Ny tråd: Test CD for AV Forum - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Med bilde-filen JPEG blir bildet dårligere for hver gang du åpner det. Kan jo hende det er det samme med lyd?
    JPEG er et lossy komprimeringsformat for bilder. Jeg tror du mener for hver gang du lagrer den, ikke åpner den. Jobber man mye med bilder, lønner det seg å velge et format som ikke komprimerer bildet når det lagres (som for eksempel Photoshop sitt eget).... Når man er ferdig med bildet, kan man det som JPEG i den kvaliteten man ønsker om man har behov for det.

Nå er det slik at man som oftest kun komprimerer ned musikk til MP3 en gang, men det er klart om man fortsetter å komprimere det ned med et lossy codec mer og mer så blir det stadig større kvalitetsdegradering, men det er det ingen hensikt i å gjøre. Selv tar jeg vare på musikken i FLAC eller APE som begge er lossless-formater. De vil aldri bli degradert kvalitetsmessig, og når jeg ønsker et enda mer komprimert format til min MP3 spiller (for eks. lossy 196kbit), lager jeg bare en kopi ut i fra orginalfilen med et program designet for dette.

Man kan hente en sang fra en CD, pakke den ned til en FLAC fil, og senere decode den tilbake til en CD.....uten tap av et eneste bit, altså bitperfect. Det er hele poenget med et lossless-format.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke alle sangene er valgt enda: Tool: "The pot" under dynamikk

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Jeg vet ikke? ... Du vet ikke hva du sier. Jeg "ripper" ikke, brenner ikke CD'er i det hele tatt. Bruker kun kjøpte orginale CD'r. Er dt klart nok nå? Er ikke interessert i "drit lyd". Ok?
    Vet du hva?
    Jeg gidder for pokker ikke å sitte her og kaste bort tid i forsøk på å forstå hva du egentlig lirer av deg.

Du påstår at du hører forskjell - hver gang.
    I tillegg påstår du at du ikke ripper eller brenner. Altså kan jeg konkludere med at det er andres kopier du hører på. Hvor god kontroll har du da med hva utgangsmaterialet for kopien egentlig er? Det kan jo like gjerne være 96kb-versjoner....

Som sagt; det skal jaggu godt gjøres å påvise noen forskjell mellom original og brent, så fremt rippingen har skjedd uten feil.

Spar meg for videre kverulering, er du snill.
    Når ikke verdens ledende journalister og guruer hører forskjell - hvorfor i alle dager skulle du gjøre det - HVER GANG...???

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    ....
    Når ikke verdens ledende journalister og guruer hører forskjell - hvorfor i alle dager skulle du gjøre det - HVER GANG...???
    Kanskje han er verdens ledende på hørsel? Interessant debatt det ble av :"Ny tråd: Test CD for AV Forum" :-? Skulle vært straffbart å ødelegge en tråd så jævlig.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig... Dette er bare tull, går vel ann å kunne svare på et enkelt spørsmål uten å starte en faens diskusjon på hva som er best av brent musikk og ikke brent og alt det pisset der og i tillegg begynne å krangle om det? God...

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette utviklet seg jo noe helt utrolig. Sjekk tittelen på tråden og forhold dere til den. Ingen av dem som går inn på denne tråden er interessert i å lese alt dette pisset. Start en ny tråd hvis dere vil fortsette denne diskusjonen, eller hold dere til temaet.

Hva med en "kverulerende kranglefanters free zone" tråd?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har vel egentlig for lengst (logisk nok) konkludert med at det ikke er mulig å lage en åpen og offisiell demo-cd for forumet. Det blir både dyrt og raskt foreldet dersom man skal gjøre dette med rettighetshaveres tilsagn. Årsaken liger i opplag kontra utgifter og royalty.

Det av materiale som evt. måtte flyte imellom oss ifm. diverse messer/treff er så sin sak, men å lage en plate på trådens grunnlag? Det er nok etter min mening svært vanskelig - om mulig - å gjennomføre.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vi har vel egentlig for lengst (logisk nok) konkludert med at det ikke er mulig å lage en åpen og offisiell demo-cd for forumet. Det blir både dyrt og raskt foreldet dersom man skal gjøre dette med rettighetshaveres tilsagn. Årsaken liger i opplag kontra utgifter og royalty.

Det av materiale som evt. måtte flyte imellom oss ifm. diverse messer/treff er så sin sak, men å lage en plate på trådens grunnlag? Det er nok etter min mening svært vanskelig - om mulig - å gjennomføre.
    Enig, dette er desverre Mission Impossible. Som flere nevner så er det tilnærmet håpløst tidkrevende å innhente rettigheter til alle sangene for å operere legitimt med en slik samle CD. Tviler på at de store plateselskapene tenner på ett såpasst "snevert" verk, og vær sikker på at de vil nok kalkulere deretter. Om man mot formodning skulle få dette på plass gjenstår mastering, og hvordan skal vi kunne remastre alle låtene (som neppe er likt mastret i utgangspunktet) på "garasjebasis" ? Jeg tviler på at de store selskapene sitter med lydstudio og utstyr i uante prisklasser for moro skyld, det er jo her lyden vi setter pris på blir til, og denne vil vi nok aldri kunne klare å gjengi via en PC (evnt Mac?) og brenne ut på kjøpeplater. Lite opplag og høy kvalitet går desverre ikke hånd i hånd, om man ikke har ett plateselskap i ryggen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Enig, dette er desverre Mission Impossible. Som flere nevner så er det tilnærmet håpløst tidkrevende å innhente rettigheter til alle sangene for å operere legitimt med en slik samle CD. Tviler på at de store plateselskapene tenner på ett såpasst "snevert" verk, og vær sikker på at de vil nok kalkulere deretter. Om man mot formodning skulle få dette på plass gjenstår mastering, og hvordan skal vi kunne remastre alle låtene (som neppe er likt mastret i utgangspunktet) på "garasjebasis" ? Jeg tviler på at de store selskapene sitter med lydstudio og utstyr i uante prisklasser for moro skyld, det er jo her lyden vi setter pris på blir til, og denne vil vi nok aldri kunne klare å gjengi via en PC (evnt Mac?) og brenne ut på kjøpeplater. Lite opplag og høy kvalitet går desverre ikke hånd i hånd, om man ikke har ett plateselskap i ryggen.
    Det var nettop dette som fikk meg til å ta opp hva som skal til, hvordan og hvem. Det er en naturlig diskusjon som måtte komme.

At noen syntes det er pissprat får stå for deres egen regning. Jeg har ikke forsøkt å ødelegge noen tråd, kun uttrykt meninger som jeg vet deles av mange.

Hvis dere vil lage en referanse CD basert på brenning og piratkopiering, så gjerne for meg, men jeg er ikke med på det.

Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fri og bevare meg........jaggu ikke rart det er krig i verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm?

Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    De fleste her på forumet har favorittsanger som spilles i forbindelse med testing av høyttalere og annet utstyr. Jeg syntes derfor det ville vært interessant om deltakerene her sammarbeidet for å sette sammen den ultimate test cdèn. Jeg ser her for meg en cd bestående av ett bredt spekter av vidt forskjellige låter som på hver sin måte kan fremheve og avsløre styrker og svakheter med anlegget.

Jeg vet det finnes flere tråder med anbefalte låter, men ønsker i denne tråden å komme frem til den "ultimate" cdèn for forumets brukere. På denne måten er det også mulig for forumets brukere å benytte de samme sangene i tester av nytt eller gamelt utstyr. Dette vil også medføre at det blir lettere å sammenligne de forskjellige produktene som blir testet på bakgrunn av selve testene.

Jeg ser for meg en inndeling av cdèn i i flere deler med 3-4 sanger som kan påvise det vi er ute etter av lydintrykk.

En inndeling kan være som følger:

Spor 1-4: Sanger som påviser egenskapene med tanke på dynamikk.
    Spor 5-8: Sanger som belyser styrker og svakheter i mellomtonen og diskant.
    Spor 8-12: Sanger som tar for seg bassen i høyttalerene.

Er det detaljer i sangene som blir anbefalt som er essensielle ønsker jeg også at det blir opplyst om dette.

Jeg kaster nå ballen over til dere og ønsker både innspill på hvordan CDèn bør deles inn og også hvilke sanger som cdèn skal bestå av.

Valget vil falle på de sangene som er mest populære fra deltakerene i denne tråden sin side. Husk imidlertid også på å komme med forslag til gruppeindelinger og oppsett av CD-en.

Når innholdet på CDèn er bestemt kan kansje også ett datakyndig medlem påta seg å lage cover til CDèn.

Jeg oppfordrer herved alle som leser dette til å delta med sitt bidrag.

Mvh Espen
    Man bør jo teste med den musikken man lytter til. Man gidder liksom ikke teste om metal høres bra ut, når man aldrig kommer til å spille en eneste sang i den sjangeren. Men en cd som vil avsløre mye er jaylib - champion sound.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Hva skjedde egentlig med denne tråden?
    Ble det noe av denne plata?

Selv om den ikke hadde fått gullplate så ville den sikkert solgt noen-og-100 her inne. Og med litt "hype-ing" så kunne det være at noen hifi-sjapper som hadde lagt de ut for salg?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hmmm...
    Hva skjedde egentlig med denne tråden?
    Ble det noe av denne plata?

Selv om den ikke hadde fått gullplate så ville den sikkert solgt noen-og-100 her inne. Og med litt "hype-ing" så kunne det være at noen hifi-sjapper som hadde lagt de ut for salg?
    Er vel ikke rart tråden døde ut når diskusjonen landet på om hvorvidt denne CD`en skulle vært produsert av gull eller platina, og/eller om den måtte massekopieres via mastertaper i Michael Jackson`s private lydstudio.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med flere album/sanger som er verdt å eie...
    Kan ikke la denne tråden dø ut pga enkelte personer..

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •