer å kjøpe en leilighet på noe over 60'm...!

Mvh

AK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All min erfaring tilsier at dempingen er lik null, i hvert fall når det gjelder lave frekvenser. Du får heller invitere alle naboene hver gang du skal se film, eller i verste fall selge subben :cry:
    Du får heller kjøpe et fjøs på landet. Vi hjemmekino frelste er ikke det andre betegner som "favoritt naboer". Hver gang noen stikker hodet innenfor døren skal vi jo vise hva anlegget duger til. :twisted: :twisted:

Så lenge det ikke er borettslag med 100 husordensregler er det jo bare å be naboen slutte å ringe på døren din hver gang du ser film, han må jo forstå at det er jæ.... irriterende. 8) 8)

MVH Gorm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min 500w sunfire powered sub måtte dessverre si farvel i min lille blokkleilighet på Carl Berner... Synd, men jeg tror nok jeg forstår de stakkars naboene når subben durrer ned mot 20 hz... Hadde vel kanskje ikke blitt videre fornøyd selv heller!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

Jaja, får se nå leder jeg budrunden på en blokkleilighet......

Kanskje det var dumt..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, får se nå leder jeg budrunden på en blokkleilighet......
    Solgt...!!! Til en annen.... :roll:

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tro meg .. det er et SANT JÆVLA HELVETE ( unnskyld språkbruk ) å bo i leilighet. Bor selv i bygård fra 1896 på grünerløkka. Naboen ( over meg ) går helt i vinkel når jeg spiller semi-høyt med b&w 602s3 og en tåpelig liten nad 320 amp .. hallo .. vi snakker 6,5" tøs-bass.

Vurderer faktisk en asw 600 sub bare for å plage vedkommende. Problemet ligger i at jeg er dj og mixer en del, mens han bare syter. Får nu se, skal ha en sub på hjemmlån, hvis ikke må det bli heftige hodetelefoner.

men men .. leilighet og høytalere passer ekstremt dårlig sammen, enkelt og greit. flytt til gokk og ha det gøy sier nå jeg-

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fekk ein del klager av fruen under eg og, men etter at eg kjøpte granittheller under høgtalerne så har eg ikkje hørt eit pip

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flaks med naboene jeg da. Bor også i en liten leilighet på Carl Berner. Naboen under klager ikke med mindre jeg kjører full guffe etter kl 22 på kvelden. Vi har en avtale om at han dunker i taket med et kosteskaft ellerno hvis han synes det er for høyt. Dama ved siden av har vært innom én gang, da demonstrerte jeg anlegget med åpningen av Fellowship of the Ring på nesten full guffe klokka 23 og hun hadde eksamen dagen etter og trengte litt søvn. Naboen over har aldri noensinne nevnt noen ting, hverken han som bodde der før eller han som bor der nå.

Nå har jeg Tema Isolator-puter (kjøpt på Eltek) under subben (en 12" Jamo) og fronthøyttalerne, og de fjerner ihvertfall ALT av vibrasjoner i gulvet, bortsett fra det som sprer seg gjennom lufta. Bakdelen er at jeg må ha meg en rumperister etterhvert, for det rister jo ikkeno i sofaen lenger heller...

Hvis du vurderer en leilighet, ta deg bryet med å ringe på over, under og ved siden av og prøv å få et inntrykk av hvordan naboer du får. (Styr unna barnefamilier og sure gamlinger uten høreapparat!!) Spør gjerne om det er lytt etc. Det er sikkert også en fordel å kjøpe i et støyete/trafikkert strøk, der folk er vant til litt støy fra før. Er det borettslag kan det være lurt å finne ut om styret består av gamlinger eller unge folk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om enebolig? Det er utrolig hva man kan gjøre med 276 kvadrat... Ekstra hyggelig er det når prisen er den samme som for en mellomstor leilighet.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel få plasser i landet du får en 250m2 enebolig til samme pris som en mellomstor leilighet?

Flytt til sverige 8)

Her koster størsteparten av husene mellom 300-800 store lapper. Jeg tror ikke jeg blir boende i min borettslag leilghet lenge, jeg går og sikler på eneboliger dagen lang.
    Jeg hentet mine nye "mini" høytalere for 2 dager siden og tenkte jeg skulle sette på litt bakgrunnsmusikk (kings of conv.) mens jeg malte om stua. Joda, dunkingen i gulvet kom etter 5 minutter. Hadde ikke engang koblet til subwooferen. Skulle tro de brukte pappvegger mellom leilighetene. Morro med nytt stereoanlegg ja :roll:

Newcomer P-Stone sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flyttet fra rekkehus til enebolig for 2 år siden og har ikke angret et sekund på det. Beslutningen ble tatt en kveld vi satt å så på LOTR, og nabo-fruen kom å klaget på at koppene hennes holdt på å hoppe ut av skapet.

Jeg håper å bygge selv i løpet av 1-2 år. Og der vil det selvfølgelig bli dedikert Hjemmekino. Så hvis noen vet om en gunstig tomt i Oslo/Skedsmo/Lørenskog/Bærum/Oppegård, så er det bare å si i fra... :wink:

P..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Det er vel få plasser i landet du får en 250m2 enebolig til samme pris som en mellomstor leilighet?
    Joda. Muttern solgte barndomshjemmet mitt med over 1000m2 tomt, 2 garasjer, 4 verandaer og ovre 250m2 boligflate til 900k. (bygd i begynnelsen av 80 tallet)

Men selvsagt, dette er i gokk langt opp i nord.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digg med town house, da.. Spille så lenge ørene mine gidder, uten at naboer hører en damn dritt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder eldre bygårder er det vel en fordel å bo i første? Bassen går vel lettere ned til naboen om du bor over noen? Selv bor jeg i en eldre bygård i Oslo, og har nesten aldri fått en klage fra de som bor over meg. Og det har vært herjing midt på natta på nachspiel o.l. Husker en gang det kom et dunk ovenifra kl 0100 på natta når jeg spilte ganske høyt, men har ikke hørt noe siden..

Kanskje jeg bare har vært heldig med naboene? Må legges til at det har bodde flere over meg i denne 2års perioden.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Det er bare å komme seg ut av storbyene. Her på sørlandet er leilighetsprisene såpass stive sammenlignet med eneboliger (kanskje ikke 250kvm, men) at det er hipp som happ hva du kjøper. Det kommer mer an på hvilket plassbehov og vedlikehold du ønsker........

Men som det tidligere i en annen tråd har blitt nevnt, er det ikke alt som er rosenrødt med tanke på enebolig og AV/HIFI heller...... :wink: :wink:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14514

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i 4-etasjes "blokk" selv.
    Heldigvis er det endel faktorer her som også bidrar til at det går bra:
    -Stein under høyttalere (Naboene hører mye mindre, og som pluss blir lyden strammere!).
    -Folk i samme alder/livsfase som naboer - aksept for litt lyd av og til.
    -Anlegg i bil (der man får dekt behovet for de høyeste volumene).

Det går egentlig veldig bra, selv om jeg skulle ønske å dra på mer oftere. Lenge siden jeg har fått klage, og har aldri vært sure miner. En gang var det ei 2(!) etasjer over som leste til eksamen når jeg akkurat hadde kjøpt en ny CD som jeg dro på litt på.. Ellers hente det jeg fikk en melding av han over siden han ikke var glad i "dunk-dunk" musikk så han ba meg sette på noe annet.. Og i helgene er det akseptert med vorspeiel. Det skader heller ikke å være "formann" i bygget...

Men det blir uansett dig å få seg eget hus en gang i fremtiden, og slippe å tenke på naboer (og samboere) og kunne spille høyt hele døgnet!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning er jo å kjøpe leiligheten under og over også og for deretter leie dem ut. Litt værre å klage til utleier.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    En løsning er jo å kjøpe leiligheten under og over også og for deretter leie dem ut. Litt værre å klage til utleier.
    Holder vel ikke med over og under... Da har man for slapt anlegg!
    Kjøpe hele bygget stemmer jeg for!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolly skrev:
    Fekk ein del klager av fruen under eg og, men etter at eg kjøpte granittheller under høgtalerne så har eg ikkje hørt eit pip
    Jeg har samme erfaring som Jolly her. Der jeg bodde tidligere så hadde jeg noen naboer som ikke visste annet enn å klage... kansje ikke helt uberettiget heller da rommet var utstyrt med Klipsch KSP-400, RC-3, RS-3 og KSW-15 drevet av en Dynamic Precision PA-1 amp og en HK AVR-7500. Etter at jeg fikk satt betongheller under fronter og sub hørte jeg aldri noe mer fra naboen før de etter et par tre mnd spurte om jeg hadde solgt de helvetes svære høyttalerne Jeg vil da påstå og si at dette fungerer (Mitt forige oppsett var forresten omtalt i DVD & Hjemmekino i februar 2004 utgaven)

Nå har jeg valgt å legge skikkelig med dempematriale under parketten, som også ser ut til å hjelpe da jeg ikke har hatt en eneste naboklage.... og jeg bruker kinoen.... den står ikke bare til pynt :lol:

Uansett har jeg tenkt å skaffe meg noen steiner/heller igjen da dette også hadde en positiv innvirkning på lyden.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto. Jeg bor i en mikroskopisk studenthybel med sovende studenter over, under og på begge sidene til tider...spiller rimelig høyt iblant, men har ikke hørt én klage siden jeg satte høyttalerne på betongheller. Og jeg har ikke sitteunderlag under dem engang.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Forsterker til Rumperistere Mono/Stereo blokk
    By Rollon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-19-2005, 22:18
  2. Svar: 0
    Siste melding: 09-19-2004, 18:42
  3. Sommer, sol og lange timer med maling av leilighet..
    By yannz in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 49
    Siste melding: 08-07-2003, 23:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •