Valg mellom 2 høytalere? Trenger erfaren hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg mellom 2 høytalere? Trenger erfaren hjelp!

Hei, håper noen vil legge inn kommentarer på dette stereo oppsettet;

CD-Spiller - Abrahamsen ABRV10CD

Forforsterker - Abrahamsen ABRV30PRA

2 x sluttforsterkere - Abrahamsen ABRV40POA

Høytalere - KEF iQ9

Dette er noe eg har lyst å invistere i, men er litt i tvil på høytalerne ennå.. Har vurdert Energy RC-70 en stund, helt til eg ble anbefalt de KEF høytalerne, noen ERFARNE med god peiling som vil anbefale en av disse fremfor den andre?

Musikk eg hører på; Blues, Jazz, Pop og roligere punk.. Av og til har jeg litt fest, da kommer alt fra scream'o punk til hardcore techno trance..

Favoritt artist: Pink Floyd, Cat Stevens, Neil Young, Guns N' Roses, AFI etc.. Egentlig kun den type musikk eg spiller...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du rabatt hos elkjøp? Hva er budsjettet ditt? Det må jo koste endel med 2 sluttstrinn og alt?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Får du rabatt hos elkjøp? Hva er budsjettet ditt? Det må jo koste endel med 2 sluttstrinn og alt?
    Klart det koster litt med 2 sluttstrinn ja, abrahamsen er dyrt, men bra.. Har en kamerat som har dette systemet, bare 1 slutttrin.. Eg skal ha de 4 komponentene fra Abrahamsen ja, og 1 av de høytalerne eg nevner, Energy eller KEF, så budsjettet mitt er ikke så nøye, lurer bare på hvilken skal eg velge=)

Har ikke satt noe budsjett for det spiller ingen rolle, så lenge det blir det systemet eg har satt opp, bare i tvil hvilke høytalere=)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg synes Energyene har hørt lovende ut det lille jeg har hørt, men IQ9 er nok også bra, og de er jo klart penere. Hvilkne synes du spiller best da? Det er jo til syvende og sist du som skal eie galskapen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hmm, jeg synes Energyene har hørt lovende ut det lille jeg har hørt, men IQ9 er nok også bra, og de er jo klart penere. Hvilkne synes du spiller best da? Det er jo til syvende og sist du som skal eie galskapen
    Hehe eg har kun hørt Energy RC-50, synes det spiller rått til Abrahamsen, da står de kun kobla opp mot 1 stk sluttforsterker.. Så vet ikke helt hva jeg skal velge, må først få solgt det gamle utstyret mitt.. Men tror egentlig eg prøver meg på KEF iQ9, får se;D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt RC50 på Abrahamsen, og kun Iq5 fra Kef og syntes lyden på Kef var vesentlig bedre, virket mye mer åpen i lyden, og vil vel tro iq9 har litt ekstra tynge i bunn også, er faktisk en høyttaler jeg vurderer selv med mitt Abrahamsen anlegg.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scarymary
    Jeg har hørt RC50 på Abrahamsen, og kun Iq5 fra Kef og syntes lyden på Kef var vesentlig bedre, virket mye mer åpen i lyden, og vil vel tro iq9 har litt ekstra tynge i bunn også, er faktisk en høyttaler jeg vurderer selv med mitt Abrahamsen anlegg.
    Ah thanx, skulle ikke mer en det til å vippe meg over på KEF, ender sannsynligvis opp med de ja;D gleder meg..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt høyttalerne på samme strøm så jeg skal ikke si noe i noen retning, men iQ5 spiller i mine ører bra til prisen, men Energy gjør også det, selv om Kef muligens er litt mer "hifi" og Energy er litt mer rock`n`roll. Men matching spiller inn så du bør prøve å få lyttet til begge på lignende elektronikk og musikk du kjenner godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bare få solgt mine gamle høyttalere jeg så blir det nok Iq9 på meg også og kanskje en effektforsterker til etterhvert...

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være litt uenig med dere da, jeg synes Energy på Abrahamsen er helt håpløst. Altfor mye "bløt" bass som spiser alt av detaljer oppover i registret. Jeg har selv et par RC-50 stående her hos meg, matchet med Arcam spiller det bra til prisen, men personlig falt jeg ikke for kombinasjonen med Abrahamsen.

IQ9 er en langt mer homogen høyttaler med en stram og presis bass, noe som havner på en middelvei paret med den litt feite Abrahamsen bassen. Liten tvil om at at IQ9 er mer detaljet og åpen oppover i oktavene også.

RC50 går lavere enn IQ9, men bortsett fra det anser jeg KEF som det klarte beste valget.

But again, smak og behag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

send en mail til Abrahamsen da vel

Hvorfor rote så mye rundt, send en mail direkte til Abrahamsen.no Han har vel noen alternativ i en gitt prissklasse. Kan vel ikke bli bedre en det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tgg416
    Hvorfor rote så mye rundt, send en mail direkte til Abrahamsen.no Han har vel noen alternativ i en gitt prissklasse. Kan vel ikke bli bedre en det.
    Eller enda bedre, Abrahamsenaudio.com :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •