Ny tråd: Test CD for AV Forum - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Klart det blir et tap av informasjon i og med at signalet skal pakkes ut og gjengis. Uten komprimering slipper men et ledd, og alle ledd gjør noe med signalet, i alle fall slik jeg ser det, og kan høre det.
    Lossless = Tapsfritt. Hadde det skjedd noe med signalet, hadde det ikke vært tapsfritt. Si at man har denne tallrekken som er klipper ut av en eller annen datafil: 010101100. Så blir den komprimert ned med en lossless formel som gjør at den blir omtrent halve størrelsen, send den 10 ganger rundt jorden gjennom 40 ulike servere, legg den på diskett, CD etc etc og deretter pakket ut igjen med samme formel. Resultatet blir 010101100, verken mer eller mindre. Noe annet ville satt hele data-alderen slik vi kjenner den på hodet. Høy/lav nivået på 1 og 0 forandrer seg ikke, så da vet jeg ikke helt hva som skal skje med signalet. Dette blir altså litt som å diskutere lydmessige forskjeller på optiske kabler, ganske håpløst....

At det blir useriøst og missvisende for deg får være din sak. Jeg har ikke behov for å vite om all teknikken som ligger bak. Det er lyden som teknikken gir meg som er det avgjørende, og der er det faktisk øret som er dommeren, ikke om man "vet alt" om det tekniske.
    Mulig det blir min sak. Men om jeg begynner å rope ut på et forum JBL er kjøpt opp av McDonnalds og skal bli en ny hamburgerkjede, så må jeg vel nesten forvente at noen åpner kjeften før noen faktisk begynner å tro på det jeg sier...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kansje ikke bare 0'er og 1'tall vi snakker om HåkonN. Vi snakker også om hvordan dette blir preget inn i CD platen, og hvordan dette leses av våre CD spillere, hvordan signalet behandles og konverteres tilbake til et analogt signal, for så å "spyttes ut" via våre analoge forsterkere til våre analoge høyttalere.:roll:

"Lossless"? et signal pakkes til 1/2 parten og pakkes opp til "helparten". Er ikke dette et unødvendig ledd da? Bare å la vær å komprimere i det hele tatt spør du meg.8)

Med hensyn til JBL og Donald har jeg vanskelig for å ta deg seriøst, men ønsker ikke å utlevere min mening om dette her i "open space", da det bare vil bli masse bråk.:!:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kansje ikke bare 0'er og 1'tall vi snakker om HåkonN. Vi snakker også om hvordan dette blir preget inn i CD platen, og hvordan dette leses av våre CD spillere,
    Er det selve brenningen av CD/CD-ROM/DVD hjemme som du mener er så dårlig at det blir bit-feil under avlesingsprosessen? I bunn og grunn er det bare 1 og 0 vi snakker om så lenge vi holder oss innenfor det digitale domenet. Feilbrenning er selvølgelig mulig, men da vil man få beskjed om dette.

hvordan signalet behandles og konverteres tilbake til et analogt signal,
    Klokke og DAC... ikke veldig relevant for selve avlesingsprosessen.

for så å "spyttes ut" via våre analoge forsterkere til våre analoge høyttalere.:roll:
    Skjønner ikke helt hvordan dette skal være relevant heller.... Er det digitale signalet likt, hvordan skal da noe "skje" senere i kjeden ved det analoge utstyret?

"Lossless"? et signal pakkes til 1/2 parten og pakkes opp til "helparten". Er ikke dette et unødvendig ledd da? Bare å la vær å komprimere i det hele tatt spør du meg.8)
    Komprimering er ikke et unødvendig ledd så lenge ikke data-verden består av ubegrenset plass. Du snakker negativt om lossless komprimering av digital data ift. lydkvalitet, og ikke klarer du å begrunne svaret bedre enn at det er et "unødvendig" ledd. Jeg skjønner tankegangen din, men jeg ikke er med på at det er noe negativt. Men syntes du ikke CD er et unødvendig ledd da, når man kan få en bitperfect copy i et dataformat og slippe eksotiske drivverk/fare for riper etc etc? Hva gjør det så eksotisk og bra at musikken ligger lagret på en billig plastplate som skal spinnes rundt xx antall ganger i minuttet og leses av en laser?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN ... "I rest my case". Å snakke øre (meg) med måleinstrument (deg) er fånyttes.

Til tross for at jeg hater å ikke kunne bli enig, foreslår jeg at vi er eninge om å være uenige.

Høna sier "klukk", Kua sier "mø", Hva sier Kalkunen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere snakker jo på to plan - og med helt forskjellige standpunkt og forutsetninger. Da kan man jo umulig bli helt enige om slike spørsmål.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke flere av dere som har gode sammensatte demo cder og dvder allerede? hva med å utveksle disse?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dere snakker jo på to plan - og med helt forskjellige standpunkt og forutsetninger. Da kan man jo umulig bli helt enige om slike spørsmål.
    Plan ... Planet 1: Meg. Plan planet 2 ... ikke meg.

Realiteten burde komme inn her. Snakker vi om teoretiske ting eller det vi kan høre. ??

Jeg gir f... i hva som kan måles. Lar øret være dommer.
    Hisss

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har valget om man vil kjøre lossless eller full wav noe med "å høre"...?
    Det det dreier seg om er om man ønsker å spare halve diskplassen eller ikke. Comprende?
    Kvaliteten forringes ikke det grann.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden har valget om man vil kjøre lossless eller full wav noe med "å høre"...?
    Det det dreier seg om er om man ønsker å spare halve diskplassen eller ikke. Comprende?
    Kvaliteten forringes ikke det grann.

Hvis kvaliteten ikke forringes det grann ... Hvorfor hører jeg da forskjell på til f.eks. Kari Bremnes "anna" i original vs brent utførelse?

Hvis det er snakk om å spare halve diskplassen så er det noe rivende galt her. En CD er en CD. Ingen kompromier. Man kan jo få kjøpt 500 gb+ til rn tusend lappø

Hvis det er (og jeg vet det er) noen som tror at compression ... såkalt "lossless" ikke ødelegger lyden, så har jeg ikke mye mer å si. Bare en ting: bruk originaler.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud da mann - du snakker jo MOT deg selv...???

Dersom du riper en CD til harddisk - da er du jo like langt? Du må jo uansett brenne det ut dersom du skal kunne påvise forskjeller. Og det er det IKKE dersom utgangsmaterialet er FLAC, APE eller liknenede "losslesse" format.

Ja, det er enkelte brennere/spillere som ikke klarer å brenne/lese sporene på en "hjemmebrent" CD. DET problemet har IKKE jeg - og mange med meg. Jeg hører INGEN som helst forskjell på original og brent versjon.

Faktisk kan en CD bli bedre etter en kopiering. Dette fordi avspilleren KAN ha problemer med enklte produksjoner.

Og - jeg er RIMELIG kresen, ja. Kom derfor ikke nå med en påstand om at mine ører er dårligere enn dine (jeg tar den advarselen på forskudd... hehe...).

Jeg kan derfor ikke annet enn å konkludere med at du sitter med dårlig utstyr i én eller begge endene, eller et annet sted i kjeden.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kvaliteten ikke forringes det grann ... Hvorfor hører jeg da forskjell på til f.eks. Kari Bremnes "anna" i original vs brent utførelse?
    Dette kan jeg ikke svare deg på. Jeg hører ikke forskjell.... kanskje det er placebo eller forventninger? Du er så sikker på at det faktisk ER forskjell på en orginal CD og en kopi, så blir det sannsynligvis det også....

Enkelte hevder også at brente kopier er bedre enn orginalen... Stereophile har faktisk skrevet litt om dette emnet i en utgave i fjor.

Hvis det er snakk om å spare halve diskplassen så er det noe rivende galt her. En CD er en CD. Ingen kompromier. Man kan jo få kjøpt 500 gb+ til rn tusend lappø
    Enkelt og greit for å få plass til dobbelt så mange album på 500gb som man ville gjort ellers... I tillegg får man et format som støtter tag, og er lettere å flytte fra disk til disk/annet media/backup/mp3 spiller/etc etc. Ingen grunn til å sløse med plass, når man kan ha det lagret i et lettere lossless format.

Hvis det er (og jeg vet det er) noen som tror at compression ... såkalt "lossless" ikke ødelegger lyden, så har jeg ikke mye mer å si. Bare en ting: bruk originaler.
    Såkalt "lossless"? Jeg foreslår at du tar en liten Gooooogle før du uttaler deg noe mer. "compression" eller komprimering som det heter på norsk kan enkelt deles inn i 2 deler, lossless eller lossy. Der sistnevnte blir mer eller mindre komprimert til en slik grad at informasjon blir borte. Hvor mye informasjon mister du egentlig når du zipper ned word-dokumentet ditt....? Hender det at du mister ord og bokstaver kanskje?

Det ble gjort en test på hifisentralen om akkurat dette etter en del diskusjoner om emnet. xx antall forummedlemer fikk tilsendt en CD, der den ene sangen var komprimert i ned til 256 MP3 VBR (faktisk et lossy (!) format), og tilbake igjen. Anleggene det ble testet på varierte fra normale til high-end. Hvor mange tror du klarte å skille ut den sangen som var "dårlig"? Hadde de visst hvem sang som hadde vært MP3 på forhånd, hadde det nok vært felles enighet om at den var degradert lydmessig.....

For å snu litt på det. Gjør som flere og flere high-end entusiaster, kvitt deg med de billige dårlige plastplatene, det dyre drivverket som skal spinne disse 80-talls gjenstandene rundt og legg musikken på disk. Da vil musikken sendes til din DAC fra RAM i perfekt harmoni, bit for bit....uten tanke på dårlig drivverk, riper, støv, eksotiske dempeplatformer etc etc. Kari Bremnes vil høres så mye bedre ut når hun slipper å spinne rundt xx antall ganger i sekundet....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Er det ikke flere av dere som har gode sammensatte demo cder og dvder allerede? hva med å utveksle disse?
    Det kalles piratkopiering, og det oppfordrer vi ikke til på AVforum (vi diskuterer det ikke engang).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rare med alle dere som hører forskjell på brente (lossless) og originale plater, er at dere aldri klarer å gjenta bragden i ABX tester. De eneste gangene dere klarer dette fantastiske kunstykket, er når dere vet svaret på forhånd. :neutral:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud da mann - du snakker jo MOT deg selv...???
    Jeg vet ikke? ... Du vet ikke hva du sier. Jeg "ripper" ikke, brenner ikke CD'er i det hele tatt. Bruker kun kjøpte orginale CD'r. Er dt klart nok nå? Er ikke interessert i "drit lyd". Ok?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det kalles piratkopiering, og det oppfordrer vi ikke til på AVforum (vi diskuterer det ikke engang).
    Bra.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det rare med alle dere som hører forskjell på brente (lossless) og originale plater, er at dere aldri klarer å gjenta bragden i ABX tester. De eneste gangene dere klarer dette fantastiske kunstykket, er når dere vet svaret på forhånd. :neutral:
    Rart at når jeg blir invitert til en lytt ang dette så blir det ikke noe av. Tror det var en "Akto" eller noe som ville det, og så skulle vi lytte. Ikke hørt noe mer.

Har forøvrig gjort dette ved flere anledninger, og har hatt rett.

Så kom igjen dere som sier at det ikke er forskjell. Inviter meg.

Må vel legge til at det ikke er nødvendig å invitere til å lytte til "bambino" anlegg. Der låter alt jo alt likt.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier du hører forskjell jblfan......Gjelder dette til det bedre eller verre?
    Selv hender det jeg brenner noen plater, til Image og deretter på plate. Hører ikke en eneste forksjell på det. Mp3 derimot, om det er det du mener?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Når du sier du hører forskjel jblfaen......
    Må si jeg dro litt på smilebåndet der....særlig siden det sikkert var en skrivefeil...

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Må si jeg dro litt på smilebåndet der....særlig siden det sikkert var en skrivefeil...

Ooops. Endret

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bilde-formatet JPEG blir bildet dårligere for hver gang du åpner det. Kan jo hende det er noe av det samme med kopiereing av lyd?

EDIT: unødvendig med quote:-D

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •